Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Die lier helemaal sb onder de kraan is slechts een opslagdrum voor de reserve sleepdraad dacht ik. Deze wordt in het echt alleen maar gebruikt als de sleepdraad onverwacht moet worden vervangen. Het is dus niet echt een belangrijke lier, die op sommige schepen zelfs onder dek wordt geplaatst.
    Het enige waar de winch voor gebruikt kan worden is het opspoelen van de sleepdraad op de sleepwinch, voor iets anders is die veel te zwak.
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel hier ben ik het nu niet mee eens, een boot is toch veel meer dan varen alleen.
    Het is iets wat mij vaak stoort aan modelbouwers, ze maken een prachtig model en dan kan het voorwaarts links en rechts.
    Met een beetje goed gebouwde kraan en een kleine aanpassing van wat cargo "ogen" kan je makkelijk op het water ook iets doen. Heel veel zelfs, oefening baart hier kunst. Trouwens ik denk dat er reeds een aantal functionele lieren zijn op de Sovereign, overdaad schaad ;-)

    Ik ging voor de kraan, maar ja ik heb dan ook een kraan "ding" (Even eerlijk een werkende kraan is zoveel cooler dan de zoveelste ronddraaiende bobijn... ;-)

    Of nog beter zoals reeds bediscussieert waarom niet de beide?

    Misschien nog een tip voor de kraan mannen, ik heb wat geëxperimenteerd met elektromagneten en dit werk verassend goed, je moet enkel je cargo voorzien van wat ferromateriaal... (Dit vind je trouwens ook veel terug bij de trein mannen die hierin toch wat verder staan.)

    (ik vrees wel dat ik hierop wat negatieve reacties ga krijgen:oops:)
     
    Dennist en MikeMohawk vinden dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Steenbergen
    Helemaal mee eens maar de kans op negatieve reacties is niet zo groot en zal naar ik denk wel meevallen :friends: .
    Wat en zoals jij bouwt is de slagroom op de taart:koud:.
    Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent en hij wordt helemaal :yes:.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    Magneten kunnen je best wel een handje helpen. Op mijn sleepboot heb ik een sleephaak met losgooifunctie. Gelukkig had ik een metalen baggerbak om te slepen. Als ik die na losgooien weer op wilde pikken zette ik op de sleephaak een geprepareerde sleeptros met op het eind een magneet van een kastdeurtje. Magneet op het berghout en voorzichtig de bak aantikken. De magneet klikte aan en schoof eventueel naar het voorschip van de bak. Wel een elastiekje ertussen om te voorkomen dat je de magneet losrukte. Heeft jaren goed gewerkt. Totdat de "mot" in de bak kwam. Na een lekkage in de kim te hebben gerepareerd met S-39 en tin heeft de neergeslagen damp van de S-39 ervoor gezorgd dat er allemaal kleine gaatjes in de romp verschenen. Leek eerst op schimmel, maar helaas! Gelukkig hebben we herinnering en de foto's nog. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2016
  5. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Wat een verhaal Klaas hahaha ik zie dat schip zo naar de kelder gaan midden op de vijver met al die lekken erin en jij op de kant met een fototoestel in de aanslag :D

    Een kraan zal inderdaad wel iets zijn om onder de knoppen te hebben. Heel veel meer kan je volgens mij ook niet echt met de sleper die je bouwt. Het zal niet ineens een multifunctionele alleskunner worden (het is een bestaand schip) dus je opties zijn wat "electrisch maken" betreft wel wat beperkt. Een kraan is dan een goede optie.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    [​IMG]

    Hier drijft hij nog! Woog met 14 straatklinkers erin ongeveer 60 kg. Mooi sleepobject! Moest eigenlijk een zandbak van fa Oosterwijk voorstellen. Gr. Klaas.
     
    AHoogendijk en MikeMohawk vinden dit leuk.
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Als het een belangrijke, werkende lier, zou zijn geef ik je gelijk. Betreffende lier is een "rope"lier. Wat ze er precies mee bedoelen ben ik nog niet achter. Maar welke foto ik ook zie, overal is de lier ingepakt met een zeil. Mogelijk een reservelier of alleen een lier met een reservedraad erop? Boven de ankerlieren (2) en de sleeplier ( deze gaan wel werken) staan nog 2 lieren. Ook hiervan zijn de drums ingepakt met zeil. Ook hiervan is mij de bedoeling niet duidelijk. Mocht jij het weten of iemand anders, dan hoor ik het graag.
    Wat de kraan betreft, zit nog de mogelijkheden te bekijken. Ik wil deze zeker werkend maken, gewoon omdat het moet kunnen. Probeer het wel zo te doen dat ik ook de lier kan plaatsen, maar een werkende kraan krijgt prioriteit boven een statische lier. Op het water heb je er niets aan , dat weet ik, maar aan de kade of op de showtafel is het wel geinig.;)
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    OK Samw, bedankt, deze informatie had ik dus niet. Ook qua sterkte van de lier heb ik geen gegevens. Hij is overigens best wel groot en op de foto's zie ik ook niet echt een verschil in de aandrijving. Is dus ook nooit bij me opgekomen dat deze qua kracht onder doet voor de andere lieren. De 2 lieren die op het dek boven de ankerhandlinglieren en de sleeplier staan, zijn wel kleiner. Waar die voor gebruikt worden, geen idee. Als je deze info ook hebt, hoor ik het graag.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Het bouwen van de functionele kraan is vanaf dag 1 de bedoeling geweest :). Wat betreft de andere functies van mijn sleper, ik zou ook eventueel een anker binnen kunnen halen of droppen. Er komen 2 werkende anchorhandelings lieren op. Achterop het werkdek zitten al werkende Karmforks en Towingpins. Uiteraard wordt ook de sleeplier werkend. Daarnaast nog een Davitkraan voor de MOB boot werkend, en ook in ieder geval 1 anker werkend. Best nog wel een paar uitdagingen te gaan.:(
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    De winchen boven zijn "storage drums" voor reserve draden of voorlopen voor ankerwerk te storen.

    Deze draden gebruiken ze voor de verbinding van anker naar boei, dus hoe dieper hoe meer ze nodig hebben.

    Deze spoelen ze dan over naar de werkdrum, doen een anker en spoelen daarna de volgende over.

    Dit systeem wordt teeds minder gebruikt bij booreilanden, tegenwoordig gebruikt men meer het "Permanent Chaser System" dan heb je geen boeien meer.

    Zit er alleen een ring over de ankerdraad (of ketting)van het booreiland, zij geven de voorloop die maakt de ankerwerker vast aan zijn werkdraad, de ring glijd over de stok van het anker en zo runnen ze het anker uit.

    Laten het anker op de locatie zakken, varen het eerste stuk achteruit daarna kan je het schip draaien,varen richting booreiland als ze erzijn spoelen ze de draad weer op tot ze bij de connectie voorloop /werkdraad zijn, halen hem los en geven de voorloop weer af aan de kraan van het booreiland en die hangt hem af aan het eiland.

    En bij het anker verwijderen dit alles vice versa.

    Dus eigenlijk storen ze nu meer verschillende lengtes werkdraden op die drums.

    Dat is mijn ervaring met ankerwerkers, dus dat is niet specifiek de "Union Sovereign"
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ernst,
    Bedankt voor je uitleg. Als ik het goed begrijp trekt de achorhandler het anker via zijn werkdraad die aan de voorloop vast zit, aan dek. Vervolgens wordt het anker uitgevaren naar de drop plek en laat het anker vervolgens zakken door de werkdraad te vieren. Is het dan zo dat men op het eiland op het juiste moment het vieren van de ankerkabel stopt, waardoor het anker van het schip wordt getrokken? Als het anker vervolgens op de bodem licht, vaart het schip naar achteruit waardoor de ring van de voorloop over de draad of ketting richting het eiland glijdt. Op zeker moment draait het schip richting eiland en vaart daar vervolgens heen. De ring aan de voorloop glijdt over de ankerkabel of ketting ook richting eiland. Daar aangekomen wordt de werkdraad binnen gehaald totdat de voorloop zichtbaar is. Op het schip wordt de voorloop losgemaakt van de werkdraad en de voorloop wordt weer afgegeven aan de kraan van het eiland die de voorloop vervolgens afhangt aan het eiland. Laat nog even weten of dit juist is.
     
  12. JCE

    JCE

    Lid geworden:
    4 mei 2015
    Berichten:
    5
    Er zijn verschillende manieren en systemen om ankers in de offshore weg te zetten.
    Bij een Semi-Sub boor/werk eiland worden inderdaad vaak de ankers via een chase systeem weggezet.
    Dit doen ze als volgt (mijn ervaring, en wellicht zijn er andere), de anchor handler komt met het achterschip in de buurt van het eiland.
    Hij krijgt via de kraan een staaldraad aangereikt waaraan de chaser-ring zit die om de ketting/draad van het anker zit.
    Nu spoelt men eerst deze draad zoveel mogelijk op de werktrommel, als er niet veel meer over is laat het schip weten dat men het anker kan laten zakken (deze hangt in een speciaal rack.
    Hierdoor komt het anker dus onder de kont van de anchor handler te hangen, en deze kan nu onderweg naar de opgegeven locatie.
    Daar aangekomen zal men velaal eerst zoveel mogelijk de ankerdraad/ketting stretchen zodat hij redelijk recht over de bodem naar het platform loopt.
    Daarna viert men de chaser draad af totdat het anker de bodem raakt en ingetrokken kan worden.

    Andere systemen zoals bij pijpenleggers, zijn pennant-wires (neuringdraden) die aan de kroon van het anker bevestigt zijn.
    De andere kant zit aan of door een boei heen, waardoor het anker later opgevist kan worden door de anchor handler.

    De deurhandels heten knevels.
    En normaal gesproken als een deur op de knevels zit dan staat de knevel haaks ten opzichte van de deurrand waar hij zit.
    Dus de bovenste knevel zou dan naar beneden wijzen, de onderste naar boven....de rest zit wel goed.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    JCE,
    Ook jij bedankt voor deze info. Ik begrijp ondertussen dat er meerdere manieren zijn om een anker op de juiste manier te plaatsen en weer op te halen. Zeker interessant om te weten.
    De knevel stand van de deuren ga ik nog aanpassen. Heb wel jaren op de SEAFOX 1 gewerkt dus had het kunnen weten :oops:
     
  14. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Die twee storage drums boven op het winchpark kunnen gebruikt worden om een heel lang eind staalkabel op te spoelen, dat eerst een paar slagen rond een anchorhandlingdrum gaat zoals eerder gezegd. Maar zo ver ik weet is dat nog niet gedaan, op de moment worden deze op haar zusje gebruikt voor opslag van onder andere: een rekker, een bakkentros, stukjes staalkabel om zelf sleepgerei te maken (pennants), synthetische lijnen, ... Die zeilen er rond dienen enkel om al dat spul te beschermen van zonlicht en water. Zolang er geen ultra deep anchor handling wordt gedaan zullen deze niet echt gebruikt worden. Denk dat op één van de anchorhandlingdrums al wel makkelijk 1500m staalkabel van 60mm kan.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    SamW,
    Ook jij weer bedankt voor deze aanvullende info. Op mijn model worden deze winches ook statisch. Wel een mooi zeiltje er overheen uiteraard. Je hebt nog een PBtje over de lieren.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Hier weer een UP-Date van de werkzaamheden tot nu toe. Eentje met veel foto's deze keer.
    Het valse dek voorzien van het ïjzerwerk "waar de dekplanken tussen komen te liggen. Het dek sluit nauw aan op de cargorails.
    P1030975.JPG

    P1030976.JPG

    Van wat afvalhout ( Lariks) planken gezaagd en geschaafd.
    P1030977.JPG

    Het valse dek waar nodig in de primer gespoten.
    P1030979.JPG

    Daarna het valse dek in de kleur.
    P1030980.JPG

    Ook op het achterdek de groene kleur aangebracht. Daarna heb ik het groene allemaal afgeplakt om de verschansing in de juiste kleur te spuiten zodat het allemaal mooi strak wordt.
    P1030981.JPG

    En na het spuiten van de verschansing ziet het er dan zo uit.
    P1030983.JPG

    Ook de luiken boven de roeren en de plaat waar de Karmforks en Towingpins in zitten in de kleur.
    P1030982.JPG

    De Cargorails geassembleerd en in de juiste kleur. De draadjes die er aan hangen zijn van de TL balken en de werklampen.
    P1030985.JPG

    Alle componenten die tussen de verschansing en de Cargorail zitten definitief gemonteerd. Het zal duidelijk zijn waarom voor deze volgorde is gekozen. Als straks de Cargorails worden gemonteerd kun je hier onmogelijk meer bij om te spuiten of te schilderen.
    P1030986.JPG

    Volgende Up-Date in de loop van de volgende week. De Cargorails zullen dan ook gemonteerd zijn en het dek grotendeels voorzien van de beplanking. Tot dan.
     
    aac en Adam vinden dit leuk.
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er zeer strak uit. Misschien nog wat detail foto's van het spul wat tussen de cargorails zit. (Omdat we dat straks waarschijnlijk niet echt meer kunnen zien)
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Dennis. Zal volgende week kijken of ik nog wat plaatjes kan schieten.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  19. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Heb het verslag net door zitten lezen, en kan niet anders zeggen dat het echt prachtig is.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel joeri. Daar doen we het voor.
     

Deel Deze Pagina