BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Some denk je, ik ben aardig op weg. Even een kennelijk loos puntjes weggooien en dan ......... ggggrrrrr. :mad: Gelukkig werkt Ctrl-Z (stapje terug) hier ook.
Als je een paar spanten hebt getekend, dan kan je met behulp van de 'loft-functie' een soort van plaatmateriaal over die spanten trekken. Dan zie je tevens of de vorm netjes verloopt.
Dan blijkt dat er in die oude tekeningen, zoals eerder vermeld, oneffenheden zitten. Met de hand de lijnen van de spanten vloeiender gemaakt en daarna nog eens.
Hier een voorbeeld van de spanten 47 t/m 54:
0067 Fushion Hull.jpg

De aansluiting op de boeg moet ik nog maken.
De hoekpunten van de lijnen van de spanten moet aansluiten op de tekenpunten op de lijnen van de kiel en het dek. Dat was ook nog een heel gepuzzel om dat voor elkaar te krijgen. En steeds bedenken in welke van de 3 tekenvlak je aan het werken bent. Het dek moet nog zijn dekrondte krijgen, maar dat komt later.
Maar het blijft leuk, zeker nu de resultaten er zijn.
Gr. Peter
 
Peter, om een scheepsromp te modeleren heb je eigenlijk een ander soort software nodig dan Fusion 360. Je zou eens kunnen kijken naar https://www.delftship.net/ Dat is echt bedoeld om een romp strokend te krijgen. Ook niet makkelijk... maar ik denk beter resultaat en een mooi glad rompje
 
Peter, om een scheepsromp te modeleren heb je eigenlijk een ander soort software nodig dan Fusion 360. Je zou eens kunnen kijken naar https://www.delftship.net/ Dat is echt bedoeld om een romp strokend te krijgen. Ook niet makkelijk... maar ik denk beter resultaat en een mooi glad rompje
Dankjewel voor je reactie, Eric. Ik heb echter ook een reactie van iemand die zei dat Delftship daar weer niet het programma voor zou zijn.
Met de oude tekening van het lijnenplan met de 12 index spanten, moet/kan ik met behulp van de ‘waterlijnen’ en de ‘verticalen’’ de vorm van de daadwerkelijke spanten creëren. Met wat ik nu heb gaat dat lukken. Het trekken van die romp over de spanten is puur een hulpmiddel om de vorm van de spanten te controleren.
Eenmaal begonnen in een programma, met de nodige uren investeren en uiteindelijk het gewenste resultaat, dan ga je ook niet zomaar weer stoppen. Komt nog bij dat ik het gewoon leuk vind om te ontdekken.
Gr. Peter
 
  • Like
Reactions: ozy
Vroeger gebruikte ik ook delftship voor dit tekenwerk. Als je er voldoende mee werkt gaat dat vlotter. Maar omdat ik het ganse jaar in fusion teken gebruik ik het eveneens voor dit tekenwerk. Ik ga uit van het spantenplan en plaats de spanten op de kiel en gebruik dan de loft functie om te controleren of alles ok is. Persoonlijk nog nooit de waterlijnen gebruikt om te controleren of de spanten 100% correct zijn.
Maar net zoals alle wegen vroeger naar Rome lijden , telt dit nu ook voor tekenen van een romp en spanten.
 
Vroeger gebruikte ik ook delftship voor dit tekenwerk. Als je er voldoende mee werkt gaat dat vlotter. Maar omdat ik het ganse jaar in fusion teken gebruik ik het eveneens voor dit tekenwerk. Ik ga uit van het spantenplan en plaats de spanten op de kiel en gebruik dan de loft functie om te controleren of alles ok is. Persoonlijk nog nooit de waterlijnen gebruikt om te controleren of de spanten 100% correct zijn.
Maar net zoals alle wegen vroeger naar Rome lijden , telt dit nu ook voor tekenen van een romp en spanten.
Dankjewel voor deze reactie. Heb je een PM gestuurd met een vraag over Fushion.
Gr. Peter
 
Het ziet er zeker al indrukwekkend uit! En het is een heel mooi schip wat je wil bouwen!

Een onnauwkeurigheid die nu voor je geïntroduceerd wordt is de lijn dikte op de tekeningen. Het is heel lastig consequent het over te trekken in een CAD programma en de verticalen met de horizontale te laten passen.

Toen ik daar tegenaan liep met Zeiljacht Eenhoorn ben ik voor de romp alleen naar Delftship overgetapt en toen dat er netjes in zat heb ik vanuit Deftschip een step of stil file geëxporteerd die ik in solid works kon inladen. Zo kon ik weer verder in mijn voorkeursprogramma.

Maar misschien dat je het wel voor elkaar krijgt hoor in Fusion, ik moet bekennen dat ik daar niet alle mogelijkheden in ken.

Veel succes!
 
Het ziet er zeker al indrukwekkend uit! En het is een heel mooi schip wat je wil bouwen!
Een onnauwkeurigheid die nu voor je geïntroduceerd wordt is de lijn dikte op de tekeningen. Het is heel lastig consequent het over te trekken in een CAD programma en de verticalen met de horizontale te laten passen.
Toen ik daar tegenaan liep met Zeiljacht Eenhoorn ben ik voor de romp alleen naar Delftship overgetapt en toen dat er netjes in zat heb ik vanuit Deftschip een step of stil file geëxporteerd die ik in solid works kon inladen. Zo kon ik weer verder in mijn voorkeursprogramma.
Maar misschien dat je het wel voor elkaar krijgt hoor in Fusion, ik moet bekennen dat ik daar niet alle mogelijkheden in ken.
Veel succes!
Dankjewel voor de reactie, Crispijn. Voor de meeste scheepsmodel bouwers is het gewenste eindresultaat het maken van een romp met een vloeiende vorm. Hoe die romp wordt gemaakt maakt dan niet zoveel uit: met een aantal spanten (van triplex) en dan stroken in de lengte er langs, blokken (balsa)hout in vorm geschuurd, platen hout m.b.v. de stapelmethode etc. Het binnenwerk maakt dan niet zoveel uit. Tenzij met een RC model waarbij er de nodige electronica in moet.
Mijn eindresultaat moet de weergave van de metalen constructie worden, samengesteld uit de 54 spanten en de langsprofielen. Die spanten maak ik met het samenstel van de romp-, dek- en tussenliggende staande en liggende profielen. Zoals bij mijn proef spant met de stukje huidplaat en klinknagels. Dan moet ik mallen hebben met de juiste vorm van die 54 spanten. En het ziet er naar uit dat dit nu (gelukkig) gaat lukken in Fushion. De 12 index-spanten op het oude lijnenplan gebruik ik nu alleen om de maatvoering te checken van vanuit Fushion te printen spant vormen. Die ik gebruik als mal voor het samen te stellen spant.
Van de onnauwkeurigheid van de oude tekening ben ik mij bewust. Dat zie je al bij ‘het lezen’ van de oude tekening en zie bij het ontstaan van de lijnen in het programma. De nu getrokken spantlijnen via de waterlijnen en verticalen ben ik nu in vloeide vorm aan het zetten. En dan is het samenstellen van de romp over die spanten een prettig hulpmiddel om de rompvorm via die spantlijnen te checken.
Mijn gewenst eindresultaat zijn de 54 spanten. Het samenstel daarvan laat dan een mooie vloeiende rompvorm zien.
Bij de kit van mijn Bluenose zaten de tekeningen van alle spanten. Bijkomstigheid: dat zijn er ook 54. Met de stukje gelaserd hout kon ik op de tekeningen de spanten samenstellen. Daarna per spant op rompvorm afschuinen. En nadat alle spanten waren geplaatst en in de lengterichting gefixeerd, kon ik de romp in vorm schuren en (deels) beplanken. Nu moet ik al dat werk naar voren halen om gelijk al spanten te hebben die de juiste vorm hebben. Met die spantvormen die ik nu aan het tekenen ben.

Misschien een beetje lang verhaal, maar mijn uitgangspunt voor de bouw is niet de conventionele bouw van een romp.
Gr. Peter
 
Tijd om proefondervindelijk te kijken of de getekende vormen overeenstemmen met de oude tekeningen.
Eerst heb ik in Fushion van de halve spanten 51 en 52 hele spanten gemaakt. Een kwestie van selecteren en spiegelen om de juiste as:
0068 Spant-51.jpg

Ik heb voor 51 en 52 gekozen omdat op de oude tekeningen ook het waterdichte schot 51 in detail is getekend. Al vergelijkend zag ik dat deze tussen de Fushion spanten 51 en 52 zit.
De vergelijking kan op 2 manieren:
0069 Spant-51 en 52.jpg

Links: het uitgeknipte getekende spant 51 op het beeldscherm geplakt en in Fushion spant 51 en 52 zover ingezoomd dat de maatvoering overeen kwam.
Rechts: Een export van Fushion in Photoshop geplakt en deze over het bestand van de oude tekening gelegd. Dan een kwestie van een laag transparant maken. Met wat grijze vlakken heb ik de contouren van de Fushion spanten 51 en 52 tot uiting laten komen.
Conclusie: het oude getekende spant 51 zit qua vorm tussen Fushion 51 en 52 in. Er zit dus wat discrepantie tussen de 111 jaar oude tekeningen van de spanten en het lijnenplan.
Maar op de tekeningen staat ook aangegeven dat dit 'algemene bestekken zijn' mdie per opdrachtgever aangepast kunnen worden. Geen idee of er tekeningen tussentijds aangepast zijn.
Voor de bouw wordt het geen probleem, als ik maar alle in Fushion getekende spanten gebruik. Die zijn allemaal uitgelijnd om de kiel en de dek lijn.

PS: In mijn vorige post had ik gezegd dat ik de spantlijn soms met de hand een mooi vloeiend verloop heb gegeven. Hoe ik dat controleer?
Gewoon lekker ouderwets met een stuk Evergreen 4x4 staaf.
0070 Vloeiend.jpg

Een getekend spant zo groot mogelijk op mijn beeldscherm zetten. Als ik met de hand de Evergreen staaf zodanig via de uiteinden in een overeenkomstige kromming kan buigen, dan is dat vloeiend. Bij dit spant 49 moet het punt bij de blauwe pijl iets naar binnen gezet worden. Tussentijds zet ik ook de spanten 48 en 50 aan, zodat ik het verloop tussen meerdere spanten kan beoordelen.
De uiteinden liggen ook niet geheel aangesloten. In 1e aanleg wel, maar het duurde even voordat mijn vrouw/admiraal de foto had genomen. Ondertussen kantelde mijn beeldscherm steeds meer.;)

Hier zit een tevreden mens die blij is met de geïnvesteerde tijd en nu door kan gaan. Blijft nog wel een testje over of ik daadwerkelijk de halve spanten op de gedeelde kiel kan zetten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel aardig om nog te laten zien dat de 'Loft-functie' zijn werk doet. En dat ik met het vloeiend maken van de spanten/frames op de goede weg ben:
0071 Loft.jpg

Links met een vloeiend egaal verloop
In het midden het ik een tekenpunt van het middelste spant naar buiten getrokken.
Rechts heb ik dat punt naar binnen geduwd.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er inderdaad al goed uit! Vaak heb je ook speciale weergaves die de mate van een strokend geheel kunnen duiden. In solid works is dat bijvoorbeeld de zebra stripe functie of curvature als ik het goed heb. Waarschijnlijk is er ook zoiets in Fusion!
 
Dat ziet er inderdaad al goed uit! Vaak heb je ook speciale weergaves die de mate van een strokend geheel kunnen duiden. In solid works is dat bijvoorbeeld de zebra stripe functie of curvature als ik het goed heb. Waarschijnlijk is er ook zoiets in Fusion!
Dat is het mooie of ‘verslavende’ aan een nieuw gevonden functionaliteit: er zit veel meer achter verstopt. Ik had al met ‘rechts geklikt’ en nieuwe opties gevonden.
Gr. Peter
 
Het test spant op de werf. Ik gebruik hiervoor het waterdichte schot 39 dat ik al had gemaakt. Voor de test heb ik het doormidden gesneden. Straks gaat dat ook met alle andere spanten gebeuren.
0072 Test.jpg

Voor het haaks plaatsen van de beide halve spanten heb ik in dit geval eerst de bakboord zijde van de bouwmal gekanteld. Aan de voor en achterzijde heb ik haakse hoekstukken op de mal gelijmd. Dan bouw ik altijd vertikaal haaks op de waterlijn.
De vloer van de mal is 8 cm breed. Ik had al laten zien dat ik het spant op een papieren mal op een stuk polystyreen plaat had gelijmd. Dat stuk is 16 cm breed. De hoogte is afhankelijk van de hoogte van het te bouwen spant.
Hier heb ik de halve mal op de vloer gelijmd en het stuk spant in de beneden hoek met een tipje lijm op de (halve) kielbalk gelijmd. En met 4 stukje tape aan de mal gefixeerd.
Daarna de mal weer overeind gezet.

De volgende stap is niet helemaal conform de werkwijze die ik ga hanteren. Want alle halve spanten worden eerst van de halve mallen in gekantelde toestand op hun plek gezet.

Nu heb ik het 2e halve spant er eerst rechtopstaand tegenaan gezet:
0073 Test.jpg

Het onderste punt met een tipje lijm op de andere halve kielbalk. Het tijdelijk stukje tape op de boven- achterzijde is niet te zien.
Met 3 schoren vast gezet en daarna de stuurboord mal ook gekanteld:
0074 Test.jpg

Nu kon ik deze helft ook goed uitlijnen met behulp van wat hulplijnen op de vloerplaat.

Eenmaal droog kon het weer overeind:
0075 Test.jpg

Zo ziet het er uit met de beide delen gescheiden.

Straks zal het iets anders gaan. Want dan bouw ik steeds een paar open spanten in gekantelde vorm en krijgen zij hun langsverbindings profielen die ik hun geheel gefixeerd zijn tussen 2 waterdichte schotten. Het wordt dat al een stevig geheel van samengestelde spanten. Ik denk dat ik dan per groep van 3 of 4 spanten deze voorzie van een schoor. Ik ben al aan het nadenken aan uitschuifbare schoren die ik maak met buisjes en staafjes Evergeen of messing. Dat is dan makkelijke om op de juiste maat tegen de spanten te zetten.
Het uiteindelijke model zal net als mijn Bluenose op schoren staan waar het ook vanaf te halen is.
Kortom, nog uitdagingen zat.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Terug naar de tekening. Na heel wat uurtjes heb ik de spanten 54 t/m 27 getekend. De loft-functie vertoonde op de oude tekening van het lijnenplan veel onvolkomenheden. Na veel aanpassingen aan de meeste frames in de richting van het hoofdframe 31 ziet het er nu zo uit met een punt in beeld:
0076 27-54.jpg

De romp vertoont een mooie vloeiende vorm.

Met punten en lijnen eruit en een beetje kleur:
0077 27-54.jpg

De loft-functie geeft nog steeds de positie van de Spanten weer. Wanneer je over de positie van de afzonderlijke spanten beweegt, wordt elk spant gemarkeerd. En kan je degene kiezen die je wilt aanpassen.
Op het achterste deel van de romp.
Gr. Peter
 
  • Like
Reactions: ozy
Op het SoS kreeg ik wat vragen over wat ik precies deed. Niet omdat ik de wijsheid in pacht heb, maar hoe ik met veel vallen en opstaan tot dit ben gekomen.
Misschien ben ik wel al beginnend in Fushion vanuit Woudrichem via Den Haag naar Utrecht gereden en is het ook mogelijk om dat rechtstreeks te doen. Ik ben gewoon beginnen te rijden, zonder TomTom en af en toe naar een video met wegwijzers gekeken.
Omdat ik het toch uitgewerkt heb, kan ik het net zo goed hier ook plaatsen.

Ik zal eerst uitleggen hoe ik elk frame (spant) teken:
0078 Fushion-1.jpg

Ik heb voor alle 54 frames op de lengte as Y 54 tekenpanelen gespecificeerd. Overeenkomstig hun plek die te zien is op de ingescande lijnenplan tekening.
Als 1e maak ik een 'Sketch' op een paneel in 2D op de X en Z as, in dit geval paneel 52, en trek ik de gebogen lijn (met de functie zie begin van pijl 1st) tussen de punten A t/m J. Afhankelijk waar je de punten gebogen naast elkaar plaats, trekt de functie zelf een lijn met een bepaalde kromming. Door de punten (later) te verschuiven kan je de kromming aanpassen. In mijn geval heb ik deze kromme lijn getrokken via de frame-52-punten op de 7 waterlijnen en 6 verticalen.
Als 2e trek ik met rechte lijnen (met de functie zie begin pijl 2nd) die start in punt J. Ik kan daarna een haalse hoek bij punt K maken door eerst over punt A te 'hoveren' waarna ik 2 hulplijnen krijg aangeboden om de lijn eerst bij punt K de vast te zetten en daarna te verbinden met A. Door het laten aansluiten van deze 3 lijnen ontstaat er een 'profiel'. Fushion gerereerd dan een kleurtje binnen de vrom. Is er geen sluitend geheel, dan geen kleurtje en moet je op zoek waar er geen 'contact' is gemaakt.

Nu hoe ik de 'loft' samenstel:
0078 Fushion-2.jpg

Na het activeren van de "Create"+"Loft" functie, kies ik eerst het frame waar ik begin met samenstellen. In dit geval click ik op het meest links frame.
De sketch (zie begin pijl 1st) die ik Paneel-27 heb genoegd wordt dan opgelicht, het frame zelf licht ook op en ik het links 'Loft' kader wordt zichtbaar dat ik Profiel 1 heb 'Connected'.
Vervolgens click ik het frame 28 aan, (zie pijl 2nd) en dat verschijnt dan ook als 'connected' in het Loft kader.
Fushion geeft dan met een kadertje aan "Select loft input" net zolang totdat je op "OK" clickt.
Voor de foto heb ik vervolgens met de muis alleen het 3e frame aangewezen (zie pijl 3th) waardoor de sketch met zijn 3 lijnen oplicht.
De loft functie trekt een huidje over de buitenlijnen met de geselecteerde frames. Doordat het huidje aan het einde in een punt eindigt, krijg je daar een gesloten geheel.

Hopelijk het een beetje duidelijk. Er zullen best andere of beter manieren zijn, maar dit werkt nu voor mij goed. En of het in andere programma's beter kan ....... dat zal best. Ik ben nu eenmaal in Fushion begonnen, niet wetende of het zou lukken. Maar het lukt.
Gr. Peter
 
Komt waarschijnlijk door het perspectief plaatje Peter, maar het lijkt net of de kop scherper is dan ik me van een foto herinner. En het vooreind loopt naar mijn gevoel ook vrij steil op. Maar nogmaals, kan door de manier van projecteren komen. Je steekt er wel ontzettend veel tijd in. Gr. Klaas..
 
Komt waarschijnlijk door het perspectief plaatje Peter, maar het lijkt net of de kop scherper is dan ik me van een foto herinner. En het vooreind loopt naar mijn gevoel ook vrij steil op. Maar nogmaals, kan door de manier van projecteren komen. Je steekt er wel ontzettend veel tijd in. Gr. Klaas..
Klopt Klaas. De voorzijde krijg ik niet goed netjes aangesloten op de vorm van het kiel spant van de boeg. Kennelijk heb ik daar nog niet het juiste stukje profiel gemaakt. Als ik voor het laatste aansluiten op heel het kiel spant klikt, dan waaiert 'de loft' over heel de kiel uit.
Op de foto met de puntenwolk zie je dat hij bovenin uitwaaiert tot ik het kiel spant en lager er weer uit valt. De ronding moet er uit.
Yep, veel tijd, maar ik ga het steeds leuker vinden. Tenminste ...... nu het lukt. Heb ondertussen al de nodige gggggggggrrrrrr£¢∞§¶•ª§¶ªü89 meegemaakt.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ha die Peter,
Al klikkend ben ik hier terecht gekomen en zie dat je weer heel wat aan het pionieren bent met een nieuw project.
Dus gelijk de volgstand maar ff aan gezet en met bewondering tot hier bijgelezen, man man wat ben je weer geweldig bezig :worship::worship:
Een genot om weer te bekijken.....
Groetjes Koos
 
Ha die Peter,
Al klikkend ben ik hier terecht gekomen en zie dat je weer heel wat aan het pionieren bent met een nieuw project.
Dus gelijk de volgstand maar ff aan gezet en met bewondering tot hier bijgelezen, man man wat ben je weer geweldig bezig :worship::worship:
Een genot om weer te bekijken.....
Groetjes Koos
Dankjewel voor deze loftuiting, Koos. Het is weer eens wat anders dan een houten model.
En er gaat een hele 3D wereld voor mij open.
Een extra dimensie aan mijn Photoshop ervaring.
Gr. Peter
 
ziet er goed uit, en je werkwijze is er een uit de boekjes, dus netjes zoals het hoort.
als je het kadertje eens goed bekijkt da opengaat ( R op je beeld scherm) merk je dat je de loft nog in allerlei manieren kan beïnvloeden.
maar dat zoek je maar eens uit als je er eentje hebt die niet doet wat je wil.
De loft bij de boeg heb ik nog nooit gekregen hoe ik hem wil, besteed er dus niet veel tijd aan , maar met jou halve spanten lijkt het aardig te lukken. ( ik teken altijd met volledige spanten, en dan moet de loft van 2 naar 1 lijn)
nog veel tekenplezier.
 
ziet er goed uit, en je werkwijze is er een uit de boekjes, dus netjes zoals het hoort.
als je het kadertje eens goed bekijkt da opengaat ( R op je beeld scherm) merk je dat je de loft nog in allerlei manieren kan beïnvloeden.
maar dat zoek je maar eens uit als je er eentje hebt die niet doet wat je wil.
De loft bij de boeg heb ik nog nooit gekregen hoe ik hem wil, besteed er dus niet veel tijd aan , maar met jou halve spanten lijkt het aardig te lukken. ( ik teken altijd met volledige spanten, en dan moet de loft van 2 naar 1 lijn)
nog veel tekenplezier.
Dankjewel, Marc. Het doet mij goed om te horen dat ik op de goede manier bezig ben. En dus niet op één of andere manier aan het rommelen ben. Qua loft aanpassen ben ik al blij dat ik het een kleurtje kan geven. ;)
Gr. Peter
 
Back
Top