Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Als hij wel doorschiet en je staartrotor gaat meedoen, is het je vrijloop.
Dat klopt niet, Rene…. de vrijloop zit bij een T-rex vóór de staartaandrijving en als de vrijloop doorschiet terwijl je de kop vasthoudt, blijft de staartrotor gewoon stilstaan... Je ziet dan alleen het grootste van de twee tandwielen op de hoofdas meedraaien.

Je moet dus naar dat tandwiel kijken, niet naar de staartrotor.
 
haha oke, kan het je spoedig vertellen. Als ik mn hand kwijt raak, jou schuld he ;) Kan niet wachten om weer met deze te vliegen, dus waag gerust mn leven ervoor. Allejezus wat wat vloog die goed:banana:
 
Als ik mn hand kwijt raak, jou schuld he
Hoho… ik weet niet hoe sterk jij bent, he? ;) ik ben maar een klein mannetje, en heb wel eens een 23 cc benzine heli de rotor van moeten tegenhouden... Dat begon een beetje eng te worden, geef ik toe...

Enne... hou het KORT, he? want die koppeling ontwikkelt ontzettend veel warmet, en dat houd hij geen halve minuut vol. Niet meer dan rustig gas geven tot je weet of er iets slipt ja dan nee... de hele test moet niet langer dan 5~10 seconden duren...
 
haha ben beresterk en knettergek, dus zou moeten lukken ;)
En ja doe het reuze kort, zit net een nieuwe voering in, wil die niet slopen meteen!
 
in principe weet je het na 1 sec gas al...

En zolang de rotor nog niet draait, kun je hem best goed tegenhouden.
wel stevig gaan staan iig ;-)
 
qua vervangen van het ding: die bout door het tandwiel heen wordt aan de andere kant al geborgd met een borgmoer.
je moet daar best wel lomp veel kracht op zetten om de boel te vervormen en zo.
is mij iig niet gelukt.

het is me wel vaker gelukt om one way te blokkeren.
dan heb je gewoon geen vrijloop, maar verder heb je daar niet zoveel last van. tenzij je motor in de lucht een keer uitvalt ;-)
 
nou zeg, tjeemig de peemig, ik heb het net getest. Ik start mn heli, laat het stationair draaien, heeeeeel laag. Want het heb net nieuwe koppeling. Dus eigenlijk draait hij al meteen. Laat hem minuutje warm draaien,... dan met gevaar voor eigen leven hou ik mn kop vast. En geef half gas, ik verwacht een gigantische kracht natuurlijk. Maar niets is minder waar, hij gaat er meteen doorheen joh. Beetje trillerig, en stoterig, dat wel, maar totaal niet veel kracht. En slaat ook af daarna. Dat is inderdaad ook in de lucht zo. Dus,... neem dan het nu mn one way bearing is die ik moet vervangen. Of ook het autorotatietandwiel met het one way bearing huis?
deze twee dan kopen,.. neem aan dat een 600 align zelfde is als 600N in dit stukje.
http://www.rotorworld.nl/helicopter...0t-m06-autorotation-tail-drive-gear-set-black
en
http://www.rotorworld.nl/helicopter-parts/align-t-rex/600l-parts/one-way-bearing731456
 
Ik zou het even uit elkaar halen, en dan kijken hoe het er uit ziet.

Groeten

Arie
Hoi Arie, ja uiteraard, je hebt gelijk. Maar heb het net uit elkaar gehad. En er is me toen niks opgevallen. Ofschoon ik met de koppeling bezig was, heb ik toevallig dat ook even bekeken. Maar nu is het wellicht nog meer kapot hopelijk,.. en valt het wel op haha! weet ik meteen dat dit het moet zijn! vanavond maar weer alles uit elkaar frommelen!
 
jee die bearing en huis ziet er goed vet uit. hoort dat zo, of moet je het juist droog houden. op oog ziet die one way bearing er puik uit,... maar ja tijdens de test leek hij hier toch echt door te slaan. ga hem dan mqqr vervangen.

15485861887171690700576293868965.jpg

kan je met deze tool een 600 one way bearing eruit wippen?
https://www.amainhobbies.com/align-one-way-bearing-removal-tool-agnk10273a/p9787
 
Ik zou dat lager éérst eens goed ontvetten, en er dan OF gewoon een drupje motor-olie op doen, of speciaal "one way grease".

Mijn vrijloop-lagers smeer ik zéér zelden, en ALS ik ze smeer, dan met één enkel drupje motor-olie, gewoon voor de auto of zo. Even een lege oliefles op de kop houden, dan komen er vaak nog wel een paar druppels uit....
 
ah ja, inderdaad is dit niet best hoe het eruit ziet. Maar begrijp ik het goed dat je het lager wel smeert, en de one way lager onder helemaal droog ontvet en niet in vet?
 
Er moet een héél klein beetje vettigheid in zo'n lager zitten (droog metaal slijt nogal) maar er mag niet zo veel vettigheid zijn dat de klemrollen over de as roetsjen....
 
ah oke top. heb wel al nieuwe besteld. maar ga dit nog even proberen. dank


edit: meteen maar even gedaan. superstrak voelt het. ik heb gestart en kan hem nog steeds.vast houde tijdens vol gas. wel voel ik hoop druk, maar verre van wat echt zwaar zou zijn. en governor nog even aan gezet, maar na second gaat dat gas alweer van aan uit aan uit etc. jammer! toch maar nieuwe lager erin zetten van de week. maar kan me bijna niet vooorstellen dat dit door dat lager komt, maar hoop het wel. zo ja, dan ben ik jullie heel dankbaar, want zelf zou ik dit lager als meer dan oke bestempeld hebben we zullen het zien, woensdag nieuwe lager erin!
 
Laatst bewerkt:
Helaas schrijf je niet, of je het grote witte tandwiel ziet draaien als je de rotorkop vasthoud en vol gas geeft...
Als dat tandwiel NIET draait (met vastgehouden rotor en volgas) dan is je vrijlooplager OK.
Je zegt dat je nu "een hoop druk" voelt... daarmee bedoel je, neem ik aan, dat je meer kracht voelt op de rotor dan voorheen?
 
die gov moet je ff niet te zwaar aan tillen..
Als zo'n ding rare feedback krijgt (toerental gaat niet omhoog als hij gas geeft) geeft hij het na een bepaalde marge op. dacht 30% meestal

dat aan/uit effect kan dan zelfs nog door een langzame servo komen.
gov geeft volgas, servo is op zn gemakkie onderweg, maar tussendoor ziet de gov dat het toerental al te hoog is, en gooit het gas dicht. maar de servo was nog onderweg, gaat op zn gemak weer omdraaien. dus overshoot. gebeurt aan de andere kant ook.
kan best dat wanneer de heli normaal vliegt de 3001 voldoet.
maar hier blijkbaar ff niet. dit is ook wel een bijzonder geval.

desnoods zet je ff een vlotte servo erin.. geen idee wat je in de voorraadkast hebt liggen.. of kan lenen in de omgeving.
ik heb er zelf heel lang een 9254 erop gehad. werkte perfect. tot ik naar high voltage ging.
die 3001 heeft een snelheid van 0,28 sec over 60 graden. de 9254 doet datzelfde in 0,06 sec.
ik wil niet zeggen dat je perse moet wisselen.
maar weet dat dat gejengel op het gas daardoor veroorzaakt kan worden.

zelfde als een 3001 op de staart:
het kan best, maar je weet dat de gyro het af en toe een beetje moeilijk kan hebben.
nu hebben gyro's in veel gevallen nog een optie om aan te geven dat er een langzame servo achter zit. een gov heeft dit meestal niet.
 
ik heb er zelf heel lang een 9254 erop gehad. werkte perfect. tot ik naar high voltage ging.
die 3001 heeft een snelheid van 0,28 sec over 60 graden. de 9254 doet datzelfde in 0,06 sec.
Die peut drinker van mij heeft een hele tijd half in het gebied van tweetakt/viertakt gedraaid, wat hele snelle veranderingen van het toerental met zich meebracht, maar de GV-1 met een 3001 op het gas kon dat prima volgen...
 
Back
Top