De plannen voor een (zelfbouw) speeder hervat.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 13 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ: speeder 1 heb ik volledig in lengterichting gebouwd.
    W: Oke', goed om te weten.

    GJ: driehoekslatjes over vrijwel de hele lengte in alle hoeken en voorin het glasweefsel.
    W. Dat heb ik nu ook.

    GJ: Dus volgende keer gewoon in lengte bouwen.
    W: Begrepen, deze laat ik nu zo.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="WillydeWoofer, post: 4363187, member: 53597"

    Wel moet ik nog even nadenken over de neus. Ik moet van 45mm rond(motorspant) naar 60mm vierkant (tweede spant).
    Ook de aansluiting naar de vleugel wordt nu anders. Ik weet niet hoe hoog/laag de vleugeldoorsnede in de zijkanten van de romp moet komen.
    Het zou fijn zijn als iemand dit aan zou kunnen geven, dan hoef ik niet weer een keer helemaal opnieuw te beginnen ;).[/QUOTE]

    @GJ: Morgen videobellen over bovenstaande vragen?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je belt maar, als ik op kan nemen dan zie je dat wel.
    Tijdens autorijden wordt lastig.
    Wat betreft de hoogte van de vleugel.
    Je neemt de middenlijn van de vleugel en zorgt dat die aan de voorkant net (millimeter of zo) onder de beplanking van de voorkant komt.
    Dus de vleugel valt niet iets lager dan de voorkant incl beplanking.
    De neus doe je gewoon zoals je bij de vorige romp gedaan hebt, dat zag er goed uit.

    GJ
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    maak van die 45mm ronde spant een 40mm x 40mm 8 kant en dan beplanken naar de 60x60 spant, neem hiervoor 3mm balsa en je kan bij het motorspant de 8 kant in een ronde vorm schuren
    zo maak je een overgang van een 4kant naar rond :thumbsup:
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    het afgewerkte neusje (van de zalm) kan je nadien glassen voor sterkte
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dit ga ik proberen te begrijpen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je vorige romp was mooi rond en strak.
    Je maakt allemaal langwerpige driehoeken.
    Heb ik je al meerdere malen gezegd, Ed ook.
    En je hebt het al een keer gemaakt.
    Dementie slaat toe?

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De vorige neus bestond uit 543 dunne latjes. Met heel veel lijm. Dat moet beter kunnen, maar hoe.
    Ik wil latten die van de motorsteun naar het 2e spant lopen. Wat jij zegt, gaat niet zomaar. Maar er begint iets te broeien.
    En bedankt voor het compliment.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    20240628_220918.jpg
    De romp moest langer van GJ. Zo gezegd, zo gedaan en minder spanten aan de achterkant. Daar ook geen glasweefsel.

    De neus;
    Toch maar weer een kudde latjes op elkaar gelijmd. Van vierkant naar rond, heeft voor mij nog steeds iets onwerkelijks. 5mm balsa werkt al wel iets makkelijker. Aan de motorspant, rond ik de latjes iets af. Schuren en plamuren moet het straks mooi maken.

    Probleempje;
    Na het lamineren pastte de motor niet meer. Na veel gepruts en slijpen, dat probleem opgelost en kan de laatste 1/4 dicht gemaakt worden.
    Oplossing ?
    De motor inpakken en tijdelijk monteren, dan kan het glas/hars zich meer tegen de wand aan zetten.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2024
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben met Look bezig.
    Hij sopt nu een Coyote romp en maakt vleugels op 150cm span.
    Striprolroeren aan het eind van de vleugel, dan heb je maar hele kleine uitslagen nodig.
    Ik wil er een Hacker E40 met KPG 5:1 gear inzetten en een custom prop van 9x23 opzetten.
    Dat moet dan met ruim 200 per uur recht omhoog kunnen en horizontaal over de 250.
    Als ik er een andere vleugel voor bouw gaat het zeker nog veel harder.
    Scheelt Wil een hoop houtjes plakken.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    Ja…. Glassen aan de binnenkant kan idd ook
    Ik doe zoiets eigenlijk altijd aan de buitenkant maar zo kan het idd ook
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is nog niet zo'n gek idee Richard. Dat scheelt een hoop gepiel in een donker gat (nee, niet wat jij denkt :rolleyes:)
    Krimpfolie hecht op glas?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Buitenkant glassen is beter maar je zit dan te kloten met je folie.
    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En ik houd niet van kloten.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    :D

    ja Krimpfolie hecht wel op geglast balsa, helemaal als jet het vooral even dun insmeert met witte houtlijm en goed laat drogen, de opgedroogde witte houtlijm werkt dan als extra lijmlaag die gaat plakken (zacht word) zodra je met de foliebout erop komt :thumbsup:
     
    Vale Ouwe en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    20240704_102847.jpg Weer even een update.

    Avionik: door de zomervakantie ligt de bouw hiervan even stil, maar met de volgende sessie kunnen meters worden gemaakt.

    Speeder: na wat aanpassingen is er nu een soort van definitieve romp aan het ontstaan. het gaat gepaard met de nodige leermomenten. maar ik begin er steeds beter in te komen.

    Mijn geluk is, dat de gezondheid van vriend G.J. enorm aan het vooruit gaan is. De speeder bouw ik samen met hem via video-bellen.
    Voor hem is alles simpel en logisch, maar voor mij is het een leerproces.

    En .......... een vliegvriend uit de buurt, helpt met de Avionik. Ik heb lang gezocht naar iemand die bereid was hiermee te helpen. Zelfs ver weg.
    Natuurlijk is niemand daartoe verplicht. Maar om te lezen/horen, dat anderen dat zo graag doen, zakt de broek toch een beetje af.
    Ik overweeg de artiestennaam te veranderen in Willy de Doorzetter.
    Dit moest ik even kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2024
    tone, Sjef77 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    hey Willy, je bent lekker bezig man, ziet er goed en recht uit :thumbsup:

    natuurlijk kijk ik weer even met een kritisch maar zeker niet afkrakend oogje mee en omdat iedereen zijn eigen manier van bouwen heeft die kan afwijken van hoe ik iets zou doen rijst er een vraag.. een bouwtechnische vraag nog wel :D

    zoals ik het begrijp glas je de constructie aan de binnenkant, op zich best een slim idee omdat je dan de buitenkant netjes glad kan schuren en folien op t hout. :thumbsup:

    Mijn vraag: ik krijg nu het idee dat de neus en romp als het ware een breuklijn krijgt (groene lijn op de foto) , want het lijkt erop dat er ter plaatse van de groene lijn binnenin een spantje zit, die voorkant is gelast en stevig, de achterkant achter de groene lijn is ook geglast en stevig, en als ik goed op jouw foto kijk dan lijkt het erop dat de beplanking van de neus kops tegen de romp beplanking is gelijmd.... als dat zo is dan krijg je daar een zwakke plek, als je de buitenkant zou glassen dan kan je 1 glasmat van de neus tot halverwege de koorde (of verder) kunnen aanbrengen en maakt de glasmat een sterke verbinding van neus en romp

    je kent me, dit is geen kritiek he ... maar wil niet dat je straks bij vol vermogen alleen de motor vooruit ziet schieten :)

    upload_2024-7-4_11-36-10.png
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp wat je bedoelt Richard.

    De zijkanten van de romp lopen door naar het motorschot. Althans een richel in het midden. Hierop staat overigens ook de trustlijn, zodat de motor horizontaal recht zit. Verticaal lijn ik het motorspant uit met een geodriehoek. Ik probeer zelf wat praktische dingen te bedenken.

    De verdere beplanking van de neus ligt voor op het motorschot en achter op de helft van spant twee. Dat is 5mm vliegtuig triplex. Lekker dik.
    Het glasweefsel in de neus bedekt deels spant twee.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De bouw van de Avionik hervat. Eigenlijk is het niet heel erg moeilijk, maar wel heel veel precisie werk. Om bibberen te voorkomen begin ik met een halve fles Bacardi Light.
    Tussendoor nog even met Meister GJ gebeld.
    Het zijn allemaal, door anderen al, bedachte handige werkwijzen en ideeën.

    Op de foto ben ik een sleufje voor het aileron hoorntje aan het uitfrezen, zonder aan de andere kant uit te komen. Ik had het al niet echt koud .......
    IMG-20240712-WA0001.jpg
     
    Sjef77, M.l.v.Doesburg en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je krast eigenlijk met je boortje of freesje door 1 laag carbon heen.
    Je hoeft vaak maar 2 a 3x over de laag heen voordat je er doorheen bent.
    Het schuim wat in de vleugel zit kan je er met een stukje verenstaal of kleine schroevendraaier uitkrassen zodat je het carbon aan de andere kant voelt.
    Daar smeer je dan Endfest in en plakt het hoorntje er recht in.
    Het is voor iedereen te doen, je hoeft geen hersenchirurg te zijn.
    Ik ga straks een andere vleugel snijden voor een klein speedkistje.
    Plan was om dat gisteravond al te doen maar ik moest even naar Limburg, en het was noodweer, tunnel bij Maastricht dicht, overal ongelukken en op een gegeven moment reed ik door straten waar een centimeter of 30 water stond.
    Liep daar in Buchten de huizen in, geen optie om daar te gaan wonen...
    Maar ik heb 10 uur in de auto gezeten voor totaal 400 km.
    Gekkenwerk.
    Ik heb wel heerlijk geslapen dus zo de cnc schuimsnijder opwarmen en een 80cm vleugeltje snijden.
    Volgende week gaat Wil voor mij bij Look een Coyote ophalen.
    Look heeft hem een beetje naar mijn wens gebouwd.
    Ik zal daar wel een verslagje over schrijven, er komt een Hacker E40-S 2D motor in met Kontronik 5.2:1 gear in.
    Zou 3 Kilowatt moeten kunnen leveren bij een minimaal gewicht.
    Ben benieuwd.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina