De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helemaal goed! :thumbsup:

Ik moet dus zorgen dat in de Blanik, met servo rechtop staand gemonteerd, de twee stootstangen voor de hoogteroeren in een verticaal vlak bij elkaar komen.

Of tegen elkaar aan geplakt zitten.


jan.
 
Het zat zo:

full


... en het zit nu zo:

full


Je zou met vliegen het verschil kunnen merken.
De uitslagen van de hoogteroeren zijn nu lineair, geen roterende afwijking en dus gelijk aan beide zijden.
Daar heeft Bas al eerder met een link naar een goede duidelijke uitleg hierover verwezen.
Thanks Bas, scheelt een hoop typen ;) :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
Vreemd dat ik zo gevlogen heb. Misschien heb ik de manual nog. Ben ik toch benieuwd wat daar in staat.
Prima opgelost Ramses.
 
Zo Wil even bellen, ik heb hem vanochtend wat tips gegeven wat ie oefenen moest met de Sundowner.
Ben benieuwd.
GJ

Dit vraagt om een nadere uitleg. Sinds ik wat sneller spul vlieg, kom ik veel te snel binnen.
Na eindeloos brainstormen met GJ door de telefoon, heeft hij door kunnen dringen in mijn grijze massa.
Een snel vliegtuig snel landen blijkt nergens op te slaan. Als ik dan up geef, stijgt hij weer op.
Mijn muzikanten verstand kon er allemaal geen gehakt van maken en GJ lag in de lappenmand.

Ik reed vanochtend net het veld op toen hij belde.
GJ: Zet op flinke hoogte het gas eens dicht.
Ik: dat kan niet, want dan zakt hij als een idioot, dat is nou juist het probleem. En kort boven het veld blijft hij maar doorvliegen.
GJ: geef geleidelijk up, dan zakt hij niet.
Ik: Ja, maar dan zakt hij toch.
GJ: Nee, pas als hij begint te waggelen.

Zo gezegd zo gedaan. De Sundowner de lucht in geknald, geen probleem met 6 cellen.
Er stond een behoorlijke wind. Recht tegen de wind in gelegd. Gas dicht, op hoop van zegen.
Hij wilde dalen, een beetje up dan maar, Hij bleef mooi op hoogte. Nog maar een beetje up erbij dan.
Attentie, attentie, hij zal nu wel elk moment neer gaan storten. Nee dus. Hij bleef ook gewoon netjes sturen.
Oke, tot hier, het noodlot is genoeg getart, gas erop. Volgas boven het rechte stuk en laten we de bochten ook maar eens doen.

70% of 100% gas maakt niks uit. Hij gaat er niet sneller door. Qua snelheid is dit nog lang de ultieme droom niet.
De Avionik van Tjarko die ging wel lekker snel. Dat sprak mij meteen aan. Ik zeg niet dat ik het meteen zou kunnen, maar dat voelde goed.

A fijn. De tweede vlucht. Na een opnieuw schitterende start dezelfde procedure. Nou blijf ik ook up geven tot er iets gruwelijks gebeurt,
wat kan mij het schelen. Maar er gebeurde weinig schokkens. Hij begon wat te waggelen, met sturen makkelijk op te vangen. Oke, dat weten
we dan ook weer. Maar eens landen. Steeds minder gas geven, het eerste beetje up om hem vlak te houden. En nog een beetje meer.
Meneer gaf geen krimp en kwam keurig op zijn pootjes terecht. Zelfs iets te langzaam bij deze harde wind. Hij ging nl. wat zoeken. Een beetje sleepgas had gemogen.

GJ bedankt voor de analyse en het aandragen van de oplossing. En nou snel herstellen, anders word ik heel erg boos ;):D.
 
Ik moet dus zorgen dat in de Blanik, met servo rechtop staand gemonteerd, de twee stootstangen voor de hoogteroeren in een verticaal vlak bij elkaar komen.

Inderdaad :thumbsup:

Dit vraagt om een nadere uitleg. Sinds ik wat sneller spul vlieg, kom ik veel te snel binnen.
Na eindeloos brainstormen met GJ door de telefoon, heeft hij door kunnen dringen in mijn grijze massa.
Een snel vliegtuig snel landen blijkt nergens op te slaan. Als ik dan up geef, stijgt hij weer op.
Mijn muzikanten verstand kon er allemaal geen gehakt van maken en GJ lag in de lappenmand.

