Alle lipo's kunnen bij elkaar in een munitiekist die afsluitbaar is. Ik heb er 12 bij elkaar liggen bijvoorbeeld. Zorg uiteraard ervoor dat ze geen sluiting kunnen maken. Ik zag niet welk type stekkers je gebruikt. Edit: op je foto's zie ik Deans stekkers, die zijn veilig! Heb ik er ook een aantal van! Wat Jan zegt is ontzettend belangrijk. In principe zijn er twee programma's op je Imax B6 lader belangrijk: - Lipo balance charge - Lipo storage Kies nooit een ander programma!!! Gewoon laden (zonder de balanceer bewaking) kan gevaarlijk zijn. Een programma zonder (vaak fast charge of gewoon charge genaamd) zit er wel op en is bedoelt voor andere toepassingen. 5000mAh = 5Ah, kortom 1C betekent 1x de capaciteit als amperage, dus 5A. Dan komt het goed! Storage is "opbergstand". Hoewel slechts een regel, ik hou ze nooit langer dan 24-48u volgeladen. Indien het weer tegenzit, idd. storage charge ik ze terug naar 3,7..3.8v per cel.. Dat doet dat programma automatisch, dus ook het noodzakelijke ontladen. Zo hou ik jaren mijn lipo's goed. Mijn allereerste van 8 jaar oud doen het nog steeds prima op die manier. Ben er zuinig op. Wat een mazzel 4x 5Ah 2S (7,4V)! Ik zou eens proefvaren om te zien hoe lang je met een enkele set (2x om 4S te maken) kunt varen. Te kort naar je zin, dan heb je een extra set. Zo niet, kun je wellicht Jan blij maken Let erop dat je de Esc. low voltage cut-off instelt op minimaal 3,2V of hoger. In principe mogen lipo's niet onder de 2,8v per cel ontladen worden, dan raken ze nl. chemisch beschadigd. Meestal kun je een waarde kiezen tussen 2,8 en 3,5V. Voor de levensduur is zo hoog mogelijk het beste. Let wel, dit is onder last. Zodra je de motor stopt loopt het voltage weer iets op. Uiteraard neemt de vaartijd af hoe hoger je de LVC instelt. Vandaar die beveiliging op Esc's. Stel die goed in. Waarom zoveel mogelijkheden? Er zijn meer soorten lipo accu's zoals LifePO4 cellen. Die gaan tot maximaal 3,3V per cel, storage 2,8V en mogen niet lager ontladen worden dan 2,5V. Die heb je niet, puur als voorbeeld. En mocht je er niet prettig bij voelen, ik woon in de buurt mocht je vragen hebben of dat je wilt dat ik alles voor je controleer m.b.t. esc en laden!
Goedemiddag Heren, Bedankt weer voor jullie goede raad! Ik ga als eerste een vlak kantje aan mijn assen vijlen. Goed idee Jan! Ik ga mijn lader op Balance stand zetten met 5Amps. Het ontladen is mij duidelijk. Ik vraag me alleen af als ik zeg 15 min gevaren heb of ze dan moet ontladen... Jan of Unusual, jullie kunnen de extra set Lipo van mij overnemen hoor. Ik heb voor de 4 stuks $62,= betaald. zeg €54,= dus €13,50 per stuk. Aanbieding: 1stuks €10,= 2 stuks €20,= ex verzendkosten.... Ik hoor het wel. Ik wil het aanbod van Unusual aannemen! Ik ben geen held met moderne electronica en het programmeren van de ESC. Ik hoor wel wanneer het jou schikt. Mijn dank is groot! Erik
Erik, we hebben hier op het forum de mogelijkheid van PB (persoonlijk bericht). Ik stuur je een sms met mijn nummer! Als je accu niet helemaal leeg is gevaren (LVC slaat nog niet aan) dan werkt storage ook. Eigenlijk altijd op storage niveau houden als je ze voor langer dan een paar dagen niet gebruikt.
Hallo Erik, Bij voorkeur alleen een vlak kantje op de plek waar de stelschroef de as raakt, dus niet over de volle lengte van de koppeling. Achterliggende gedachte is, dat wanneer de stelschroef om wat voor reden dan ook speling krijgt, de as niet direct uit de koppeling kan schuiven, wat mogelijk tot schade aan je roer, of het verlies van as en schroef kan leiden. Iets anders; als je de lipo's in serie gebruikt (als een 4S) dan moet je ze zo ook laden, in serie, met de lader op de 4S stand. Hiervoor heb je wél een balancer board nodig, waar je de beide balance stekkers in plugt, zodat de lader alle cellen kan monitoren tijdens het laden. Groeten, Jan.
Ok Jan, dank je! Ga ik doen. Hallo Unusual, je zegt dat je de lipos als je ze niet gebruikt, zeg voor een maand, je ze constant in de storagemode moet hebben?? Kan ik dan 2 lipos aan de lader hangen?
Hallo Erik, Als de lader klaar is met het naar het storage voltage brengen van de lipo, is 'ie klaar en piept dan, net als na een laadcyclus. Je haalt de lipo's dan los van de lader. Wat betreft het in serie laden, dat is te gevaarlijk, als je niet weet wat je doet. Niet het varen met in serie geschakelde lipo's (heb je daar al een kabel voor?), maar het laden. Als je ze alleen samen in serie in de Boesch gebruikt, dan zou je ook een parallel bordje kunnen nemen, dan weet je na afloop van het laden zeker dat beide lipo's even vol zijn: https://www.aliexpress.com/item/32966861377.html?spm=a2g0o.detail.1000060.2.34e9139495HPAH&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=f9690ad0-5564-41b1-b207-cac3769e542c&_t=gps-idcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:f9690ad0-5564-41b1-b207-cac3769e542c,tpp_buckets:668#2846#8110#1995&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2266666876406%22%2C%22sceneId%22%3A%223339%22%7D&pdp_pi=-1%3B8.3%3B-1%3B-1%40salePrice%3BEUR%3Brecommend-recommend Kun je ook gebruiken om beide lipo tegelijk in storage mode te zetten, je houdt de ladings niveaus dan mooi gelijk. Groeten, Jan.
Ik laad mijn 2x 2S 8000mAh packs inderdaad zoals Jan zegt als een 4S pakket. Dit heb ik bewust niet gezegd omdat dit erg gevaarlijk kan zijn als je een fout maakt. En dat gaat heel gemakkelijk helaas. Zo heb ik al een lader kunnen afschrijven... In principe kun je beide lipo's los laden. Dus op 2S. Belangrijk is dat de eindspanning heel dicht bij elkaar ligt van beide accu's. En daar zit het lastige. 0,5V verschil kan al teveel zijn. Zodra je de twee lipo's aansluit op je Esc. willen de twee lipo's nivelleren. Dit kan dan met hoge stromen gepaard gaan. Meestal gaat dit wel goed, maar een fout zit altijd in een klein hoekje. Wat ik gedaan heb is twee balanceerkabels voor 2S aan een 4S balanceerkabel gesoldeerd op de juiste wijze. Vervolgens heb ik die aangesloten op beide lipo's, en met tape de balanceerstekkers geborgd (mijn lader is stuk gegaan toen per ongeluk beide balanceerstekkers los waren gegaan, en in een onbewaakt moment omgewisseld aangesloten had... Ik zag het direct, maar lader was al beschadigd. Te voorkomen door de lipo's aan elkaar op te bergen, hetgeen ik ook doe. Nooit gaan ze meer los van elkaar. En dat werkt goed. Dat was ik nog van plan je te vertellen. Wellicht kan ik je wel helpen met die kabels. Mogelijk heb ik er nog een paar liggen voor je! Zo'n parallelbord zoals Jan voorstelt kan ook. Die heb ik ook op mijn RC auto accu's met 6 tegelijk te laden en op storage niveau. Ook een prima oplossing. Je hebt ze ook met zekeringen zoals ik die heb, nog veiliger!
Heren goedemiddag, Ik ben nav het bezoek van Unusual bezig met het solderen van de kabels. Ik zal ze , voordat ik ze aansluit, even laten zien zodat er controle kan plaatsvinden…. Ik ben nu de programmeerkaart van flycolor aan het lezen. Ik begrijp hoe je hem aansluit. Hoe zal ik de parameters instellen? Bijv low voltage Protection en Timing set. Is mij volkomen onduidelijk. De punten 1,2 en 4 , daar kan ik me iets bij voorstellen. Wellicht kunnen jullie mij punt 3 en 5 verklaren? Alvast dank, wat zou ik moeten doen zonder jullie hulp! Erik
1. Vooruit en achteruit 2. Welke kant je propeller op moet draaien 3. LVP (ook wel LVC genoemd) 6. 3,4V 4. Op de standaard laten staan 5. Op de standaard laten staan De standaard waarde zijn de grijze cellen in de tabel (rechtsboven) Bekijk bijlage FlyColor_boat_ESC.pdf
Hallo Erik, Waarschijnlijk komt het wel goed met de 15° timing van je buitenloper, je zou nog kunnen testen met een hogere timing om te zien of dat nog meer rendement oplevert, houdt hierbij wel de warmteontwikkeling in de gaten, 'elk voordeel heb ze nadeel'... Groeten, Jan.
Heren, erg bedankt voor jullie steun. Ik was ( en ben nog een beetje) angstig om de kabeltjes voor de lipos te solderen endante sluiten.Met hulp van Unusual is gelukt!! Hij heeft mij met raad en daad bijgestaan. Dank nogmaals. IK ben ook bezig geweest met de tasjes. Ik heb er kleine vlakjes aan gevijld. De aansluiting zit als een huis. tevens de waterkoeling op de ESC aangesloten en de ESC gemonteerd met tiewraps boven de motor, zodat dadelijk de motorkap er overheen past.Ik ga de komende dagen even naar het buitenland. Daarna zal ik de ESC gaan programmeren en de lipos op een plaats onder het achterdek monteren. ( ik weet nog niet hoe). Het bootje gaat nu ergens op lijken en ik ben benieuwd hoe hij gaat varen. Ik ben een mooi weer vaarder....
Geen dank! Lipo's zijn bij verkeerd gebruik gevaarlijk! Dan kom ik liever persoonlijk vertellen hoe het zit! De oplossing is nu vrijwel "foolproof", wel zo veilig! De komende dagen is het noodweer in ons land. Tenminste harde wind tot en met dinsdag. Voor een proefvaart is windstil, of weinig wind het beste! Het model is werkelijk prachtig in het echt, ik ben ook zeer benieuwd hoe deze schaal Boesch van zijn plek gaat komen! Wat bedoel je met tasjes? Een proefvaart kan in principe zonder interieur. Kun je ook nog eenvoudig spelen met het zwaartepunt door de lipo's te verplaatsen. Dan kun je hiermee rekening houden straks met het interieur.
Auto correct vast en zeker Nu zo vastzetten met de koppeling dat het geheel heel soepel loopt. De schroef zal de schroefas door de stuwkracht naar binnen willen drukken. Houdt rekening met wat noodzakelijke speling. De lagers van de motor hebben altijd wat speling nl, dan moet de schroef niet tegen het einde van de schroefbuis aan lopen.
Hallo ,toevallig op deze site gekomen door de naam Raboesch.Ik ben een Riva liefhebber en bouwer en momenteel VOC restaurateur. Op you tube onder de naam ,, rivaatje ,,,zie je het varen en bouwen van mijn laatste Riva Ariston rc , 12 kilo topsnelheid 40 km en 125 cm en een 526 Kw motor .Om de boot zo goed te laten planeren en hard te laten varen heeft Jan (Plompebed) mij toen perfect geholpen Succes verder met de bouw en proefvaart,Cor
Zet er gerust de video bij, wat een prachtig model! Jan is de expert als het om schroefaandrijving gaat! Ook hier heeft hij een mooie motor aangeraden, ik ben ook echt benieuwd hoe goed de Boesch van zijn plek gaat komen. 526kV of Watt?
Welke motor, en hoeveel S en capaciteit lipo's? Ik ben nu wel benieuwd hoe dit grote model zo kwiek van zijn plek komt. Prachtig vaarbeeld, zo met de achterkant naar buiten schuivend door de bocht! Welk model Riva is dit? Geen Aquarama lijkt me.
Hallo Rijswijk,hier de gegevens van alles wat nodig is om de Riva Ariston met een gewicht van 12 kilo en 125 cm zo mooi te laten planeren en varen. Het belangrijkste is natuurlijk het bouwen van de romp en zorgen dat er een overgang is tussen zijkant en onderkant van de romp,anders krijg je water in de boot [foto] ik gebruikte 4000 6s lipo`s ,1 in de boot.Brusles outrunner motor,526 KV ...heli motor. Een 2 blads schroef 50 mm met1.4 speed.Gundert flex koppeling. Koeling op de outrunner. 1x fsr Ruderkomplet Type :1 6mm Achse. Ice serie 100A2-6s Brushless speed control en 2 waterinlaten en uitlaten. Cor/ Seppl Er kunnen wat veranderingen zijn tussen tekst en filmpje van youtube .I.Cor
Bedankt Cor! Relatief weinig vermogen dus voor zo'n grote en zware boot! Prachtig! De aandrijving lijkt er geen moeite mee te hebben. Dat geeft veel hoop voor de Boesch! Daar licht nu 4S 5000mAh in, hetzelfde wat Jan in zijn Italiaanse torpedoboot heeft inclusief dezelfde buitenloper! Groet, Michiel