C-130 Hercules

jan brilman

Forum veteraan
Heren,

Zoals bekend heb ik ooit al eens geprobeerd een C-130 Hercules te bouwen, van Palmer plans, en dat was geen succes.

Nu is er de kit en plans (CAD design) van Pat Tritle. 60 Inch, relatief simpele, lichte constructie, met een aantal kunststof vormdelen, en als je het draadje op RCgroups mag geloven, vliegt het ding nog goed ook.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2107397

Nou lijkt het mij zo mooi om de tekening (is besteld) op te blazen naar plm. 2.20 m.
Maar dan wordt het wel een heel ander verhaal, en voordat je het weet vertil je je daar weer op een gruwelijke manier aan.

Wat zou er leuker zijn (als was het maar om dit forum weer eens nieuw leven in te blazen) om een groep mensen te hebben die zo’n schitterende C-130 wel zien zitten, en er gezamenlijk de schouders onder willen zetten.

Wat heb je dan nodig? Een aantal mensen: iemand die
- kan rekenen aan de aandrijving, (motoren, ESC’s, accu etc.)
- het landingsgestel kan ontwerpen en draaien en frezen (spindel type?)
- vormdelen kan maken (cockpit. wieldeuren, motorgondels)
- de elektronische aansturing van eea. kan ontwerpen
- de tekening digitaliseert en scanned en de kit freest zelfs? Zou natuurlijk helemaal mooi zijn!

En die mensen moeten dan ook bereid zijn om samen te werken en dat wat ze maken tegen een redelijke prijs beschikbaar te stellen.

Ik gooi gewoon de steen in de vijver en ik zie wel wie er reageert.

C-130J_135th_AS_Maryland_ANG_in_flight.jpg


jan.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon meegedacht Jan, zie het als positieve aanvulling, want zo bedoel ik het ook.

Probeer je niet te afhankelijk te maken van andere bouwers. Je hebt nu een lijstje gemaakt met 5 punten. Stel dat je 5 mensen vindt. Dan moeten ze het allemaal even leuk en spannend blijven vinden. Want als de persoon van het landingsgestel ontwerpen/maken afhaakt. Wat doen de overige 4 mensen dan?
Je geeft zelf al aan, dat je palmer C-130 geen succes was. Dit kan ook voor de andere bouwers zijn, dat deze C-130 geen succes is voor hun. Dat is dan de keuze van die persoon. Maar het beinvloed de bouw van je eigen C-130

Los van dit, heb je niet meer info.
Spanwijdte: 220cm
Lengte: ?
Gewicht:? (ongeveer geschat)
 
Dag hoeby,

Ja, ik begrijp alles wat je zegt. Maar, wie weet . . .

Alles wat er wel gebeurt is in ieder geval mooi meegenomen.

Bij een spanwijdte van 2.20 m wordt de lengte 1,65 m.

Gewicht: zo rond de 5 à 6 kilogram?

Zo het zo niet weten . . .


jan.
 
119 keer weergegeven, en het resultaat stemt nog niet erg hoopvol . . . :(

Het hoeven natuurlijk niet allemaal verschillende mensen te zijn, misschien is er wel iemand die alle kwaliteiten in zich verenigt. :)

Of misschien kent iemand iemand die er wel zin in heeft? ;)

Ik wacht het rustig af.


jan.
 
Zoals mijn moeder zei (en die van Hoeby waarschijnlijk ook) ... je moet niet meer opscheppen dan je op kan eten. :rolleyes:
 
Precies, daarom zoek ik partners om samen door de rijstebrijberg heen te komen.

Anders gezegd: Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje, en we gaan gezellig samen eten.

(Moest in dit kader ook nog denken aan het boek 'De hobbyclub' van L. de Vries. Minsten vijf keer gelezen. Is eigenlijk wat ik hier voor ogen heb: samen iets realiseren wat je alleen niet lukt. )


jan.
 
Hoi Jan,

Het lijkt me geen eenvoudige opgave om partners te vinden voor je project.
Ik ben ondernemer en zie het net zoiets als een groot project bij een nieuwe klant willen binnen slepen.

Dat het mogelijk is, bewijzen tal van projecten die je op internet kan vinden. :cool:

Bedenk wel, als je mensen voor je project enthousiast wil krijgen, zal je wel de motor moeten zijn en de kar trekken.
In deze moderne tijd krijg je mensen niet meer zo snel enthousiast, zo hebben de meeste modelbouwers een overvolle agenda en lopende projecten.

Dus je zult wel iets moeten kunnen bieden, zodat het project zo interessant mogelijk wordt om in te stappen.;)

Johannes
 
Ja, daar heb je wel een punt: wat kan ik bijdragen?

Behalve visie (raar dat niemand ziet wat voor geweldige mogelijkheden die C-130 biedt): eh . . .

Nou, vast wel iets!


jan.
 
De C-130 ziet er goed uit, is een toestel met character.
Visie? Het is jouw idee, dus wil je iets bereiken zal je wel de potentiele modelbouwers moeten overtuigen.

Johannes
 
Visie? Het is jouw idee, dus wil je iets bereiken zal je wel de potentiele modelbouwers moeten overtuigen.

Hier sluit ik wel aan bij Johannes. Met het antwoord van je: Ja, daar heb je wel een punt: wat kan ik bijdragen? Behalve visie (raar dat niemand ziet wat voor geweldige mogelijkheden die C-130 biedt): eh . . .. Daar maak je geen goede indruk mee. Het komt nu over dat je mensen zoekt die de 5 opgenoemde punten uitwerken. En dat je mee kan liften op hun rug, en daarna de onderdelen alleen maar hoeft te assembleren.

Dus werk je overtuiging eens uit. En zie ons allen te overtuigen, waarom we juist mee moeten doen.
 
Je kan onze watervliegtuig specialist Bart eens contacten voor zijn laser frees connectie hier in NL wat de kit betreft?
 
Het komt nu over (alsof) je mensen zoekt die de 5 opgenoemde punten uitwerken. En dat je mee kan liften op hun rug, en daarna de onderdelen alleen maar hoeft te assembleren.

Voor de goede orde: ik wil van alles en nog wat doen om ervoor te zorgen dat dit (letterlijk en figuurlijk) van de grond komt; anderen het werk laten doen en op hun rug meeliften: dat ligt niet in mijn aard (en dat is niet de achterliggende idee).
Wat ik natuurlijk wel kan is: betalen.

Maar, één ding blijft overeind staan: zo begaafd, ervaren en kundig als bv. een Bart (CAD en constructie en nog veel meer), Jan H. (die kan bijna alles wat hier nodig is), Gerald en Peter (F-16), of Eltjo (C-123 Provider), om er maar eens een paar te noemen: dat ben ik bij lange na niet.

En dus, inderdaad: de dingen die ik noem (zie eerste post), die kan ik inderdaad niet, daar heb ik andere mensen voor nodig.

Om de een of andere merkwaardige reden bestaan er worldwide geen kits of tekeningen voor de C-130 die mij kunnen bekoren. Tekeningen van Palmer: raar, veel fouten. Tekening van Skip Mast: styropor. Tekening van Antram: weet ik niet precies, maar hoogstens semi-scale. Kit Jet Hangar: polyester. Etc.etc. Tom V., RBC en Bart en noem er nog eens een paar: niemand ziet (of kijk ik ergens overheen?) wat voor geweldige mogelijkheden (en marktpotentieel!) er liggen. Tientallen uitvoeringen, schitterende colour schemes, etc.etc.: voor elk wat wils.
(Ariel ziet het ook: 'De C-130 ziet er goed uit, is een toestel met character.')

2474162.jpg



Ik wil wel eens mailen naar Brodak http://brodak.com/ac-130-lockheed-martin.html om te horen hoeveel er al verkocht zijn, maar volgens mij zijn het er heel veel.

En nu is daar dan eindelijk iemand die het gat vult (Tritle), maar dan met een schaal waarvan ik denk: doe het dan gelijk goed (plm. 2,20 m.). Of maak twee versies.

Maar goed, daar ligt dus wel een opening: een CAD-tekening, met alle onderdelen erop, en nog goed vliegend ook (zelfs op die schaal). (Of je die zomaar als basis mag gebruiken als je er meer gaat maken: geen idee.)

Dus, voor al die mensen in Nederland die al decennia denken: hoe krijg ik nou een mooie C-130 in de lucht: NU kan het! Alleen: die moeten nog wel even de handen ineen slaan. (Of moet Rob (RBC) het voortouw nemen?)
Vele handen maken licht werk.

Wat ik kan doen? Hand en spandiensten, motiveren, overall coördinatie, spin in het web, enthousiasmeren, projectleider zijn, vergaderingen regelen, koffie zetten, etc.etc., en: op basis van theoretische kennis (hoe aanmatigend, hoogmoedig, opschepperig en zelfingenomen klinkt dit): ik kan wel meedenken met allerlei zaken. (Obv. 30 jaar werkervaring weet ik waar ik goed in ben: oa.: visie ontwikkelen, plannen maken, stip op de hotizon, etc.etc.)

Mocht het nou allemaal niet doorgaan: geen man overboord: ik heb nog een Strega en een P-17 Stearman die ik wil afmaken, en een vrouw, kinderen, baan en huis: ik kom de tijd wel door. Maar toch . . .

Of, misschien is dat de enige mogelijkheid: moet ik zelf een onderneming starten en allerlei mensen inhuren??? JBModels?
We kunnen er ook een coöperatie van maken: delen we de winst! Wie doet er mee?

Er mag natuurlijk ook via PB gereageerd worden.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een mooi plan en wil het tekenen wel voor mijn rekening nemen. Een span van 2.5m met een zo lag mogelijk gewicht lijkt me prachtig. Balsa/triplex constructie , laser gesneden. Vacuum gevormde delen voor gondels , neus en landingsgestel ruimten.
Wellicht enkele 3d geprinte delen . . .
Tijd die ik er aan kan besteden is gering maar met een goed team kan het vast iets leuks worden.

Mvg,

Bart
 
Hé Bart, dank je wel, wat leuk, fantastisch!

Project kan nu bijna niet meer mislukken, met zo'n top-designer!

Ik zie hem in gedachten al dichterbij komen . . .

2556113.jpg



Eén 'schaap' over de dam, dan volgen er meer.


jan.
 
Dag Jan,

Ik wil mezelf dan wel geen schaap noemen , maar ik vind je project interessant .
Ik kan wel onderdelen frezen uit PVC , polystyreen , novotex en alu.
Ik blijf je volgen.

Ton
 
Ik ben absoluut geen goede modelbouwer, maar beschik wel over een 3D printer van een redelijke kwaliteit.
Als het nodig is kan ik mijn steentje bijdragen met de printer.
Lijkt mij leuk.
 
Hoi jan, ik wil me wel over t ontwerp voor t landingsgestel buigen.
Ik heb Solid Works
Heb je al een tijdspad in gedachte?
 
Back
Top