Ik zie dat je de grafieken en de uitleg hebt weggehaald. Heb je ook met de governor instelling gevlogen? Mijn ervaring met de D3 governor regelaar is, dat vanuit een wens om constant speed te vliegen de regelaar in stijgende figuren gas bij moet geven om de snelheid constant te houden. Dit is soms moeilijk waarneembaar en vereist een aangepaste vliegstijl. Vanuit de in de loop van de jaren opgebouwde ervaring ga je toch gas bijgeven in de stijgende figuren. De freewheel merk je wel degelijk dat deze staat ingesteld , in de down figuren gaat het vasthouden van de constant speed aanmerkelijk eenvoudiger.
Ik heb met governor gevlogen en dat lijkt te werken, alleen bij een tussenlanding stelt de regelaar zich opnieuw in ten opzichte van de spanning van de accu, je moet het gas dus steeds wat verder openen. Governor store moet dat verhelpen, mijn bevindingen tot zover bleken niet te kloppen, vandaar dat ik de grafieken heb weggehaald.
In de YGE handleiding van governor store staat dat je de calibratie zonder rotorbladen moet uitvoeren met volle accu's, dat werkt niet voor een propellor. Wil je tussen een volle accu en een bijna lege dezelfde toeren hebben dan moet je de calibratie met een bijna lege accu uitvoeren. Bijna leeg is bij mij storage niveau. Monteer je na het calibreren een kleinere propellor dan krijg je exact dezelfde toeren t.o.v. throttle. Governor store lijkt te werken.
Hierbij een filmpje van een Dualsy GA 2000.4 400 kv met een YGE regelaar met freewheel functie. Duidelijk is de directe reactie te zien van het toerental.
Hierbij een filmpje van een Tmotor AM 670 480 kv met een Sunrice ICE 150. De response op wisseling van het toerental is anders, meer delay en zompiger.
Hierbij een derde filmpje een YGE Saphyr 125 ampère LVT in freewheel. Ook bij deze regelaar is de duidelijke directe response te zien. Het volle vermogen blijft ook bij lage toerentallen aanwezig.
Aan improviseren komt geen einde als je modellen monteert, maar bouwervaring komt altijd van pas. De Mytho S is ontworpen voor een Hacker A50-16 S motor. De Dualsky GA 2000 4.400 Kv past goed op het motorschot maar is 15 mm korten dan de Hacker A50. Normaal maak ik dan een aangepaste motor drager. Bij de Mytho S kan de motor niet verder naar voren worden geschoven door de vorm van de motorkap. De kap loopt te spits toe waardoor de motor niet meer vrij loopt als deze te ver naar voren wordt geschoven. . Maar precisie draaiwerk van mijn nimmer aflatende vriend is de oplossing gevonden. Eerste construeren, tekenen verbeteren en uitvoeren. Hij heeft een bus gemaakt welke zichzelf centreert rond de verdikking van de motor, in de bus kan dan in het 2 e gedeelte de oorspronkelijke ook gecentreerd worden opgesloten. Doordat de bus 15 mm langer is hebben wij de oorspronkelijke M3 bouten vervangen voor M4 bouten 8.8 kwaliteit. Voldoende om de krachten van de imposante 18x8 propeller op te vangen. De montage van de Mytho S kost mij door elke dag wat te doen een week, Voor een bouwverslagje niet de moeite waard.
Nu de dagen inkorten, en het weer (nog) wat slechter wordt, pik ik de draad weer op van de kleine Suprafly. Veel is er niet gebeurd tijdens de zomer, dan heb ik geen zin om in de kelder te zitten. Het motorkapje is gemaakt. Eerst gevormd uit xps, vervolgens bekleed met glasmat en epoxy. Dan een paar rondjes schuren en plamuren en xps verwijderen. Persoonlijk vind ik dat de handigste manier voor een eenmalig kapje, of gewoon uit balsa vormen. Dan doe ik niet de moeite om dan nog een mal te maken. De vorm is afwijkend van het origineel, de hamsterwangen zijn achterwege gelaten. De onderkant is ondertussen ook dicht en de gaines voor de stuurstangen zitten er ook in. Nu het landingsgestel uit verenstaal plooien met een zelf geknutseld buigijzer, en dan finaal in vorm schuren. Daarna kan het foliën beginnen (eerst eens wat nadenken over de kleurtjes, in functie van wat er nog in stock ligt)
Geïnspireerd door de activiteiten van Kurt ook weer verder gegaan met de Mystic De motorkap is ook door de 3 D printer gemaakt, Paul bedankt. Nu de delen verlijmen en schuren, dan een mal maken van epoxy en glasdoek om uiteindelijk een eindvorm te maken. Nog even te gaan, de winter komt er aan.
Weer verder met de Mystic, als eerste het stabilo aangepakt. Een deelbaar afneembaar en verstelbaar stabilo. Met voor elk roer een servo en een epoxy afdekframe. Dit keer is de aansturing niet meer op het uiteinde van het roer maar op 1/4 deel.
Na enkelen tientallen vluchten krijgt de Magic een upgrade. De XPower motor welke meer dan 10 jaar domineerde als 3 d motor heeft een opvolger. De X pwr 22 CC. 30 gram lichter en 15 % meer vermogen. Met de 15x10 propeller komt deze combi op 1700 watt. Wel een zwaardere regelaar nodig want 85 ampère bij vol gas gaat wel met de YGE 65 LVT maar is op de grens. Met over verhitting heb ik slechte ervaringen. Het huidige F3A programma vliegen was net iets te veel gevraagd voor de bestaande configuratie. Nu kan de Magic de verticale figuren wel aan. Het snelheid opbouwen voor verticale figuren lag mij niet zo. Met de 15x 10 propeller is de vliegsnelheid ongeveer 110 km/uur en 75 % gas kan de vliegsnelheid verticaal behouden blijven door gas bij te geven. De 95 ampère regelaar is 39 gram zwaarder dan de 65 ampère regelaar om dit verschil te compenseren een 20 gram lichtere koolstof propeller en een 13 gram lichtere lipo voor het landingsgestel. Ook bij retro modellen telt elke gram. Met de 40 gram lichtere motor toch een mooie besparing. Het CG is nu 2 mm meer naar achteren gekomen. Ook de lipo voor het landingsgestel wat meer naar achteren geplaatst waardoor de koeling van de regelaar is verbeterd.
Interessante en mooie upgrade! "Vroeger" vloog de Magic met een 10 cc, deze gaf ongeveer 2 pk vermogen. (Ca. 1500 Watt) Jou Magic is veel lichter en krijgt 1700 Watt, het vermogen zou dus ruim voldoende moeten zijn. Ben benieuwd naar de vliegervaringen met deze setup. Grt, Arnoud.
De kleine Supra Fly is weer een stapje verder, de folie zit erop. Veel inspiratie had ik niet (dat is dan ook niet mijn sterkste kant). Het kleurenschema is min of meer van de originele versie overgenomen. Het volgende in de planning is alles inbouwen, en het cockpitje wat afwerken (een pilootje mag er wel in).Van de canopy zelf ben ik nog niet helemaal tevreden, dus nog eens proberen om een beter exemplaar te produceren. Als het niet lukt is er tenminste al een bruikbaar kapje.
Zeker een mooi model geworden en helemaal zelf gebouwd. De cockpit behoeft enige verbetering.Maar daar ben je al mee bezig. Wat is de setup?
Magic retro Na een tijdje puzzelen besloten om de lipo voor de voeding van het landingsgestel te verwijderen. De YGE 95 LVT is 39 gram zwaarder dan de YGE 65 LVT, echter deze regelaar heeft een BEC van 8 ampère continue een piek van 18 ampère. Uit de regelaar komen 2 kabels 1 voor de voeding van ontvanger en servo s en 1 extra voeding vanuit de regelaar. Deze extra voeding aangesloten op de sturing van het elektron gear. Met zo een krachtige BEC durf ik het wel aan. Mooi weer 40 gram bespaard. Inmiddels weegt de Magic nu 3720 gram.
Ik zie dit draadje deze week voor de eerste keeren heb het met veel belangstelling en bewondering bekeken Toevalig is er net een Simprop catalogus van 1982 in mijn bezit gekomen en daar zag ik toch wat herkenbare dingen in staan dus maar even wat foto's gemaakt. Ik begon in 1975 met de hobby dus zal dit wel eerder gezien maar dat is wel heel lang geleden..... Jan
Dezelfde Simprop catalogus had ik ook vroeger, samen met eentje van Robbe uit die tijd: als jong ventje heb ik er uren in gebladerd en gedroomd. Dat dromen is nooit gestopt, er is altijd wel een model wat je nog eens wil proberen. De Supra Fly zal voorzien worden van een Joker 3548 - 800Kv op 4s. Deze gebruik ik al in een aantal modellen, kwestie van wat uniformiteit in huis te hebben. Het toestel is voor mijn zoon gebouwd, om zijn vliegkunsten wat te verfijnen.