Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Dus is het helemaal niet zo onredelijk: immers vliegen in/boven bewoond gebied (officieel "aaneengesloten bebouwing") is simpelweg te stom voor woorden. Evenals het vliegen in een no fly-zone. Degenen die dat deden (en nu nog steeds doen!) zijn de kl**tzakken die het voor de normale vliegers met gezond verstand verpest hebben.
Terecht dat je dan " de Sjaak" bent.


Het lastige met modelvliegen is alleen dat de handhaving tekort schoot en nog steeds te kort schiet. Te weinig capaciteit bij de politie, geen apparatuur... Dus de reactie van de overheid zou wel eens heel simpel kunnen zijn:
100 m ver, 50 meter hoog. Vrij simpel te controleren.
Wil je hoger, dan vliegen op een erkende (KNVvL???) modelvliegclub.

Moet je wetgever niet voor aankijken, maar die kl**tzakken die de hobby in een kwaad daglicht zetten.


Mee eens dat je niet boven bewoond gebied moet vliegen, en dat is relatief makkelijk te handhaven. Maar op papier mag 100m ver, 50m hoog ook makkelijk te handhaven lijken, maar hoe gaan ze dat in de praktijk dan doen? Hoe kan een agent met voldoende zekerheid vaststellen dat iemand hoger zat dan 50 meter? Je moet een geijkte meting kunnen doen, als een agent iemand ziet langsrijden die voor zijn gevoel te hard rijdt, dan mag hij of zij ook niet zomaar een bekeuring uitdelen op basis van de geschatte snelheid. Er moet een betrouwbare meting zijn gedaan, en om meetfouten uit te sluiten moet daar ook nog eens correctie vanaf worden gehaald. Dat kan met een lasergun, flitscamera, camera-wagen die meerijdt met de auto die te hard rijdt. Maar hoe wil de politie de hoogte en afstand meten van een relatief klein vliegend object, en daar een voor de wet acceptabele meting van doen, zodat de overtreding onomstotelijk is vastgelegd?

Zoals ik eerder al had aangegeven, lijkt me een constructie met het "kapstokartikel" vele male praktischer, omdat die voor elke potentieel gevaarlijk vlieg-gedrag gebruikt kan worden, en je niet verzand in discussies met een piloot of de drone nu wel of niet verder dan 100m weg, of 50m hoog zat.
 
Er zijn bepaalde idioten die wat voor regels dan ook gewoon negeren.
Afgelopen weekend, echt gebeurd:
Een collega van mij reed om half 10 's avonds met 120km/h op de snelweg bij de Schipholtunnel (!).
In de verte recht voor hem zag hij iets boven de weg hangen, precies ter hoogte van de voorruit.
Dat bleek een drone (multicopter) te zijn. De drone ging nog omhoog voordat hij er was maar mijn collega stond inmiddels al stevig op de rem.
Misschien dat dit nog helpt die idioot te vinden: de drone was wit van onderen, oranje van boven en had geen lampjes.

Mijn inziens is het probleem de toegankelijkheid & gemakkelijke besturing van die multirotors: beetje geld lappen voor de aanschaf en je kan zo'n kant en klaar ding als beginner al de lucht in sturen zonder dat hij direct neerstort.
In geval van de "old school" modelbouw heb je een lang leertraject waar hulp bij nodig is en dan wordt je ook gewezen op veiligheid en technische staat van je model. En mocht je zo eigenwijs zijn het zelf te proberen dan duurt een vlucht maar een paar seconden of het model stort neer door technisch falen.
 
Er zijn bepaalde idioten die wat voor regels dan ook gewoon negeren.
Afgelopen weekend, echt gebeurd:
Een collega van mij reed om half 10 's avonds met 120km/h op de snelweg bij de Schipholtunnel (!).

Wat een idioot zeg. 120km/u bij de schipholtunnel. Daar mag je maar 100km/u.
Weer iemand die zich niet aan de regels houdt. Lol
 
Ja heel grappig, het schijnt dat je voor het ingaan van de tunnel 130 mag.
Hoe dan ook, de buurman van mijn collega had een identiek voorval ongeveer 2 weken eerder, 's ochtends vroeg, ook op weg naar Schiphol (A5).
Het zou heel goed kunnen dat het een spotter is die met zijn drone wat experimenten doet: de drone schijnt omlaag te komen als de auto's naderen om dan later weer omhoog te gaan om te auto "door te laten".
Maar het zou evengoed 2 verschillende drones kunnen zijn. Hier een kaartje van waar het gebeurde.
 

Bijlagen

  • Drones bij Schiphol.png
    Drones bij Schiphol.png
    1,3 MB · Weergaven: 314
Mijn dochter had 14 dagen geleden een soortgelijke ervaring, zei vroeg mij of je met een drone mocht vliegen bij schiphol.
Zij zat in de trein naar Amsterdam en voor de ingang van de schiphol tunnel hing een drone in de lucht.
Vreemd dat veel mensen het toestel hebben waargenomen en dat er ogenschijnlijk weinig actie op ondernomen is.
 
Ja heel grappig, het schijnt dat je voor het ingaan van de tunnel 130 mag.
Hoe dan ook, de buurman van mijn collega had een identiek voorval ongeveer 2 weken eerder, 's ochtends vroeg, ook op weg naar Schiphol (A5).
Het zou heel goed kunnen dat het een spotter is die met zijn drone wat experimenten doet: de drone schijnt omlaag te komen als de auto's naderen om dan later weer omhoog te gaan om te auto "door te laten".
Maar het zou evengoed 2 verschillende drones kunnen zijn. Hier een kaartje van waar het gebeurde.


Als dat inderdaad als experiment is bedoeld, dan moet zo iemand een levenslang verbod op vliegen krijgen. Als je dit soort acties, met risico dat iemand op slag dood is, als die drone niet op tijd omhoog gaat en door de ruit gaat, meent te kunnen nemen, heb je meer dan 1 steekje los...
 
Rth functie zit erop, kan niks mee misgaan, behalve als je de hoogte vergeet in te stellen.

Dit is dus een typisch voorbeeld van dat het zo jammer is dat je ze op iedere hoek van de straat kunt kopen...
 
Jup, kansloos gewoon, geen flauw idee hoe slecht dit weer is bovenop alle ellende die er al omheen is de laatste tijd
 
Ja hij gaat een nieuwe kopen en weer de kerk filmen.......:hammer:. Zijn Youtube account doet wel vreemd...ene keer staan reacties weer aan en de andere keer zijn ze weer uitgeschakeld.
 
Ga toch lekker vliegen jongens.
Misbruik van iets zal altijd blijven.
Of het nu drones zijn of auto's of shovels ........
Gewoon lekker low profile bezig zijn en niemand hinderen.
Dan kan er nog best veel.
 
Ik heb in elk geval een klacht ingediend, net als bij die kwiebus uit Hellevoetsluis. Die zijn account is daardoor verwijderd.
Zulk soort mensen mogen van mij ILT op bezoek krijgen.
 
Daar heb je ook wel gelijk in Ben, ik/wij doe(n) dat ook. Het neemt niet weg dat door dit soort uitwassen onze bewegingsvrijheid steeds verder beperkt wordt.
De Overheid reageert door met een kanon muggen dood te maken inplaats van gewoon te starten met de wet te handhaven. De wet is nl. meer dan toereikend.

Low profile vliegen kun je straks alleen nog onder de keuken tafel.
 
Mmmmm....... een onderzoek dat niet zoveel duidelijkheid biedt.
Echter, elke niet Ingenieur zal vast kunnen stellen dat een aanvaring van een vliegtuig met een RPAS geen goede combinatie is.
Het Reglement Modelvliegen is meer dan duidelijk, waarnaast de mate van handhaving heden ten dage het niveau van veiligheid biedt.
In mijn optiek zal de veiligheid omtrent het vliegen met een RPAS alleen toenemen door te handhaven en daardoor het kaf van het koren te scheiden.
 
Laatst bewerkt:
Mmmmm....... een onderzoek dat niet zoveel duidelijkheid biedt.
Echter, elke niet Ingenieur zal vast kunnen stellen dat een aanvaring van een vliegtuig met een RPAS geen goede combinatie is.
Het Reglement Modelvliegen is meer dan duidelijk, waarnaast de mate van handhaving heden ten dage het niveau van veiligheid biedt.
In mijn optiek zal de veiligheid omtrent het vliegen met een RPAS alleen toenemen door te handhaven en daardoor het kaf van het koren te scheiden.


Onderzoek lijkt vooral aan te geven dat het gevaarlijk kan zijn, maar daar waren we zo al achter. Nieuwe regels klinken leuk, maar al zou er een no fly zone van 50 km rond een vliegveld, en maximum hoogte van 10m worden ingesteld, zolang er niets aan handhaving gebeurt is het vooral gebakken lucht. Als het nu al onmogelijk blijkt om de omgeving van Schiphol vrij van "ongewenste vliegende objecten" te houden, dan zie ik op korte termijn weinig verbeteren.
 
Haten jullie het ook zo in Nederland hoe ze de wet maken? :mad::mad::mad:

Mensen vliegen bij Schiphol, iets wat al niet mag. Dus dan gaan ze de regels voor de mensen die zich wél aan de regels houden inperken.

Dat is net zo iets als: Iemand reed 120 waar je 100 mag. Dus vanaf nu mag iedereen op die weg nog maar 80.

We zouden in opstand moeten komen :stout:
 
Back
Top