2 motors aansturen/mixen met FC-16 boat en truck

De bouwer van deze boot heeft deze construktie gemaakt zonder het onderlager vast te maken aan de scheg. Functioneel werkt het wel maar bouwkundig is het niet goed.
Dit word een knutsel project voor het slechtere weer om het aan te passen.
 
Harm, Of het lager midden in een roer ook een taats wordt genoemd zou ik zo ineens niet weten. In mijn beleving staat de taats(pot) onder het roer op de hak. Maar zo kleurt eenieder zijn eigen plaatje in. Voel me redelijk thuis tussen de scheepsonderdelen, maar heb er niet voor gestudeerd. Ben allang weer blij dat bmweetje z'n draai weet te vinden. Wel off topic, maar als ik het goed heb heeft BMW zelfs nog een klein scheepsdieseltje gemaakt. 1 cil. 7 PK dacht ik. Zet je schroeven niet te vast! Borgen met een contramoer is voldoende. Gr. Klaas.
 
Klaas,

Denk dat iemand anders dat dieseltje heeft gemaakt, ik niet.
Dat een borgmoertje voldoende is dat klopt, ga meer voor zekerheid, de loctide die ik gebruik is voor te borgen, die draai je weer makkelijk los.
 
Beste Roel en andere tipgevers,

Na wat liggen experimenteren met mixen werkt het nou uitstekend. Kan zelfs op de plaats ronddraaien[emoji106]
Nu kan ik alles fatsoenlijk aan gaan sluiten maar eerst de schroeven even borgen met locktide[emoji4]

Zoals ze ooit bij Vroom & Dreesman zeiden:
"En weer verlaat een tevreden klant het pand...":bier:
 
Maar eerst eens een nieuwe schroef gehaald en wat getest. De schroeven draaien naar buiten het beste zo lijkt het. Nu nog wat gaan oefenen met het mixen.
69a0389c006e3228249ace173761d552.jpg


De rechtse blinkt nog als nieuw[emoji3]

Schroeven zitten aan de verkeerde kant, van achteren gezien moet bakboord tegen de klok indraaien en stuurboord met de klokmee
 
Op mijn sleper gebruik ik twee esc's met een "V-tail mixer" besturing van beide motoren op 1 stick, en kan nu dus ook Om zijn as draaien
 
Kwestie van de goede bril opzetten, of beter kijken. De schroeven draaien zoals Tug.NL schrijft zoals het zou moeten. Dus snap ik zijn commentaar niet helemaal. Maar ieder kijkt door zijn eigen bril (figuurlijk dan). Gr. Klaas.
 
Hier een linkje wat ik ooit ergens (ik weet al niet meer waar) tegen kwam en wat gaat over de wetenswaardigheden van scheepsschroeven.
Of heel de inhoud hiervan klopt weet ik niet, maar ik weet wel dat de meningen over dit onderwerp nog wel eens verdeeld kunnen zijn :rolleyes:.
 
Kwestie van de goede bril opzetten, of beter kijken. De schroeven draaien zoals Tug.NL schrijft zoals het zou moeten. Dus snap ik zijn commentaar niet helemaal. Maar ieder kijkt door zijn eigen bril (figuurlijk dan). Gr. Klaas.

Oops nu ik de foto op de iPad zie ,,draaien ze inderdaad goed om,..schermpjes op die Telefoons zijn ook te Klein ;)
 
[QUOT="Tu]..schermpjes op die Telefoons zijn ook te Klein[/QUOTE]
Wat een k*t smoesje, hij schreef toch "draaien naar buiten".
En je zegt dan zelf ze moeten naar buiten draaien, want nu draaien ze verkeerd.
 
vergeet niet dat vrijwel alle marine schepen vrij hangende roeren hebben ,het kan gewoon een bescherming zijn voor het roerblad .
en de schroeven nou meestal hebben schepen die op diep water varen naar buiten draaiende schroeven in op ondiep zoals rivieren naar binnen draaiend ,waarom de aanzuiging van water op diep geen probleem dus is beide keus mogelijk op ondiep staat er meestal geen water onder het schip en zuigt her het best van de zijkant aan ,dit zo geleerd in de praktijk ,zowel op marine jagers en fregatten en op rijn en binnenvaart .
groet wout.
 
Laatst bewerkt:
Bij dubbelschroef schepen draaien de schroeven aan de bovenzijden naar binnen toe. Aan de buiten zijden zit het volle water. Bovenin word het water van buiten aangevoerd daar binnenin de romp zit.
 
dubbelschroef schepen draaien de schroeven aan de bovenzijden naar binnen toe.
Niet altijd.
Zeker vroeger niet!
Dan had je een standaard machine die rechtsomdraaiend was.
Kreeg je een schip met 2 machines , werd er een spiegelbeeldmachine aan bb gezet.
De rechtsom machine aan sb , met dus een (boven) naar buiten draaiende schroef.

compound.jpg


En voor wanneer je aan een machine niet kan zien wat de draairichting is een video:

 
Laatst bewerkt:
Niet altijd.
Zeker vroeger niet!
Dan had je een standaard machine die rechtsomdraaiend was.
Kreeg je een schip met 2 machines , werd er een spiegelbeeldmachine aan bb gezet.
De rechtsom machine aan sb , met dus een (boven) naar buiten draaiende schroef.

compound.jpg


En voor wanneer je aan een machine niet kan zien wat de draairichting is een video:


Die machine kamer ken ik dat schip ligt bij ons in Wormerveer in de zaan.

Id. Ik ben bekent met de stelling "naar buiten draaiend" maar weinig boten waar ik aan gewerkt heb en of gezien heb die een naar "binnen draaiende" opstelling hadden
 
[QUOTE="Tug.NL"binnen draaiende" [/QUOTE]
Dan ben je vast nog niet zolang op de wereld en heb je nog maar weinig gezien.
Dat geeft op zich niet, dat verklaart die wartaal die je eerder schreef over de draairichting.

DSC_4613_683x407.jpg

dit lijkt mee een 110 x breed meter binnenvaartschip

Herschaalde%20kopie%20van%20P3151506.jpg

Dutch Pearl


screenshot_20161023-193836-png.222652

Dolphin.

Schermafbeelding 2017-01-11 om 21.34.45.png

snelvarend jacht
 
[QUOTE="Tug.NL"binnen draaiende"
Dan ben je vast nog niet zolang op de wereld en heb je nog maar weinig gezien.
Dat geeft op zich niet, dat verklaart die wartaal die je eerder schreef over de draairichting.

DSC_4613_683x407.jpg

dit lijkt mee een 110 x breed meter binnenvaartschip

Herschaalde%20kopie%20van%20P3151506.jpg

Dutch Pearl


screenshot_20161023-193836-png.222652

Dolphin.

Bekijk bijlage 230977
snelvarend jacht[/QUOTE]

Beste Baggeraar,
Laten we het gewoon normaal vriendelijk houden,.
Ik loop al een tijdje mee, en voor mijn werk al meerdere keren voor langere tijd de wereld over geweest niet voor bootjes maar voor vliegende techniek
Bootjes doe ik voor de hobby omdat de techniek zo lekker simpel is ;)
En nu dus ook RC model omdat ik sleepboten leuk vind
En ja daar heb ik er een stel van gezien maar waarschijnlijk niet zoveel als jou.
Ben hier dus ook op het forum om daar meer over te weten te komen
 
Ja, communiceren is een kunst. Daar ben ik inmiddels wel achter. Soms moet je ook een beetje tussen de regels door weten te lezen en nadat je iets hebt geschreven het nog eens lezen. Ook mij overkomen missers in het communiceren, kijken en schrijven. Toch ben ik (helemaal als ik er mijn voordeel mee kan doen) blij met elk commentaar. Zelf vaar ik ook met een dubbelschroever en ik ga nog eens kijken wat het verschil in vaargedrag is door de schroeven te wisselen. Bij mijn sleper draait de SB schroef rechtsom en BB andersom. Mijn filosofie hierbij is dat bij het achteruitslaan het wieleffect van de schroeft het schip helpt draaien. Nu is dat wieleffect bij een straalbuis niet zo groot, maar toch. Sta met dit weer niet te trappelen om het direct uit te proberen, maar met een mooie vaardag komen we er wel achter. Gr. Klaas.
 
Back
Top