Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door JohanvG, 4 aug 2024.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.238
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wauw, dit is of voer voor een appart draadje of er hier voor er uitgebreider op in gaan.

    Ik dacht jaren geleden dat er een echte eta verongelukt was vanwege een zwakke vleugel en dat hij niet meer mocht vliegen.

    Het is echt een waanzinnige kist maar hoe lang blijft zo'n kist heel met zulke flexibele vleugels?

    Mijn Engels is echt slecht bleef die vliegen schraper nu hangen en zo ja hoe is dat opgelost?

    Dus ja is dit nu hier de plek om over de echte door te gaan?;)
     
    Terence vindt dit leuk.
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Heel bijzonder om mee te maken inderdaad. Had voor een paar maanden geleden nooit gedacht dat ik dit ooit zou meemaken. Maar toevallig stuurde iemand van mijn modelbouwvereniging een video vanaf facebook. Dit leidde weer tot de piloot van deze eta en meevliegen was mogelijk. Overigens doet hij dat graag want het vliegend houden van een eta kost natuurlijk wel het nodige en alle beetjes helpen.
    En daar waar ik 2 weken terug nog in korte broek op de Wasserkuppe rondliep zag ik het al somber in toen ik toch wel regenkleding aan moest afgelopen week. Maar ja 't weekend was gelukkig schitterend. Wel frappant. Helemaal niemand anders vloog behalve de eta en 2 motor vliegtuigjes. Dat zeg heel wat over de piloot en het toestel. En de eta pakt echt elk stukje termiek moeiteloos op. Helaas was de vlucht maar iets van 1,5 uur maar dat kwam door de passagier die 't allemaal niet meer zo goed aan kon. Het is wel wat anders dan een vluchtje in een airbus.

    De vleugels zijn inderdaad heel flexibel opgebouwd en dat is ook juist waarom ze heel blijven.

    Er zijn voor zover ik weet (en ik ben geen expert) 2 incidenten met een eta geweest.
    1 prototype is op de Wasserkuppe neergekomen. Deze was tijdens certificeringsvluchten geforceerd in een tolvlucht gebracht en toen is de romp gebroken.
    En er is een Nimeta opgebouwd (eta vleugels op een nimbus romp) en daar is iets mis gegaan met de aansluiting van vleugel op romp.

    De vliegen schraper is eigenlijk wel een simpel ding maar wat wel een enorme verbetering geeft op efficientie.
    Het van de romp naar tips v/d vleugel gaat eigenlijk vanzelf door de vorm van het ding en de wind. Alleen hij wilde dus niet meer terug indraaien, leek er op dat de draad ergens klem zat, maar ja je kunt ook niet even dan op de vleugen klimmen dus die bleef zo zitten. Maar het testen was net voor de landing dus niet veel last van gehad. Het werkt dus met 1 (kevlar denk ik) draadje voor bediening. En je moet hem dan inleren hoe lang de vleugel is etc. Het monteren van het ding was even werk want de draadjes kregen we er niet goed door de keerrol de romp door, maar ja 2 modelvliegers bij elkaar fixen dat natuurlijk wel.

    Meeste heb ik wel geleerd bij het helpen opbouwen van het toestel. Heel veel lijkt ook gewoon op modelbouw tot het aftapen van de naden na. En alle uitleg die Uli heeft gegeven echt mooi om mee te maken.

    Ook even foto's van mijn model laten zien en er zijn dingen echt anders. De romp dat wist ik al, dat is gewoon in basis geen eta romp. De wingtips die ik heb zijn van het oude type en hetzelfde geldt voor het kielvlak en stabilo. Er is later een minder hoog kielvlak op gezet en een stabilo van een ander model. Uli heeft 't wel genoemd, maar ik weet even 't type niet meer.

    Wat wel jammer is (hoe je 't bekijkt) is dat het museum op de Wasserkuppe nu ook een echte eta in de expositie gaat opnemen. Hij wordt voor de helft opgehangen, want het hele toestel past niet. Dus maar met 1 vleugel. En een vliegtuig in een museum is er 1 die niet meer vliegt. Tel je daar bij op dat er 5 zijn/waren en dat nr 5 al voor spareparts word gebruikt dan wordt het allemaal wel heel zeldzaam. Je gaat je dan toch wel afvragen wanneer er voor het laatst een eta zal vliegen. Ik hoop dat dit nog lang duurt want ik heb er nog niet 1 van buiten zien opstijgen/vliegen/landen, of naast andere zwevers gezien.
     
    Terence, ISOLA2 en Bertus vinden dit leuk.
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Nou vooruit, nog ééntje dan voor de indruk van de verhoudingen ten opzichte van "normaal formaat" zwevers.
    Ik hoef vast niet te vertellen dat er 1 eta op de foto staat :)

    442442199_3177898635675729_4514083225925541772_n.jpg
     
    flymax, serge pot, Hein.z en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    tja, maar als je een Eta tussen drie Glasflügel Standard Libelles zet dan kies ik toch voor de Libelles;)
     
    GeeW en JohanvG vinden dit leuk.
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Nog steeds aan het nagenieten van de vlucht maar ondertussen ook weer wat rustgevends voor mijn eta gedaan.
    De servo's in de staart zijn bijna klaar, maar moet er nog een middagje naar staren om ook de TEK buis op de juiste plek te kunnen krijgen.

    Heb maar een snijplotter gekocht want ik wilde natuurlijk wel nette decals hebben, die zaten er nl niet bij.
    De boel in Silhouette Studio getekend, op basis van de foto's die ik in Duitsland heb gemaakt. Het eta symbool is direct vanaf de foto, de teksten zijn gewoon Arial, wat bij de echte ook zo blijkt te zijn.

    Eerst even met pen op papier om te kijken of het formaat nu wel goed is. Had nl eerst een wat grotere eta en EM op het kielvlak maar dat gaf wel een erg volle indruk.


    Uitgetekend krijg je dan dit.
    IMG_1773.jpg

    Even uitknippen en op kielvlak/staart en voorkant plakken.
    IMG_1774.jpg

    IMG_1775.jpg

    IMG_1776.jpg

    En ik vind dat 't formaat zo prima is dus dan snijden op oranje vinyl.


    Als het klaar is zie je nauwelijks wat.
    IMG_1778.jpg

    Maar na weghalen van het overtollige materiaal lijkt 't wel heel wat.
    IMG_1779.jpg
     
    Berrie, Nogravity en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.238
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat ziet er gaaf uit.
    Even een tip wat je waarschijnlijk wel goed zal doen, maar ik een keer fout heb gedaan.
    Zet wel de cockpit er op voor je de juiste plek bepaal.
    De witte rand van de cockpit speelt daar een belangrijke rol met het bepalen van de juiste plek.
     
    JohanvG vindt dit leuk.
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag eerst een wandeling gemaakt en 's middags weer met de eta bezig geweest.
    Gisteren had ik al het servoframe voor het rudder gelijmd met endfest. Ik ga daar toch de X10 gebruiken. Vast wel een moeilijkere oplossing maar het is wel gelukt.

    Vanuit het staartwiel gezien, de X10 met een beetje kapton tape ingeplakt en maar wachten.
    IMG_1781.jpg

    Vanaf het rudder gezien. Het wiel komt trouwens tot het net zichtbare blauwe streepje. Dus dat gaat passen.
    IMG_1782.jpg

    Nu dacht ik dus dat ik er met een inbusje nog wel bij zou kunnen vanaf onderen om de servo los te maken, maar dat bleek in praktijk eigenlijk niet te werken. De servo is er wel weer uit maar wel met 2 kleine gaatjes in het kielvlak. Het servoheveltje wat je daar vast geschroeft ziet is de vervanging voor een schroefje, want daar kom je anders niet meer bij, en zo klemt 't ook. 2 schroefjes zou op zich zelfs nog genoeg zijn.
    En rechts ook een gaatje gemaakt om de servokabels naar voren te kunnen brengen.
    IMG_1784.jpg

    Hier de 2mm gaatjes. Nu wil het geluk dat die precies onder de sticker kunnen gaan verdwijnen.
    IMG_1787.jpg

    En de TEK buis wilde ik eigenlijk eerst zover mogelijk bovenin plaatsen. Maar dat is eigenlijk zo lastig omdat je dan boven de servo en carbon verstevigingen uit komt dat ik hem toch maar een stuk onder de hoogteroer servo uit laat komen. Ik heb al wel bedacht dat ik de buis uiteindelijk wel iets in zal gaan korten.
    IMG_1786.jpg

    Volgende stappen worden TEK vastlijmen en verlangkabels aan de 2 servo's solderen. Daarna servo's monteren en dan kan de aansturing gemaakt worden.
     
    Lyckele, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Ik wilde vandaag iets leuks doen. Gisteren had ik al de houder voor de TEK buis uitgemeten. Deze heb ik vandaag nu ook vastgemaakt. Altijd een rotwerk met epoxy werken.

    Daarna wilde ik wel iets zichtbaars doen. Dus de eerste stickers zijn inmiddels geplakt.
    IMG_1792.jpg
     
    Berrie en Bertus vinden dit leuk.
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.509
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mooie vorderingen!

    Waarom vindt je het 'rot' om met epoxy te werken?
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Vooral omdat het stinkt en met handschoenen ook niet heel fijn werkt. En in dit geval moest ik met een dun zelf gemaakt spateltje op het lastig bereikbare plekje de verdikte epoxy aanbrengen. Was even lastig, maar gelukkig wel gelukt.

    Maar gelukkig niet heel veel meer te lijmen, alleen de servo's en de tray in de romp nog. En dat is dan wel weer gewoon normaal bereikbaar allemaal.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat voor epoxy gebruik je dan? De mijne (24 uurs lamineer hars) stinkt niet. De harder een beetje (ammonia), maar dat is weg zo gauw je het gemengd hebt.
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Nu zpoxy30 gebruikt omdat ik wat sneller wilde. De rest zal weer gewoon endfest zijn. Die stinkt al minder. Maar het blijft ongezond spul allemaal.
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Ik ben best tevreden eigenlijk over de stickers. Ze zitten er allemaal op, behalve de EM aan de andere kant. Maar dan moet eerst de servo er in want ik ga natuurlijk niet gelijk 2 gaatjes er in maken om de schroefjes aan te draaien.

    Helemaal schaal is het niet, maar de romp van deze eta is ook al anders dan de echte. Zelfde geldt voor het kielvlak wat nog te hoog is, het stabilo wat tegenwoordig een ASWnogwat stabilo is en wingtips die ronder zijn en niet meer de puntige die ik heb.

    IMG_1793.jpg

    IMG_1794.jpg
     
    serge pot, gait, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Een kleine voortgang.
    De servokabels vanuit de staart zijn gesoldeerd en de servo's zijn geplaatst.
    IMG_1801.jpg

    Hoogteroerservo.
    IMG_1803.jpg

    En ik ben begonnen om de spullen in de voorkant van de romp te ordenen. De Centralbox is geplaatst en de kabels van de vleugels en van achteren zijn van een sleeve voorzien. Voor o.a. de ontvanger/switch/gpslogger/regelaar etc ga ik nog houders 3d printen. Zag al op internet dat die gewoon beschikbaar zijn als download. Nu maar hopen dat de printer snel binnenkomt.
    IMG_1802.jpg
     
    Hein.z, Berrie, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Nieuwe gereedschap is binnen dus ben de houders aan het printen. Nooit gedacht dat dit zo probleemloos zou gaan.

    Deze vanmiddag al gedaan als test.
    IMG_1809.jpg

    Deze vanavond bij elkaar op de plaat gezet.
    62F80A39-9D57-416C-A5E8-2D7C513022DB.jpg

    En nu maar wachten.
    IMG_1812.jpg
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.238
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is gaaf spul.
    Zo kan je erg veel zelf maken.
    Moet je straks oppassen dat je model met al dat plastic niet te zwaar wordt.;)
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Beetje vals spelen natuurlijk maar handig is 't wel. Alles wat je kunt bedenken is al door een andere modelbouwer gemaakt.

    Zwaar zal wel meevallen, moet nog steeds lood voorin helaas. De TEK buis achterin en de sleeve helemaal naar achteren zullen daar ook niet bij helpen, maar ja, TEK wil ik toch hebben en de servokabels moeten ook niet beschadigen.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als jouw eta enigzins is als mjin ventus3 (ook 6 meter maar 1:3) dan heb je zeker geen probleem met teveel gewicht.
    Waarschijnlijk krijg je eerder behoefte aan ballast, dus maak je vooraf niet te druk om lood wat in de neus nodig is.
    (dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel lood ;-))
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.238
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is wel een totaal andere schaal.
    Ik weet het niet maar, ik weet niet hoe dat zich met elkaar vergelijkt.
    Misschien is er door kenners iets zinnigs over te zeggen?
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Ik maak me ook niet druk, heb me er bij neergelegd. Hoewel, ik deed de meting weken geleden met de accu die meegeleverd was, iets van 3300 6S, maar ik heb ook nog zwaardere 6s accu's. Mogelijk komt het dan al gewoon beter uit, maar we zullen zien.
     

Deel Deze Pagina