Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat is prima
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wat ik wel jammer vind is dat er bij de PB pioneer niks is voorzien om hem vast te schroeven zoals bij andere powerboxen.
    Hier moet je hem met dubbelzijdige tape vastkleven. Dit vind ik maar niks en kom nogal graag los bij warme dagen.
    Dan maar een houdertje uitgetekend en een 3d printje van gemaakt.
    Houdertje kan ik vastzetten met 4 schroefjes en de pioneer zet ik er in vast met dunne rubberen afdichtingsringen. Zo is de afwerking ook netjes.
    DSCN3383.JPG DSCN3384.JPG
     
    wim eon en Sebastiaan3Z9 vinden dit leuk.
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag de motor er op gezet. Ondanks dat de kist voor de DA70 is gebouwd komt de carburator toch best wel dicht van de binnenkant motorkap.
    De chokegevel (in gesloten toestand) tikt net de motorkap aan. Gelukkig wanneer de choke open is komt de gevel er ver genoeg vandaan.
    Hopelijk zal dit geen invloed geven voor de motor als de carburator er zo dicht tegenaan zit.
    DSCN3385.JPG DSCN3386.JPG DSCN3387.JPG
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Echt ertegenaan zou ik persoonlijk niets vinden..
    motor draait niet met de klep open, dat scheelt dan weer 100%
    misschien een zacht schuurtje geven op die plek, om te zorgen dat de twee elkaar niet extreem bijten
    iets wat glad is schuurt minder dan iets wat grof is..

    Kun je in de ruimte die de motor in de ophang gaten heeft, niet een tikkie schuiven met het hele ding?
    als het een mm is, zou dat moeten kunnen

    Kleine gedachte erachter: iets wat schuurt, maakt vanzelf ruimte
    dus door de tijd heen, komt ie vanzelf door de kap heen.
    je kan ook de hevel losmaken, en op een iets andere positie weer vastzetten
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2023
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Voor alle duidelijkheid is het enkel de choke gevel die er zo net tegen zit. Mogelijks kan ik er nog net een blaadje papier tussen krijgen. Het is dan enkel in gesloten stand.
    Dus hij komt enkel zo dicht bij het choken. Wanneer de motor draait is de chokeklep open dus komt hij er dan wel voldoende vandaan.
    Mijn grootste bezorgdheid was eerder de afstand van de carburator zelf. Zal dit geen invloed hebben op motorloop? Is iets van een 14mm zoals te zien op foto.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    zolang er voldoende flow is, komt dat wel goed
    je zal met name, net als je vorige toestel, ff goed moeten kijken hoe je de baffles neerzet.
    geen drukopbouw en zo
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    persoonlijk deel ik je gedachten en denk ik dat de motor bij volgas in ademnood komt met de carb zo dicht tegen de kap aan
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Drukopbouw zal misschien nog meevallen als je ziet welke opening er is onderaan
    . opening.jpg
    En voor de carburator zal ik toch best een klein gaatje maken net onder de carburator opening. Zo is dit ook te zien in de handleiding.
    carb.jpg
    Helaas wou ik de motorkap zoveel mogelijk in takt houden maar dit mag natuurlijk niet ten koste zijn van de motorloop.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Druk opbouw weet je pas als je vliegt..
    mijn andere toestel heeft effectief minder grote gaten in de kap, die heeft nergens last van
    mn grote kist heeft stevige gaten, maar op de 1 of andere manier gaat die lucht er niet helemaal vanzelf uit, en bouwt dus druk op
    dit kwam ook pas naar voren toen de motor een beetje ingelopen begon te raken.. toen begon hij er heftiger op te reageren.
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok. Net even de uitlaat en bocht besteld. Helaas vergeten boutjes bij te bestellen. Wel raar dat dit niet bij de motor zit. Zelfs niks van standaard uitlaatjes zit hierbij.
    Klopt het ook dat je een DA niet echt moet afregelen als die nieuw is? Ik hoor dat deze al een testrun heeft gedaan in de fabriek.
    Van DLE is dit niet het geval.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    DA heeft inderdaad in de fabriek al gelopen.
    Normaal hoef je voor de eerste start niet aan de naalden te zitten.
    maar vlak een verkoper niet uit, wie weet heeft iemand na de testrun met zn klauwtjes ergens aan gezeten.
    bij mijn 35cc heb ik mn arm er zo'n beetje af gestart (die naalden moeten goed staan!!!!)
    tot ik op een bepaald punt de naalden eens dichtdraaide om te zien hoeveel slagen de boel open stond.
    bleek bijna dicht te staan.
    daarna startte hij vlot.

