Het achterlager is van kunststof (delrin?) en zelfsmerend. De askoker loopt vol water en de G-ring moet voorkomen dat het water verder naar binnen loopt. De rubber G-ring wordt dus gesmeerd en gekoeld door water. In mijn zeilboot (1:1) zat op de 25 mm as een rubber afdichting van Volvo. In de gebruiksaanwijzing werd geadviseerd om de droge lipseals in te vetten met waterbestendige vaseline en na het tewater laten de askoker te ontluchten door in de afdichting te knijpen.de afdichting zie tekst hieronder.
11. Ontlucht buisleiding en afdichting als volgt: De schroefasafdichting die met water wordt gekoeld, moet na de tewaterlating worden ontlucht door deze bij de lipafdichting samen te drukken, terwijl hij tegelijkertijd tegen de schroefas (F) wordt gedrukt. Bij het samendrukken ontstaat er een opening tussen as en afdichting (E). Wanneer er water uit de opening komt, is de afdichting ontlucht.
Op mijn zeilboot heeft dat 17 jaar zonder mankeren gewerkt.
Bij onze scheepjes is op deze manier ontluchten geen optie. Wel kun je de ringen invetten met een beetje uierzalf.
Bij al mijn schepen zonder G-ringen en kogellagers vul ik de askoker met uierzalf en druk dan de schroefas erin. Het andere eind houd ik dicht totdat de as niet verder wil. Dan de overtollige uierzalf opvangen en de as door het eindlager duwen. De koker is nu gevuld met uierzalf. Tegen de schroef zit een borgmoer en tussen borgmoer en einde koker een O-ring. Aan de binnenkant een stelring. Op die manier geen lekkage. Aan jou de keuze om de hele koker wel of niet te vullen. Als de G-ring nog heel is hoeft het niet en heb je wat minder weerstand. In wezen lijm je het afdichting- en lagerhuis vast op de koker.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Laat je de as in de droge G-ring draaien dan wordt de ring heet en verbrandt. Door het verbranden verhardt het rubber en dicht de ring niet meer af. Gr. Klaas.