HobbyKing Graphene Lipo test!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door DutchRC, 10 mrt 2016.

  1. JhT

    JhT

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zuid Ginkel Ede
    Vlieg nu een jaar met de grafeenaccu's van HRB 6s 6000. Deze zijn beduidend beter dan gewone lipo's ook van gerenommeerde andere merken. Wanneer ik 2 packs combineer tot 12s trek ik bij het prophangen zo'n 90 tot 100 Ah (15 - 18C) na 5000 mah nog steeds vol vermogen.
    Ze laden snel en houden bij koude ook best hun vermogen vast.
    Ga een paar 4s 2200 halen voor m'n f5d falcon, kijken hoe die zich houden.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2024
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe dan ? Hobbyking stuurt geen lipo's meer op.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Hrb is niet van hobbyking... Hobbyking vergeten, is niets meer (was het ook niet)
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Die snap ik niet, wat is hrb ?
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.403
    Locatie:
    Brugge
    [​IMG]
    HRB is gevestigd in 2012 en is toegewijd aan technologisch onderzoek en ontwikkeling, en is nu een van de grootste lithium polymeer batterij merken ter wereld geworden.
    (volgens hun eigen zeggen :) )
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.375
    Locatie:
    Hoofddorp
    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. JhT

    JhT

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zuid Ginkel Ede
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Zijn de graphenes beter dan de "normale" HRB's? Want daar heb ik slechte ervaringen mee, ze worden erg snel bol
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb een aantal graphenes en behandel ze netjes, maar staan nu bol na 2 jaar. Ze presteerden wel erg goed.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Ik kom al een tijdje niet meer aan het vliegen toe.
    En van HRB weet ik niets.

    Maar die Graphene accu's van HK hielden het bij mij toch wel het langste vol van al wat ik heb geprobeerd.
    Deze accu's werden in 3 a 4 minuten leeg gevlogen (EDF's) en gingen zeker een jaar mee (daarna nog langer, als met pensioen, om daar vanuit de andere vliegaccu's te laden)
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Bijzonder. Wij gebruiken uitsluitend HRB Lippos en hebben nog geen enkele bol. Hoe oud en hoe belast? Wij zitten op 20-25C piek maximaal en zolang je ze niet meer dan 80% leeg vliegt blijven ze koel en strak. Ook op maximaal 3.8V weg leggen uiteraard.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Dat is een goede 10 minuten vliegen.

    100C zou je in 1 minuut moeten kunnen leeg vliegen (specificatie)
    20C is dus in 60:5=12 minuten, x 0,8 = 9,6 minuten vliegen.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    ??? 20C belasten is 2.4 min vliegen tot 20% over. Maar dat is piek. Gemiddeld doen we tussen de 7 en 20 minuten afhankelijk van het model. In sommige modellen is de 5 min ook mogelijk tot 20% als we ons best doen.

    HRB (normale) zijn hier betrouwbaarder en stabieler dan de normale turnigy en SLS lipos welke we eerder gebruikten. En ook goedkoper ;) Grafeen heb ik geen ervaring mee. Wanneer zijn die een betere keus? Bij hoge stromen in pylon racers edg?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    De EDF's waar ik mee vlieg/vloog trokken bij de start zo'n 120A, maar vlot daarna ca 80 A.
    Die 80A houd ik maar gewoon als gebruikswaarde aan.

    Een 75C accu van 5000mAh (5Ah) zou gewoon 75x5 = 374A gedurende een minuut moeten kunnen leveren.
    Of 374 / 4 = 93,4 A voor 4 minuten.
    Wat op zich best redelijk overeenkomt.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Eigenlijk best goede ervaringen met de meeste lipo-merken.
    Maar als het gaat om veel vermogen leveren, in korte tijd, dan is mijn ervaring; ga voor de graphene.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2024
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Paar maanden in gebruik in 3D heli. Nooit meer dan 80% leeggevlogen, store op 3.8V.
     
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Klopt niet. 75C wijst op piekvermogen, instant, dus niet 1 minuut lang.
    Op 1min is die accu al lang leeg aan 75C.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.331
    Locatie:
    Hell
    Met de "C -waarde" wordt een belasting (1C = 1A (ampere) bedoeld om te kunnen laden of ontladen in één uur.

    Wat betekend dat een accu die een specificatie van 1C heeft een een capaciteit van 1Ah (1000mAH) kunt opladen gedurende een uur met 1A (1000mAh) en ook gedurende een uur kunt ontladen met 1A gedurende een uur.
    Voor 60C geldt dan 1 minuut, 30C 2 minuten etc,

    De opgegeven/aanbevolen maximale "C"waarde voor ontladen wordt de fabrikant opgegeven/verkocht en ook voor het laden.
    (Per definitie geldt: met hoe minder stroom je laad en met hoe minder stroom je ontlaadt; hoe langer je accu meegaat.
    en dan nog de temperatuur tijdens gebruik, de spanning enkel tijdens bewaren etc)

    Als een Fabrikant opgeeft dat hun accu continue mag worden ontladen met 60C, dan zou je er van uit mogen gaan dat je die accu in 1 minuut leeg mag kunnen trekken.

    "Een 75C accu van 5000mAh (5Ah) zou gewoon 75x5 = 374A gedurende een minuut moeten kunnen leveren.
    Of 374 / 4 = 93,4 A voor 4 minuten.
    Wat op zich best redelijk overeenkomt."

    Deze accu's lade ik op het veld met 15A (3C) en dan waren ze na ongeveer na 20 minuten weer vol.
     
  20. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    C waardes blijft zoiezo een zwevend iets.

    Men kan 100C continue en 130C piek op de sticker zetten. En dan..... is gewoon uit de duim gezogen.

    Mijn ervaring met normale turnigy 6cell 5000: Een 20C was veeel slechter gebalanceerd wat er ook telkens terug komt na laden komt dan de 30C.
    Is de 20C versie dan niet gewoon afgedankte 30C met mindere sticker.

    En ja de 40C/50C was weer beduidend beter in een hoog vermogende kist dan een 30C versie. Maar niet slechter dan de turnigy heavy duty die plots 60/120C op de sticker heeft.

    Die 60/120C = 300A continue en 600A piek.
    600A door die draden dan geeft het pakket licht inc de draden.

    Ofwel meer C is meestal beter maar er wordt zo mee gesjoemeld dat elke fabrikant maar wat raakt plakt.

    Zelf veel met die heavy duty gevlogen.
    En nu vlieg ik veel met Yowoo graphene lipo,s.
    Die komen van HRB zijn graphene zover dat echt is... en leveren goed vermogen.
    Maar goedkoper.
     

Deel Deze Pagina