Hey mannen, allemaal enorm bedank voor alle fijne opmerkingen, dit steekt toch altijd een hart onder de riem moet ik zeggen, Ik weet het de update heeft lang veel te lang geduurd, maar hier is er toch eentje. Ok de railing werken zijn achter de rug ondertussen en er is veel heel veel gebeurd maar klaar is hij nog niet, er zijn wat serieuze keuzes gemaakt zo gaat deze boot zijn eigen zender krijgen dat is toch iets fijner om een "dedicated" zender te hebben die kan je dan ook naar de boot zelf zetten, wat ik dan ook heb gedaan hierover zo meer. Ook is de cabine gevorderd en de brug, ik heb niet overal fotos van omdat ik dit soms vergeet maar ok. Ik probeer verder te gaan van waar ik was (min of meer) Ondertussen is de brug goed gevorderd, veel werk maar alles is redelijk strak verlopen (nooit goed genoeg maar dat is de aard van het beestje ben ik achter) hoer na al het releing en FiFiSprayer werk: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Tijd voor de boven ramen te monteren, deze zien momenteel nog zwart dit omdat de bescherming laag nog op de ramen zit, ik laat deze zitten tot oplevering in verband met rassen of lijmspill... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dan de winch ik weet niet of het al besproken was maar deze is al zrker 8 maand klaar hier wat details: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr De smeer en onderhouds opening: Het testen (de moer word nog vervangen door een schaal juiste afsluiter!) Ten opzichte van de vorige winches is dit wel een heel simpel exemplaar! Dan 1 van de huzaren stukjes van de boot moet ik zeggen de mast, deze is uitgerust met een hoop lampen en alles dubbel omdat de boot een RSD is (Reversed Stern Drive tug) wat dus wil zeggen dat alle lampen in vooruit en achteruit aanwezig zijn, ik wil dit ook werkend krijgen maar maar het is allemaal heel klein hiervoor. Hier de mast: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Alle trekdraden zijn voorzien de achter buisjes met lamp zitting zijn 0,9mm met een 0,5mm gat. (1/50 dus eigenlijk al aan de grote kant) Untitled by Tug52 POA, on Flickr Met dit beeld snap je beter het kluwen en de moeilijkheid! Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr kijk hier zo lijkt dit ook gewoon super simpel: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier zie je hoeveel er echt door de mast loopt! Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Nu moet ik alle groepen nog uitzoeken en samen voegen, nu samenvoegen is een probleem omdat de LED's verschilden voltage hebben en vaak dubbel worden gebruikt dus moeten er een heel aantal in parallel wat weer elke LED zijn eigenweerstand geeft... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Tussendoor nog wat allerlei onderdelen: De redings vlotten (rafts): IMG_8839 by Tug52 POA, on Flickr Een hoop nog te doen onderdelen: IMG_8890 by Tug52 POA, on Flickr Fifi spray leidingen: IMG_8819 by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ook de cabine is eigenlijk zo goed als klaar maar er zijn weinig tussentijdse foto's van hier degene die ik heb: IMG_8991 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9111 by Tug52 POA, on Flickr Veel binnen werk ook de leefvertrekken (bunks) moeten nog worden afgewerkt: Untitled by Tug52 POA, on Flickr De Bunks: 0F650FF7-6A6F-4E69-9AC1-EF0BBA9A08C4 by Tug52 POA, on Flickr Hier een mooi overzicht van mijn niet opgeruimde werkplek 95% wordt hier gemaakt met vaak op de achtergrond een netflix serie . Stilaan krijgt de cabine zijn opvulling, er zit veel heel veel electronica in deze 50cm boot! IMG_9272 by Tug52 POA, on Flickr Hier het testen van de onboard Cam's (vooruit en achteruit de 360 bodyCAM moet nog komen): IMG_9294 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9295 by Tug52 POA, on Flickr het beeld op de oude zender nog: IMG_9292 by Tug52 POA, on Flickr De CAM's mooi weggewerkt in het overhead paneel: IMG_9296 by Tug52 POA, on Flickr Beeld hoeken afstelling: IMG_9300 by Tug52 POA, on Flickr Hier een video test: Soms is er gewoon een onweerstaanbare drang om olievaten te maken, hebben jullie dit ook? IMG_9497 by Tug52 POA, on Flickr
Dan de zender, Ik werk al een aantal jaren met de X9é jullie allemaal wel bekent en op zich kan deze zender alles eigenlijk echt alles 30ch, 56 swichtes (hij is wat aangepast (bekijk de Union Wrestler voor details) maar steeds weer is het een heel lastige zaak om te weten welke schakelaar doet wat en wat is voor wat... als je niet elk weekend vaart overkomt je dat. Dus dit wilde ik anders daarnaast had ik al geruime tijd een boon boon voor de X20 van frsky omdat ik dit gewoon een heel mooie zender vind. Dus de aanschaf van de X20: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Daarbij een TwinLite module: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Deze 2 geven samen (op ACCeSS of TANDEM) 48ch ja 48!!! Dit ga ik in deze boot niet gebruiken maar ik denk te stranden op een 20 a 22 tal uiteindelijk. Omdat dit een boot specifieke zender is wordt hij wel aangepast, de RSD is een ASD boot met 2 Trusters, daarnaast heb je nog een winch, 2 FiFi monitoren een anker 2 draaiende SAR lampen, een 360° BodyCAM in de brug en nog wel wat dingen. Belangrijk de sturing ik wil hier 360° sticks in, en een simpele Multiswitch, dit laatste is makkelijk omdat de X20 een touchscreen heeft hierop kan je icoontjes zetten die als multi kunnen dienen. MdG voor de insiders wel bekent is hier ook mee bezig en uiteindelijk gaat hier een prachtig Multiswich concept uit komen de decoders zullen waarschijnlijk door hem ook worden verkocht maar daarover later meer zo ver staan we nog niet. Kijk even de multiswitch dit wordt het: er kunnen 2x 32 en via de USM nog eens 44 extra swichen worden gemaakt maar en dat is het belangrijkste het is simpel en overzichtelijk (eens het in elkaar staat) Hier een voorbeeld voor de T52 tug (specifiek gemaakt elke icoon is een representatie van iets op de boot): Schermafbeelding 2023-06-21 om 14.03.39 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2023-06-21 om 14.03.29 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2023-06-21 om 14.03.20 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2023-06-21 om 14.03.59 by Tug52 POA, on Flickr Een overzicht van de 4 schermen (dit gaat 4 keer, misschien meer) installeerbaar zijn dus 4x4 schermen op elk scherm 8 mogelijkheden dus 128 swichen. voor 32 iconen is 1 kanaal nodig dus per 4 pages, je gaat ook met een half kanaal kunnen werken dus per 16 in de modules misschien zelfs per 8. Daarnaast kan je nog een extra scherm installeren waarop je 44 functies zet met kort en lang drukken, en dit met een 2 layer (de rechtsboven selectie) heel fijn als je veel functies samen op 1 page moet hebben ik denk aan de AHTS slepers met towing pins soms heb je tot 12 pins vaak met dubbele snelheid hiervoor is deze page perfect natuurlijk! Schermafbeelding 2023-05-08 om 08.08.11 by Tug52 POA, on Flickr Veel beter als dit gaat volgens mij een multiswitch niet worden, en het neemt ook meteen alle verwarring weg welke switch voor wat dient... Ok dit staat nog in programatie fase maar deze winter is dit 100% functioneel en ook koopbaar voor geïnteresseerde, meer info later. Daarnaast wilde ik ook wat SteerPODs op de zender en dit als het enigsinds kon in lijn met het concept van de zender, dus maar even wat ontwikkelen: 5646efbf-949b-472d-8cc6-b1aec3128af3 by Tug52 POA, on Flickr 721ae316-0a64-4203-b483-e69120a4022d by Tug52 POA, on Flickr 05454517-b67d-4879-9d60-24f522324f9b by Tug52 POA, on Flickr 14a1255f-5ee6-43b2-be60-e56902282b59 by Tug52 POA, on Flickr 8fbfcc0a-69f3-4e6f-9319-798f0d4908ea by Tug52 POA, on Flickr c284756f-b0c4-4487-b229-64a2f7ade3e2 by Tug52 POA, on Flickr Het laatste systeem gaat het worden, het licht mega goed in de hand, de holtes maken greep in de wijs of middenvinger perfect voor fijne controle. de zender is extreem dun, dat maakt installeren niet echt makkelijk! IMG_9310 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9311 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9312 by Tug52 POA, on Flickr Prototyping: IMG_9318 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9315 by Tug52 POA, on Flickr FFFAC5D9-92AC-45C8-8218-32E1B8879392 by Tug52 POA, on Flickr Kan het er in??? IMG_9343 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9350 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9342 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9341 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9339 by Tug52 POA, on Flickr Dan verschillende hoogtes van sticks: IMG_9401 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9402 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9403 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9405 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9405 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9408 by Tug52 POA, on Flickr Dan kiezen wat is nu het beste, ik ben voor het in de hand liggen en de badass look gegaan, dan zijn er nog 2 weken veranderingen aangebracht en alles hermaakt in een finale versie. IMG_9482 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9481 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9487 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9488 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9490 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9493 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9494 by Tug52 POA, on Flickr Dit is het geworden: IMG_9460 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9463 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9464 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9461 by Tug52 POA, on Flickr IMG_9466 by Tug52 POA, on Flickr Voor mij is het meer dan 100% geslaagd, als je even nar de display kijkt zie je ook heel mooi de instellingen de bovenste lijn geeft midden de VarioPower wer die wordt bediend met de rode slider tussen de 20 en 100% dan zie je ook de Power % per stick (gelimiteerd door de VarioPower) daaronder zie je de uitslag van de truster en middenin alle andere kanalen. Op vraag van de Cpt van de T51 zijn ze ook instelbaar per 30 en 60° ze kunnen 180° of 90° uitslag hebben. IMG_9474 by Tug52 POA, on Flickr Hier zie je ze werken, ze moeten nog een beetje worden afgesteld maar dat komt wel als het model werkt, momenteel zijn ze echt 200% perfect moet ik zeggen! Voila hiermee zijn jullie weer bij er is nog wel wat dingen maar dat komt nog wel... Groeten
ik kreeg neet tip van iemand om dit mooie verslag te bekijken..... petje af en diepe buiging. heel heel mooi hoor.
Hi Jan, Exact hetzelfde systeem van knuppels, tandwielen en potmeter had ik 11 jaar geleden op de Stril Odin: 'genius minds think a like' zal ik maar zeggen, grappig hoe we uiteindelijk tot hetzelfde resultaat komen Gr.Pim
Jan, het blijft voor mij allemaal adacadabra, maar wat mooi allemaal. Ik kan hier ook geen commentaar op geven omdat dit ver boven mijn pet gaat. Uiteraard blijf ik het wel volgen.
Dag Jan, Mag ik vragen welk merk vernis je er over zet? Is dat ook van Motip? Ik ben net een "farce" op de romp van mijn Bismarck aan het proberen te herstellen. Het onderwaterschip is met de steenrode grondverf van Motip gespoten. Daar ben ik even lovend over als jij. Het stuk erboven is geairbrushed met diverse kleuren uit het Vallejo Model Air gamma. Tot zover alles top, maar daarover heb ik ter bescherming Vallejo matte vernis met een spraycan gezet en daarna meerdere flinterdunne lagen Vallejo polyurethaanlak geairbrushed. Het resultaat is om bij te huilen. De klare lak laat los, verschrompelt, en laat zich na een badje in vellen er aftrekken, gelukkig met verwaarloosbare schade aan de kleurlaag.
@ SL 109, Bedankt zoals al een hele tijd probeer ik gewoon wat mooie dingen te maken ik probeer mij vooral te focussen op dat wat niemand eigenlijk heeft een uniek stuk te maken, de T52 is echt wel zo'n boot, samen met een fijne collega die zelfs vaart op het zustership maken we 2 modellen hiervan het was voor mij de bedoeling om deze boot zo maximaal als kon 3D te maken en dat lukt redelijk goed. De 3D skills waren mij 2j geleden totaal onbekend maar ik ben wel een doordrijven wordt mij soms gezegd . De updates komen niet snel maar ja het werk zit daar vaak voor iets tussen... @pim, damn man das straf! Ja wel ik wilde het met een direct drive doen maar die was net iets minder mooi (de hoge versie) dus vandaar ik hiervoor heb gekozen, ik gebruik wel een 10T pot voor de nauwkeurigheid (dat was tijdens de testen toch een heel groot verschil) evenals de helicoidaele gear met een 35° tand omdat ik zo altijd 3! tanden heb die ingrijpen soms 4 en dan is er geen speling! Wat ik heel belangrijk vond. Dit werkt zelfs met geprinte tandwielen (deze op 0,2) nu ik heb ze ondertussen op de resin gezet met Siraya tech blue2 (zeer sterk) en dat is echt 100% zoals nylon deze lopen eigenlijk perfect. De zender maakt eigenlijk alles mogelijk de software er achter laat elke instelling mogelijk het enige wat ik misschien moet aanpassen is voor N20's gaan in de thruster, maar de Bluebirds 750 die zijn wel onnoemelijk nauwkeurig ik krijg er echt 1° uit aan de boot kant vandaar ik wat wacht met veranderingen. Ik heb mij gewoon veel van die servo's gekocht . @sjoerd, wel als je verplicht thuis alle Harry Potter films moet bekijken ga je out of the box denken he, nee het is geen abracadabra hoor als je het eens goed uitgelegd krijgt ben jij 200% nu het maakt mij zeeg gelukkig als grote bouwers zoals jij dit kunnen smaken dan ben ik toch redelijk bezig, trouwens de Wrestler was een 2 tal maanden geleden bij een collega bouwer op bezoek wat je waarschijnlijk wel hebt gehoord, hij kont trouwens 1ste hand zien hoe de thrusters en kraan werkte en de rest natuurlijk. @Ferry bedankt, onlangs was ik nog op de T51 waar ik een vriend: collega van je tegenkwam, toffe man! ik ging land bij POA voor wat foto's fijn als je zo wat contacten hebt als je echt een strak model wil maken wat juist is is dit toch wel nodig! Ook ben ik toen uitgebreid op de T22 (volgend hernomen zijproject) geweest tof echt zo'n dag geeft veel bouw motivatie! @Ronald, wel je bedoeld het script voor de multiswitch bedoel je denk ik, momenteel is dit nog in test fase hoor, en dit is wel heel erg speciaal gemaakt voor deze boot wat ik trouwens ga doen met al mijn boten, ook de Wreslter gaat een andere zender krijgen omdat dit systeem gewoon uitzinnig goed is, ik zit momenteel alleen te broeden op een idee om toch kleine stick op de X20 te zetten, de XE gaat er ook komen maar eerlijk ik heb een X9e en dat i een fijne maar lompe zender vandaar ik eens wil kijken hoever ik met de X20 kom voor ik overschakel naar de XE, nu te koop wel dit gaat waarschijnlijk wel zijn, maar ik ontwikkel dit niet alleen dus laat ons daar later (6 maand of zo) eens op terug komen tegen dan is er wel iets concreet denk ik je zal wel zelf moet solderen enzo, ls dit niet lukt ga je iets anders moeten zoeken denk ik het laten solderen gaat gewoon te duur worden, maar nogmaals laten we dit later nog eens goed bekijken. @herby wel vernis is de dooddoener (voor de HP fans Death Eater) voor veel projecten, eerlijk ik heb dit ook vaak gehad vandaar ik vooral bij motip blijf wat ik wel doe is met Vallejo of revell over motip heen gaan maar dan geen vernis meer of van Vallejo of revell zelf en wat belangrijker is welke verdunning zet je in je airbrush, als je thinner gebruikt doe je alles stuk alcohol is ook niet wow heb ik gemerkt. Er zijn geen goede tips misschien enkel test stukken maken maar dar kruipt zoveel tijd in... Daarom blijf ik 95% bij motip of varianten en maakt de meeste dingen zo dat ik ze kan modelerend spuiten dus stuk per stuk en dan samen voegen maar de Ca lijm lost de verf ook op dus... Nu op 1:50 gaan de details nog wel met gewone spuitverf. Nee man hier kan ik je niet echt helpen ik hetb het opgelost met gewoon bij 1 merk te blijven in hetzelfde type verf want als je je goed herinnerd ik heb hier ook veel rotzooi mee gehad bij mijn eerste model: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-gry-maritha.186863/page-3#post-3259016 @zwrtw bedankt lovende commentaar is altijd fijn we doen ons best en hebben er plezier mee dat is het voornaamste he, het meeste heb ik hierboven al gezegd de boot is ondertussen veel verder dan dit, hij vaart nog net niet omdat de zender nog niet klaar is maar dat zien we wel tegen het einde van het jaar, fijn dat jullie nog allemaal volgen, dus bij deze tot de volgende update!
Hey Jan , desalnietemin dat je op het "clubkanaal" veel post , heb ik alles toch nog eens tweemaal moeten bekijken om het "er in " te laten gaan . Jij bent echt wel op 1/50 bezig , dat is zeer klein , dat zie je soms aan je vingers die er noodgedwongen mee opstaan . Voor mij verdien jij de gepriemelprijs met dit bouwverslag en het bouwen . Knap gedaan , laat ons maar rustig verder genieten van jouw out of the box denken en bouwen , PROFICIAT Groetjes Ronny
Hey Jan, ja dat is zeker een een toff vent. Al jaren m`n vriend en vroeger met hem gevaren bij Kotug. Ben ook zeer benieuwd hoe je straks verder gaat met de T22. Ben daar vorig jaar ook eens mee geweest op de T51 en later nog in droge dock wezen kijken waar de T31 droog stond. Heerlijke dag was dat.
Nog even verder over de zender ik heb nog besloten er mini sticks op te zetten omdat dit toch handig kan zijn, ik ga ze waarschijnlijk gebruiken voor de FiFi en de Sar lampen beiden draaien 240° en zijn proportioneel qua water of qua licht, dus dat kan wel hiermee denk ik dan al kan ik alles ook op de draaiknoppen en de zijsliders zetten. Nu voor mij is het gewoon om eens te zien wat mogelijk is. Ik heb kleine Kruispots gevonden die komen op een plaats van een switch, ik wil echt de Fabri(eks)Look behouden. 1f0dde6d-2a90-4332-965f-40313c588a85 by Tug52 POA, on Flickr fe3d0739-50f2-4301-9ff6-36d0c7cbfbed by Tug52 POA, on Flickr Dit is het doel en werkend dan natuurlijk: ee13c8e0-21ce-46c9-a76c-86129cfe6cf0 by Tug52 POA, on Flickr In bedrijf: b38a64bf-6372-4c42-9fee-a5cb62f09d86 by Tug52 POA, on Flickr aa165620-4da6-4c92-b5d7-dfd255d5ec0d by Tug52 POA, on Flickr Op deze zender kan je geen extra pots zetten daar zijn geen ingangen voor voorzien eigenlijk is de zender wat het is je kan wel de schakelaars van 2 staps naar 3 veranderen al dan niet met moment, maar extra sliders of pots kan niet. Dus er zat weinig anders op dan de trainer poort ingang te gebruiken, hier kan je een andere zender op aansluiten zodat die inputs ook kunnen worden gebruikt. Ik ga dit doen met een arduino, die de zender (PPM pulstrain) simuleert er is nog net plaats voor een arduino... 00e60c6b-6f2d-4364-8789-9578228f747d by Tug52 POA, on Flickr een voetje printen: e9d8f764-5d52-4f2e-a442-708883937d7f by Tug52 POA, on Flickr en wat solderen: ddc6dfbb-fedf-49ac-8086-9da756bcdd5f by Tug52 POA, on Flickr en dan testen, daarna wordt alles nog wat netter gemaakt dat komt nog...
Een totaal andere manier van modelbouw dan mijn ouderwetse maar wel met prachtige resultaten. Groet, Jan.
Bedankt mannen, voor alle positieve feedback, ja het is een andere manier van bouwen voor mij ook hoor maar ik had me echt voorgenomen bij dit project om zoveel mogelijk 3D te doen en dat is nog aardig gelukt ook, het voordeel is dat je nu verschillende technieken onder de hand hebt en je makkelijk kan zien wat waarvoor het beste is. Anderzijds kan ik nu alle tijd die ik niet thuis ben ook iets doen al is het maar tekenen... Hier de uiteindelijke oplevering van de zender, alles werk min of meer naar behoren... De stick zijn zeer fijn als jog te gebruiken, voor echte besturing is een grote stick veel beter natuurlijk maar dat was hier niet van toepassing hij gaat waarschijnlijk enkel voor SAR lampen en FiFi sturing dienen. Groeten...
Je maakt er weer iets prachtigs van, succes met de verdere uitwerking. Had voor mezelf ook al de mutiswitchen afgeschreven, welk knopje voor wat en hoe dikwijls moet je drukken was mij ook iets teveel van het goede. Ik heb de overstap naar arduino samen met bleutooth gemaakt, heb mijn gsm op mijn zender gemonteerd en hierop kan ik elk schakelpaneeltje plaatsen dat ik wil voor alle extra's aan te sturen. zender dient alleen voor de basis besturing van het schip. Ideeën zijn dikwijls hetzelfde bij verschillende bouwers, de oplossing is echter voor iedereen persoonlijk.
Tijd om nog wat te posten, vooral omdat anders de posts echt wel veel te lang worden, Omdat ik wat opgehouden wordt door materiaal wat er nog moet komen, iets wat iedereen wel kent waarschijnlijk heb ik dan maar moet klusjes gedaan, de fenders bevestiging en de afwerking hiervan... eerst de dikke oversised boeg/stern fender opgelijmd, dit gewoon met zwarte alfix (die flex blijft) geeft een mooi resultaat en zit goed vast naar mijn gevoel alle verbindingen moesten we worden voorbereid met gaten enz... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Op elke gele lijn zit bovenaan nog een fijn etch deel dat als spanband fungeert. Dit is moeilijk te zien maar an de klip tussen de voorste 2 delen tape (om alles op zijn plaat te houden diende die) daar zie je ze wel zitten. De rubber moet nog wel worden opgepoetst maar het resultaat is echt wel ok! Soms is het beter om gewoon echt naar een model te kijken want alle fotos die ik hier plaats doen afbreuk naar mijn gevoel maar ja... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ja de onder fender banden en de dwarsstoters zijn er ook nu dus eigenlijk is de romp voor 95% klaar denk ik: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr En de dwarsers: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Er zit toch wat stof en vuil op het model als je de boot zo bekijkt maar dat komt nog wel ok.. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier de typische fly over: Daarna werd het tijd om alles voor te bereiden voor de trouw van de binnenkant brug met de buiten kant, dat wil zeggen dat eerst de mast op de brug moest: Heel dit deel is vastgeschroefd zodat het los zou kunnen maar of dat dat echt lukt naderhand zonder schade is wel zeer bedenkelijk. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Aan de binnenkant, tja het zijn veel draden heel veel omdat dit een RSD is die een vooruit naar beide kanten heeft is alle verlichting dubbel uitgevoerd maar dat betekend heel veel lampen, en al di draden moeten worden weggewerkt in een heel open brugstructuur.... Ik heb hier even overnagedacht maanden geleden en kwam op een oplossing in de zijconsoles, het zijn alleen heeeeeeeeel veel draden, ook de camera's moeten in de overhead dus ook dat moet er allemaal in. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dan moet alles dus mooi in die 2 zijkanten kunnen... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr De ruwe afwerking onderaan zit onder het vloerstuk van de brug instrumentatie, je ziet daar dus niets meer van vandaar ik het niet afwerk. Het overhead paneel dekt het ganse dak af, hierin zitten dus de rode en witte lampen en als je goed kijkt de FWD/REV camera. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr je ziet de binnen draden zijn hel, ik heb daarom het overhead paneel terug gedemonteerd en alles een paar keer wit gespoten beter maar niet perfect. Omdat ik toch het gevoel had dat ik een lijmnaad zag blinken alles maar terug in de mat vernis gezet met het nodige afplak werk: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dan de binnen kant van de brug: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ja op aanraden van Ronny zitten er nu personen aan boord! Untitled by Tug52 POA, on Flickr t'is ne lelijkaard maar ja... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Elk scherm wat je ziet (ook de laptop) heeft scherm verlichting, ook alle console knoppen zijn verlicht met fiber optics dus weer heel veel draden... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Meer foto's van de samenvoeging komen nog, wat ik kan zeggen is dat dit een heeeeeeeel moeilijke klus was alles is heel klein redelijk fragille en iets te juist gemaakt het uit eindelijk resultaat is wel fantastisch dat kan ik al meegeven als teaser voor de volgende update! Bye...
Hey Jan , kleine tip , leg eens een muntstukje naast de onderdelen zodat iedereen kan zien hoe klein het eigenlijk is . Een prachtige update van het bouwen , een fantastisch resultaat , proficiat . Groetjes Ronny
Maar dat hadden wij al lang gezien hoor Ronny aan de 1cm² ruitjes van de snijmat of het reuzen toetsenbord van Jan maar je tip is zeker goed bedoeld en voor de niet zo aandachtige kijker zeker een extra referentie.