BOUWVERSLAG DONDERKRUISER & GRAUPNER STAHLTRIEBWERK AFM - 500

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 28 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Max..kunnen we volstaan met de org spanten te vergroten???...dat op file voor Sebas en dan laseren.

    In dat geval zal ik wat aanpassingen aan de spanten doorgeven..o.a. afneenbare kap voor de apparatuur etc.
    En de achterste 2 á 3 stuks spanten net voor het stabilo hebben we verhoogd in de maatschets...romp is daar org wat dunnetjes..
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Achter de schermen is er overleg met Max...wat mooi al die hulp!!
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Vleugelprofiel ..doe maar het org maar de onderzijde van voor tot achter helemaal vlak. (Dus de neus zakt dan iets).
    1x een wortelrib en 1 x een tiprib is al genoeg..daar trek ik de sjablonen van voor het maken van de ribben pakketten.

    Binnendelen krijgen volle indekking boven en onder..tipdelen een traditionele doos.

    Weinig tekenwerk..veel old scool bouw.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Om te beginnen heb ik de informatie van de originele spanten niet. Maar het zou zonde zijn om mijn gezwoeg om een fatsoenlijk gestrookte romp in 3D te creëren, en dan vervolgens geen gebruik van te maken om de bijbehorende spanten te tekenen. Bovendien is het weer een hele hoop overtrek werk.
    Ik stel de volgende procedure voor:
    - jij verteld mij waar de spanten moeten komen (toch niet allemaal zoals het origineel?)
    - ik haal de buitenomtrek daarvan uit mijn 3D-model en stuur ze naar jou
    - jij merkt ze op met de plaats en maten van de gordingen, de vleugelpositie, etc.
    - ik verwerk die commentaren en voorzie jou van het resultaat
    - na goedkeuring van jou stuur ik die informatie naar Sebas om te laseren.

    P.S. ik had de informatie van de spanten toch van Arthur gekregen per email, alleen had ik dat nog niet in mijn tekening geïmporteerd.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2025
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Donderzij.jpg Dondervoor.jpg Donderboven.jpg Donderperspectief.jpg

    Als het goed is komen de plaatjes in A4 formaat, schaal 1:10.
    De tips passen daar net niet helemaal op.
    Het vleugelprofiel is nog niet aangepast aan de laatste info.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Strak plan...zo doen!!!

    En nee..niet zoveel spanten als het org iets van 2/3e of zo..

    Maar dan heb ik eerst wel ff het zaz van het org nodig voor het globale inzicht...kan het nu niet downloaden uit de site van Nick want ik zit voor vandaag aan mijn max download.

    Deze dus.. blad 2 van 4
    upload_2025-1-9_14-24-40.png
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zit altijd aan mijn max download....:D
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Op de originele tekening is het instelhoekverschil volgens het bijschrift 2,5 gr (vleugel-positief) + 2 gr (stabilo-negatief) = 4,5 graden . Als je het op de tekening meet is het bijna 9 graden! Wat gaan we doen?
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Onderzijde stabilo 0 graden

    Onderzijde vleugel 2 graden

    Stab is nu vol pendelend (scharniert om een pen in de voorlijst)
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik moet daarbij zeggen dat de tekening van de ribben een forse tipverdraaiing laat zien. Niet gemeten, maar op het oog 5 à 6 graden...
    thermiekkruiser_blad2.jpg
     
    lecraM vindt dit leuk.
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb nu het vleugelprofiel getekend zoals ik het eerder las, bovenkant als het origineel, onderkant vlak, is dat de laatste beslissing? Begint trouwens verdacht veel op een ClarkY-profiel te lijken.

    En wat is het stabilo-profiel?
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Wow, dat wordt hard werken voor de HR servo met een drukpunt ruim achter de voorlijst! En zeker met pijlstelling daarvan...

    Of mis ik iets?
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Stab scharnierunt is dus helemaal vooraan...en de aansturing is net iets voor de scharnierlijn van het richtingroer..met geringe uitslag op de achterlijst..iets van 10 mm up en 6 mm down.


    Vleugelprofiel is niet kritisch..geen prestatie zwever..ClarkY achtig is idd de doelstelling.

    En er komt ook iets tipverdraaing in maar dat zal hooguit 3...4 mm zijn.


    Rompspanten:

    Neusklos dikte 55 mm (daar komt de E motor achterste voren in..dus prop komt aan de draaiende mantel)

    spant 0 zit tegen de neusklos

    er zitten nu 5 spanten voor de vleugel..maak daar maar 4 stuks van dus wat verder uit elkaar.

    En de huidige spant 5 moet iets naar achter..achterkant gelijk met de voorkant van de voorlijst

    spant 6 vervalt

    spant 7 wat naar voren en de achterkant gelijk met de voorkant van de liggers ( zet de liggers maar daar neer waar het logisch is...2 platte vuren liggers..middendelen 10x4..tipdelen 10x3mm)


    Dan zijn er 9 spanten tot aan de voorkant van het stabilo..maak er maar 6 stuks van

    En denk aan het verhogen van het achterste deel van de romp en ook het stabilo oplegvlak gaat hogerop..iets van 20 mm ( Arthur had eea al in de maatschets zitten dacht ik.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    Zwolle
    Stab profiel is ..1 op het oog..alle stab ribben zijn al af.
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik denk van niet, Arthur? Het richtingroer is wel een stuk vergroot..
     
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee het stabilo had ik niet verhoogd.
     

Deel Deze Pagina