Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat... is, vind ik, een van de mooiere low-tech oplossingen, en ik denk dat ik die in de toekomst ook ga toepassen.

    Absoluut briljant hoe je zonder metaalbewerkingsmachines met een simpel boortje en tapje en een goede industriële lijm een pracht van een oplossing gevonden hebt.

    Diep onder de indruk.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het werkt nog nét een haartje beter met de tie-rap door de gaatjes van de sensorhouder gevlochten. Dan heeft de tie-rap wat meer "grip" en verschuift de houder minder snel.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    klopt helemaal... zolang je er vanaf blijft werkt dit prima, maar zit je er met de tengels aan dan schuif je hem er snel af, later een heel klein dotje siliconenkit er onder gedaan, dan kan je nog wat schuiven om het juiste punt te vinden en na een uurtje kleeft ie lekker op zn plek :)
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    Ben nu voor deze in nieuwstaat zijnde 15cc Surpass 2 een bracket en magneetring aan t maken….
    dit is best wel een heel mooi torretje en kan niet wachten tot ie loopt,

    IMG_8419.jpeg IMG_8420.jpeg
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    Bij jouw OS .91 zie ik het, maar zag dat Brutus het ook bij andere motoren deed. Een extra nippeltje maken op de kleppendeksel.

    Ben nog niet zover, dat ik mijn Saito FA100 kan laten lopen.
    Bij uit elkaar halen van de motor viel mij op, dat de kleppen kurkdroog waren. Maar ook het tandwiel met de nokken, was kurkdroog.
    Is het dan ook wijsheid om zo een modificatie ook toe te passen op een Saito?
    Nog niet in detail gekeken, maar volgens mij zijn de saito stootstang geleiders niet geheel dicht, daar zou dan wel de olie uit kunnen ontsnappen wat een bende geeft onder de motorkap
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt, als de boel goed ontvet is, ook prima, ja...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst, ik maak TWEE nippels: een waarlangs de olie vanaf het carter toegevoerd wordt, en een tweede om die olie ook weer naar buiten af te voeren.
    Als je goed kijkt zie je dat Mugen ook een afvoergaatje gemaakt heeft.

    Als het krukas lager zijn stofringen nog heeft, kan het goed dat de nokkentrog vrij droog blijft. Ik hou daar niet van, maar Saito liefhebbers zeggen dat het geen kwaad kan.
    OS motoren blijven uit zichzelf ook vrij droog bovenin, en ik heb tot nog toe nog nooit iemand horen klagen over overmatige speling bovenin, maar ook hier, ik hou er niet van.

    Ik ben met die praktijk (smering naar de bovenkamer, en dan bedoel ik niet "alcohol in mijn kleine dondertje gieten") begonnen, omdat ASP aanraad om iedere twee uur met de hand een paar druppels olie op de tuimelaars te doen, en wat je handmatig kunt doen maar OOK kunt vergeten kun je beter de motor zelf automatisch laten uitvoeren... Ik heb er tot nog toe nog geen enkel negatief effect van gemerkt, in tegendeel...

    De Saito's die ik tot nog toe in handen heb gehad, hadden rubber afdichtingen om de stoterstang bussen, en lekten daar niet, maar ik heb tekenen van veroudering van die rubbers gezien. Volgens mij zijn ze echter wel te koop als reserveonderdelen.

    Persoonlijk zou ik minimaal de stofringen (indien nog aanwezig) uit het achterste lager verwijderen, maar olieleidingen naar de kleppendeksels/kamers is vrij lastig uitvoerbaar helaas. ALS, dan naar de uitlaatklep,
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    De stofring was uit het lager achterste lager. Voorste lager heeft ze wel 2-zijdig
    Voor een os is het ook iets makkelijker uitvoerbaar, want het is 1 kleppendeksel. Bij de saito zijn het 2 losse kleppendeksels.

    De motor ligt nu uit elkaar voor nieuwe lagers/rubbers. Vandaar dacht ik, als het kleppendeksel moet worden aangepast, is het nu misschien het moment om te doen
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de stofring uit het achterste lager was, en die nokkentrog is nog steeds droog, tsja... Dan kan je de carterventilatie wel via de klepdeksels brengen, maar dan komt er nog steeds geen olie bij die nokkenas, denk ik?

    Aan de andere kant: Als het nu heel blijft zonder olie...

    Ik weet wat ik zou doen (ben nu eenmaal wat autistisch)...
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Je zou ook dan de carter ventilatie naar je nokkenas trog kunnen brengen . Via de stoterstang buizen gaat dit naar je tuimelaars en daar op het deksel breng je de uitgang aan . Andere route en net zo effectief mits er geen objecten zitten die blokkeren .
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    voornaamste reden waarom ik dit doe is om wat luchtstroming langs de uitlaatklep te forceren, bij de surpass heb ik idd enkel een koppeling op de uitlaatklep gericht, de ventilatie heb ik wel voorgeboord maar nog niks in geschroefd/gelijmd omdat ik simpelweg weer wat koppelingetjes moet halen, of dat ik er gewoon een nippeltje indraai en een afvoerslangetje naar buiten geleid.
    de ASP 120 heeft 2 nippeltjes en nog een versteende china tygon slangetje.
    de Saito's smeer ik handmatig eens per zoveel vluchten.. voornamelijk omdat ik er zo bij kan.. voor de 300T Boxer ga ik wel een leidinkje van de carterontluchting via een T-splitsing naar de uitlaat kleppendekseltjes aanleggen, dan eventueel nog een doorlusje naar de inlaatklepdekseltjes
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk is dat wat ik zou doen: Carterventilatie blokkeren, passage groeven in de nokvolgers maken (spiraalvormig, voor betere smering en voorkomen van ongelijke slijtage in de verrekijker) en in beide kleppendeksels een klein afvoergaatje, zodat de olie daarlangs naar buiten gedwongen wordt...

    Maar dat weet ik (nog) niet, want ik bezit slechts één Saito, en die is nog niet omgebouwd...
     
    Beton en serge pot vinden dit leuk.
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Aan hakend wat betreft de saito’s. Wij hebben er een paar in gebruik zoals bert weet. Waar onder een 130t met pak en beet 35 uur loop tijd. Deze is niet voorzien van kleppen deksel smering. Deze heb ik eigenlijk niet tot nauwelijks extra bij gesmeerd door de tijd heen. En merk weinig slijtage of andere zaken.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik weet dat, en dat is ook waarom ik dit:

    zei... ;)

    En hoewel ik het onderhoud aan die twin van jullie niet doe, WEET ik dat het ding nog net zo mooi loopt als, wat is het? 3 jaar geleden? toen jullie hem ombouwden...

    Dus hoewel ik er bij blijf dat je liever te veel smeert dan te weinig, ik kan absoluut NIET zeggen dat klepsmering nodig is bij Saito of OS...
    Bij ASP ben ik daar nog niet zo zeker van, want ASP zélf raadt aan om iedere twee uur handmatig te smeren...
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    Voor de gene die het interessant vind zal ik laten zien hoe je zonder draaibank, een magneet en sensor ring kan maken.
    Allereerst in de alu buisvoorraad een stuk opgezocht die qua maat heel dicht in de buurt zat voor wat ik nodig was.
    Dit op een prop getikt met een draadstift erin zodat ik met de accuboormachine de binnenkant met een vijl op maat kan “uitdraaien”, vervolgens een schijfje eraf gezaagd en de zaagsnede netjes afgewerkt op dezefde methode.
    Nu had ik een magneetring die zuigend strak om de prophub past, enkel nog een magneetje in lijmen en 2 draadgaatjes boren/tappen om de magneetring met madeschroevjes op de hub vast te zetten.
    Dit verhaal nog een keer gemaakt voor de sensorhouder..

    plaatjes maken vaak meer duidelijk dan een saai lulverhaal… dus kijk en huiver :D

    IMG_8437.jpeg IMG_8438.jpeg IMG_8440.jpeg IMG_8441.jpeg IMG_8442.jpeg IMG_8444.jpeg IMG_8445.jpeg IMG_8446.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2024
    Beton, verfbrander, vandrees en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geweldige improvisatie! Absoluut!
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    Strak werk geleverd .
    Ben ik gelukkig niet de enigste die zijn boormachine als draaibank gebruikt .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hardstikke mooi Mugen...top !!
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :D
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    Weer even tijd gevonden om de sensor en magneethouder af te maken en gelijk maar even gemonteerd en op tijd gezet
    Komend weekend maar eens laten pruttelen :)
    Hierna is de Saito 200ti aan de beurt, kan niet wachten tot ik die kan laten pruttelen… die motor heeft tot nu toe nog maar 1 tankje gedraait op methanol en oohw wat een zalig torretje is dat :p

    IMG_8477.jpeg IMG_8478.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2024
    M.l.v.Doesburg, lecraM, Rene Neefe en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina