Mijn eerste ervaringen electro F3A

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 11 apr 2008.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    Goed te lezen dat de Synergy gevlogen heeft.

    volgens Hacker http://www.hacker-motor.com/images/Catalog08/Hacker-2008-WEB 36+37.pdf

    draai je op de '14' een 21x13, dat maakt al weer wat uit. Je kan ook rustig naar een 21x14 gaan, dan neemt je stroom bij volgas wel toe, maar omdat je dan weer minder gas hoeft te geven om je model op snelheid te houden verdien je dat weer terug.

    Succes
    Winfried
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij deze
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Mooi toestel.. nu snel die abbra vliegklaar maken en dan deze voor een prikkie aan mij verkopen ;)
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zwaartepunt. Hierover loopt een draadje op RCUniverse van mij zowel als van Henri.
    Ik heb met 285mm van TE gevlogen. Slechts iets up bij level of iets down inverted en net iets te pitch gevoelig voor mij.
    8% rudder - elevator up in meskant om pitch naar de buik te voorkomen. Conclusie wat mij betreft: de door ZN aangerade 290mm is voor mij waarschijnlijk precies goed.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Die pitch naar buik had de Alliance ook, maar dat weet ik nog aan een te achterlijk zwaartepunt, waardoor je voor level flight teveel down gaat trimmen, wat meskant dus naar naar buik toe pitchen betekend.

    Wat doet hij bij level vlucht met die mix? op zich beweert men dat deze toestellen wel de neiging hebben van pitch te veranderen bij ruddertoepassing..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2008
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooie kist Hans:)
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De eer komt natuurlijk Haijo toe.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja ok, maar hij is nu van jou toch:)

    Die Haijo verkoopt nog wel eens wat geloof ik.....:)

    Grt.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Eerst de Merlin er uit.
     
  10. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Leuk ding!

    Heb je er geen last van dat die bonk accu's vrij laag in de romp hangt?
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik heb er nog te weinig mee gevlogen om dat goed te kunnen beoordelen. Daarnaast zie ik weinig mogelijkheden om er wat aan te veranderen zonder echt ingrijpend hak- en breekwerk.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Heb 'm vandaag zien vliegen en zag er goed uit! Motor was inderdaad totaal niet lawaaiig, geen vervelend geluid. Niet zo stil als de hacker F3A, maar nog altijd fors stiller dan welke brandstofkist dan ook en zeker geen onprettig geluid. Misschien dat de vertraging nog meer herrie gaat maken als ie wat meer gelopen heeft, maar vooralsnog kunnen de verhalen over lawaaiige vertragingen die klinken als een bak met knikkers waar in geroerd wordt, wat mij betreft naar het land der fabeltjes..

    Voor mij staat het wel vast, ook weer na het zien van deze kist.. de Alliance is de laatste keer dat ik geld heb uitgegeven aan iets waar brandstof inmoet.

    Nou ja.. zeg nooit nooit, ik ga Hans wel goed volgen dit seizoen, kijken wat de ervaringen zijn, maar vooralsnog zag het er erg goed uit allemaal.
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    En dat er nog veel mensen mogen volgen!
     
  14. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    LOL,

    voor jij op het veld kwam hebben we met een aantal mensen een heel gesprek gehad over electrovliegen.

    Een woordje wat een paar keer langskwam, en wat ik anders eigenlijk nóóit hoor :D, dat was het woordje 'aggregaat'.

    Dat is een zeer nuttig accessoire om op velden zonder 220V je accu's op te kunnen laden...

    En wat gaat er in zo'n aggregaat?
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Lees hier Plettenberg EVO 30. In dit toestel zit de Hacker.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Haha, chaoot, ik bedoel die motor die Frank heeft, en dat is inderdaad een plettenberg.
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik weet niet hoe het anderen vergaat met de Hacker, maar ik merk dat na zo'n tien vluchten het geluid begint toe te nemen. Als je een slinger aan de prop geeft maken de tandwielen al een scherper geluidje dan na net ingevet te hebben.

    Ondanks dat, volgens de handleiding, pas na 50-70 vluchten het vet vervangen moet worden, heb ik hem al na 20 vluchten geopend en het vet vervangen. Je ziet dat alles redelijk droog is en het vet, dat zo dik is als vaseline, dan in de hoeken zit.
    Voor zover ik alles nu kan beoordelen lijkt mij deze oplossing met dat dikke vet niet zo'n goede. Voor de rest is wat mij betreft het electro vliegen super en is de Hacker als aandrijving erg prettig.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat jij beschrijft, gebeurde ook met de haakse tandwieloverbrengingen van mijn heli's, lang, lang geleden. Oliebad lijkt me beter, ook qua koeling.

    Hans, ooit, 2-3 jaar geleden, hier op het forum of bij jullie op het veld, heb jij geschreven/gezegd dat je elektro (nog) experimenteel vond. Je vindt elektrovliegen inmiddels super maar vind je het nog steeds experimenteel?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    mmh, toch weer geen 100% suc6 met de vertraging....... ben benieuwd hoe lang die goed blijft. Had hetzelfde met maxon na voor mijn gevoel veel te weinig vluchten. Je blijft smeren.

    Het is dat het rendement zo hoog is vergeleken met een buitenloper......
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Ron, lastige vraag, hangt een beetje af van het perspectief waarin je het plaatst. Mijn opmerking van destijds was gegeven in relatie tot een aantal setups van motor en regelaar die bij mij niet optimaal werkten en niet vanuit de potentie van electrische aandrijvingen.

    Inmiddels levert Multiplex werkende sets bij bij hun elapor modellen. Hier kan je dus gegarandeerd een werkende oplossing kopen en is daarmee zeker de experimentele fase voorbij.
    Tegelijkertijd lees je nog steeds dat er mensen een pack kopen dat heel snel defect raakt of nog niet door de winkelier de juiste combinatie van Kv, prop-grootte cellenaantal en capaciteit aangeraden kan worden.
    Je kan iedereen vragen welke methanolmotor er op de standaard calmato past, maar nog niet welke electro-setup hier het beste funktioneert.

    Inmiddels is de techniek en de prijsstelling wel zodanig dat je een wat grotere penetratie van electro-aandrijvingen zou verwachten dan het bijvoorbeeld nu op onze club het geval is.
     

Deel Deze Pagina