TIMBERWOLF
Forum veteraan
universeel voor idereen .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het wormen (bindsels? Ik vind zo snel even niet de Nederlandse benaming) kun je doen, maar wordt niet standaard omschreven. Het is natuurlijk wel een mooie individuele verfijning van je model.
De kardeelblokken zou je als lasergesneden deeltje erbij kunnen doen, dat is iets wat ik zal overwegen.
In het verslag van Danny, pagina 29 en verder, staan ze duidelijk beschreven, dus dat moet zo te doen zijn lijkt meOverigens zag ik ook geen takels die meestal op hetzelfde moment worden aangebracht als de want touwen. Optional?
Dit is niet bedoeld als kritiek maar sommige bouwers willen het misschien extra in bouwen, sommige ook weer niet.
In het verslag van Danny, pagina 29 en verder, staan ze duidelijk beschreven, dus dat moet zo te doen zijn lijkt me![]()
Het wormen (bindsels? Ik vind zo snel even niet de Nederlandse benaming) kun je doen, maar wordt niet standaard omschreven. Het is natuurlijk wel een mooie individuele verfijning van je model.
De kardeelblokken zou je als lasergesneden deeltje erbij kunnen doen, dat is iets wat ik zal overwegen.
Ik denk dat je de zogenaamde Burton Pendels bedoelt Dirk die komen als eerste set touwen over de masttop heen,( tenminste bij de Engelse schepen, bij de Hollanders weet ik het niet ) en daarna komen de wanttouwen.
Deze Burton Pendels werden voor van alles en nog wat gebruikt, bijvoorbeeld als takels, om lasten te takelen, maar ook in oorlogssituatie om een kapotgeschoten stag tijdelijk te vervangen, en ze hadden nog wat meer dingen die ze er mee konden doen, in geval van nood.
Ze staan ook beschreven in het boek van Mondfeld net voor of net na de stagtakels die Hans liet zien.
Hier heb ik in een ver verleden met iemand van de Bataviawerf eens over gesproken. Ik heb het niet helemaal meer in mijn hoofd zitten, maar het zat ongeveer als volgt:
De eerste twee hoofdtouwen staan vrijwel evenwijdig aan de mast - één iets erachter, één iets ervoor, dit om de mast verticaal te houden. Het waren de eerste touwen waarmee de mast vast gezet werd. Bij het verdere aanbrengen van het want ging men steeds meer naar achteren "trekken" totdat de stag geplaatst werd (de lus van de stag ging over alle lussen van de hoofdtouwen). Deze trok dan de mast weer naar voren en op dat moment kon het want afgespannen worden.
Tussen de want-touwen aan stuur- en bakboord zaten (net onder de mars) de zwichtingen. Hiermee kon het want ook naar elkaar toe getrokken worden. Wanneer nu de raas extra ver uit hun haakse positie gedraaid moesten worden trok men de zwichtingen strak aan en liet men het rak lossen. Zodoende kreeg de ra de ruimte om (ver) te draaien.