Hoi Hans Goed te lezen dat de Synergy gevlogen heeft. volgens Hacker http://www.hacker-motor.com/images/Catalog08/Hacker-2008-WEB 36+37.pdf draai je op de '14' een 21x13, dat maakt al weer wat uit. Je kan ook rustig naar een 21x14 gaan, dan neemt je stroom bij volgas wel toe, maar omdat je dan weer minder gas hoeft te geven om je model op snelheid te houden verdien je dat weer terug. Succes Winfried
Zwaartepunt. Hierover loopt een draadje op RCUniverse van mij zowel als van Henri. Ik heb met 285mm van TE gevlogen. Slechts iets up bij level of iets down inverted en net iets te pitch gevoelig voor mij. 8% rudder - elevator up in meskant om pitch naar de buik te voorkomen. Conclusie wat mij betreft: de door ZN aangerade 290mm is voor mij waarschijnlijk precies goed.
Die pitch naar buik had de Alliance ook, maar dat weet ik nog aan een te achterlijk zwaartepunt, waardoor je voor level flight teveel down gaat trimmen, wat meskant dus naar naar buik toe pitchen betekend. Wat doet hij bij level vlucht met die mix? op zich beweert men dat deze toestellen wel de neiging hebben van pitch te veranderen bij ruddertoepassing..
Ik heb er nog te weinig mee gevlogen om dat goed te kunnen beoordelen. Daarnaast zie ik weinig mogelijkheden om er wat aan te veranderen zonder echt ingrijpend hak- en breekwerk.
Heb 'm vandaag zien vliegen en zag er goed uit! Motor was inderdaad totaal niet lawaaiig, geen vervelend geluid. Niet zo stil als de hacker F3A, maar nog altijd fors stiller dan welke brandstofkist dan ook en zeker geen onprettig geluid. Misschien dat de vertraging nog meer herrie gaat maken als ie wat meer gelopen heeft, maar vooralsnog kunnen de verhalen over lawaaiige vertragingen die klinken als een bak met knikkers waar in geroerd wordt, wat mij betreft naar het land der fabeltjes.. Voor mij staat het wel vast, ook weer na het zien van deze kist.. de Alliance is de laatste keer dat ik geld heb uitgegeven aan iets waar brandstof inmoet. Nou ja.. zeg nooit nooit, ik ga Hans wel goed volgen dit seizoen, kijken wat de ervaringen zijn, maar vooralsnog zag het er erg goed uit allemaal.
LOL, voor jij op het veld kwam hebben we met een aantal mensen een heel gesprek gehad over electrovliegen. Een woordje wat een paar keer langskwam, en wat ik anders eigenlijk nóóit hoor , dat was het woordje 'aggregaat'. Dat is een zeer nuttig accessoire om op velden zonder 220V je accu's op te kunnen laden... En wat gaat er in zo'n aggregaat?
Ik weet niet hoe het anderen vergaat met de Hacker, maar ik merk dat na zo'n tien vluchten het geluid begint toe te nemen. Als je een slinger aan de prop geeft maken de tandwielen al een scherper geluidje dan na net ingevet te hebben. Ondanks dat, volgens de handleiding, pas na 50-70 vluchten het vet vervangen moet worden, heb ik hem al na 20 vluchten geopend en het vet vervangen. Je ziet dat alles redelijk droog is en het vet, dat zo dik is als vaseline, dan in de hoeken zit. Voor zover ik alles nu kan beoordelen lijkt mij deze oplossing met dat dikke vet niet zo'n goede. Voor de rest is wat mij betreft het electro vliegen super en is de Hacker als aandrijving erg prettig.
Wat jij beschrijft, gebeurde ook met de haakse tandwieloverbrengingen van mijn heli's, lang, lang geleden. Oliebad lijkt me beter, ook qua koeling. Hans, ooit, 2-3 jaar geleden, hier op het forum of bij jullie op het veld, heb jij geschreven/gezegd dat je elektro (nog) experimenteel vond. Je vindt elektrovliegen inmiddels super maar vind je het nog steeds experimenteel?
mmh, toch weer geen 100% suc6 met de vertraging....... ben benieuwd hoe lang die goed blijft. Had hetzelfde met maxon na voor mijn gevoel veel te weinig vluchten. Je blijft smeren. Het is dat het rendement zo hoog is vergeleken met een buitenloper......
Ha Ron, lastige vraag, hangt een beetje af van het perspectief waarin je het plaatst. Mijn opmerking van destijds was gegeven in relatie tot een aantal setups van motor en regelaar die bij mij niet optimaal werkten en niet vanuit de potentie van electrische aandrijvingen. Inmiddels levert Multiplex werkende sets bij bij hun elapor modellen. Hier kan je dus gegarandeerd een werkende oplossing kopen en is daarmee zeker de experimentele fase voorbij. Tegelijkertijd lees je nog steeds dat er mensen een pack kopen dat heel snel defect raakt of nog niet door de winkelier de juiste combinatie van Kv, prop-grootte cellenaantal en capaciteit aangeraden kan worden. Je kan iedereen vragen welke methanolmotor er op de standaard calmato past, maar nog niet welke electro-setup hier het beste funktioneert. Inmiddels is de techniek en de prijsstelling wel zodanig dat je een wat grotere penetratie van electro-aandrijvingen zou verwachten dan het bijvoorbeeld nu op onze club het geval is.