American 11320 Skyhorse

Hallo allemaal,

Dit weekend begonnen met de elektronica inbouwen en het monteren van de kraan. De zwenkaandrijving is al weer compleet en de meeste vaartregelaars hebben hun plek gevonden.

Fotos:

20190729_063609.jpg


20190729_064007.jpg


Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Weer een hoop voorderingen gemaakt met de American. De elektronica begint al aardig op te schieten en hoop ik dit weekend aan de praat te krijgen.
Dan is het een kwestie van de lieren inbouwen inclusief de aandrijvingen en dan zou dit moeten functioneren (in theorie)
En daarna is het een kwestie van het plaatwerk uittekenen en bouwen en dan begint het al aardig op te schieten!

Foto's:

20190804_205858.jpg


De basisplaat van het ballast is ook al te monteren (heeft nog wel wat aandacht nodig zodat deze er recht achter hangt.

20190804_205911.jpg


De bordessen zijn ook al te zien aan de zijkant. Hier is het gaas ook al voor gesoldeerd dus dat kan het weekend ook afgemaakt worden. (en misschien ook van een kleurtje voorzien)

20190804_205922.jpg


Met dank aan Wil voor het idee van de styreen buisjes voor de kabels!

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg. Mitchell
 
Wat een ongekend vakwerk.:wave
Blijf het volgen Ben deze vakantie begonnen met de bouw van een sennebogen 630.
Misschien kan ik hier nog wat van leren.
 
Hallo Cvdh,

Wat leuk weer een kranen bouwer erbij!
Schroom niet om er een topic van te maken want ik zou de bouw graag volgen.
Mocht je ergens problemen mee hebben kan je altijd een berichtje sturen. Succes in ieder geval.

Mvg Mitchell
 
Ja ik zal er binnen kort eens een topic van makken.
Dank u. dat komt misschien nog wel eens van pas.

Mvg cor
 
Hallo allemaal,

De american heeft ondertussen zijn eerste testrondjes gemaakt en is helaas niet geslaagd.
De wormwielen zijn niet sterk genoeg (het messing tandwiel slijt te snel door de kracht die er op komt.
En na 10/15 sec stopt de motor en gaat daarna weer verder als je opnieuw de functie bedient met de stick.
Nou staat een motor niet via de sticks maar via een schakelaar en deze heeft dit niet en kan blijven draaien.
Verder ben ik niet 100% tevreden met het bovenste schijvennest dus misschien dat ik deze opnieuw ga bouwen.
En ik denk dat het ballast toch aan de lichte kant gaat zijn maar dit bekijk ik als de ombouw af is.
Dus dat zijn de puntjes die opgelost moeten worden.

Foto's:

20190825_104716.jpg


Het a frame staat nog niet in de juiste positie gezien deze in de gaten staat waar normaal de derick in hoort. De juiste gaten voor de abok zitten dalijk in de ombouw dus tijdelijk even dit gedaan.
Let even niet op alle draadjes bij de ontvanger hier moeten nog wat kortere voor komen en even netjes maken.

20190825_105732.jpg


En nog een keer vanaf de andere kant.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg. Mitchell
 
Jammer van de wormwielen...
En een grotere verhouding qua tanden?
Dan gaat het te langzaam allemaal zeker?
Maar je gaf al aan messing, dus neem ik aan dat je eerst gaat kijken hoe staal het doet?
Succes met het herstellen.
 
Hallo allemaal,

De american heeft ondertussen zijn eerste testrondjes gemaakt en is helaas niet geslaagd.
De wormwielen zijn niet sterk genoeg (het messing tandwiel slijt te snel door de kracht die er op komt.
En na 10/15 sec stopt de motor en gaat daarna weer verder als je opnieuw de functie bedient met de stick.
Nou staat een motor niet via de sticks maar via een schakelaar en deze heeft dit niet en kan blijven draaien.
Verder ben ik niet 100% tevreden met het bovenste schijvennest dus misschien dat ik deze opnieuw ga bouwen.
En ik denk dat het ballast toch aan de lichte kant gaat zijn maar dit bekijk ik als de ombouw af is.
Dus dat zijn de puntjes die opgelost moeten worden.



Mvg. Mitchell

Zou een planetaire vertraging een oplossing zijn tussen de kabeltrommel en het grote tandwiel?
Moet er zoveel belast op dat met de giek op de grond je deze rechtop kan zetten zonder te tippen?
Contra gewicht uit staalmaken in plaats van de aluminium vullen met lood?



Sent from my SM-T590 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Mitchel, ik neem aan dat je het over deze 2 aandrijvingen hebt hier?
Dat wordt dan even goed puzzelen om dat in deze ruimte te verbouwen; ik zou in eerste instantie denken aan (gehard) stalen wormen.
En die motor trekt het ook niet nu, dus die kan je vervangen door eentje met een hogere ingebouwde/aangebouwde reductie; die kant van de zaak lijkt me relatief makkelijker oplosbaar.

Succes in elk geval; dit is te mooi om mis te laten gaan!

20190209_193217-jpg.313834
 
Mitchel, ik neem aan dat je het over deze 2 aandrijvingen hebt hier?
Dat wordt dan even goed puzzelen om dat in deze ruimte te verbouwen; ik zou in eerste instantie denken aan (gehard) stalen wormen.
En die motor trekt het ook niet nu, dus die kan je vervangen door eentje met een hogere ingebouwde/aangebouwde reductie; die kant van de zaak lijkt me relatief makkelijker oplosbaar.

Succes in elk geval; dit is te mooi om mis te laten gaan!

20190209_193217-jpg.313834
Of een planetaire vertraging op de" ketting as" zodat er minder torque op de wormwiel overbrenging komt te staan

Sent from my SM-T590 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Hallo allemaal,

Als eerste bedankt voor het meedenken. De keuze waarom alle aandrijvingen met wormwielen uitgevoerd zijn is de veiligheid van de kraan. Als nu de stroom er af is of wat dan ook kan een trommel nooit uit zichzelf af gaan lopen. Dus de wormwielen blijven erin en ga ik kijken of de afstelling wel 100% is. Dat de motoren na een seconde of 15 stoppen heeft niks te maken dat de motoren het niet trekken dit gebeurd namelijk ook onbelast. Ik denk dat dit vanuit de zender komt aangezien ik een lier over een schakelaar heb staan en deze wel continu blijft draaien. De lieren die over de sticks lopen stoppen allemaal na 15 sec ongeveer.

Maar er valt weer wat nieuws te melden. Ik had al eerder genoemd dat ik na het opnieuw spuiten van de rupsen een aandrijving niet meer in elkaar kreeg. Vandaag de rups weer uit elkaar gehaald en gezocht wat het probleem was. De ketting stond te strak gespannen (ik denk dat het al zo gemonteerd gezeten heeft) de plaat waar de aandrijving op gemonteerd zit komt niet overeen met die van de andere kant (waar de aandrijving wel past)

20191224_112402.jpg


Hier te zien dat het bovenste gat veel te ver naar buiten zit. Dus even het plaatje onder de frees gegooid en de lagerbus op zijn plaats gesoldeerd zodat deze in het nieuwe gat kwam te zitten.

20191224_123639.jpg


En na wat rommelen passen alle twee de aandrijvingen weer netjes in elkaar zonder dat de boel geforceerd wordt.

20191224_132727.jpg


En na wat rommelen op de vierkante centimeter staat de eerste aandrijving weer in elkaar.

20191224_133228.jpg


Niet heel veel over maar het past allemaal precies.

20191224_142051.jpg


En na een ochtendje puzzelen staat alles weer zoals het hoort en naar mijn zin.

20191224_142413.jpg


En op transport naar de rest van de onderwagen om weer gemonteerd te worden en de aandrijving is te testen. Volgende op de to do list is de bovenwagen kinderziektes eruit proberen te krijgen. En daarna de onderwagen testen met wat gewicht erop. Maar eerst gaan we genieten van de feestdagen!

Ik wens iedereen een heel fijn kerstfeest en geniet van de momenten met elkaar!

Mvg. Mitchell
 
De rupsketting ligt netjes over de geleiderollen heen en niet te strak. De ketting wordt overal ondersteund dus lijkt het net of hij strak staat. De combinatie is inderdaad van mij, moet nog wel het nodige aan gebeuren. Maar de prioriteit ligt bij de kranen op het moment.

Vandaag heb ik nog wat hout onder de frees gegooid voor de Liebherr maar dat zal ik in het desbetreffende topic beschrijven. Bij de American heb ik wat kinderziektes verholpen en de elektronica netjes opgeborgen zodat het een beetje overzichtelijk blijft. De regelaars voor de rupsen zijn ook aangesloten zodat ik deze binnenkort kan testen! Binnenkort ook de eindeloze draaidoorvoer ontwerpen zodat de kraan elektronisch ook helemaal af is. Hier nog een foto van vandaag:

20191225_170910.jpg

Iedereen nog een fijne 2e kerstdag gewenst!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Op het moment weer even druk bezig met diverse dingen tekenen zoals: 3 schijfs hijsblok, nieuw schijvennest en de beplating voor de American. Om dat even af te wisselen met wat anders is een berichtje over de geschiedenis én wat foto's die nog niet zijn voorbij gekomen.

20191229_141135.jpg


Hier het model zoals hij oorspronkelijk gebouwd is al American 11320 super skyhorse. Goed voor een 1000 ton hijsvermogen en op 100 meter vlucht nog goed voor een 68 ton hijsvermogen.

20191229_135521.jpg


De eerste pagina van het instructie boek voor de super skyhorse.

20191229_140929.jpg


Foto van hoe het model vervoerd werd. Deze werd vervoerd in 6 kratten wat later na het ombouwen naar skyhorse werd terug gedrongen naar 1 krat.

20191229_140303.jpg


Foto van de ballastwagen die achter de kraan hing. Deze was maximaal op een lengte van 39,6 meter vanaf hart draaikrans. Omgerekend is dat zoon 2,5 meter in schaal 1:16.

20191229_140612.jpg


Hier goed de verhoudingen te zien hoe groot de mast en overige delen waren.

12165878_736056253189780_138117162_n.jpg


En zo ziet het complete model er dan uit. Niet de mooiste uitvoering is mijn mening maar wel verschrikkelijk sterk voor die tijd.

Helaas is er verder niet heel veel beeldmateriaal van in deze uitvoering en het instructie laat alleen bepaalde onderdelen zien dus ook niet echt de moeite waard om te plaatsen. Maar tot dusver de informatie over de 1000 tons versie. Gaan we nu weer naar de versie zoals hij nu verkeert.
 
Zoals hierboven beschreven nu het stukje in de 600/450 tons uitvoering.

20191229_141523.jpg


Als eerst de geschiedenis van de kraan te lezen is dat hij gebouwd is als super skyhorse en later is verbouwd naar de gewone skyhorse.

20191229_141340.jpg


Hier dan een overzicht waar welk onderdeel zit en de lengte van de tuien.

20191229_141617.jpg


Hier te zien hoe de kraan getransporteerd werd in de pallet. De pallet was zo gebouwd dat hij ook gelijk als display gebruikt kon worden.

20191229_141748.jpg


Hier dan het model op de pallet met de ballastkar gekoppeld.

20191229_142125.jpg


Hier te zien hoe het tentoon gesteld werd om de pallet waren afwerk randen geplaatst en gordijntjes. Ook was er een plek om de afstandsbediening neer te zetten. De voedingskabels liepen door de pallet heen naar de afstandsbediening zodat daar niks van te zien was.

20191229_142304.jpg


En hier nog een foto tijdens het opbouwen van de derick mast. Hier is nog een 20ft en een 10ft giekdeel in de derick mast gemonteerd. Het 20 ft deel is helaas verdwenen maar heb ik er zelf weer bijgemaakt.

20180526_195042.jpg


En hier nog een foto van de kraan opgebouwd bij mij thuis met ballastkar. Helaas niet de goede tuien gemonteerd vandaar dat de kar in de lucht hangt.

20180526_195241.jpg


De kar hangt nu ook tegen de kraan aan terwijl er normaal afstandhouders tussen zitten om dit te voorkomen. Deze moet ik er met de tijd ook nog bijmaken.

Tot zover weer de laatste update van dit jaar over de American. Iedereen een hele fijne jaarwisseling!

Mvg. Mitchell
 
Hoi Mitchell,
Ziet er goed uit,mooi om zoveel documentatie te hebben met foto's.
Fijne Jaarwisseling !

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo allemaal,

Als eerst allemaal de beste modelbouw wensen voor 2020! Dat het maar een mooi jaar met mooie modellen mag worden.

@Catwoman helaas veel verder dan de opbouwinstructies, wat grove schetsen en wat foto's gaat de documentatie niet. Dat is het lastige van zoon model je kan niet even bij de echte kijken. Maar dat is een leuke uitdaging vind ik dan.

Vandaag het model is op transport gezet met de oud kappen van de oude kraan. Dat geeft een beetje een beeld hoe het moet worden:

20200101_224516.jpg


20200101_224625.jpg


20200101_225205.jpg


20200101_225508.jpg


Tot zover weer deze kleine foto update!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Weer flink opgeschoten met de American, het gaat al bijna op een kraan lijken!
Dankzij Marten is het probleem dat de lieren steeds na 15 sec stoppen opgelost. Verder is een groot deel van de beplating uitgetekend en uitgefreesd en ondertussen ook al in elkaar gesoldeerd.
Nu alleen de kap nalopen en netjes maken dat alles mooi in elkaar past. En dan gaan we weer naar het volgend puntje op de to do list.

Foto's:

20200126_085849.jpg


Groot deel van het plaatwerk al uitgefreesd.

20200126_085926.jpg


Even los in elkaar passen.

20200126_090003.jpg


En nu nog 2 plaatjes erin solderen en alles pas maken op het bestaande deel van de bovenwagen.

Tot de volgende update!

Mvg Mitchell
 
Back
Top