Je kanaalindeling klopt (twee posts terug).
Met je zender instelling gaat er zo te lezen iets mis...
Je normal thr curve moet gewoon 0-25-50-75-100 blijven met 1 mm gas stationair en vol open bij volgas.
Je moet je tweede throttle curve (volgens mij heet dat bij Futaba Idle-1) op die 30-40-55-75-100 instellen, zodat je met de pitchstick helemaal naar achteren, het gas op 1 mm hebt staan, maar als je de idle-schakelaar overhaalt, dat je opeens ongeveer 2~2.5 mm gas hebt.
De Throttle hold moet zodanig ingesteld zijn dat de carburateur helemaal dicht gaat.
Optoeren doe je door in normal rustig en voorzichtig ongeveer een kwart gas/pitch te geven, even te wachten tot het toerental stabiliseert (voorzichtig, de heli mag géén tekenen van "licht worden" vertonen, anders iets terug nemen), en dan EERST pitch minimaal te zetten, en direct daarna de idle schakelaar over te zetten naar idle-1
De pitch-curves moet je in beide standen identiek houden.
Je maximum pitch is een beetje aan de lage kant. Desnoods een iets langere servohevel monteren op de pitch-servo, want met 6 graden denk ik dat je nauwelijks stijgvermogen hebt, en mogelijk gaat je motor dan ook wat hoog optoeren. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Krijg je de motor nog steeds niet door de compressie????
Probeer het volgende eens: hang de startmotor in de riem (en de riem uiteraard om de motorpoelie) maar hou de riem slap, zodat de startmotor de riem niet meeneemt. Dan starter inschakelen en op toeren laten komen, en dan "met een klap" de riem strak trekken. Met een beetje mazzel slaat de massa van de startmotor je Bluebird door zijn compressie. ls hij daar eenmaal doorheen is, trekt de starter het meestal wel goed genoeg om te kunnen starten.
Ben benieuwd!
Groet, Bert
Met je zender instelling gaat er zo te lezen iets mis...
Je normal thr curve moet gewoon 0-25-50-75-100 blijven met 1 mm gas stationair en vol open bij volgas.
Je moet je tweede throttle curve (volgens mij heet dat bij Futaba Idle-1) op die 30-40-55-75-100 instellen, zodat je met de pitchstick helemaal naar achteren, het gas op 1 mm hebt staan, maar als je de idle-schakelaar overhaalt, dat je opeens ongeveer 2~2.5 mm gas hebt.
De Throttle hold moet zodanig ingesteld zijn dat de carburateur helemaal dicht gaat.
Optoeren doe je door in normal rustig en voorzichtig ongeveer een kwart gas/pitch te geven, even te wachten tot het toerental stabiliseert (voorzichtig, de heli mag géén tekenen van "licht worden" vertonen, anders iets terug nemen), en dan EERST pitch minimaal te zetten, en direct daarna de idle schakelaar over te zetten naar idle-1
De pitch-curves moet je in beide standen identiek houden.
Je maximum pitch is een beetje aan de lage kant. Desnoods een iets langere servohevel monteren op de pitch-servo, want met 6 graden denk ik dat je nauwelijks stijgvermogen hebt, en mogelijk gaat je motor dan ook wat hoog optoeren. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Krijg je de motor nog steeds niet door de compressie????
Probeer het volgende eens: hang de startmotor in de riem (en de riem uiteraard om de motorpoelie) maar hou de riem slap, zodat de startmotor de riem niet meeneemt. Dan starter inschakelen en op toeren laten komen, en dan "met een klap" de riem strak trekken. Met een beetje mazzel slaat de massa van de startmotor je Bluebird door zijn compressie. ls hij daar eenmaal doorheen is, trekt de starter het meestal wel goed genoeg om te kunnen starten.
Ben benieuwd!
Groet, Bert
Laatst bewerkt: