Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Het is een technisch probleem.

    Ik typ dit op de telefoon, geen probleem.

    Maar op de laptop: als ik 'abc' type, staat er iets als 'atbgdch'.

    Absurd . . .


    jan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hopen op technisch probleem.
    Herstart.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Virus?

    Per ongeluk iets aan de taal van het toetsenbord veranderd?

    Tot nu toe deed 'ie het altijd prima.

    Ik heb er geen verstand van . . .

    Gelukkig is dit het ding dat bij de vriendin staat; die van 'thuis' doet het nog gewoon (ga ik voor nu gemakshalve even van uit . . .).


    jan.
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.332
    Locatie:
    Den Haag
    Ik schrok me rot, Jan! Ik dacht dat je een beroerte had ofzo.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Vandaag met de vriendin naar Bergen aan Zee. Dat moet soms.
    (Best wel leuk, hoor . . .)

    Morgen zien we weer verder.


    jan.
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Zou het van die wereldwijde computerstoring komen?

    Lijkt me niet.


    jan.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verhit toetsenbord… krèg je met die klimaatwandel
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Dus ik zo-even met het ding naar Coolblue, opgestart, en je raadt het al: niks aan de hand . . . :hammer:

    Waar een raar spel kaarten al niet goed voor is (naast lijm aanmaken).

    upload_2024-7-20_12-49-44.png

    upload_2024-7-20_12-51-24.png

    upload_2024-7-20_12-51-48.png


    En vast een voorproefje:

    upload_2024-7-20_12-52-29.png

    upload_2024-7-20_12-52-56.png

    Wordt vast mooi!


    jan.
     
    HansH, Berto, fransspitfire en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker mooi! Top eigenlijk!
    Gr Bas
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Bestaat jan brilman nog?

    Jazeker.

    Terug uit Engeland, geen vliegtuigmuseum gezien, maar wel een heel leuke tijd gehad in de Cotswolds.

    Errug mooi . . .

    upload_2024-12-4_15-29-52.jpeg

    Maar goed, ter zake.

    Nu de Taylorcraft eigenlijk klaar is, wordt het tijd om weer terug te keren naar de Fanjet.

    Glassen!

    Zo geen zin in . . .

    Maar dat komt vooral omdat ik een beetje kwijt ben hoe het maar weer ging (de Strega is al weer even geleden . . .).

    Ik dacht, weet je wat, ik vraag het ook nog even aan ChatGPT!

    En ziet.


    Je zei:
    wat is de beste manier om een modelvliegtuig te coveren met fiberglas en G4

    ChatGPT zei:
    Het bedekken van een modelvliegtuig met glasvezel en G4 (polyurethaan hars) is een uitstekende manier om het vliegtuig een sterke, lichte en gladde afwerking te geven. Hier is een stapsgewijze uitleg voor het proces:

    Benodigdheden:
    • Glasvezeldoek (twill of plain weave)
    • G4 polyurethaan hars (of een ander geschikt laminatenhars)
    • Harder voor de G4
    • Schuurpapier (verschillende korrels, bijv. 220 en 400)
    • Borstels voor het aanbrengen van de hars
    • Verf (indien gewenst voor afwerking)
    • Handschoenen, veiligheidsbril en ademhalingstoestel (voor bescherming)
    Stappen
    1. Voorbereiding van het model:
      • Zorg ervoor dat het vliegtuigoppervlak schoon en glad is. Verwijder alle stof, vet of olie van de romp.
      • Schuur het oppervlak lichtjes met 220 korrel schuurpapier om een goede hechting voor de glasvezel te krijgen. Vergeet niet om ook de hoeken en randen goed te schuren.
      • Als je model nog niet geverfd is, kan je het oppervlak primen met een geschikte primer.
    2. Snijd de glasvezel:
      • Snijd de glasvezeldoek op maat zodat het de delen van het model die je wilt bedekken volledig bedekt. Houd er rekening mee dat het materiaal iets groter moet zijn dan de delen die je gaat bedekken, zodat je later de randen kunt bijsnijden.
    3. Meng de G4-hars:
      • Meng de G4-hars met de juiste hoeveelheid harder (volg de aanwijzingen op de verpakking voor de juiste verhouding, meestal 100:30 of 100:40, hars tot harder). Meng grondig om te zorgen dat de hars goed reageert met het harder.
    4. Aanbrengen van de glasvezel en hars:
      • Begin met het aanbrengen van een dunne laag G4-hars op het oppervlak van het model met een borstel. Werk in secties, zodat je niet te veel van het oppervlak tegelijkertijd bedekt.
      • Plaats de glasvezeldoek voorzichtig over de natte hars. Druk de doek goed aan en gebruik een borstel om de hars door de glasvezel te trekken. Dit zorgt ervoor dat de glasvezel goed verzadigd wordt.
      • Zorg ervoor dat er geen luchtbellen of plooien ontstaan. Het is belangrijk dat de glasvezel perfect vlak en strak ligt.
    5. Tweede laag hars aanbrengen:
      • Breng na het aanbrengen van de glasvezel nog een dunne laag hars aan om de vezels volledig te satureren. Herhaal dit proces totdat het gewenste aantal lagen glasvezel is bereikt (meestal twee of drie lagen voor voldoende sterkte).
    6. Drogen en uitharden:
      • Laat de hars volledig uitharden. Dit kan tussen de 4 en 24 uur duren, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de hars die je gebruikt. Zorg ervoor dat de hars niet te snel droogt, want dit kan leiden tot scheuren of een slechte hechting.
    7. Schuren:
      • Nadat de hars volledig is uitgehard, schuur je het oppervlak glad met schuurpapier van 400 korrel om eventuele oneffenheden of luchtbellen weg te werken. Dit zorgt voor een glad oppervlak.
      • Als er onregelmatigheden zijn, kun je een extra laag hars aanbrengen en weer schuren tot het geheel glad is.
    8. Afwerking:
      • Als je het vliegtuig wilt schilderen, breng dan een geschikte primer aan voordat je de verf aanbrengt. Schilder het model in de gewenste kleuren en afwerkingen.
    9. Controle:
      • Inspecteer het model zorgvuldig om er zeker van te zijn dat de glasvezel goed hecht, geen luchtbellen vertoont en het oppervlak glad is. Bij eventuele beschadigingen kun je eenvoudig extra hars en glasvezel aanbrengen.
    Tips:
    - Werk in een goed geventileerde ruimte en draag altijd beschermende kleding, zoals handschoenen en een ademhalingstoestel.
    - Voor een mooie, gladde afwerking kun je het model na het schuren polijsten.
    - Als je meerdere lagen aanbrengt, laat elke laag goed uitharden voordat je de volgende aanbrengt.

    Door deze stappen zorgvuldig te volgen, kun je het modelvliegtuig stevig en licht bedekken met glasvezel en G4 voor een duurzame en esthetisch mooie afwerking.


    Klopt een beetje?

    Ik kijk vooral naar de punten 4. en 5.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Chat schrijft het iedergeval leesbaar op. Ik deed het toch anders. Welke dikte (gewicht) glas wil je gebruiken? Bij 25 en 50 gram/m2 glas zou ik niet eerst met een 'borstel' (kwast?) de vleugel insmeren, dan krijg je het glas er lastig glad opgelegd. Makkelijker is eerst het glas erop leggen en daarna de G4 of lamineer epoxy dun erover uitsmeren. Kan met een kwast, maar ook met een plastic bankpas.
    Overigens, als de indekking 2 mm of meer is, kun je het ook met PU watergedragen parket-lak doen ( zoals glitsa). Makkelijker, minder schadelijk en stinkt veel minder dan G4. Daarbij is het wel goed om eerst de vleugel een dun laagje parket lak te geven en na het drogen het glas erop leggen en met parket-lak vastzetten.

    Aanvulling: Of gaat het met name om de romp? Daar heb ik geen ervaring mee. Mogelijk werkt eerst in smeren met g4/epoxy dan wel, zodat het glas blijft plakken.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2024
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    1. Meng de G4-hars:
      • Meng de G4-hars met de juiste hoeveelheid harder (volg de aanwijzingen op de verpakking voor de juiste verhouding, meestal 100:30 of 100:40, hars tot harder). Meng grondig om te zorgen dat de hars goed reageert met het harder.


      Ik gelooft er geen snars van... Met de TomTom rechts het zwembad in...
      G4 is 2K... de ene de vloeistof, de ander het water uit de atmosfeer...
      Verder stinkt het spul tot aan hersenverweking toe.
      Das mooi voor een zomers buitenklusje...
      En zo spaarzaam mogelijk aanbrengen, afschrapen met een oud bankpasje...

      Wat in de fles zit, hoeft er niet allemaal op... dan vliegt het niet meer... of als een draak...

      25grs tot 50grs weefsel. Het is meer een lakbeschermer, geeft iets meer sterkte.
      Maar het is nog steeds oppassen met een prikker...

      Waterdunne goede lamineerepoxy... zou dat niet iets beter werken?
      R & G... in de link van Maarten afgebeeld... prima spul!
      Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2024
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Duurde even, ben ik weer!.

    Indekking van de vleugel is 1,5 mm. balsa; het hout van de romp is iets dikker.

    'Glas' is 25 gr./m2.

    Ik heb een fles G4 gekocht (ik dacht dat dat zo'n beetje het allerbeste was wat je kunt gebruiken!), maar die kan natuurlijk ook weer in de verkoop voor een zacht prijsje.

    Mijn ervaring met de Strega was dat zodra de eerste hoeveelheid 'spul' (wat was het?) op het glasdoek was opgedragen, het mooi bleef liggen.

    Daarvoor uiteraard niet; gleed alle kanten op . . .

    Ik zal de handleiding eens doornemen; dat ziet er zeer goed uit.

    Dit?

    https://hobmamodelbouw.nl/product/rg-laminierharz-280-gr-15-minuten-lamineer-epoxy/

    Wat wil de aanduiding 15 minuten zeggen?

    Verwerkingstijd/potlife?


    jan.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.424
    Locatie:
    Thuis
    Jan, hou het nou gewoon bij de G4, dat is makkelijk in gebruik en volstaat prima.
    Belangrijk: hou die bus G4 (wat een 1 component Poly Urethaan hechtprimer is) zoveel mogelijk gesloten omdat dit met vocht reageert, dus als je een vleugel of romp gaat glassen dan giet je wat G4 in een wegwerp bekertje en sluit je de flacon, wat je in het bekertje hebt gegoten gebruik je voor het glassen, wat je over houd kan je gerust even bewaren in het bekertje door het af te dekken en vervolgens de volgende dag weer verder te gaan maar gooi je niet !! terug in de flacon..
    ikzelf gebruik epoxy, G4, Glitsa parketlak en nog wat soorten hars die ik nu niet ga benoemen
    ik pak meestal de G4 omdat het volstaat en makkelijk werkt, epoxy is een 2 componenten hars met kritische mengverhouding, dit maak je aan met de verharder en na een x aantal minuten of uren (afhankelijk welk type) word het hard, je kan een restant niet bewaren om later weer te gebruiken
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2024
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat de verwerkingstijd 15 minuten is, daarna begint het te zetten.
    Je kunt ook harders bestellen met een langere verwerkingstijd.

    Meeste epoxies in deze klasse is 24 uurs. Dan geld het als uitghard, hoewel de absolute eindsterkte over een langere tijd ontstaat.

    Met 15 minuten epoxy kan je nat in nat werken. Niet de batches mengen.
    Zolang je epoxy nog flink pikkerig is, kan je er overheen lamineren.
    Is het uitgehard, dan moet de overgangslaag geschuurd worden.

    Er wordt in de epoxybouw ook met scheurdoek gewerkt. Dit wordt na harden van het laminaat weggetrokken voor een ruw oppervlak, waarop verder gelamineerd worden.

    Scheurdoek is ook handig voor het maken van scharnieren.
    Zie je wel gebruikt worden bij de bouw van snelle epoxy kisten.

    Gr Bas
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Als je met epoxy wilt leren werken Jan, is het lamineren met 25 grams glas een mooie eerste stap. Neem dan de 24 uurs lamineer epoxy en volg de stappen uit de bijlage hierboven. Heb je die ambitie niet, gebruik dan gewoon je fles G4.
    Epoxy vormt een sterkere matrix met het glas dan G4, maar bij 25 grams glas maakt dat niet zoveel uit.
    G4 geeft een hardere krasvastere laag dan epoxy.
    Epoxy stinkt minder, maar is slechter voor je gezondheid.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.424
    Locatie:
    Thuis
    Helemaal mee eens :thumbsup:
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beide stoffen hebben een veiligheidsblad.
    Beide stoffen beste verwerken met handschoenen en goed geventileerd.
    G4 kwalm gaat het hele huis door.
    Geldt ook voor zo een stinkverf als de 2K lak van De IJssel.

    Zomerse klusjes. Maar oplosmiddel zorgt snel voor koppijn.

    Epoxy is gewoon safe werken. Tevens ventileren.
    Resten op de huid wegnemen met azijn en zeep mix, en vooral geen thinner of aceton.
    De chemie trekt dan linea recta de huid in. Azijn breekt epoxy direct af.

    Beide stoffen zijn uitermate dienstbaar in maakbaarheid.

    Dus Jan, die G4 nog effe laten staan!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2024
    Henri Kaper en HansH vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Het wordt nu wel erg ingewikkeld, om een keuze te maken.

    G4 nog effe laten staan, ivm. het seizoen?

    Pas in de lente gaan doen?

    Epoxy nog slechter dan G4?

    (Dan zou ik alvast met de Skyvan kunnen beginnen! :)

    Eerst tekening bestuderen . . .)
     

Deel Deze Pagina