Sagitta 900 - naar de eeuwige thermiekvelden

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 nov 2007.

  1. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Als ik dat zo zie, ziet het er al prima uit. Zal zo nog even de tekening bekijken hoe het ook weer zit.........
    Heb je nog meer nodig behalve de stalen strip en de messing huls?

    Groet, JH
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik moet toegeven dat ik het een stuk leuker vind dan ik een jaar geleden gedacht had.

    Die tekening ligt hier ook hoor. Verder geloof ik niets nodig. Tot vanmiddag!

    Raymond
     
  3. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Vanmiddag even bij Fotor geweest en het ziet er inderdaad prima uit voor een voor het eerst zelfgebouwde kist.
    Volgens mij heeft ie wel vaker gebouwd, maar durft ie het niet te zeggen....;)

    We hebben het even gehad over de inbouw van de apparatuur in de neus van de SAGITTA.
    De mijne is klaar op het inbouwen van de ontvangeraccu na.....
    Zelf had ik het idee om de neusplaat van 3mm multiplex zoveel mogelijk intact te laten en de cellen aan weerszijden door de plaat heen te solderen met stukjes installatiedraad. Dan hoef ik alleen maar een paar gaten te boren in plaats van een (groot) gat voor de accu te zagen.
    Volgens hem kan ik beter een (groot) gat zagen dan zelf een accupakket te solderen en eigenlijk denk ik dat ie gelijk heeft en geen risico moet nemen.
    Nog even dit draadje gelezen en dan slaat me helemaal de schrik om het hart.....

    faq-het-solderen-van-een-ontvangeraccu

    Zijn hier nog experts die me over de streep kunnen trekken..?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als je fatsoenlijk kan solderen vindt ik dat je een creatieve oplossing hebt verzonnen voor je accupakket. Zelf soldeer ik al jaren mijn pakketen en nooit problemen. Laat je niet bang maken! Gebruik wel andersmans fouten om van te leren. Je kan je dan zelf beperken tot het maken van blunders.........
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor je reactie Berrie,

    Zelf vond ik het ook wel een aardige oplossing, maar of het werkelijk ook praktisch is ????

    Ik heb geen ervaring met het solderen van cellen, heb er ook geen spullen voor, maar zou het overlaten die dat wel heeft. Ben ook bang dat de hele handel aangedaan wordt als ik een onhandige landing maak.
    Misschien een extra steun aan de voorkant van de ontvangeraccu's ??
    Ik zal nog wel eens een foto plaatsen als het gedaan is.

    Groet, JH
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat moet je een ander laten doen

    Jan Hein,

    Als je je accu bestelt bij CheapBatterypacks.com -- Wholesale RC battery Packs kun je precies aangeven hoe je ze gesoldeerd wilt hebben. Ook deze configuratie is mogelijk:

    [​IMG]

    Volgens mij is dat precies wat je wilt. Ik heb goede ervaring met CheapBatteryPacks. Niet duur, goede kwaliteit en een snelle service.

    [EDIT] Hoe je hem er dan doorheen krijgt moet je zelf even uitdokteren. Maar 2 draadjes aan elkaar solderen moet toch wel lukken.[/EDIT]

    Groeten, Leon
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2008
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Het wil niet erg vlotten met de bouw. Vanavond heb ik voor het eerst in ca 2 weken wat stukjes hout op de vleugel gelijmd. Veel tijd gaat op aan werk, er is eindelijk weer wat gevlogen (heeft bij mij voorrang op bouwen) en de vrije avonduurtjes die ik heb gaan op aan het klaarmaken van modellen die weinig werk nodig hebben en de normale lopende klusjes (kleine reparaties e.d.).
    Voorlopig zal het helaas niet beter worden. Komende weken geef ik cursus aan nieuwe collega's, dan ben ik meestal redelijk verrot als ik thuiskom, en over een maand ga ik zelf intensief op cursus wat nogal wat voorbereidend leeswerk vraagt. En als het mooi weer is wil ik gaan gooien met mijn nieuwe dlg (waar ik wild enthousiast over ben).

    De sagitta is nog steeds aanwezig in mijn gedachten, maar helaas komt er even niet veel van bouwen. Jammer.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik had vandaag toch wel wat tijd om weer eens wat aandacht aan de Sagitta te besteden.

    Allereerst heb ik de tussenstukjes die tussen de hoofdliggers komen ingelijmd. De eerste is 10 mm, daarna 2 van 6 mm en tenslotte 2 van 4 mm. In de buitenvleugel worden ze nog dunner (2,5 mm tot niets). Mooie vinding om de naar buiten toe steeds lichtere buigkrachten met steeds kleinere stukjes hout op te vangen. Het zit allemaal lekker strak in elkaar.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de onderste beplanking aan de ribben gelijmd. De ribben waren aan de voorzijde niet vastgelijmd omdat het profiel daar iets bol loopt en de ribben daar dus niet op de beplanking rustten. De beplanking heb ik met een paar klemmetjes tegen het profiel gedrukt en vervolgens dunne CA tussen de ribben en de beplanking laten lopen. Ondertussen natuurlijk lekker aandrukken. Je voelt het hout warm worden van de reactie met de lijm. Wat een rotte prikkelende lucht komt er toch van die dunne CA af.
    [​IMG]

    Tenslotte heb ik van de binnenste paar ribben een stuk uit de ribben gesneden. Hiertussen komt straks een partij hout waarin de bus voor de staalplaat tussen de vleugels ingelijmd wordt (is dit duidelijk??). Dit wordt zeg maar de vleugelophanging.
    De gaten voor de loodbuizen zaten vrij dicht tegen de hoofdligger aan, ik heb de ribben hier helaas niet allemaal heel kunnen houden. Maar als straks de loodhulzen en vleugelophanging ingelijmd worden zit er wel weer lekker verband in, dus ik maak me hierover niet zoveel zorgen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    begint er al op te lijken :D
     
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem

    Nou, ik heb het van dichtbij gezien en het ziet er allemaal prima uit.
    Geen uitstekende liggers, en die kapotte ribben worden opgevuld met multiplex om de messingstrip strak op zijn plek te houden.

    We gaan eerst maar eens met mijn Sagitta vliegen, krijg je alvast een voorproefje. (snel Paul bellen voor de ontvangeraccu);-)

    Groet, JH

    NB Die Rode Milan staat me wel aan.......
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Welke rode milan? Bedoel je misschien die kist van Chris op de driedekker site? Die ziet er erg mooi uit. Het is dat ik al zoveel heb liggen... Maar je hebt toch genoeg liggen om te vliegen? Ik heb genoeg moois gezien in je huis.

    Is die accu nu nog niet gesoldeerd? Kom op man, die kist moet vliegen! (en ik ben natuurlijk erg benieuwd)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Vraag

    Even een vraagje.
    Laten we eerst eens naar een detail van de tekening kijken:
    [​IMG]
    Om de vuren onder- en bovenligger (10 mm breed) worden 2 plankjes 1,5 mm triplex gelijmd (zie hieronder). Daartussen komen van voor naar achteren een plaatje 3 mm triplex, de messing huls voor de ligger (het 'doorzichtige' deel in de tekening, 3 mm) en dan een plaatje 4 mm balsa. Waarom zou hier balsa toegepast worden? Ik heb ook 4 mm triplex liggen, is dat niet veel sterker om in dit hoogbelaste deel toe te passen? Het lijkt me dat bij een harde landing waarbij de vleugel naar voren wil bewegen het einde van de messing liggerhuls het balsa in zal willen drukken. Heeft iemand hier een filosofie achter?

    De 1,5 mm triplex plaatjes om de liggers zijn inmiddels ingelijmd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De bovenste ligger is er tijdens het inlijmen los tussen gelegd om de plaatjes op de juiste afstand van elkaar te krijgen. Ik was even bang dat de ligger vastgelijmd zou worden, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Onder de onderbeplanking van de neus heb ik een achterlijstprofiel gelegd om dit omhoog te duwen, zodat de voorkanten van de binnenste ribben niet naar beneden zouden gaan hangen. De puristen zullen misschien zeggen dat ik bij het inlijmen (te) veel lijm heb gebruikt, maar dat heb ik bewust gedaan. Dit gedeelte moet stevig in elkaar zitten, dan maar een paar gram zwaarder.
    Mooi doosliggertje zo.

    [EDIT]
    Ik zit net de 8x8 driehoeksprofieltjes te snijden (zie tekening bovenaan deze posting) om in te gaan lijmen. Even proberen. Huh :confused:???
    [​IMG]

    Dat past dus niet!

    Nog een stukje tekening:
    [​IMG]

    Volgens dit stukje tekening is de plaatsing van de loodbuizen wel correct. Maar dat gaat dus niet goed in combinatie met de versterkingen op de andere tekening.
    Zou het erg zijn deze driehoeksprofieltjes helemaal weg te laten? Of misschien wat driehoekige dunne plaatjes boven en onder inlijmen in plaats van de driehoeksprofieltjes?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Om te beginnen is de balsa lijst opvulsel. Je moet natuurlijk niet heel zacht balsa gebruiken, maar een hardere kwaliteit..

    Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om zo'n "kast" te bouwen voor de vleugelbevestiging.
    Zelf zet ik altijd eerst de boven- en onderligger vast op de ribben en laat je de boel open. Als allebei de vleugels zover klaar zijn zet je ze in de middelste V-stelling op de plank en pas je de messing stukken met de strip tussen de liggers. Boven en onder en achter vul je op met stukjes (wigjes) vuren of triplex met de dikte van het messing en lijm je vast met 2 componenten lijm. Wel zorgen dat de stalen strip niet gelijmd wordt:)
    Als de boel droog is en de juiste V-stelling heeft lijm ik de boven- en onderligger vast met de lange triplex platen met 2 componenten lijm, nadat ik de eerste 4 ribben heb ingesneden om de platen de ruimte te geven. De kast voor de vleugelbevestiging daar besteed ik veel aandacht aan omdat de enorme vleugel eraan hangt en soms met veel geweld de lucht in wordt gejaagd. Sommigen verstevigen het vleugelmiddendeel nog met glasmat.

    De driehoekige balsa ribbensteunen gewoon lijmen en met een vijl rond invijlen of schuren, dan passen de loodbuizen gewoon.

    Succes, JH
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, volgens mij zal er niet één juiste volgorde zijn. Mijn idee was dus eerst de zijkanten opzetten (zie hierboven). Dan de vleugels in V-stelling neerzetten en messing huls samen met de planken ervoor en erachter inlijmen met epoxy. Als dit uitgehard is boven en onder de huls opvullen met hout, dan als laatste de bovenligger eroverheen. Ik zal kijken of ik een beetje stevig 4 mm balsa heb, anders gaat er triplex in.

    Ik had ook al bedacht dat ik de ribbensteunen gewoon in kan lijmen en dan mijn zelfgemaakte aluminium boor er weer een keer doorheen halen.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De ribsteunen heb ik gewoon ingelijmd en vervolgens heb ik mijn zelfgemaakte boor er weer doorgehaald. De loodhulzen kunnen nu weer goed geplaatst worden.
    [​IMG]

    Vraag: waarmee kan ik de plastic buizen voor het lood het beste mee in de ribben lijmen? Ik zou zeggen epoxy, maar ik hoor graag als daar andere ideeën over zijn.

    De huls voor de stalen ligger heb ik zojuist ingelijmd. Voor en achter zit triplex (ik had zo snel geen harde 4mm balsa). Het geheel is met epoxy (UHU plus) vastgezet. Nu maar hopen dat morgen de stalen plaat er weer zonder morren uitkomt en dat hij niet vastgelijmd zit....
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik blijf mezelf verbazen met hoe strak alles wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Vanmorgen wilde ik de stalen ligger loshalen. Niet dus. Hij zat vastgelijmd in één van de vleugelhelften. Mmmm, hoe gaan we dit oplossen?
    Ik heb de ligger in de bankschroef gezet, een schroevendraaier tegen de huls en dan tikken met de hamer. Tot mijn ontzetting viel na een paar lichte tikjes de hele achterlijst van de vleugel :shock:. Die zat dus duidelijk niet goed vast. Zo is het probleempje met de vastgelijmde ligger toch nog ergens goed voor geweest. De ligger is daarna overigens wel losgekomen.

    De achterlijst zat vastgelijmd met UHU HART. Zou een andere lijmsoort beter zijn? Ik zal ook de andere achterlijst eens een beetje belasten om te kijken of die ook zo makkelijk loslaat.
     
  17. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    het is toch volledig houtbouw, waarom dan niet houtlijm gebruiken?
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zou zelf ook al het hout met witte houtlijm lijmen. Ik haat de damp van secondenlijm. Ben er ooit eens goed ziek van geweest toen ik het dek moest beplanken van de Valdivia (off topic: da's namelijk een zeilboot....)

    Nu je achterlijst van de ribben is gevallen denk ik dat je het beste deze weer met dikke secondenlijm terug kan plakken.

    Goed gang erin houden he! Altijd leuk om met een Amerikaans ontwerp op een Duitse helling te zitten:D
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    UHU Hart is een balsalijm, ik verwachtte dus dat dat wel goed zou gaan. Blijkbaar toch niet sterk genoeg voor de wat zwaarder belaste verbindingen (zoals een achterlijst aan een vleugel waartegen getimmerd wordt :hammer:).
    Ik ga het zo weer vastzetten, ik denk toch dat ik het met houtlijm ga doen. Heel licht opschuren en dan weer met wat spelden op de bouwplank vastleggen. Of zou secondenlijm nog steviger zijn? De damp van secondenlijm is inderdaad niet ideaal, hoewel het van de dikke nog wel meevalt.

    Mijn doel is zeker dat hij afkomt voor onze expeditie. Moet lukken, duurt nog ruim 3 maanden.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Sinds mijn opmerking "voorlopig weinig tijd" gaat het weer als een speer :).

    De bovenste vuren hoofdligger zijn ingelijmd. Na het inleggen heb ik er folie overheen gelegd, daarna een even brede vuren lat erop en daarboven boeken om de boel lekker aan te drukken.
    [​IMG]

    De binnenvleugels zijn nu voorlopig klaar. Hier kan ik pas fatsoenlijk aan verder als de buitenvleugels eraan moeten worden gemaakt.
    Veel tijd gaat zitten in kleine klusjes zoals het maken van deze blokjes:
    [​IMG]

    Mijn procedure: blokje balsa op de juiste diepte snijden. Vervolgens op breedte afzagen. Ik zaag het net iets te breed, waarna ik het op een ijzervijl precies op maat schuur. Ze passen nu strak tussen de ribben. De blokjes leg ik tussen de ribben en ik teken de contouren van de ribben af. Het grootste deel van de afschuining verwijder ik met een davids schaafje. Daarna weer fijn op maat maken met de ijzervijl. En als laatste inlijmen natuurlijk. Het geeft wat rommel en kost veel tijd, maar dit zijn ook wel weer leuke klusjes.
    [​IMG]

    Ik was even benieuwd naar de gewichten van de vleugels zoals ze er nu liggen. Links 148 gram, rechts 139 gram. Dat is toch ruim 6% verschil. Ik begrijp niet helemaal waar dat vandaan komt. Met het uitzoeken van het hout heb ik zoveel mogelijk gelijk wegende plankjes voor links en rechts genomen. Verder heb ik van beide vleugels tegelijk opgebouwd, juist om dit soort verschillen te voorkomen. Het is niet heel schokkend, maar dit is toch meer verschil dan ik verwachtte.

    Nu kan ik beginnen met de buitenvleugels. De eerste 2 plankjes liggen al.
    [​IMG]

    Vanavond ga ik de zolder eens goed aan kant maken, mijn vrouw wil strijken (nou ja, 'willen' is een groot woord). Aangezien ik veel op de strijkplank en -tafel werk moet ik even wat opruimen. Ik wil haar met het strijken niet teveel ontmoedigen, anders mag ik het in de toekomst zelf doen ;).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina