C-130 Hercules

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 19 sep 2015.

1. airbus3xx

airbus3xx

Lid geworden:
    21 okt 2014
    @jan

Je hebt een foto geplaatst. Van een C-130, waarbij je aangeeft dat het dat type de voorkeur heeft.
    Maar kan je exacte type nummer van deze C-130 vermelden? (C-130J?)
    Of is het een idee om type C-130 te gaan, met 4 blad props? Zoals Ramses omschrijft, waar haal je een 6-blad prop vandaan, die schaal is? Er zullen er wel zijn, maar veel ook weer niet. Daarmee wordt de keuzes in de type aandrijving wel minimaal (van uitgaande elektro). Door de weinige keuzes in props, moet je de KV van de motor erop aanpassen.
    Door voor de C-130 te gaan, die 4-blad props heeft, is er meer keuze in setups. Meer keuze in props en makkelijker te krijgen. Waardoor er ook weer meer keuze in type motoren ontstaat. Just my thought.

Tevens de aanduiding wat de vleugel oppervlakte is. Het advies om te wachten op Bart. Deze kan je al vrij snel vanuit de 3D tekening exact vermelden wat de oppervlakte is. Daarvoor hoeft de tekening nog niet eens in detail uitgewerkt te zijn. Mogelijk bij verdere berekeningen hierop wachten, en de aangeleverde info van Bart gebruiken.

Misschien kan Bart ook het e.e.a. vertellen over de setup die hij in de empire gebruikt.
    De empire is 210cm, maar vanuit de video's, lijkt het dat er power genoeg is. Mogelijk kan een dergelijke setup ook in de C-130 gebruik worden. Hiermee heb je een bewezen setup.

2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Dag Airbus,

Die foto van een C-130 waarvan ik zei, 'gewoon, deze', was misschien iets te snel gekozen.

En de link waarvan ik dacht: da'ds handig, dat zijn allemaal varianten: niet goed gekeken, die zijn allemaal type J . . . :oops:

Wat ik probeer aan te geven: dat neusjes, en die lengte (geen gestretchte romp). En ik ben helemaal voor een vierbladpropellor.

Vwb. de vleugeloppervlakte en de vleugelbelasting: één ding is wat mij betreft duidelijk: het is maar een klein vleugeltje (ik denk niet dat ik er met mijn meten en rekenen ver naast zit): hou het licht! (à la de Empire).

jan.

3. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ik ben niet van een profiel uitgegaan. Ik bezit (nog) niet de kennis om te zeggen welk profiel hiervoor best geschikt is. uiteraard weet ik ook wel dat er profielen zijn die gemeen kunnen zijn en vriendelijke profielen.
    Ik heb me puur gebaseerd op de standaardberekeningen die er her en der zijn. Ook flaps e.d. heb ik geen rekening mee gehouden.

Trouwens de 63 dm² zie ik op verschillende C-130 sites staan. Dus ik hoop dat het juist is anders wordt het een uitdaging meer :)

Vond ook een fact sheet van de C-130

•Wingspan = 132’ 7”
    •Wing Area = 1745 ft²
    •Aspect Ratio = 10.09
    •Taper Ratio = 0.8568
    •Twist Angle = 3°
    •Dihedral Ang. = 2° -30’
    •Unswept Wings!
    •W/S)max 89 lb/ft2
    •Airfoils
    –tip: NACA 64A318
    –root: NACA 64A412
    •High lift flaps
    –Lockheed-Fowler type

4. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    6 blad props op 10". M'n buikgevoel zegt dat dit veel energie zal kosten om een beetje energie op te wekken, dus laag qua rendement. 4 blads zal al beter zijn. Dus kunnen de motoren lichter, de lipo's lichter. En winnen we weer gewicht.
    Ik heb gelezen dat Bart G10 motoren gebruikte van 800 kV. Ongeveer hetzelfde gewicht en formaat van de door mij voorgestelde motoren. Echter hij ging op 3S met grotere schroeven (heb het formaat nog niet gevonden in z'n verslag). Ik heb me beperkt tot 10" vanwege de schaalafmeting.

5. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Empire heeft 9x7 3 blad op 880kv motors ( gelijk aan park 450) werkt perfect. . voor een 2.5 meter hercules had ik 4x park 480 met een ramoser 4 blad in gedachten. . .

Cheers,

Bart

6. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Mocht je naar 6 blads willen. Misschien kan hr Scheepers ze voor je maken.

Ook mooi voorc4 blads: hij kan ze ook in de de vorm van de Hercules maken waarschijnlijk.

7. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    For what it's worth . . .

Dit is wat ik kon vinden (wie verder wil zoeken: be my guest).

upload_2015-9-29_13-4-33.png

jan.

8. Porcino

Porcino

Lid geworden:
    23 aug 2015
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
  9. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Waar we het nog niet over gehad hebben: twee props linksom, twee props rechtsom.

Dan gaat 'ie kaarsrecht! :)

(Tritle adviseert/doet dat ook.)

Eenvoudig te regelen, alleen de props moeten wel leverbaar zijn . . .

jan.

10. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Nogmaals: hr Scheepers maakt alles!

11. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Om maar eens een voorbeeld van Mr Scheepers te geven: De 32 x 18 prop van mijn Sopwith Pup. M.a.w. een vakman. Niet alleen schaal maar ook nog eens efficiënter dan de Menz prop die ik er eerst op had zitten.

12. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  13. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Draadje zakt helemaal weg . . .

Het lijkt of er helemaal niets (meer) gebeurt, maar niets is minder waar.

Er wordt getekend! :)

We laten de kip rustig even broeden; als er een ei gelegd is horen we het wel.

Ondertussen is er nog steeds ruimte op de lijst van mensen die wel ambitie hebben om een C-130 te bouwen. :(

jan.

Bart83 vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Het draadje bestaat en het heeft foto's en wat eerste discussies. Da's al heel wat.
    Alhoewel ik mezelf de kist binnen de eerste jaren nog niet zie bouwen neem ik wel een abo!

15. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Even wat aan het rommelen. Ik probeer de vorm van de neus/cockpit te begrijpen en goed in mijn hoofd te krijgen. . . Ik mis nog steeds een paar goede rompdoorsneden als referentie. Foto's van de bouw zijn ook welkom. . .
    Die neus/cockpit gaat een behoorlijke uitdaging worden om te tekenen.

Mvg,

Bart

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

16. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Laatst bewerkt: 11 okt 2015
  17. Phobos77

Phobos77

Lid geworden:
    8 jun 2010
    Of deze op Grabcad.com: https://grabcad.com/library/iaf-lockheed-martin-c-130j-super-hercules-1
    Solidworks files zitten erbij en kun je downloaden als je een account hebt. Er zijn nog andere die een C-130 gemodelleerd hebben op deze site. Aan jullie om te beoordelen welke de beste is. Ze hebben niet allemaal bruikbare 3D bestanden. Als je een probleem hebt met downloaden laat maar weten. Ik heb een account.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Vanavond weer wat bezig geweest aan het ontwerp van de C-130. Het is allemaal nog in een erg vroeg stadium maar toch leuk om af en toe wat te posten. Ik ben begonnen met de romp , deze is het meest lastig om te tekenen en kost veel tijd. adv foto's en enkele schetsen probeer ik de romp te Modelleren. Hier wat print screens van het resultaat van vanavond . . .

Mvg,

Bart

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg

19. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Het begin is er! :)

Ziet er beter uit dan het Nederlands elftal . . . :mad:

jan.

20. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Handige plaatjes ontvangen van Jan . . .

Mvg,

Bart

Bijgevoegde bestanden:

• 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      205,4 KB
      Weergaven:
      184
    • Noce gear.pdf
      Bestandsgrootte:
      123,8 KB