4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    Ja juist cor. Komt van rc lab dat ding. Maar nog geven ze de geest.. dus wat heb ik gedaan. Weer een normaal stekkertje er aan. In de ontvanger, tja je moet toch testen lijkt mij waarom dat ze er mee stopten. Kan ook aan die dropper liggen. Wa denkje?? Ontvanger ook gelijk kapot..
     
  2. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ja rc lab en kwaliteit zeg ik niet in 1 zin.

    Hij heeft er ongetwijfeld verstand van, maar mijn ervaring is dat hij niet secuur is met kleuren van bedrading, en dat is vragen om problemen.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.411
    Locatie:
    Achterhoek
    Daar heb ik ook al eens ervaring mee gehad inderdaad
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond Beste volgers,

    alweer enige tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. Bouw vordert langzaam maar gestaag. Nog geen nieuwe foto's gemaakt, maar het laadbed is geasssembleerd alsmede het voorste wiel gedeelte.. dus nu van de totaal te worden 2 bed 4, is het een 2 bed.. en de 4 wiel gedeelte is in aanbouw. Nu heb ik alvast zitten kijken naar de aansturing van de trailer en aangezien ik reeds een Beier SFR-1 in de Benz heb zitten,is het voor mij logisch om de LM-IR-16-4 in de trailer te zetten.

    omschrijving vraagstuk:
    Er kunnen volgens de beschrijving 4 servo's op de LM-IR-16-4 aangesloten worden.. ik heb er 6 in totaal in zitten. Het voorste gedeelte van 2 servo's heb ik nu met een twin servo kabel door gekoppeld als 1 servo.. en de achterste 4 servo's wil ik in 2 setjes van 2 doorkoppelen.. dat zijn dan dus in totaal 3 servo aansluitingen voor op de Beier. De verlichting kan aangesloten via een AKL-8 blokje, die gaat dan denk ik ook gewoon mee met de truck verlichting als die geschakeld wordt.

    vragen:
    1) Zou dit werken of overschrijd ik dan een max voltage ergens voor die regeling?
    2) Heb ik nog meer nodig om deze set te koppelen met de SFR-1 of zit hier alles bij?
    3) Deze set geeft alles door via Infrarood, dient hier dan ook nog zo'n kingpin sensor voorzien te worden?
    4) klopt mijn idee over de verlichting ?
    5) zijn er nog handige tips die nuttig zijn om te weten voor dit te installeren?

    Alvast bedankt weer en Fijne avond nog,

    Groetjes Tom
     
  5. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Tom.

    Ik zou een belletje doen naar rc-lab.
    De besturing die ik heb is voor vier assen.
    Wie weet kunnen de 2 servo's voor je voor assen met een y kabel bediend worden. En dan kijken vanaf welke achterste servo je hem aftakt. Ivm de stuur uitslag. Ik denk zelf de 2 achterste.
    Ik neem aan dat hij wel weet wat de print aankan.
    De assen zijn per as in te stellen.
    Als ik kijk bij onze dieplader op mn werk .is ook een 2x4, hebben de assen van het twee stel de zelfde stuuruitslag als de 2 achterste onder de kont.

    Grz sjaan.
     
  6. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    in de kingpin is handig, meeste mensen doen hem daarin namelijk maar dat hoeft niet per se voordeel als je dit wel doet is als anderen dezelfde setup hebben kwa verlichting (op de zelfde kabels) kunnen zij zo met jouw trailer rijden met werkende lampen
     
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag beste volgers,

    Alweer een hele tijd geleden dat ik een update geplaatst heb. In die tijd heb ik niet stil gezeten. Er is veel geassembleerd waardoor ik op dit moment een compleet achterstel heb(4 assen) een bijna compleet bed, en een compleet voorstel ( 2 assen).

    Dit geheel is nu een gevaarte geworden van ruim 130cm, en dan ontbreekt nog de zwanenhals welke nog eens zo'n 25 cm zal toevoegen aan het geheel.

    Erg indrukwekkend is het zeker zo'n opstelling. Onhandig is het echter ook, ik zit nu aan de maximale lengte voor de werktafel, dit terwijl de trailer dus nog niet op de volle lengte is.

    Bijkomend nadeel is dat het geheel van de huidige 3 delen niet sterk in elkaar steekt. Ik kan alles verlijmen en dan is het sterk als een huis,maar niet meer eenvoudig te vervoeren.

    Wat mijn vrouw in het begin van dit project al zei; "dit is te groot voor je hobbykamer"
    Blijkt dus ook te kloppen, dat die groot werdt wist ik natuurlijk wel. Mijn zwakke punt is dat ik gewoon stug doorga tot het moment dat ik er niet meer om heen kan dan toegeven dat het geheel te groot is...

    Dat gezegd te hebben, is voor mij de conclusie; ik stop met deze bouw,hier meer geld en tijd instoppen heeft naar mijn inziens geen meerwaarde. Het heeft genoeg gekost om van een (sorry dat ik het zo stel) een vrij belabberd ontwerp van gallinger, een toonbaar iets te maken.

    Ik heb er veel plezier in gehad, veel kennis opgedaan met 3d printen, veel irritaties over gehad, eigenlijk alle emoties zijn bij dit project wel voorbij gekomen.

    Voor nu gaat alles in 1 grote doos. Wellicht dat er in de toekomst een grotere werkplek komt, al verwacht ik dit voorlopig niet. Mocht er hier op het forum iemand zijn die denkt , hey dat project wil ik wel overnemen, dan mag een berichtje altijd natuurlijk.

    Alle volgers wil ik wel hartelijk bedanken voor het meedenken ( en 1 iemand(mag geen naam noemen) voor het aanpassen van onderdelen, zeer veel dank,zonder jou was dit bericht al eerder gekomen)

    Tot slot wens ik ieder een goede kerst en goed 2025 toe!

    ( ik ga mij vanaf januari bezig houden met een nieuw project ,de fairmount alpine van Billing Boats deze kit ligt mij alweer 7 jaar aan te kijken.)

    Groetjes Tom
     
  8. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    Hey Tom.
    Wel jammer. Al die tijd in gestoken.
    Je hebt wel gelijk hoor,al zou hij klaar zijn,dan is het waarschijnlijk weer te groot voor een baan.

    En ja,het idee is leuk van gallinger. Maar uiteindelijk moet je zoveel aanpassen ,en vaak achteraf met alle frustraties.
    Ik heb die van mij zo goed als klaar. Kan er mee rondrijden maar zou er nooit meer aan beginnen.

    Grzzz
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Hé Tom, Jammer dat je de handdoek in de ring gooit, maar ter afsluiting, en voordat hij in de doos belandt, zouden een aantal plaatjes hier helemaal niet misstaan, dus we wachten met smart op de huidige toestand van je project.

    En die Fairmount? die heb ik al eens klaar gezien bij een kennis, met heel veel voor uitgesneden (gelazerde?) ramen en deuren, wat het enorm strak maakt.
    Wel wat anders dan mijn Smit Amsterdam uit de '80er jaren, die geheel van latjes is opgebouwd en alle gaten met de figuurzaag uitgezaagd: lastig om dat allemaal stak te krijgen. Zet en een paar Bühler motoren in, of nog beter buitenlopers met vertraging en je hebt een pracht schip wat je ook onder je arm kunt nemen!
    Cor
     
  10. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    ja, het klopt dat er veel tijd in is gestoken. Maar dat is natuurlijk ook hobby. De basis is goed, dus wellicht als ik weer motivatie en mogelijkheden zie, dat ik dit verder op pak. Voor nu zit ik helaas toch op een dood lopend spoor, en dat is zeker frustrerend. En precies wat je zegt, veel aanpassingen komen pas gaande weg, dit kost zo ontzettend veel tijd! Gallinger is voor mij ook een eenmalig iets geweest.
     
  11. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Cor,

    de foto's zal ik een ieder hier zeker niet onthouden. Zodra ik op de zolder wat plek vrij heb, zal ik alles ( inclusief zwanenhals) assembleren en hier de plaatjes posten :)

    De Fairmount is praktisch geheel laser gesneden, en ik zou mezelf niet zijn als ik ook die kit niet redelijk onder handen zal nemen om dit aanzienlijk beter bij de realiteit aan te laten sluiten. Die outrunners met bij voorkeur een band vertraging zaten al in mijn hoofd, alleen nog niet welke precies. Deze kit ligt al jaren nieuw en ongebouwd op zolder, en nu heeft mijn dochter die toevallig laatst zien liggen, en die wil daar toch wel mee gaan knutselen met mij samen.. Wordt sowieso gezellig, en ik geef graag de modelbouw kriebels door aan mijn kinderen!
     
    ozy vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Hier een hele verhandeling over BL motoren in slepers, en dat bootje waar ik het over had is van Robert-10 zie hier
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...of-niet-praktische-tips-ervaringen-po.181356/
    En hier nog een filmpje
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/fairmount-alpine-van-bb.165551/#post-2621909
    Tja, 't is een bekende boot, dus ook hier op dit forum zat te vinden bij de bouwers en en de werkschepen
    Succes
    Cor
     
  13. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    Ingewikkeld allemaal joh;). Vroeger had ik een boot,daar had ik twee ruitenwisser motoren ingebouwd,uit de kofferklep van een golf. Huis er af geslepen, langzaam draaiend en niet te stoppen. Links en rechtsomdraaiend aangesloten. Paar flinke messcherpe schroeven er aan Dwars door t eendenkroos en al. Mja. Toen was er niet zoveel keus als nu denk. Haha.
     
  14. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag ,

    Zoals toegezegd hier de foto's van de laatste stand van zaken. Voor het complete plaatje de Benz ervoor gezet. Dit had ik zelf ook nog niet eerder gedaan. Gelijk even alles opgemeten. De totale lengte is nu 187cm, dit is dus inclusief trekker, ik denk dat dit vrij onmogelijk rijden is op een gemiddelde baan..Zoals op de foto's te zien is is het voorste gedeelte uitgevoerd met de grotere wedico wielen. Dit smoelt simpelweg een stuk beter dan het kleine spul met lesu banden.

    Waarschijnlijk zou dat er wel beter uit zien als ik de as dragers weer naar normaal formaat zou zetten,maar dat zou inhouden dat de gehele veer inrichting ook weer aangepast zou moeten worden. En zo blijf je bezig.. 1 stap vooruit, en 2 stappen terug.
    Ik zou nu zeker voor de grotere wielen blijven. Dit komt ook meer in de buurt dan van de Nooteboom die ik voor ogen had.

    Het laaddek moet eigenlijk nog voorzien worden van zijstukken wat het geheel breder maakt.

    Mochten er nog vragen zijn dan lees ik die vanzelf wel.

    Groetjes Tom 20241223_135618.jpeg 20241223_135623.jpeg 20241223_135630.jpeg
     
    douPel vindt dit leuk.
  15. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    En toch is het een indrukwekkend span zo. Ik zou zeggen. Afmaken zodat ie rijd, enkel het hoognodige. Besturing en verlichting. Heb ik ook gedaan.. En de lengte moet wel gaan lukken op de baan.
    Heb die van mij even opgemeten. 167cm incl giek die vooruit steekt,en flink uitzwenkt in de bochten.dat is prima te doen, zelfs m'n zoontje van 8 jaar stuurde hem overal tussendoor.
     
  16. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Werkendam
    Vloer is t werk niet. 1,5 mm dikke stalen plaat.
    Gat in het midden slijpen, 20241223_143522.jpg 20241223_143610.jpg iets kleiner dan de breedte en lengte van je bestaande vloer nu.
    Er op kitten. Houten latjes er tussen plakken. Alu u profiel voor de kantbalk.dit met dubbelzijdig plakband onder je vloer. Kleurtje er op. Lamellen schijf over je vloer voor een realistisch effect. En hoppa;) vind je nie erg hé als ik n fotootje plaats..
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Dat ziet er toch helemaal niet slecht uit Tom?
    En om wat minder ruimte in beslag te nemen kan je toch meerdere tussendek delen weg laten, waardoor het allemaal wat minder massaal lijkt. De zijstukken zijn ook zo gemaakt, en dan kan je je concentreren op de besturing, dat lijkt me een leuke klus, trouwens net als de andere wijzigingen die je nu voor ogen hebt, nl het terug ombouwen naar grote wielen. Met een beetje geluk heb je daarvoor nog plastic delen klaar liggen?

    En die boot kan nog wel even wachten, want die is toch niet klaar voor de zomer...anders heb ik nog wel een San Diego klaar liggen, de romp versterkt met fiberglas, sterk omgebouwd naar dubbele jet aandrijving van Kehrer, met buitenlopers, koelspanten en 2 x 80A regelaars. Maar een beetje (erg veel) te snel voor je dochtertje
    Cor
     
  18. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Cor, ik heb ook nooit gezegd dat het er slecht uit ziet, in tegendeel zelfs, het ziet er impossant uit. Duidelijk is dat er nog veel afwerking nodig is,spuitplamuur,primer,kleurtjes etc..

    het dek kleiner maken zou kunnen, maar dan denk ik dat de gehele combinatie uit proportie gaat. Een klein dek betekend in mijn ogen een kleinere ( lichtere) lading.. dan heb ik toch ook geen 4 assen achter en 2 assen voor nodig? Dan zou dat overkill zijn denk ik? Voor de grotere wielen heb ik alles nagenoeg alles nog liggen, dus dat is geen probleem met ombouwen. Waar ik vooral tegen aanloop is het volgende;

    de wielmodules worden gekoppeld met het laaddek dmv een oog contructie, de wielmodule heeft 5 schijven met tussenruimtes en het laaddek heeft ook 5 schijven met tussenruimtes alleen bij deze verspringen ze. Hierdoor schuiven ze in elkaar, dit is dan met een flinke m6 bout en moer vast te zetten. Dan zijn er nog 2 grote nokken in het laadbed welke in 2 openingen passen in de wielstel constructie. Dit wordt verder niet gefixeerd. Het blijft met deze constructie niet lekker vast zitten en wiebelt als het ware wat. Het moet in mijn geval demontabel blijven( ivm opslag/transport) maar wel stevig genoeg zijn.. en dat is het op deze manier niet. Als ik alles vastlijm icm de M6 bout, weet ik zeker dat het niet zal bewegen/wiebelen.. alleen is het dan dusdanig groot dat ik het niet tot nauwelijks kan opslaan/transporteren.

    Ik vindt het ook niet leuk om de spreekwoordelijke handdoek in de ring te gooien na zo'n 1000 printuren en alle euro's welke hier reeds inzitten. Dus mochten jullie hier nog een goede oplossing voor hebben, laat ik de doos nog even op zich wachten om um in op te slaan.. en blijft de fairmount nog even op de plank liggen...

    Groetjes Tom
     
  19. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Vlijmen
    Thanks voor deze foto's. Zal ze in gedachte houden.. 1,5 mm staal plaatje moet wel te regelen zijn.. doe je die aan de onderkant ook? zodat je soort sandwich maakt van het gallinger bed? meer foto's mogen altijd!
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe

Deel Deze Pagina