Vliegcafe

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Student, 20 nov 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De opstelling:
    Een koffer met binnenmaat 45x32x12 cm.
    CIMG4348.JPG


    Een heatbed 21x21cm op 24 volt geschakeld, 120 Watt op 24 Volt.
    Een temperatuursensor van mijn weerstation, dan hoeft de koffer niet steeds open.
    CIMG4349.JPG

    Begintemperatuur 5,4 graden, input 120 Watt om op te warmen.
    CIMG4350.JPG

    CIMG4351.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    De liPo die uit het model kwam doelde hij op.

    Volgens hem zag je daarna de lipo 'zweten' na een paar keer groene blauwe afzetting(koper wat corrodeerd)
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zal eens even gaan zoeken. Als het goed is heb ik ook nog ergens een regelbare voeding uit de erfenis van mijn vader. Schiet me plots te binnen nu ik die van jou zie
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het verloop..

    Begonnen om 14:15 op 5,4 graden

    Na 8 minuten, 24 graden.
    CIMG4352.JPG

    Na 14 minuten 37.8 graden
    CIMG4353.JPG


    Nu teruggeregeld naar 12 Volt, 2,1 Ampere.
    Bij het heatbed zal de spanning lager zijn omdat het een kabel van ruim 5 meter is met 0,75mm2.
    CIMG4354.JPG

    Straks weer updates.

    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De plaat houd de warmte goed vast, hij ging nog even door met opwarmen.
    Na 9 minuten is ie 46 graden geworden met een superlage luchtvochtigheid valt me op.
    CIMG4355.JPG


    Ik heb er niks aan gedaan, staat nog gewoon op 12V en 2,1A en hij gaat nu afkoelen.
    Kwartier later, 36 graden, valt nog binnen de marge.
    CIMG4356.JPG


    Klein kwartier later, nog steeds 36 graden en de buitentemp is nu 4,5 graad.
    CIMG4357.JPG


    En de koffer heeft geen enkele isolatie of massa als een aluminium plaat.
    Dus als ie geisoleerd is, wat massa heeft dan is 24 Watt zat, voor zo'n grote koffer.
    Ik laat hem nog even staan tot 15:30, kijken of ie het vol blijft houden.

    GJ
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt mij een enorm lulverhaal.
    Dan heeft ie de kabels misschien met S39 erop gesoldeerd, maar groen/blauwe afzetting op een lipo, kan in theorie niet.

    OK, eindconclusie.
    Hij houd de temp goed vast, bij 4 tot 5 graden buitentemp, zonder isolatie, koffer liggend op een koude grond.
    36 graden.
    CIMG4360.JPG

    Even gemeten op het heatbed wat er nu echt aan spanning aankwam.
    11,4 Volt, een kleine 24 Watt.
    CIMG4359.JPG

    Je hebt dus helemaal geen enorme isolatie nodig, dus de koffer die ik en ook Gerben gebouwd hebben voldoen prima, met minimale isolatie.

    GJ
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Er liep een 2.5 ampere door als ik het begrijp. Hoeft dan geen relais na de thermostaat, die kon geloof ik 10 ampere schakelen.

    Mits ik de regelbare voeding kan vinden kan de mijne op 24v. Als niet ben ik afhankelijk van 2x12v 10a uitgangen op de voeding van mijn lader.

    In theorie kan ik met een relais 2 afzonderlijke heatbeds aansturen, dan zou ik 240 watt kunnen gebruiken. Maar zoals ik begrijp van je is dat niet nodig.
    Wat ik me wel afvraag is wat de piek temperaturen Tussen het schakelen zijn.
    Die van jou draait zonder thermostaat GJ?
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nou heb wel eens een bootje op zijn kop gehad die ik een dag later terug vond. Alles waar spanning op stond was vol met groene bloemkolen. Inclusief de balansstekker, servo stekker, esc stekker, accu stekker.

    In hoevere dit met een beetje condens gebeurt weet ik niet.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, mijne draaide net ongeregeld.
    Dus als het buiten warmer word dan zal je met minder wattjes aankunnen.

    Ja, water zit vol met mineralen.
    Condens is redelijk zuiver, maar ik zou niet weten hoe je aan condens komt in een vliegtuig.
    De accu is warm, daar kan je geen condensvorming op krijgen.
    Plus dat er geen koper in een lipo zit, behalve de voedingkabels.
    En voedingkabels worden ook warm, dus is condens onmogelijk.
    Ach, het zal wel een stoer verkooppraatje zijn.
    Mijn ex-baas was zogenaamd ook modelbouwer, allemaal stoere verhalen om mensen maar enthousiast te maken voor modelbouw en dingen te kunnen verkopen.
    Achteraf had ie geen idee waar ie het over had.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Fijn dat je het hebt gecontroleerd, ik zie nu ook een fout bij mijn interpretatie van de gegevens of te wel niet goed kijken naar de getal notatie.:stout:
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    En toch zit er een reken of tabel interpretatieblunder in.:(
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als de bende er warm in en uit gaat dan onmogelijk.

    Nou verkoop verhaal kon niet. Ze verkopen het zelf niet, adviseerde me bandenwarmers van hk en een alu koffer, dat gebruikte hij zelf zei hij. Met een plaat aluminium. En dringende advies de zakjes te gebruiken.

    Dat zou alleen op gaan als je ze koud vanaf buiten erin pleurt inderdaad. Warm naar warm kan niet.

    Net even gekeken voor een 3mm plaat aluminium. Durven ze ook 40 euro voor te vragen
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    40 Euro voor een stukje aluminium?
    Dan is een heatbed echt goedkoop.
    Maar als je geperforeerd alu wilt kan je gewoon 0,8mm nemen, dat kan nooit zo duur zijn.
    En als je het op een paar punten wat ondersteund kan je er dikke lipo's op leggen.

    GJ
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    16065021441875519131238297354548.jpg 16065021635491943097172028330433.jpg 16065021833921127373275753167745.jpg Ja, zo een Heatbed is top. Moet daar geen alu plaat boven? En daar een geperforeerde plaat weer 2a3cm boven.

    Net de bandenwarmers in mijn 53x36x32 koffer gelegd. Onder een Gietijzeren pan. Liggen er nu 10min in.


    Update. Koffer blijft 28 graden. Pan zit op op 55
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2020
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan me herinneren dat er iets wat met de bandenwarmers of de aansturing.
    Ik heb ze niet gebruikt en gerben wel in het begin maar er was iets mee, kan me niet meer herinneren wat.
    En ja, ik zou een geperforeerde plaat boven het heatbed plaatsen, dan krijg je een betere convectie rond de accus, ik zag bij hornbach een plaat geperforeerd voor 6.95.

    GJ
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit vond ik nog in de schuur.

    Een thermobox op 12v. Kan warm en koud regelen. 40 watt Verwarming

    Ik wil eens kijken welke temperatuur hij maximaal bereiken kan. Stel dat is 60 graden, dan zet ik er een thermostaat tussen.


    22' Omgeving

    15' box begin temperatuur
    39' na 25 min
    45' na 35 min


    Waterpomptang en een verlengstuk zitten nu op 42 graden. Ik gooi de box zo even buiten neer en kijk wat er gebeurt

    Hij staat nu buiten af te koelen. Grond temperatuur is 5 graden. Ik gooi er zo even wat extra koude massa in, 3 bakstenen die mogen dienen als lipo's. Kijken of die het trekt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik haal zo even wat isolatie bij de gamma. Denk dat ik 1 banden warmer er bij in plaats. Zodat hij iets meer capaciteit heeft om de sooi te verwarmen. Ga eerst de controller voor de bandenwarmers gebruiken. Daarna die van aliexpress. Duurt weer weken eer die binnenkomt.

    Temperatuur zit nu op 35.7 graden

    43 graden 15 min later( stukje noppen schuim op de bodem gelegd)
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @GJVO ik kom in een aantal onderzoeken tegen dat het verouderings proces van de lipo's word versneld met opwarmen boven de 20graden. 30 graden 20% 40 graden 40%. Alhoewel de C rating toe neemt zou het aantal cycles afnemen?

    Was aan het zoeken naar de ideale temperatuur voor ik mijn grote accu's er in gooide. Kwam toen op de verhalen terecht.

    Weet jij hier iets meer over?


    http://www.f5b.de/akkus_heizen.html
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet er het fijne niet van, maar een (inmiddels helaas overleden) vliegmaat van mij zwoer bij het bewaren van zijn LiPo's in een koelkast, en alleen opwarmen voor het gebruik.
    Volgens hem verlengde dat de levensduur "meer dan aanmerkelijk".

    Dus je kunt best gelijk hebben.
     

Deel Deze Pagina