Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Jou kennende is dat een probleem! :D;)
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Heeft Gerald die blokjes ook gelijmd op de poot zitten?
     
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Weet ik niet, of hij dat ooit gedaan heeft. Ik heb wel gezien dat hij die uit één stuk met de poot heeft gemaakt, zoals ik ook heb gedaan waar dat kon, maar dat ging niet met die specifieke onderdeel.
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Weet iemand een adresje voor alodine / chem film / MIL-DTL-5541 Type 2?
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Ik denk dat de zeer uitgebreide beschrijving meer eentje is van het verlijmen van de vleugels van een F27 (die vliegen er nog steeds met de toentertijd verlijmde vleugels...) Voor onze toepassing denk ik dat wat opschuren met wat grof schuurpapier en dan idd goede lijm zoals de UHU plus endfest 300, ik gebruik ook wel eens Loctite EA9462 Hysol en onderlaatst heb ik een setje JB Weld gekocht (maar nog niet gebruikt) wat je ook vaak leest dat het een goede lijm is. Vermoedelijk alle drie erg goed en tenslotte hangen er geen mensenlevens aan, en eenmaal goed verlijmd denk ik dat torsie de enige kracht is die er op werkt en dan moet ook een matige lijmverbinding het tot een forse kracht kunnen uithouden voordat die gaat schuiven!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    kvlasblom vindt dit leuk.
  7. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Klopt ja. De handleiding heb ik:beer:
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Je moet wel even checken of dat wel kan in een oven die je voor eten gebruikt! :eek:
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Verbrand eten geeft meer schadelijke stoffen af .
     
    Gerald Rutten en kvlasblom vinden dit leuk.
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Je moet je eten ook niet verbranden. :hammer:
    Maar ik snap je punt ... toch zou ik het even uitzoeken.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2023
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    UHU300 gebruik ik ook veel, verlijm er zelfs straalmotor onderdelen mee zolang het maar niet warmer wordt dan 125 graden.

    Alodine is maar een merknaam, heb nog een beetje liggen uit mn vliegtuig onderhoud periode om alu onderstel onderdelen lichtjes te etsen voor het spuiten zodat het later niet af splinterd. Voor lijmen doe ik idd ook meestal vlak van te voren opschuren en meteen de lijm er op smeren. 180 graden bij 5 min en het zit snoei vast maar niet te bros dat het afbreekt.
     
    jmk1, serge pot en kvlasblom vinden dit leuk.
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik verlijm best veel maar probeer in het ontwerp altijd te kijken of de belasting niet 100% loodrecht staat, dus meestal via afschuiving of verdraaiing. Zal eens kijken of ik nog voorbeelden kan vinden van de Streak.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hier heb ik van alles van de hoofdpoot verlijmd

    Intrek lockblok komen erg veel krachten op, zéker bij minder mooie cross wind landingen. Daar heb ik voor de zekerheid 3mm stalen lock pinnetjes mee gelijmd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Aan de onderkant van de poten komen nog dikkere bussen met de schaar verbinding. Die heb ik ook verlijmd. Zo kon ik het eenvoudiger maken en ik kon dan ook de toe-in eenmalig makkelijker afstellen en vast zetten. Dit is de verdraaiing die ik bedoel, komt ook nooit meer los.
    [​IMG]
     
    jmk1, strutter, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Deze foto’s had ik al met Kim gedeeld, voorbeeld waar ik Alodine voor gebruik.

    F16 neuspoot onderdeel hand gefreesd. alodine in een zakje, paar minuten bewegen, afspoelen met water, goed drogen en meteen spuiten. Komt er nooit meer vanaf.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jmk1 en kvlasblom vinden dit leuk.
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Dag Kim, ik kan wel wat alodine regelen als je dat wil gebruiken.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  16. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Dolgraag!
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Het is best klein, de lijm oppervlakte.

    16789983916912077858004329687075.jpg
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Is het structureel of gewoon schaal dummy? Anders misschien gaatje voor bv 2mm staal pennetje. Die helpt ook bij verlijmen.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Dat is een goed idee. Moet even kijken of dat lukt. Dit gevalletje bestaat uit meerdere onderdelen. Binnenin lopen ook twee stalen bouten, de één door de andere heen.
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ondertussen begonnen aan de neuspoot. Omdat ik niet bij de retract zou kunnen komen na het afbouwen heb ik besloten om een soort verwijderbare unit te maken, een soort cartridge waar het hele neuspoot systeem in zit. Alles komt tussen twee aluminium platen met afstandbusjes. Een beetje aan het spelen geweest met hoe ik hierbij gewicht kon besparen.

    WhatsApp Image 2023-03-07 at 11.55.21.jpeg

    De flenzen van een Electron Retract af gefreesd en vier gaatjes erin geboord en getapt zodat deze ertussen past.
    WhatsApp Image 2023-03-11 at 20.43.35.jpeg
     

Deel Deze Pagina