Kolderstok schepen tips en vragen

Haha, goed geregeld Timb!

Voor iedereen die vragen heeft, of iets over zijn Kolderstok model wil zeggen maar zelf geen topic heeft lopen. Foto's plaatsen kan uiteraard ook.

Ik zal als het even kan hier ook algemeen nieuws melden.
www.kolderstok.com
Kolderstok at gmail dot com
 
Het is natuurlijk nog niet bekend hoeveel vragen er komen maar Dirk heeft voor de Batavia een apart item aangemaakt. Dat kan natuurlijk verwijderd worden maar misschien is het handig om per schip een item aan te maken. Voor een beginnende bouwer kan het dan dienen als naslagwerk. Zonder in verwarring te komen doordat alle vragen en antwoorden door elkaar staan.
 
Misschien nog niet eens zo stom, om verschillende folders te hebben voor de diverse Kolderstok modellen.
1 voor de Batavia - 1 voor de 7 Provinciën - etc etc.
Ik ben benieuwd hoe Hans hier zelf over denkt..
 
Dit forum heeft volgens mij wel degelijk zin want er zijn misschien issues die over alle modellen gelden.
Ik zat net naar de tuigage te kijken en zag dat de hoofdtouwen niet wormed zijn tot onder de zalingen, ze horen gewormd om de masten te vallen. De voorste hoofdtouwen (fok en grote mast alleen) waren volgens mij ook altijd complete gewormd, en waren dus iets dikker. Het wormen (de want touwen in dunner touw wikkelen kost behoorlijk wat (heel dun) touw maar was bedoeld tegen slijten. Ik zag dat niet op de Batavia plannen, misschien is het wel op de 7P.

Ik kon ook de kardeel blokken niet vinden, tot ik vond dat je die zelf moet maken :))
 
Het wormen (bindsels? Ik vind zo snel even niet de Nederlandse benaming) kun je doen, maar wordt niet standaard omschreven. Het is natuurlijk wel een mooie individuele verfijning van je model.

De kardeelblokken zou je als lasergesneden deeltje erbij kunnen doen, dat is iets wat ik zal overwegen.
 
Het wormen (bindsels? Ik vind zo snel even niet de Nederlandse benaming) kun je doen, maar wordt niet standaard omschreven. Het is natuurlijk wel een mooie individuele verfijning van je model.

De kardeelblokken zou je als lasergesneden deeltje erbij kunnen doen, dat is iets wat ik zal overwegen.

Ik kon het Nederlands woord ook niet vinden :) maar bindsel lijkt me juist alhoewel niet in de zin van 'seizing', het bij elkaar binden van touw met dunne touw.

Overigens zag ik ook geen takels die meestal op hetzelfde moment worden aangebracht als de want touwen. Optional?
Dit is niet bedoeld als kritiek maar sommige bouwers willen het misschien extra in bouwen, sommige ook weer niet.
 
Overigens zag ik ook geen takels die meestal op hetzelfde moment worden aangebracht als de want touwen. Optional?
Dit is niet bedoeld als kritiek maar sommige bouwers willen het misschien extra in bouwen, sommige ook weer niet.
In het verslag van Danny, pagina 29 en verder, staan ze duidelijk beschreven, dus dat moet zo te doen zijn lijkt me:)
 
In het verslag van Danny, pagina 29 en verder, staan ze duidelijk beschreven, dus dat moet zo te doen zijn lijkt me:)

Ik keek naar het Kolderstok beschrijving en kon ze niet vinden. Zal eens in Danny's beschrijving spitten. Ik bedoel overigens niet de stengewindrepen maar de 'utility' takels voor laden en lossen van vracht. Volgens Dik (7P) is dat het eerste touw, nog voor het voorste want touw dat om de mast moet.
 
Je zult dit bedoelen:
IMG_20181007_223748.jpg


Tekst erbij klopt niet, dat is deze:
 

Bijlagen

  • 15389448105686544357587323819301.jpg
    15389448105686544357587323819301.jpg
    152,3 KB · Weergaven: 388
Je zult dit bedoelen:
Bekijk bijlage 295801

Tekst erbij klopt niet, dat is deze:

Ja, dat zijn de stagtakels met die driehoek. Ik heb ze ook op de Friesland aan SB en BB. In het boek van Dik staan ze op pagina 135. Er zijn echter ook masttakels (de eerste touwen om de mast voor de hoofdtouwen). Ik weet echter niet of dit in 1628 al in zwang was. Er moeten natuurlijk wel takels geweest zijn maar ik heb
geen idee wat soort de replica voerde.
 
Het wormen (bindsels? Ik vind zo snel even niet de Nederlandse benaming) kun je doen, maar wordt niet standaard omschreven. Het is natuurlijk wel een mooie individuele verfijning van je model.

De kardeelblokken zou je als lasergesneden deeltje erbij kunnen doen, dat is iets wat ik zal overwegen.

Ja, zou mooi zijn om laser gesneden blocks te hebben. Misschien de kardeel blokken in 3 of 4 lagen die je op elkaar moet lijmen en dan een asje er door, zou geweldig staan ipv een conventioneel 'push out' block.
 
Ik denk dat je de zogenaamde Burton Pendels bedoelt Dirk die komen als eerste set touwen over de masttop heen,( tenminste bij de Engelse schepen, bij de Hollanders weet ik het niet ) en daarna komen de wanttouwen.
Deze Burton Pendels werden voor van alles en nog wat gebruikt, bijvoorbeeld als takels, om lasten te takelen, maar ook in oorlogssituatie om een kapotgeschoten stag tijdelijk te vervangen, en ze hadden nog wat meer dingen die ze er mee konden doen, in geval van nood.
Ze staan ook beschreven in het boek van Mondfeld net voor of net na de stagtakels die Hans liet zien.
 
Ik denk dat je de zogenaamde Burton Pendels bedoelt Dirk die komen als eerste set touwen over de masttop heen,( tenminste bij de Engelse schepen, bij de Hollanders weet ik het niet ) en daarna komen de wanttouwen.
Deze Burton Pendels werden voor van alles en nog wat gebruikt, bijvoorbeeld als takels, om lasten te takelen, maar ook in oorlogssituatie om een kapotgeschoten stag tijdelijk te vervangen, en ze hadden nog wat meer dingen die ze er mee konden doen, in geval van nood.
Ze staan ook beschreven in het boek van Mondfeld net voor of net na de stagtakels die Hans liet zien.

Precies Peter, dank je
Een en ander op Pages 278 279 Mondfeld
 
Hans ik heb een vraagje.
Ik zat zo naar de tekening 1 (zij aanzicht Batavia) te kijken en het viel me op dat de rusten tov van de de grote en fokke mast wel erg ver naar voren staan. Het voorste want touw loopt vrijwel evenwijdig
met de fok. Zou dat geen problemen met brassen opleveren?
 
Hier heb ik in een ver verleden met iemand van de Bataviawerf eens over gesproken. Ik heb het niet helemaal meer in mijn hoofd zitten, maar het zat ongeveer als volgt:

De eerste twee hoofdtouwen staan vrijwel evenwijdig aan de mast - één iets erachter, één iets ervoor, dit om de mast verticaal te houden. Het waren de eerste touwen waarmee de mast vast gezet werd. Bij het verdere aanbrengen van het want ging men steeds meer naar achteren "trekken" totdat de stag geplaatst werd (de lus van de stag ging over alle lussen van de hoofdtouwen). Deze trok dan de mast weer naar voren en op dat moment kon het want afgespannen worden.

Tussen de want-touwen aan stuur- en bakboord zaten (net onder de mars) de zwichtingen. Hiermee kon het want ook naar elkaar toe getrokken worden. Wanneer nu de raas extra ver uit hun haakse positie gedraaid moesten worden trok men de zwichtingen strak aan en liet men het rak lossen. Zodoende kreeg de ra de ruimte om (ver) te draaien.
 
Hier heb ik in een ver verleden met iemand van de Bataviawerf eens over gesproken. Ik heb het niet helemaal meer in mijn hoofd zitten, maar het zat ongeveer als volgt:

De eerste twee hoofdtouwen staan vrijwel evenwijdig aan de mast - één iets erachter, één iets ervoor, dit om de mast verticaal te houden. Het waren de eerste touwen waarmee de mast vast gezet werd. Bij het verdere aanbrengen van het want ging men steeds meer naar achteren "trekken" totdat de stag geplaatst werd (de lus van de stag ging over alle lussen van de hoofdtouwen). Deze trok dan de mast weer naar voren en op dat moment kon het want afgespannen worden.

Tussen de want-touwen aan stuur- en bakboord zaten (net onder de mars) de zwichtingen. Hiermee kon het want ook naar elkaar toe getrokken worden. Wanneer nu de raas extra ver uit hun haakse positie gedraaid moesten worden trok men de zwichtingen strak aan en liet men het rak lossen. Zodoende kreeg de ra de ruimte om (ver) te draaien.

Ik was er (een beetje) ongerust over want als ik de voortouwen helemaal ga wurmen worden ze natuurlijk nog dikker en misschien dat als ik de rakken aantrek dat de want touwen vervormen. Dik laat ook zien dat
op de 7P de want touwen zelfs parallel met de achterkant van de mast lopen (bij de rusten) (ref: pagina 131). Is het bekend of de full size replica zwichtingen hanteerde om te brassen?
 
Hallo iedereen,
Zou er iemand hier een volledig getuigd kanon willen plaatsen uit jullie literatuur? Gaat over de kanonnen van de 7 Provinciën . Ik heb hier helaas geen juiste afbeelding van en jullie willen dit vast wel even fotograferen voor me van uit één jullie boeken.:)
 
Back
Top