De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Helemaal goed! :thumbsup:

    Ik moet dus zorgen dat in de Blanik, met servo rechtop staand gemonteerd, de twee stootstangen voor de hoogteroeren in een verticaal vlak bij elkaar komen.

    Of tegen elkaar aan geplakt zitten.


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.069
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vreemd dat ik zo gevlogen heb. Misschien heb ik de manual nog. Ben ik toch benieuwd wat daar in staat.
    Prima opgelost Ramses.
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Daarom heb ik de flap aansturing van mijn curare zo opgelost;

    20210107_205219.jpg
     
    MicropropSport, WillydeWoofer en ramses vinden dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.069
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dit vraagt om een nadere uitleg. Sinds ik wat sneller spul vlieg, kom ik veel te snel binnen.
    Na eindeloos brainstormen met GJ door de telefoon, heeft hij door kunnen dringen in mijn grijze massa.
    Een snel vliegtuig snel landen blijkt nergens op te slaan. Als ik dan up geef, stijgt hij weer op.
    Mijn muzikanten verstand kon er allemaal geen gehakt van maken en GJ lag in de lappenmand.

    Ik reed vanochtend net het veld op toen hij belde.
    GJ: Zet op flinke hoogte het gas eens dicht.
    Ik: dat kan niet, want dan zakt hij als een idioot, dat is nou juist het probleem. En kort boven het veld blijft hij maar doorvliegen.
    GJ: geef geleidelijk up, dan zakt hij niet.
    Ik: Ja, maar dan zakt hij toch.
    GJ: Nee, pas als hij begint te waggelen.

    Zo gezegd zo gedaan. De Sundowner de lucht in geknald, geen probleem met 6 cellen.
    Er stond een behoorlijke wind. Recht tegen de wind in gelegd. Gas dicht, op hoop van zegen.
    Hij wilde dalen, een beetje up dan maar, Hij bleef mooi op hoogte. Nog maar een beetje up erbij dan.
    Attentie, attentie, hij zal nu wel elk moment neer gaan storten. Nee dus. Hij bleef ook gewoon netjes sturen.
    Oke, tot hier, het noodlot is genoeg getart, gas erop. Volgas boven het rechte stuk en laten we de bochten ook maar eens doen.

    70% of 100% gas maakt niks uit. Hij gaat er niet sneller door. Qua snelheid is dit nog lang de ultieme droom niet.
    De Avionik van Tjarko die ging wel lekker snel. Dat sprak mij meteen aan. Ik zeg niet dat ik het meteen zou kunnen, maar dat voelde goed.

    A fijn. De tweede vlucht. Na een opnieuw schitterende start dezelfde procedure. Nou blijf ik ook up geven tot er iets gruwelijks gebeurt,
    wat kan mij het schelen. Maar er gebeurde weinig schokkens. Hij begon wat te waggelen, met sturen makkelijk op te vangen. Oke, dat weten
    we dan ook weer. Maar eens landen. Steeds minder gas geven, het eerste beetje up om hem vlak te houden. En nog een beetje meer.
    Meneer gaf geen krimp en kwam keurig op zijn pootjes terecht. Zelfs iets te langzaam bij deze harde wind. Hij ging nl. wat zoeken. Een beetje sleepgas had gemogen.

    GJ bedankt voor de analyse en het aandragen van de oplossing. En nou snel herstellen, anders word ik heel erg boos ;):D.
     
    Arnold 85 en ramses vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    Creatieve en mooie oplossing Nico, nog niet eerder gezien! :thumbsup:
    In m`n Super Chip ligt de flapservo plat, zo ook lineaire aansturing:

    [​IMG]

    Groeten. Ramses
    .
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    Inderdaad :thumbsup:

    Gefelicteerd Wil :bier: Goed (samen) gedaan :thumbsup: :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2023
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.069
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke mannen, straks met de Speeder naar Ramses. Het zal niet meevallen om het motorschot er beter op te krijgen. Maar ik vermoed dat Dhr. de Looff wel een truckje kent. Het schotje komt er vast en zeker meer gecentreerd en rechter op te zitten.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    Je mag in je handen knijpen dat Ramses zoveel voor je wil doen….. ik bedoel: bij het minste of geringste foutje word je tot op t bot afgekraakt en afgezeken.
    Precies dat is voor mij ook een reden om hier op t forum vrijwel niets van mn (o.a composiet) bouwwerken te plaatsen, ik wijk daarbij vaak af van de gebruikelijke uitgekauwde modelbouw methodes waarvan gedacht word dat dat de enige juiste manier is om iets te maken want een bekende modelvlieger of bouwer doet dat ook zo
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2023
    Thedo, coen_l, hobbyist en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De servo in de Tucano had officieel midden in de sleuf moeten zitten, dus strak naast de richtingroerservo.
    Het plaatje is gemaakt voor 3 servo's, richting, hoogte en gas.

    Wat betreft de leerzame zondag voor Wil.
    Ik hoor de hele tijd dat ie niet uitkomt met landen en dat het model zakt.
    Dus ik de hele tijd zeggen, dat kan niet, je vliegt te hard.
    Afijn, gisteren aan de telefoon gezegd, doe dit, doe dat en gezegd dat ie het op grotere hoogte moet oefenen.
    En voila.. eindelijk weet ie nu dat het model veel langzamer kan dan hij ooit gedacht heeft.
    Helaas ook een gebrek in zijn opleiding bij de prutsers.
    Maar het geeft mij weer hoop dat er vorderingen zijn.
    Nu moet ie nog zelf leren bouwen en repareren.
    Wat betreft commentaar op bouwwijzen.
    Ik bouw vaak ook anders dan de traditionele bouwer.
    De speeder 2 is ook niet helemaal conventioneel gebouwd maar ik heb daar glasweefsel en epoxy laten gebruiken ipv triplex.
    Ramses was verbaasd hoe licht dit geheel was.
    Maar je haalt wel dezelfde sterkte en stijfheid.
    Mooiste is uit mallen bouwen.
    Ik heb op het "oude" modelbouwforum regelmatig laten zien hoe ik mallen maakte en daar modellen uittrok maar al die postings en foto's zijn verdwenen.
    Zodra het weer gaat zal ik met behulp van iemand anders wel weer eens een post maken.
    Fotograferen met handschoenen met epoxy erop is niet zo best voor de camera, dus vandaar dat ik hulp nodig heb.
    Op RCnetwork zijn er bepaalde mensen die vreselijk goed zijn in deze materie en daar heb ik ook veel van geleerd.
    Helaas krijg je hier vaak nare opmerkingen als je een mal van een bepasld model trekt.
    Maar dat boeit mij niet echt.
    Dus kom maar op met jullie andere manieren van bouwen.

    GJ
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Hoe ingewikkeld kan het zijn?

    1. Schot verwijderen.
    2. Romp uitlijnen (velletje mm-papier er onder?) en fixeren op vlakke ondergrond.
    3. Schot inlijmen en uitlijnen (UHU 300?).
    4. Laten uitharden.
    5. Klaar.

    Succes!


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.485
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoezo kom maar op, het is hier geen wedstrijd.
    Het is een dialoog om ervaringen en methoden uit te wisselen voorzien van een onderbouwing, waarom op een bepaalde manier iets gedaan wordt.
    Dat gaat verder dan wat namen noemen van andere modelbouwers omdat die dat ook zo doen.

    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

    Ik zal een voorbeeld geven.

    Als ik met een 3D printer iets simpels geprint wil hebben, stel een kubus met een bal vorming gat er in.
    Zo iets:
    upload_2023-5-29_9-53-52.png

    Dat is hier ongeveer 1 minuut werk en de printer gaat aan de slag.

    Nu kan ik dat zelfde gebakje ook tekenen met solid edge, Autocad, fusion, Solidworks of onshape
    Moeilijke dingen makkelijk maken, ik heb gebruik gemaakt van tinkercad

    En de machine staat mechanisch zo ingesteld, als de materiaal keus in de slicer op pla staat terwijl er abs in de machine zit en ik te lui ben om van filament te wisselen, hoef ik alleen de bed temperatuur en de extruder temperatuur handmatig wat bij te stellen om er toch een goed brokje plastiek uit te krijgen.

    Zal ik een keer een draadje starten met als titel, waar is hobby nu weer mee bezig?
    Nou dit soort flauwekul dingen dus.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie zegt dat het een wedstrijd is?
    Je schrijft zelf: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

    Ik ben benieuwd naar die andere wegen die soms misschien sneller en beter zijn.
    Dus daarom schrijf ik, kom maar op.
    Je hebt me denk ik verkeerd begrepen..

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.069
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo te lezen is het niet moeilijk Jan.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.069
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Verkeerde forum wellicht?
     
  15. RC-Powerbus

    RC-Powerbus

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    nederburger
    Je bouwt toch gewoon een schotje bij?
    En flanst een nieuw vrolijk snuitje?
    - Doel? Weet ik niet!
    - Of het zin heeft? Denk geheel van niet!
    - Is het leut? Volle 100%

    Teringbite schijf vol plaatjes... dat weer wel... Anders valt er hier niet veel te 'tool-pushen'!
    (Valt in het voledig-niet bij de schaalbouwers natuurlijk!)

    DSC_2968.JPG DSC_2974.JPG DSC_2967-LR.jpg IMG_1394.jpg IMG_1450.jpg

    Klaar & feest... meer is niet nodig...

    IMG_9589.jpg

    Overigens heb ik nog wel wat meer neuzen ter verbeelding?

    Gewoon doen...
    foto's maken en forumlullen nog het meeste werk&leut...
    Niet geheel niet onbelangrijk! :thumbsup:

    Gr Bas
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk Wil zal vanmiddag wel lekker vliegen in ga hun veld eens opzoeken.
    140 km gereden en niemand te zien.
    Jullie hebben wel een leuk veld als ik het goede tenminste gezien heb.
    Rijden jullie met de auto naar het veld of moet je met je spullen lopen?
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Da's wel heel zuur . . .

    Is 'ie misschien samen met Ramses bezig dat spant recht te zetten?


    jan.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had niets afgesproken.
    Had zin om een stukje te rijden.
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Jammer Bertus!
    Wil was inderdaad vanmiddag hier om aan de Speeder 2.0 te werken.

    Dit was het uitgangspunt, de neus van de Speeder 2.0 na een gedane aanpassing.
    De neus was slanker gemaakt alleen het motorschot stond er niet zuiver recht op.
    Er was down- en sidethrust ingeslopen terwijl wij de motor op zuiver 0,0 willen hebben:

    [​IMG]

    De zaag erin gezet en het motorschot los van de romp gezaagd.
    Tevens tot aan het luikje de folie verwijderd van de neus.

    Daarna twee 90 graden hulpstukken gemaakt van balsa

    [​IMG]

    In een plaat 5mm vliegtuigtriplex een 5mm gat geboord voor de motoras.
    Het motorschot van Speeder 2.0 zit hier aan de motor vast geschroefd.
    De motoras zit zelf weer strak aan de vliegtuigtriplex plaat geschroeft (de propeller).

    Vanuit de motoras een lijn naar beneden getrokkenen die lijn met een tekenhaak over de bouwplank verlengt tot naar de staart:

    [​IMG]

    Hebben we nog één factor nodig, de hartlijn waar instelhoek, motorstand etc aan gerelateerd wordt.
    Deze heb ik d.m.v. afplakband aangegeven op de romp,.. veel informatie tegelijk in korte tijd.. o_O:D

    [​IMG]

    De romp over de motor geschoven tot het motorschot en dan d.m.v. meten de romp mooi vlak horizontaal stutten:
    Ook in de andere richting d.m.v. driehoeken zorgen dat de romp in alle richtingen haaks op de vliegtuigtriplex plaat staat:

    [​IMG]

    Omdat de neus 5cm in diameter was moest er dus nog wat af om de gewenste 4,5cm te krijgen.
    Heel veel vlees blijft er dan niet over dus eerst wat lagen glasweefsel en epoxy aan de binnenkant gemaakt:

    [​IMG]

    Na even laten harden het overtollig glasweefsel weggeschuurd.
    De romp was nu klaar voor verlijming aan het motorschot, nog een keer de stappen nalopen en nameten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat moest `m worden, dus 30 minuten epoxy aangemaakt en nu voor het eggie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    We zijn tijdens het harden verder gegaan met Wil zijn bouwbeschrijving en het koppelen aan de foto`s die Wil heeft gemaakt.
    Mooi duidelijk en uitvoerig document aan het worden Wil :thumbsup:

    Na zo`n 45 minuten hebben we alles eronder uit gehaald... hier hangt de lichte lege romp puur aan de motoras in de triplex plaat:

    [​IMG]

    Missie bijna geslaagd, eerst mog de neus van 5cm diameter naar 4,5m diameter maken.
    Met de Dremel was dat snel gebeurd en na wat handschuren hebben we er nog glasweefsel in epoxy omheen gedraaid:

    [​IMG]

    Het motorschot is nu 4,5cm diameter, goed voor de gewenste klapprop en het motorschot staat zuiver haaks en dus op 0,0
    Wil gaat de neus weer afwerken met folie en dan is de Speeder 2.0 er bijna klaar voor!

    Groeten, Ramses
    .
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk, Ranses weet hoe het werkt, hulde!
    Nu vertrouw ik er weer op dat ie goed vliegt.
    Wil had me al wat fotos gestuurd, ik zag dat tape en dacht, dat zit goed.
    Bertus, jammer dat je voor niks gereden hebt.
    Volgende keer even afspreken.
    Ik denk over een week of 2 ook weer een dagje die kant op te gaan.
    Oh, en na zien van jouw auto, en vorige week een proefrit op lpg, heb ik afgelopen vrijdag de Sandero Stepway extreme+ besteld.
    Wel 4-6 maanden levertijd maar ze gaan hun best doen.
    Ding rijdt echt goed, had ik niet verwacht.

    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina