BOUWVERSLAG DONDERKRUISER & GRAUPNER STAHLTRIEBWERK AFM - 500

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 28 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    We naderen met rasse schreden het eindresultaat van het ontwerp..Arthur is de laatste details aan het invullen en..

    De kist krijgt tevens een E- motor..voor het maken van zelfstandige testvluchten (indien bladen en spinner er af en een kapje er voor en..foetsie is de motor.).

    Dit blijk ik op de plank te hebben (nieuw):

    Turnigy AIR L03738A, 850 KV- 500W

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy...CNvciOEd1yZ1S_s59qhe8xJQsIN4DK&___store=en_us

    Helaas geen prop gegevens in de ad..iemand een advies??

    En mogelijk is deze motor iets overpowerd..maar er komt een 3S 2200 mAh lipo in. Heb ik plenty liggen..kan er zelfs 2 parallel zetten (gelijk aan de dikke Taltos zwever). Klimsnelheid is minder van belang..maar kan dan wel snelheid maken door aanduiken en kijken hoe de kist zich gedraagt.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    12 V Autobanden compressor (uit de auto kit) lijkt na verwijdering van de bandennippel (die herplaatsbaar is) voldoende luchtstroom te geven.. Is te testen of deze luchtstroom brandstof mee zuigt en het membraan wil laten kieren.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Een stapje verder...

    Testen van de generator:






    Alles op de testopstelling gezet:

    20241219_111002.jpg




    En een dikke accu voor het broodnodige gewicht in de schaal...voor de generator...en ik kan er nog de autokit banden compressor bij aan zetten...heeft een eigen schakelaar..

    20241219_111010.jpg




    De 1e proef was met een beetje remmenreiniger voorin gespoten..deed niets..

    Toen remmenreiniger en ook met een dikke compressor lucht voorin gespoten..voel je achteraan de pijp dat het iets blaast dus het flatterventiel opent zich door de perslucht..schakelaar om en..niets.

    Toen een klein gas soldeerbrander ( zo'n prikgasflesje ding) er bij gepakt..voorin..ook achterin geprobeerd (zonder perslucht)..niets.. Dus dat moet ik nog een keer proberen maar dan met gas en perslucht..

    Toen met gas en zuurstof...(zoals ik in meerdere filmpjes zag ???? of is dat geen zuurstof???)..

    20241219_111047.jpg

    Ik heb goed nieuws en goed nieuws....en nog eens goed nieuws.

    1. De ramen zitten er nog in op zolder
    2. Ik had maar geen benzine in het tankje gedaan
    3. Sodeju donders...

    Generator schakelaar op AAN ... beide kranen van de hardsoldeer set open....branderpistool voorin gestoken en..zoals ik al zei..de ramen zitten er nog in op zolder..wat een knal..enkele malen gedaan en het wordt nu toch wel tijd om met de hele handel naar buiten te gaan en ook wat peut in het tankje te doen...als ik durf wel te verstaan...:eek::D:D:p:p:p
     
    Beton, HBZWEEF, Rene Neefe en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Jongens nogmaals een verzoek..dit topic is ook bedoeld om het Harsewinkel team op de hoogte te houden van de ontwikkelingen..Indien je enthousiast gaat worden..en allerhande filmpjes over de werking van..en het veelzijdige gebruik van pulso pijpen wil plaatsen..dan svp niet hier..start dan bv in het sub Motoren een separaat topic en laten we dit topic zo compact mogelijk houden..want anders zien we straks door de bomen het bos niet meer. BVD!!!!!!

    En waarom heb ik dat Harsewinkel team zo hard nodig..Ik ga indien de pulso het naar tevredenheid gaat doen de kist bouwen en hier lokaal static de pulso op de kist testen (o.a. het anti brandschot achterop de rampe waar het staartstuk dan onder schuift)..en dan proefvliegen met een E- motor in de neus..om de gedragingen van de kist te testen. Dat gaan we dan doen vanaf die rampe met elastiekstart.

    Kort proefvliegen met de pulso aan (eerst slechts handjevol seconden) gaat eerst in Harsewinkel gebeuren op de donderdag..vrijdag en zaterdag vooraf gaande aan de vliegshow..eerst luttele seconden de pulso aan..dan snel de brandstoftoevoer afsluiten en de E- motor de zaak laten overnemen...totdat blijkt dat de pulso wel 1 tot hooguit 1,5 minuten aan mag (voor meer tijd zal er hoogstwaarschijnlijk niet in het tankje zitten want deze Graupner pulso was origineel bedoeld voor LB..en met die snelheid zijn de ronde tijden zeer kort dus dat houd zelfs de meest ervaren LB vlieger niet al te lang vol..

    Goed...eerdaags buiten de volgende stap...
     
    janhein, Rene Neefe en Amherst dragon vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Test gereed..injecteren van startlucht...zuurstof..gas of wat dan ook via de originele aansluiting.

    Ik denk dat origineel uitsluitend fietspomp lucht werdt gebruikt om het flatterventiel te openen en brandstof mee te zuigen..er zit een fietsband ventiel nippel op de slang.

    En die slang komt dicht bij de sproeierbar met 2 gaatjes en het flatterventiel uit.

    20241220_083245.jpg
     
    janhein vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina