probleem mvvs 26

Exact je gaat Vermögen verminderen om de temperatuur te drukken die je niet gekoeld krijgt door gebrek aan koellichaam. Daarom blijf ik er vanaf. Ik heb 1 Saito omgebouwd op benzine. Die draait betrouwbaar, geen schokkend vermogen monster. Hoeft ook niet. Daar heb ik andere motoren voor. Maaar de mvvs 26 is verkocht als zijnde een prestatie motor op benzine. Wat hij dus niet is door gebrek aan koeling en een piston pen met te kleine diameter. Helaas jammer er zat potentie in.
 
Gek he? De motor uit post 1, die draait bij mij op de club, en volgens mij loopt dat ding tegenwoordig normaal, en draait hij zijn normale vermogen.

Frank mag het zeggen als het niet zo is...
 
Deze schade heb ik ook jaren geleden met een vroege MVVS gezien.
Ook de Graupneredities hadden er last van... kreeg de indruk dat de krukas niet goed opgesloten zat. Aan het wandelen is geslagen... hoe vreemd ook?
Wat mij opviel aan de MVVS dat de zuiger van een molybdeensulfide coating was voorzien.
Waarom dat gedaan is weet ik niet. Als slijtlaag/smeerlaag? Serge heb jij daar kijk op?

Overigens de Moki Airworld motoren waren aanvankelijk ook methanolmotoren.
Ontwikkeld voor drones... doelvliegtuig...
 
Dat is een teflon coating wat ook tegenwoordig op zuigers wordt gebruikt zoals bij vw. Dit verminderd de frictie van de zuiger op de cilinder wand. Slijt ook weg deze coating.
 
Ik had het ook op de zuigers zitten van mijn Coupé Fiat toen ik dat blok reviseerde... in 2007
Hoewel ik moest laten opboren... waren de zuigerwanden niet geraakt...
Had ergens ook de indruk dat het de oliefilm om de boringen moest verbeteren?
De wanden werden aan weerszijden met nozzles besproeid... mooi blok.
De olie hechte bijna niet aan de zuiger...
 
Ik had het ook op de zuigers zitten van mijn Coupé Fiat toen ik dat blok reviseerde... in 2007
Hoewel ik moest laten opboren... waren de zuigerwanden niet geraakt...
Had ergens ook de indruk dat het de oliefilm om de boringen moest verbeteren?
De wanden werden aan weerszijden met nozzles besproeid... mooi blok.
De olie hechte bijna niet aan de zuiger...
Ik heb het ook ooit eens op een 1,4 vw motor gebruikt op de zuigers, de teflon coating. Motor zelf geprepareerd met zelf bewerkte kopvan een 3f motor op een aex onderblok. Koppakking van een 1,6 abu motor. 280 graden symmetrische nokkenas met 11mm lift. Spatplaat in het Carter gemaakt. Krukas afgedraaid en gebalanceerd. Keihin 38mm carburateurs van een cbr900 er op. 8500 rpm en dan pas schakelen. Het vw polootje coupe gt uit 84 liep 225 op GPS.
 
Slick 50 was vroeger het toevoegmiddel in de olie. Zelf ook gebruikt. Echter was er nooit echt van onder de indruk. Klepstoters stopten wel sneller met tikken.
 
Mijn mvvs 26 is (zoals in dit draadje te lezen is) omgebouwd naar mvvs 26 type 2. Sindsdien heb ik geen mechanische problemen meer.

Die problemen waren er, volgens mij, ook niet met de 30, 35, 40 cc uitvoering. Wel moet je met deze motoren extra rekening houden met de koeling.

Wat ik de laatste tijd wel heb is dat de motor perfect loopt en dan ineens uit gaat in de lucht. Kan ook 10 vluchten goed gaan. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Ik heb er bijvoorbeeld geen originele ontsteking op maar een Pegasus.

Ik heb inmiddels wat aangepast, 6 volt i.p.v. 4,8, bougie dop beter vastgezet, nieuwe bougie.

Dus binnenkort maar weer eens proberen.......
 
Wat ik de laatste tijd wel heb is dat de motor perfect loopt en dan ineens uit gaat in de lucht. Kan ook 10 vluchten goed gaan. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben.
Kwestie van uitsluiten, maar de ervaring leert mij, dat afslaan zonder ogenschijnlijke technische oorzaak eigenlijk altijd een probleem met het mengsel is, en altijd vanwege "te arm"...
Dat kan an sich weer meerdere oorzaken hebben (luchtbellen, vloeistof in het drukpuls kanaal, dat soort dingen).
 
Laatst bewerkt:
MVVS heeft mijn motor gerepareerd hoor!
We hadden afgesproken dat hij omgebouwd zou worden naar de verbeterde versie, dus inclusief nieuw motorhuis.
In eerste instantie waren ze dat vergeten en hadden ze alleen krukas, drijfstang en lagers vervangen. Toen ik de rekening kreeg zag ik dat en wees ik hun op de oorspronkelijke afspraak. Ik kreeg netjes excuses aangeboden en men ging opnieuw aan de slag met mijn motor.
Nu dus motorhuis, krukas, drijfstang, lagers en achterdeksel vervangen. Bovendien een nieuwe bougie gemonteerd en een diffuser erbij geleverd (daar had ik om gevraagd).
Heel veel korting op de onderdelen gekregen en geen uren hoeven betalen. De totale rekening was 118 euro inclusief terugsturen naar Nederland.
Dat noem ik nog eens service! En dat voor een 10 jaar oude motor, echt te gek.
Ik had ook nog gevraagd naar de te gebruiken brandstof en olie. Ik gebruikte zelf Aspen. Dat werd me afgeraden. Beter gewoon benzine en hierbij Mobil racing 2T olie mengen. 1:30 voor inlopen, daarna 1:40. Daar ga ik me netjes aan houden.

Echt top service van MVVS!
 
Waarom niet? Ik gebruik het al jaren alhoewel ik wel wat meer olie bijmeng. Zowel voor 2- als voor 4 takt.
Voornaamste reden is dat ik in mijn hobbykamer dan geen benzinegeur heb. Of eigenlijk de enige reden[emoji56]
Mijn motor (momenteel een dle30) draait daar al zeker 50-60 liter probleemloos op. Al staat die 3 maanden stil, het is tanken, primen, 3 keer slaan en lopen. Nog nooit een klapje gemist.
Omdat ik in die ruimte ook moet thuiswerken(ook vóór covid) heb ik daar 8 jaar geleden voor gekozen.
De prijs van dat spul is belachelijk, maar ik vlieg dan ook niet bij elke mogelijkheid. Dus voor mij valt dat dan wel mee kwa uitgaven.
Of een “gebrutificeerde” motor ook goed loopt weet ik nog niet, maar daar ga ik deze winter achterkomen[emoji56] Eindelijk.
 
Of een “gebrutificeerde” motor ook goed loopt weet ik nog niet, maar daar ga ik deze winter achterkomen
emoji56.png
Ja... Dat loopt gewoon goed. Niet anders dan benzine van de pomp.

Een clubgenoot van mij vliegt met Aspen (of Stihl, dat weet ik niet precies, maar dat maakt in principe niet uit, het is hetzelfde spul), en die motor loopt prima, en Eric Smaling heeft zijn motoren ook op zulk spul lopen, en die lopen en starten ook goed.

Ongetwijfeld zullen er meer zijn.

Zelf gebruik ik gewoon de goedkoopste benzine van de goedkoopste onbemande pomp, en dat loopt ook prima, vliegtuigen staan hier gewoon in de woonkamer, geen klachten over stank, ook niet van de visite.

Beide heren mengen met Castrol, overigens. Maar volgens mij maakt dát ook heel erg weinig uit.

Ik merk qua loopgedrag hooguit dat bij de overgang van Gewone benzine naar Aspen of vice versa de naalden lichtjes bijgesteld moeten worden, maar meer ook niet.
Ik merk niks van andere temperaturen, ander gedrag, lastiger of makkelijker afstellen, helemaal niets.

Wat ik wél merk: een slecht afgestelde benzinemotor stinkt gruwelijk. Een goed afgestelde benzinemotor nauwelijks, bijna net zo geurvrij als een motor die op Aspen loopt. Maar een minder goed afgestelde motor op Aspen, die BLIJFT redelijk geurvrij.

Het verschil was erg duidelijk toen ik overging op "het klepje"...


:D :D :D Zou eens tijd worden, Bart :p

Je bent het vast al vergeten, dus hier... zo loopt hij:
voor:

 
Laatst bewerkt:
:D :D :D Zou eens tijd worden, Bart :p


Volledig mee eens[emoji56]

En nee, zeker niet vergeten!! [emoji12]
 
Laatst bewerkt:
Enigste voordeel van aspen op de omgebouwde motoren is dat de calorische waarde iets lager ligt dan van benzine. Hierdoor een iets lagere temperatuur. Wat weer ten goede komt ivm de koeloppervlak van de motor.
 
Back
Top