Nou, dan hier toch even een gefundeerd tegengeluid:
Inductie spanning door afwisselend wel niet stroom kan zelfs een hedendaagse ontvanger van de leg helpen, vooral als de bougie dop los zit . En die 2 cellen lipo 1000mah is maar 60 gram . Echt je kunt beter voorkomen dan genezen.
Geloof me vrij als ik zeg, dat als de bougiedop los zit, er NIETS meer helpt. Dan druk je zelfs een 2,4 gieg ontvanger dicht, of je nu onafhankelijke voeding hebt of niet.
En hier is waarom ik tegenwoordig gewoon een gezamenlijke voeding gebruik: de helft van de beweringen over ontsteking zijn gewoon simpelweg niet waar:
De ontsteking zelf zit vrijwel altijd in een metalen doosje en dat is niet voor niets. Dat metaal houdt zo goed als alle stoorsignalen tegen, die komen niet meer uit dat doosje.
Dit is, sorry dat ik het zeg, gewoon niet waar. Zowel RcExl, als de wereldberoemde CH Ignitions zitten gewoon in een plastic doosje. Ik weet dat, niet alleen omdat je dat bij CH zelfs gewoon kunt zien, maar ik heb dat doosje destijds zelfs opengebroken omdat het ding onder water was geweest. Zit helemaal niks in qua veld-afscherming.
Het is voor ongeveer de helft volgescheten met een soort van siliconenkit, meer niet.
RcExl heeft gewoon een nep-chroomlaagje. Verder is het een plastic doosje wat ook gewoon volgedouwd is met een kit.
De bougiekabel is gemanteld, met de stroomretour door de mantel, daar komt zelfs niet voldoende doorheen om een stroboscoop mee te triggeren, maar op het oppervlak van beide doosjes pik je heel makkelijk een trigger op voor de strobo...
Een van de dingen die steeds meer "vergeten" worden, is het contactveertje in de bougiedop. Dat veertje is mega-belangrijk: het waarborgt een goed massacontact van de bougiedop. Vuil kan het contact van de dop verslechteren, waardoor de vonk naar buiten kan kruipen naarmate het contact slechter wordt. De veer voorkomt dat.
Van ALLES wat je ook doet, vergeet dat veertje niet, want DAT is wachten op ellende. En dan helpt niks. Geen ontstoring, geen afscherming, geen onafhankelijke voeding. Zo simpel is dat....
Ben 6 jaar met die ontstekingen bezig geweest, en heb ik de eerste 2 jaar redelijk veel malheur gehad, en uitgevogeld wat nu wel, en wat nu niet werkt.
Ik vlieg nu reeds ongeveer 4 jaar met nu 6 ontstekingen die allemaal vanaf de ontvangeraccu gevoed worden, 5 van de zes zelfs rechtsstreeks vanaf de ontvanger.
Aantal storingen in : precies nul...
In die laatste vier jaar, heb ik WEL een aantal keer gehad, dat een SERVO problemen gaf... en dat bleek dan aan de servo zelf te liggen: zo'n servo ging nog beven als je hem alleen aan een losse ontvangeraccu aansloot (dus geeneens een ontvanger) en in de buurt van de bougiekabel hield.
Dus als je denkt storing te hebben met een 2,4 gieg ontvanger omdat er een of twee servo's beven, check dan eerst of de storing "in het kanaal zit" of "in de servo" (twee stekkers op de ontvanger omwisselen, en kijken of hetzelfde kanaal beeft of dezelfde servo).
Tien tegen een, dat het de servo is, en een nieuwe servo verhelpt het probleem dan. Heb ik drie keer gehad in de afgelopen paar jaar, meestal met Turnigy, Carson, HK of dergelijke goeiekope baggerservo's.