    mn 70cc liep vrij vlot..
    primen, misschien een paar slagen meer dan bij een ingelopen motor, en daar ging hij

    wel altijd in het achterhoofd houden, hij heeft gelopen, ze hebben hem niet getuned op overgang hoog/laag en jouw specifieke toestel natuurlijk :D
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.761
    Locatie:
    Ede
    Ik zeg altijd een fabrikant verkoopt een motor die het doet . Het goed afstellen is aan de gebruiker.dwz ontstekingstijdstip brandstof naald openingsdruk en naaldsetting .
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Moet er bij gebruik van 2 ontvangers gelet werden op een bepaalde positie?
    Vaak zie ik gewoon 1 ontvanger aan de ene kant en eigenlijk de 2de in het spiegelbeeld er naast aan de andere zijde.
    Iets gelijk dit:
    DSCN3397.JPG
    In de handleiding van mijn RV8 plaatsen ze de 2de ontvanger op dit kruis in de romp:
    DSCN3398.JPG
    Is er een bepaalde regel? Ik wil alles mooi strak gaan inbouwen dus ben ik me aan het voorbereiden waar ik alles ga plaatsen.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Zo divers mogelijk qua antennes. Weg van metaal / kabels. Handleiding is slechts een idee....
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zo divers mogelijk is me duidelijk qua antennes. Maar of het ook nodig is om de ontvangers zelf op een andere positie te zetten lijkt me overdreven toch?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dat is helemaal aan jouw
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zal voor dit gaan denk ik.
    DSCN3402.JPG DSCN3404.JPG

    Zo kan ik de antennes netjes vastmaken. Ze zijn wel relatief het spiegelbeeld van elkaar maar net even op internet gekeken. Toch best wel veel die het op deze manier doen.
    Bijvoorbeeld: https://www.giantscalenews.com/threads/redundant-receiver-installation.1888/
    Dus komt hopelijk komt het wel goed. Ik gebruik ook niet voor niks 2 ontvangers.
    Wel nog even op zoek gaan naar dergelijke buisjes waar ik de dunne antennes door kan steken.
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ook wat van de romp moeten wegschuren om de MTW TD120K te doen passen. Helaas weinig keuze daar de lengte van de uitlaatruimte wat aan de korte kant is.
    DSCN3395.JPG DSCN3396.JPG
    De voorgestelde TD110 met rear exit kan hier onmogelijk in lengte in.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien een domme vraag over de flaps. Zelf nog niet veel ervaring met vliegtuigen die flaps hebben.
    Alle servo gevels rol,hoogte, rudder worden steeds op de servo bevestigd wanneer deze in neutraalstand staan.
    Doe je dit op zelfde manier bij flaps?
    Ik wil deze instellen op de slider van mijn futaba zender.
    Op dit moment zou ik dan de servogevel ook op de servo zetten in neutraal stand. Slider staat dan in z'n middenstand. De flap positie op de vleugel staat dan ook in neutraalstand.
    Is dit correct? Of is het de slider volledig dicht en dan servogevel plaatsen zodanig flap positie neutraal staat? Dan heb je wel de volledige beweging van de slider om de flaps te bedienen. Maar komt dan volgens mij niet goed want die flaps zullen ook gemixt worden om samen met de ailerons te bewegen als 1 groot vlak.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2023
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    De uitlaat past er nu goed in. Nu zit ik nog met het volgende.
    De exit buis van de demper is langer dan ik dacht. Liefst hou ik deze in takt.
    Als ik een opening maak in de motorkap als dit, geraak ik niet over de exit buis van de demper.
    kap1.jpg
    Ik zou dan de exit buis een groot stuk moeten afzagen. Zeker tot deze lijn.
    DSCN3407.JPG

    Een andere optie is deze exit buis in takt laten, maar dan moet ik gat maken in de motorkap tot door het hout frame.
    DSCN3409.JPG
    Dit maakt de kap iets zwakker.
    Maar dit kan ik misschien oplossen door opnieuw een houten brugje rond het gat er terug in te lijmen.
    kap3.jpg
    Op die manier kan de motorkap wel gemakelijk ronde de exit buis demper geschoven worden.
    kap2.jpg
    Wat denken de echte bouwers hier op het forum?
    Mvg Wes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina