C-130 Hercules

@femmo , maar schroom niet om imput te geven ;)

@jan brilman , voor nu wil hem alleen tekenen ,wie weer als mijn bouwtafel leeg is wil ik hem ook ooit bouwen. De Hercules vind ik wel een erg gave kist.

Mvg,

Bart
 
wie weer als mijn bouwtafel leeg is wil ik hem ook ooit bouwen.

Deze, Bart? :D

2050491.jpg
 
Vwb. de ontwerptechnische uitgangspunten en de gehele achterliggende filosofie: dit wil ik dus niet!


(Bart volgens mij ook niet . . .)

Allemachtig, wat gaat dat ding hard . . .


Overigens: tot nu staat er een (1) persoon op de lijst (??? (jb.)) die hem wil bouwen.

'Responsibility hard rests on my shoulders . . .'

We gaan het allemaal zien . . .


jan.



PS

(Ik loop al weken lang de hele dag 'God only knows' te neuriën . . .

Hebben jullie daar ook last van?)
 
Laatst bewerkt:
Dan zal je deze ook wel niet willen.
Ik heb destijds de bouw vanaf de zijlijn gevolgd en de blokken styropor geleverd.
Deze is toen in zes weken gebouwd.


Ton
 
Die is zeker fraai, en de vliegsnelheid is al een heeeeeel stuk realistischer.

Is bij een spanwijdte van 6 meter ook al weer wat makkelijker, natuurlijk.

In zes weken gebouwd??? Allemachtig . . .

Geen retracts, lijkt het.


Ik heb ooit op een jet-meeting Gerald Rutten met zijn F-16 zien vliegen en dat was zo mooi!

Volgens mij de helft van de snelheid waar de rest mee rondracete; bijna niet van echt te onderscheiden.


jan.
 
Hebben we al een idee van de versie? Dit beest heeft een aantal subversies waar je vanaf de bouw echt wel rekening mee moet houden... (Verlengde versies, oude/nieuwe neus, vensters...)
 
.
De kist heeft mooie Fowler Flaps! Leuke uitdaging, maar prima te maken.
Zijn er schaal propellers met 6 bladen commercieel te verkrijgen voor deze kist in de beoogde schaal?

Erg leuk filmpje Ton!
Ik had `m al eens eerder gezien, maar erg gaaf die on-board beelden uit de kist... in 1979!
Ik was toen 5 jaar oud... ;)
Opvallend dat de vliegwind de propeller door de compressie heen duwt bij de afgeslagen motor tijdens de vlucht!

Groeten, Ramses

.... he, dit was m`n 2222`ste bericht op dit forum.... jubileum! :rolleyes:
.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit op een jet-meeting Gerald Rutten met zijn F-16 zien vliegen en dat was zo mooi!

Volgens mij de helft van de snelheid waar de rest mee rondracete; bijna niet van echt te onderscheiden.


jan.

schaalvliegen is echt een kunst op zich Jan.
Dit hebben veel piloten niet, op Deelen zien we Gerald regelmatig vliegen, en trainen.

groeten
Dick.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zal je deze ook wel niet willen.
Ik heb destijds de bouw vanaf de zijlijn gevolgd en de blokken styropor geleverd.
Deze is toen in zes weken gebouwd.

Ton

Kan het zijn dat er toen een foto destijds in Hobby Bulletin stond? Ik herinner me uit mijn kinderperiode een gigantische romp in opbouw in isomo. Was een zwart wit foto?
 
Hoi Dries,

Dat klopt.
Er heeft inderdaad een foto in Hobby Bulletin gestaan.
Die is toen gemaakt op een vliegshow in Sittard.

Ton
 
heb even wat zitten los rekenen:
Hier vond ik wat echte cijfers:
http://simviation.com//rinfolocc130.htm

Wing span132.6 ft / 40.41 mWing aspect ratio10.1Length overall97.75 ft / 29.79 mHeight overall38.8 ft / 11.84 mTailplane span52.7 ft / 16.05 mWheel track14.25 ft / 4.34 mPropeller diameter13.5 ft / 4.11 mWing area (gross)1,745 sq. ft / 162.12 m2

Vleugeloppervlakte 16,12 m² => 1/16e geeft dit +/- 63.5 m²
propdiameter 4.11 m => 1/16 geeft dit 10,11 inch. Laat ons eens met 10" rekenen...

Gewichtsaanname? Pffff, hier ben ik niet in thuis.

Heb even wat wijsheid bijgelezen op http://adamone.rchomepage.com/design.htm#calculate
Corrigeer aub waar nodig, ik ben nog groen op dit gebied...

Ik lees ook: gewicht delen door de derde macht van de schaal. Lijkt me logisch.
Lees ook Operating weight empty 75,562 lbs / 34,274 kg => 34274 / 16³ => 8.3 kg

9kg? Gewoon eens rekenen met 9 kg...
Dan kom ik uit op een stallsnelheid van 56 km/u...Cubic wingload 17.8

Even op 8kg mikken dan
Stalsnelheid 52 km/u. Cubic wingload 15.8

Wordt al aardiger. Alleen, is dit haalbaar? Geen idee van...

Kleine 4 cell lipo's 2500 mAh. Motortje bvb een HK SK3 3542 800 kV, een aardig motortje voor op 4 cellen en kleine vermogens (bvb voor een trainer)
Hoe de props zich zullen gedragen: geen idee van. Heb even ingevuld met ramoser, apc, graupner.

10x7 4 blad aangenomen.
Maximum snelheid tussen de 80 en 85 km/u dus geen raket. Wel voldoende trekkracht (8 tot 9 kg). Kun je 6,5 minuten rondvliegen, maximum 40A dus zeer stroomvriendelijk (en dus lichte regelaars)

3S setup reken ik volgende keer uit. Zou rond 1100 kV moeten liggen
 
Hé, okay, mooi dat je dat doet.

Maar ik schrik wel van een paar cijfers: heb je de vleugelbelasting uitgerekend?

9.000 : 63 = 143 gr/dm2!
8.000 : 63 = 127 gr/dm2 . . .
7.000 : 63 = 111 gr/dm2. :)

Wat ik niet zie: van welk profiel ben je uitgegaan?

(Ik heb iets à la dit ooit eens voor de Strega doorgerekend; daar heb ik toen wel een profiel met liftcoefficient gebruikt.)


jan.
 
Overigens: als ik reken aan een 3-view, kom op een oppervlakte van de vleugel, inclusief de delen waar de motorgondels onder hangen, van 51 dm2, en als ik die stukken er af trek, op slechts 43 dm2!

Kreun . . . :(


jan.
 
Back
Top