Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Ik zie dat je de grafieken en de uitleg hebt weggehaald.
    Heb je ook met de governor instelling gevlogen?

    Mijn ervaring met de D3 governor regelaar is, dat vanuit een wens om constant speed te vliegen de regelaar in stijgende figuren gas bij moet geven om de snelheid constant te houden.
    Dit is soms moeilijk waarneembaar en vereist een aangepaste vliegstijl.
    Vanuit de in de loop van de jaren opgebouwde ervaring ga je toch gas bijgeven in de stijgende figuren.
    De freewheel merk je wel degelijk dat deze staat ingesteld , in de down figuren gaat het vasthouden van de constant speed aanmerkelijk eenvoudiger.
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    812
    Ik heb met governor gevlogen en dat lijkt te werken, alleen bij een tussenlanding stelt de regelaar zich opnieuw in ten opzichte van de spanning van de accu, je moet het gas dus steeds wat verder openen. Governor store moet dat verhelpen, mijn bevindingen tot zover bleken niet te kloppen, vandaar dat ik de grafieken heb weggehaald.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    812
    In de YGE handleiding van governor store staat dat je de calibratie zonder rotorbladen moet uitvoeren met volle accu's, dat werkt niet voor een propellor. Wil je tussen een volle accu en een bijna lege dezelfde toeren hebben dan moet je de calibratie met een bijna lege accu uitvoeren. Bijna leeg is bij mij storage niveau.

    Monteer je na het calibreren een kleinere propellor dan krijg je exact dezelfde toeren t.o.v. throttle. Governor store lijkt te werken.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse

    Hierbij een filmpje van een Dualsy GA 2000.4 400 kv met een YGE regelaar met freewheel functie.
    Duidelijk is de directe reactie te zien van het toerental.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse

    Hierbij een filmpje van een Tmotor AM 670 480 kv met een Sunrice ICE 150.
    De response op wisseling van het toerental is anders, meer delay en zompiger.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse

    Hierbij een derde filmpje een YGE Saphyr 125 ampère LVT in freewheel.
    Ook bij deze regelaar is de duidelijke directe response te zien.
    Het volle vermogen blijft ook bij lage toerentallen aanwezig.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    De video s zijn nu zichtbaar via de link.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aan improviseren komt geen einde als je modellen monteert, maar bouwervaring komt altijd van pas.
    De Mytho S is ontworpen voor een Hacker A50-16 S motor.
    De Dualsky GA 2000 4.400 Kv past goed op het motorschot maar is 15 mm korten dan de Hacker A50.
    Normaal maak ik dan een aangepaste motor drager.
    Bij de Mytho S kan de motor niet verder naar voren worden geschoven door de vorm van de motorkap.
    De kap loopt te spits toe waardoor de motor niet meer vrij loopt als deze te ver naar voren wordt geschoven. .
    Maar precisie draaiwerk van mijn nimmer aflatende vriend is de oplossing gevonden.
    Eerste construeren, tekenen verbeteren en uitvoeren.
    Hij heeft een bus gemaakt welke zichzelf centreert rond de verdikking van de motor, in de bus kan dan in het 2 e gedeelte de oorspronkelijke ook gecentreerd worden opgesloten.
    Doordat de bus 15 mm langer is hebben wij de oorspronkelijke M3 bouten vervangen voor M4 bouten 8.8 kwaliteit.
    Voldoende om de krachten van de imposante 18x8 propeller op te vangen.
    De montage van de Mytho S kost mij door elke dag wat te doen een week,
    Voor een bouwverslagje niet de moeite waard.
     
  9. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Nu de dagen inkorten, en het weer (nog) wat slechter wordt, pik ik de draad weer op van de kleine Suprafly. Veel is er niet gebeurd tijdens de zomer, dan heb ik geen zin om in de kelder te zitten. Het motorkapje is gemaakt. Eerst gevormd uit xps, vervolgens bekleed met glasmat en epoxy. Dan een paar rondjes schuren en plamuren en xps verwijderen. Persoonlijk vind ik dat de handigste manier voor een eenmalig kapje, of gewoon uit balsa vormen. Dan doe ik niet de moeite om dan nog een mal te maken.
    De vorm is afwijkend van het origineel, de hamsterwangen zijn achterwege gelaten.
    De onderkant is ondertussen ook dicht en de gaines voor de stuurstangen zitten er ook in. Nu het landingsgestel uit verenstaal plooien met een zelf geknutseld buigijzer, en dan finaal in vorm schuren. Daarna kan het foliën beginnen (eerst eens wat nadenken over de kleurtjes, in functie van wat er nog in stock ligt)
    rsz_1sf12.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Geïnspireerd door de activiteiten van Kurt ook weer verder gegaan met de Mystic
    De motorkap is ook door de 3 D printer gemaakt, Paul bedankt.
    Nu de delen verlijmen en schuren, dan een mal maken van epoxy en glasdoek om uiteindelijk een eindvorm te maken.
    Nog even te gaan, de winter komt er aan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina