Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Key tnx voor alle antwoorden.
Ik ga eens langs rc fun, wanneer hij verhuisd is, en ik ga eens kijken voor hoeveel ik de fg de deur uit kan doen:D

Frankyman
 
Tijd terug had ik een vraag hoe het komt dat mijn motor stationair heel slecht loopt, verspringt in toeren uit zich zelf. Nu heb ik ruimte op het as die door de carb loopt. Kan dit de oorzaak ook zijn dat hij valse lucht krijgt hierdooor?
Ik heb een nieuwe motor besteld 26 cc zenoah met 4 punts cilinder, hoe voorkom ik dat er weer speling op het asje komt, en waardoor komt het eigenlijk?
 
Tijd terug had ik een vraag hoe het komt dat mijn motor stationair heel slecht loopt, verspringt in toeren uit zich zelf. Nu heb ik ruimte op het as die door de carb loopt. Kan dit de oorzaak ook zijn dat hij valse lucht krijgt hierdooor?
Ik heb een nieuwe motor besteld 26 cc zenoah met 4 punts cilinder, hoe voorkom ik dat er weer speling op het asje komt, en waardoor komt het eigenlijk?
Die speling komt door stof/zand wat via de buitenkant tussen het asje komt. Door het heen-en-weerdraaien schuurt het stof/zand de koperen as helemaal uit. Uiteindelijk ontstaat er dermate veel ruimte dat je valse lucht aanzuigt. Er zijn er al velen die de meest merkwaardige pogingen hebben ondernomen om dit probleem te voorkomen (rubber ringetjes, siliconenkit, kogellagers etc.) maar het lijkt nog uitstel van executie. Als er problemen optreden alles goed schoonmaken en het asje vervangen, eventueel een hard stalen as erin zetten (als je geen Walbro 813 hebt).
 
Die speling komt door stof/zand wat via de buitenkant tussen het asje komt. Door het heen-en-weerdraaien schuurt het stof/zand de koperen as helemaal uit. Uiteindelijk ontstaat er dermate veel ruimte dat je valse lucht aanzuigt. Er zijn er al velen die de meest merkwaardige pogingen hebben ondernomen om dit probleem te voorkomen (rubber ringetjes, siliconenkit, kogellagers etc.) maar het lijkt nog uitstel van executie. Als er problemen optreden alles goed schoonmaken en het asje vervangen, eventueel een hard stalen as erin zetten (als je geen Walbro 813 hebt).

Ja, op het neiuwe type zit een walbro. Probleem opgelost dus? het is trouwens dit type carb: av522 wt813 w/mod linkage, wat is hier anders aan dan een gewone carb?
 
Bij de walbro 813 krijg je hier nog veel meer last van en dan gaat je acceleratie pompje ook nog eens extra problemen geven. Sleurhutje bedoeld dat er voor deze carb niet zo'n as verkrijgbaar is.
 
plaatsen nieuwe motor.

Bij het plaatsen van een nieuwe motor, is het rechtzetten van de motor genoeg om dit op het oog te doen. Of zijn hier tips en truuks voor?
 
Bij het plaatsen van een nieuwe motor, is het rechtzetten van de motor genoeg om dit op het oog te doen. Of zijn hier tips en truuks voor?
Ik heb zo'n laserdingetje van de Blokker (iets van 3,95 of zo) gebruikt waarmee je schilderijtjes op één lijn kunt hangen. Die hang je boven de motor zodat het laserstraaltje een streep over het motorblok heen trekt, van het vliegwiel naar de koppeling. Zet het lijntje zo dat deze in het midden van de krukas aan beide kanten loopt. Je kunt nu snel zien of het lijntje ook over het midden van de as van de clutch bell loopt. Als dat zo is, staat alles perfect uitgelijnd.

Ik weet het, het is best creatief maar werkt wel. ;)
 
Ik heb zo'n laserdingetje van de Blokker (iets van 3,95 of zo) gebruikt waarmee je schilderijtjes op één lijn kunt hangen. Die hang je boven de motor zodat het laserstraaltje een streep over het motorblok heen trekt, van het vliegwiel naar de koppeling. Zet het lijntje zo dat deze in het midden van de krukas aan beide kanten loopt. Je kunt nu snel zien of het lijntje ook over het midden van de as van de clutch bell loopt. Als dat zo is, staat alles perfect uitgelijnd.

Ik weet het, het is best creatief maar werkt wel. ;)

Snap ik niet helemaal, dat zal toch altijd zo zijn, je clutchbell houder zit toch vast aan je motorblok. Hier door zal de clutchbell as toch altijd in 1 lijn lopen met je motor?
 
Snap ik niet helemaal, dat zal toch altijd zo zijn, je clutchbell houder zit toch vast aan je motorblok. Hier door zal de clutchbell as toch altijd in 1 lijn lopen met je motor?
Ja, sorry. Halve informatie. :oops:

Je clutchbellhouder kun je wel uit het midden monteren. Dat zal maar een paar tienden van een millimeter zijn maar genoeg om te gaan resoneren waardoor de lager vrij snel versleten zijn en een hoop warmte wordt ontwikkeld.

Ik was vergeten te zeggen dat je dan met een winkelhaak kunt controleren of de as haaks staat op de spur gear. ;)
 
Ja, sorry. Halve informatie. :oops:

Je clutchbellhouder kun je wel uit het midden monteren. Dat zal maar een paar tienden van een millimeter zijn maar genoeg om te gaan resoneren waardoor de lager vrij snel versleten zijn en een hoop warmte wordt ontwikkeld.

Ik was vergeten te zeggen dat je dan met een winkelhaak kunt controleren of de as haaks staat op de spur gear. ;)

ja ok, helemaal duidelijk. Maar al met al zal eht toch niet zo heel veel uitmaken of je motor zelf niet helemaal haaks of recht staat. Dan lopen toch alleen je twee tandwielen niet helemaal goed in mekaar? Maar vreten/slijten die zich zelf dan niet goed inmekaar?
 
ja ok, helemaal duidelijk. Maar al met al zal eht toch niet zo heel veel uitmaken of je motor zelf niet helemaal haaks of recht staat. Dan lopen toch alleen je twee tandwielen niet helemaal goed in mekaar? Maar vreten/slijten die zich zelf dan niet goed inmekaar?
Als de tandwielen scheef op elkaar duwen, dan zorgt dat ook voor druk op de lagers in de clutchbellhouder. Die zullen dus aanmerkelijk warmer worden en sneller slijten. Tevens kan er best wel wat vermogen verloren gaan hierdoor. Ook je tandwielen zullen veel sneller slijten. Het is mij gelukt om een plastic spur een 18T pinion een middag glad te krijgen asl gevolg van slecht uitlijnen... :?
 
Als de tandwielen scheef op elkaar duwen, dan zorgt dat ook voor druk op de lagers in de clutchbellhouder. Die zullen dus aanmerkelijk warmer worden en sneller slijten. Tevens kan er best wel wat vermogen verloren gaan hierdoor. Ook je tandwielen zullen veel sneller slijten. Het is mij gelukt om een plastic spur een 18T pinion een middag glad te krijgen asl gevolg van slecht uitlijnen... :?

en dat kost geld geld en geld, laatste vraag ken jij deze clutchbell, zitten een gat in voor stellen van je elcon, super handig lijt mij. Of is het juist niet handig omdat er zand door het gaatje en de geluven kan komen?
RC Tuning Raalte
 
en dat kost geld geld en geld, laatste vraag ken jij deze clutchbell, zitten een gat in voor stellen van je elcon, super handig lijt mij. Of is het juist niet handig omdat er zand door het gaatje en de geluven kan komen?
RC Tuning Raalte
Sowieso zou ik geenalu clutchbell nemen. In combinatie met zand zijn die binnen een mum van tijd versleten (lees letterlijk door-/weggesleten). 8O De stalen clutchbells zijn veel sterker. Als je echt goede wilt hebben, moet je zo'n afgedraaide stalen nemen. Die zijn perfect rond en recht omdat ze uit één stuk zijn gedraaid op een draaibank. Merk ben ik even kwijt. :?
 
... Als er problemen optreden alles goed schoonmaken en het asje vervangen, eventueel een hard stalen as erin zetten (als je geen Walbro 813 hebt).
Het plaatsen van een hard stalen as is het probleem niet oplossen maar verplaatsen... Nu slijt de as weg en blijft het carb.huis in takt... met een hard stalen as slijt het huis en blijft de as in takt... je mag raden welke duurder is om te vervangen.

Zoals gezegd, goed in de gaten houden en zodra de speling er is de as vervangen...
 
Het plaatsen van een hard stalen as is het probleem niet oplossen maar verplaatsen... Nu slijt de as weg en blijft het carb.huis in takt... met een hard stalen as slijt het huis en blijft de as in takt... je mag raden welke duurder is om te vervangen.

Zoals gezegd, goed in de gaten houden en zodra de speling er is de as vervangen...
Mwah, mijn ervaring is dat na één of twee keer een zacht asje vervangen het huis ook dusdanig uitgesleten is dat een nieuw asje ook niet meer uitmaakt. Dus dan wordt het alsnog het rond archief. ;) :D
 
Als ik op marktplaats kijk dan lijkt het er op dat hpi baja rijders de auto na 1 of 2 keer rijden al moe zijn. Zo te zien zijn de FG gebruikers meer tevreden over hun auto.

Zal de FG alles bij elkaar genomen dan toch beter zijn?
 
Als ik op marktplaats kijk dan lijkt het er op dat hpi baja rijders de auto na 1 of 2 keer rijden al moe zijn. Zo te zien zijn de FG gebruikers meer tevreden over hun auto.

Zal de FG alles bij elkaar genomen dan toch beter zijn?
En waar baseer je dat dan op? Misschien zijn Baja-rijders wel eerlijker en openhartiger dan FG-rijders... :rolling:
 
Ik baseer dat gewoon op 't feit dat er veel hpi's aangeboden worden op marktplaats. Er komen iedere dag wel een paar nieuwe bij. Alleen jammer dat ze er op 't moment iets meer voor vragen dan dat een nieuwe hpi kost.
 
Als ik op marktplaats kijk dan lijkt het er op dat hpi baja rijders de auto na 1 of 2 keer rijden al moe zijn. Zo te zien zijn de FG gebruikers meer tevreden over hun auto.

Zal de FG alles bij elkaar genomen dan toch beter zijn?



Denk het niet :nooo::nooo: Was vanmorgen bij Verspaget Modelbouw in Eindhoven
die heeft FG uit zijn collectie gehaald omdat ze niet meer verkopen , iedereen wil een Baja 5B of SS
Hij wil ze nog wel bestellen maar zet ze niet meer in de winkel ;)
 
Klop, iedereen wil een hpi baja maar waarom word deze weer zo snel verkocht?
Ik zelf heb ook zin om een off-road te kopen maar als ik over de problemen lees met de motor van de hpi dan durf ik niet zo goed. Snap niet goed dat ze in zo'n mooi model een kloon van zenoa zetten.
 
Back
Top