Ik reed vanochtend net het veld op toen hij belde.
GJ: Zet op flinke hoogte het gas eens dicht.
Ik: dat kan niet, want dan zakt hij als een idioot, dat is nou juist het probleem. En kort boven het veld blijft hij maar doorvliegen.
GJ: geef geleidelijk up, dan zakt hij niet.
Ik: Ja, maar dan zakt hij toch.
GJ: Nee, pas als hij begint te waggelen.

Zo gezegd zo gedaan. De Sundowner de lucht in geknald, geen probleem met 6 cellen.
Er stond een behoorlijke wind. Recht tegen de wind in gelegd. Gas dicht, op hoop van zegen.
Hij wilde dalen, een beetje up dan maar, Hij bleef mooi op hoogte. Nog maar een beetje up erbij dan.
Attentie, attentie, hij zal nu wel elk moment neer gaan storten. Nee dus. Hij bleef ook gewoon netjes sturen.
Oke, tot hier, het noodlot is genoeg getart, gas erop. Volgas boven het rechte stuk en laten we de bochten ook maar eens doen.

70% of 100% gas maakt niks uit. Hij gaat er niet sneller door. Qua snelheid is dit nog lang de ultieme droom niet.
De Avionik van Tjarko die ging wel lekker snel. Dat sprak mij meteen aan. Ik zeg niet dat ik het meteen zou kunnen, maar dat voelde goed.

A fijn. De tweede vlucht. Na een opnieuw schitterende start dezelfde procedure. Nou blijf ik ook up geven tot er iets gruwelijks gebeurt,
wat kan mij het schelen. Maar er gebeurde weinig schokkens. Hij begon wat te waggelen, met sturen makkelijk op te vangen. Oke, dat weten
we dan ook weer. Maar eens landen. Steeds minder gas geven, het eerste beetje up om hem vlak te houden. En nog een beetje meer.
Meneer gaf geen krimp en kwam keurig op zijn pootjes terecht. Zelfs iets te langzaam bij deze harde wind. Hij ging nl. wat zoeken. Een beetje sleepgas had gemogen.

GJ bedankt voor de analyse en het aandragen van de oplossing. En nou snel herstellen, anders word ik heel erg boos ;):D.

Gefelicteerd Wil :bier: Goed (samen) gedaan :thumbsup: :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Oke mannen, straks met de Speeder naar Ramses. Het zal niet meevallen om het motorschot er beter op te krijgen. Maar ik vermoed dat Dhr. de Looff wel een truckje kent. Het schotje komt er vast en zeker meer gecentreerd en rechter op te zitten.
 
Je mag in je handen knijpen dat Ramses zoveel voor je wil doen….. ik bedoel: bij het minste of geringste foutje word je tot op t bot afgekraakt en afgezeken.
Precies dat is voor mij ook een reden om hier op t forum vrijwel niets van mn (o.a composiet) bouwwerken te plaatsen, ik wijk daarbij vaak af van de gebruikelijke uitgekauwde modelbouw methodes waarvan gedacht word dat dat de enige juiste manier is om iets te maken want een bekende modelvlieger of bouwer doet dat ook zo
 
Laatst bewerkt:
De servo in de Tucano had officieel midden in de sleuf moeten zitten, dus strak naast de richtingroerservo.
Het plaatje is gemaakt voor 3 servo's, richting, hoogte en gas.

Wat betreft de leerzame zondag voor Wil.
Ik hoor de hele tijd dat ie niet uitkomt met landen en dat het model zakt.
Dus ik de hele tijd zeggen, dat kan niet, je vliegt te hard.
Afijn, gisteren aan de telefoon gezegd, doe dit, doe dat en gezegd dat ie het op grotere hoogte moet oefenen.
En voila.. eindelijk weet ie nu dat het model veel langzamer kan dan hij ooit gedacht heeft.
Helaas ook een gebrek in zijn opleiding bij de prutsers.
Maar het geeft mij weer hoop dat er vorderingen zijn.
Nu moet ie nog zelf leren bouwen en repareren.
Wat betreft commentaar op bouwwijzen.
Ik bouw vaak ook anders dan de traditionele bouwer.
De speeder 2 is ook niet helemaal conventioneel gebouwd maar ik heb daar glasweefsel en epoxy laten gebruiken ipv triplex.
Ramses was verbaasd hoe licht dit geheel was.
Maar je haalt wel dezelfde sterkte en stijfheid.
Mooiste is uit mallen bouwen.
Ik heb op het "oude" modelbouwforum regelmatig laten zien hoe ik mallen maakte en daar modellen uittrok maar al die postings en foto's zijn verdwenen.
Zodra het weer gaat zal ik met behulp van iemand anders wel weer eens een post maken.
Fotograferen met handschoenen met epoxy erop is niet zo best voor de camera, dus vandaar dat ik hulp nodig heb.
Op RCnetwork zijn er bepaalde mensen die vreselijk goed zijn in deze materie en daar heb ik ook veel van geleerd.
Helaas krijg je hier vaak nare opmerkingen als je een mal van een bepasld model trekt.
Maar dat boeit mij niet echt.
Dus kom maar op met jullie andere manieren van bouwen.

GJ
 
Dus kom maar op met jullie andere manieren van bouwen.
Hoezo kom maar op, het is hier geen wedstrijd.
Het is een dialoog om ervaringen en methoden uit te wisselen voorzien van een onderbouwing, waarom op een bepaalde manier iets gedaan wordt.
Dat gaat verder dan wat namen noemen van andere modelbouwers omdat die dat ook zo doen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

Ik zal een voorbeeld geven.

Als ik met een 3D printer iets simpels geprint wil hebben, stel een kubus met een bal vorming gat er in.
Zo iets:
upload_2023-5-29_9-53-52.png


Dat is hier ongeveer 1 minuut werk en de printer gaat aan de slag.

Nu kan ik dat zelfde gebakje ook tekenen met solid edge, Autocad, fusion, Solidworks of onshape
Moeilijke dingen makkelijk maken, ik heb gebruik gemaakt van tinkercad

En de machine staat mechanisch zo ingesteld, als de materiaal keus in de slicer op pla staat terwijl er abs in de machine zit en ik te lui ben om van filament te wisselen, hoef ik alleen de bed temperatuur en de extruder temperatuur handmatig wat bij te stellen om er toch een goed brokje plastiek uit te krijgen.

Zal ik een keer een draadje starten met als titel, waar is hobby nu weer mee bezig?
Nou dit soort flauwekul dingen dus.
 
Hoezo kom maar op, het is hier geen wedstrijd.
Het is een dialoog om ervaringen en methoden uit te wisselen voorzien van een onderbouwing, waarom op een bepaalde manier iets gedaan wordt.
Dat gaat verder dan wat namen noemen van andere modelbouwers omdat die dat ook zo doen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

Wie zegt dat het een wedstrijd is?
Je schrijft zelf: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

Ik ben benieuwd naar die andere wegen die soms misschien sneller en beter zijn.
Dus daarom schrijf ik, kom maar op.
Je hebt me denk ik verkeerd begrepen..

GJ
 
Hoezo kom maar op, het is hier geen wedstrijd.
Het is een dialoog om ervaringen en methoden uit te wisselen voorzien van een onderbouwing, waarom op een bepaalde manier iets gedaan wordt.
Dat gaat verder dan wat namen noemen van andere modelbouwers omdat die dat ook zo doen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden om tot een zelfde resultaat te komen.

Ik zal een voorbeeld geven.

Als ik met een 3D printer iets simpels geprint wil hebben, stel een kubus met een bal vorming gat er in.
Zo iets:
Bekijk bijlage 541645

Dat is hier ongeveer 1 minuut werk en de printer gaat aan de slag.

Nu kan ik dat zelfde gebakje ook tekenen met solid edge, Autocad, fusion, Solidworks of onshape
Moeilijke dingen makkelijk maken, ik heb gebruik gemaakt van tinkercad

En de machine staat mechanisch zo ingesteld, als de materiaal keus in de slicer op pla staat terwijl er abs in de machine zit en ik te lui ben om van filament te wisselen, hoef ik alleen de bed temperatuur en de extruder temperatuur handmatig wat bij te stellen om er toch een goed brokje plastiek uit te krijgen.

Zal ik een keer een draadje starten met als titel, waar is hobby nu weer mee bezig?
Nou dit soort flauwekul dingen dus.
Verkeerde forum wellicht?
 
Je bouwt toch gewoon een schotje bij?
En flanst een nieuw vrolijk snuitje?
- Doel? Weet ik niet!
- Of het zin heeft? Denk geheel van niet!
- Is het leut? Volle 100%

Teringbite schijf vol plaatjes... dat weer wel... Anders valt er hier niet veel te 'tool-pushen'!
(Valt in het voledig-niet bij de schaalbouwers natuurlijk!)

DSC_2968.JPG DSC_2974.JPG DSC_2967-LR.jpg IMG_1394.jpg IMG_1450.jpg

Klaar & feest... meer is niet nodig...

IMG_9589.jpg

Overigens heb ik nog wel wat meer neuzen ter verbeelding?

Gewoon doen...
foto's maken en forumlullen nog het meeste werk&leut...
Niet geheel niet onbelangrijk! :thumbsup:

Gr Bas
 
Ik denk Wil zal vanmiddag wel lekker vliegen in ga hun veld eens opzoeken.
140 km gereden en niemand te zien.
Jullie hebben wel een leuk veld als ik het goede tenminste gezien heb.
Rijden jullie met de auto naar het veld of moet je met je spullen lopen?
 
.
Jammer Bertus!
Wil was inderdaad vanmiddag hier om aan de Speeder 2.0 te werken.

Dit was het uitgangspunt, de neus van de Speeder 2.0 na een gedane aanpassing.
De neus was slanker gemaakt alleen het motorschot stond er niet zuiver recht op.
Er was down- en sidethrust ingeslopen terwijl wij de motor op zuiver 0,0 willen hebben:

full


De zaag erin gezet en het motorschot los van de romp gezaagd.
Tevens tot aan het luikje de folie verwijderd van de neus.

Daarna twee 90 graden hulpstukken gemaakt van balsa

full


In een plaat 5mm vliegtuigtriplex een 5mm gat geboord voor de motoras.
Het motorschot van Speeder 2.0 zit hier aan de motor vast geschroefd.
De motoras zit zelf weer strak aan de vliegtuigtriplex plaat geschroeft (de propeller).

Vanuit de motoras een lijn naar beneden getrokkenen die lijn met een tekenhaak over de bouwplank verlengt tot naar de staart:

full


Hebben we nog één factor nodig, de hartlijn waar instelhoek, motorstand etc aan gerelateerd wordt.
Deze heb ik d.m.v. afplakband aangegeven op de romp,.. veel informatie tegelijk in korte tijd.. o_O:D

full


De romp over de motor geschoven tot het motorschot en dan d.m.v. meten de romp mooi vlak horizontaal stutten:
Ook in de andere richting d.m.v. driehoeken zorgen dat de romp in alle richtingen haaks op de vliegtuigtriplex plaat staat:

full


Omdat de neus 5cm in diameter was moest er dus nog wat af om de gewenste 4,5cm te krijgen.
Heel veel vlees blijft er dan niet over dus eerst wat lagen glasweefsel en epoxy aan de binnenkant gemaakt:

full


Na even laten harden het overtollig glasweefsel weggeschuurd.
De romp was nu klaar voor verlijming aan het motorschot, nog een keer de stappen nalopen en nameten:

full


full


Dat moest `m worden, dus 30 minuten epoxy aangemaakt en nu voor het eggie:

full


full


We zijn tijdens het harden verder gegaan met Wil zijn bouwbeschrijving en het koppelen aan de foto`s die Wil heeft gemaakt.
Mooi duidelijk en uitvoerig document aan het worden Wil :thumbsup:

Na zo`n 45 minuten hebben we alles eronder uit gehaald... hier hangt de lichte lege romp puur aan de motoras in de triplex plaat:

full


Missie bijna geslaagd, eerst mog de neus van 5cm diameter naar 4,5m diameter maken.
Met de Dremel was dat snel gebeurd en na wat handschuren hebben we er nog glasweefsel in epoxy omheen gedraaid:

full


Het motorschot is nu 4,5cm diameter, goed voor de gewenste klapprop en het motorschot staat zuiver haaks en dus op 0,0
Wil gaat de neus weer afwerken met folie en dan is de Speeder 2.0 er bijna klaar voor!

Groeten, Ramses
.
 
Kijk, Ranses weet hoe het werkt, hulde!
Nu vertrouw ik er weer op dat ie goed vliegt.
Wil had me al wat fotos gestuurd, ik zag dat tape en dacht, dat zit goed.
Bertus, jammer dat je voor niks gereden hebt.
Volgende keer even afspreken.
Ik denk over een week of 2 ook weer een dagje die kant op te gaan.
Oh, en na zien van jouw auto, en vorige week een proefrit op lpg, heb ik afgelopen vrijdag de Sandero Stepway extreme+ besteld.
Wel 4-6 maanden levertijd maar ze gaan hun best doen.
Ding rijdt echt goed, had ik niet verwacht.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top