Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Psygho (Emil), 2 jul 2007.

1. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    mooie circuits zijn er maar een paar. Ik rijd al enkele jaren overal waar maar gereden kan worden.
    De standaart koppeling word in de hele wereld op 99% van alle bigscale auto's aangebracht af fabriek, voor zover ik weet is de enige uitzondering de cleon. Dus daar is de HPI Baja geen uitzondering op
    De Hbc race op het asfalt van Mach Heemstede heb ik gereden vorig jaar en ben daar 2e geworden zonder slijtage aan wat dan ook. dwz dus de hele dag racen op een gripvolle asfaltbaan op het scherp van de snede.
    Alle maar dan ook alle ontstekingen van de bigscale auto's worden op dezelfde manier vervaardigd, en kunnen dus geweldig goed tegen duinzand. De HPI baja word in the states juist daarvoor gebruikt, ieder jaar een geweldig spektakel. YouTube - Oneill Brothers Racing HPI Baja 5B At Dumont Dunes Deze wagens hebben geen aanpassing op de ontsteking! Welke aanpassing zou je trouwens willen doen daar?
    Als je de schokbrekers origineel hebt en op de juiste manier vult, kun je daar best mee uit de voeten. Maarrr mocht je ze willen modificeren door er keringen in te zetten kost dat dus extra nl. 34 euro voor 4 schokbrekers. Aan de voorkant heb ik er al 4 jaar de originele ringetjes in zitten en zijn nog steeds dicht. Dus voor 34 euro kun je weer jaren vooruit.

Dus de HPI Baja kun je juist overal rijden daar is ie juist voor gemaakt, lekker bashen. Maar bij bashen komt ook een ander gevaarlijk punt kijken, en dat is de rijstijl van de vinger aan de trigger. Maak je een fout of bots je ergens tegen aan......daar geen bigscale auto tegenop, zelfs geen neppert

2. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Mooi stukje Will,maar niet teveel ervanuitgaan dat de rest pro's zijn zoals jij de hobby beoefend ;)
    Is het wat die seal's in de schokbrekers dan?,lees vaker over de schokbrekers,maar heb er eigenlijk nog nooit 1 kapot of lek gehad...wil er wel Hpi blauwe veren opdoen,hij is wat zwaarder geworden door de opties,en ligt gauw met zijn kontje op de grond..
    Gr. Mike

3. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik ben ook geen pro, ik kan de hele snelle heren op het NK ook niet bijhouden.

Daarom juist is de HPI baja zo'n mooi instap model, zo uit de doos lekker raggen. Maar veel mensen raken verward in het grote aanbod van after market produkten. En dat zijn nou juist die mensen die pas beginnen met deze hobby. Op de een of andere manier zijn ze erg vatbaar voor de exotische buitenlandse hop ups die inderdaad een vermogen kosten. Een heleboel ervan zijn erg mooi of inderdaad een toevoeging maar ik kijk ook wel eens bij Dave of TGN of nationaal, en dan valt af en toe mijn mond open van verbazing wat er nu weer aangeboden word. En dan ook vaak die prijzen die erbij staan. Overigens moet ieder kopen wat ie wil hoor en het is ook een hobby om een mooie auto te bouwen. Ik heb 2 jaar geleden een hele mooie baja gebouwd kompleet alu. en carbon. 4 schijven, voorkant en achterkant onafhankelijk aangestuurd, alles erop en eraan. Ik heb er 3 keer mee gereden, ik kan je zeggen loopt super, remt super. Hij staat bij me op de plank, ik denk dat ik hem ga verkopen. RC Tuning Raalte • Toon onderwerp - Beeld verhaal Fast Wil's nieuwe carretje Want wat denk je....ik rijd liever met mijn oude standaart beesje lekker gooien en smijten, snelle rondetijden noteren. En alles gewoon kunststof. jah er sneuvelt wel eens iets als je iets of iemands autootje raakt, kost dan geen drol en je kunt weer verder racen. Zo vind ik het ook een misverstand dat als je een neppert koopt je met een paar hopups hetzelfde resultaat krijgt. Ik heb diverse onderdelen in mijn handen gehad, en ik kan je verzekeren dat die delen echt onder de maat waren vergeleken met HPI. Ik denk hard te kunnen maken dat ik met wat simpele testjes bijna ieder onderdeel eruit kan halen van HPI of een neppert. Het is denk ik veel leuker om elkaar te helpen en van elkaar te leren hoe je een HPI baja kunt perfectioneren door hem op de juiste manier op te bouwen en af te stellen met de standaard spullen en eventuele aanvullingen die een mooie verbetering zijn voor het rijgedrag van de auto zodat de bestuurder makkelijker en doeltreffender zijn carretje over de zandvlakten, circuits, stranden, of grasvelden kan sturen. Ik lees wel eens dat iemand voordat ie aan het bouwen is al rondvraagt wat ie er voor hopups op zal gaan doen? En ja er zijn best wel dingen die ik zou doen. Maar ik kan veeeeel meer dingen opsommen die ik niet zou doen. Of bv bij het bouwen van een nieuwe auto zijn er zoveel dingen die niet of nauwelijks gedaan worden omdat men ze gewoon niet weet.
    Lijstje: kost niks of bijna niks. Alle lagers lijmen, zowel in metaal als in kunststof.
    Alle bewegende delen netjes wat smeren en schoon houden en evt. spelingsvrij houden. Ik shim alles uit zelfs mijn draagarmen, wielhubs koppelingsklok, stuurinstalatie. echt alles. Alle boutjes borgen met locktite, op alle pakkingen wat pakkingkit doen. O ja, isolator vlakken, en niet te vast aandraaien.
    En stel nou dat er iets kapot gaat, dan heb je pas een goede reden om te kijken of er misschien een verbeterde versie is op de aftermarket. Tenzij je het natuurlijk wel vet vind om met mooie exotische dingen op je HPI Baja rond te rijden. Maar dan moet je niet moeilijk doen over de centen die een 'baja' kost voordat ie "rijklaar" is, want dat was ie al.

Ps nog iemand op zoek naar een zeer fraaie BAJA met alles drop en dran, ik ga hem binnenkort effe poetsen en dan gaat ie op marktplaats. Hij staat hier toch maar stof te verzamelen.

O ja vergeten, die umbrella seals zijn uitstekend, ik zou wel het tooltje erbij nemen want dan kun je ze eigenlijk pas goed aanbrengen, let op met monteren en zoek effe naar de PHAT DAD tuttorial want ook hiermee zijn er veel gesneuveld omdat men ze verkeerd monteerd. En blauw achterveren rijd ik bijna nooit mee, word ie wat springerig van ,eerder dikkere olie erin, 20 of 25. Dempt ie wat meer en slingert ie wat minder op het rechte stuk.

Laatst bewerkt: 19 apr 2011
  4. kostenko

kostenko

Lid geworden:
    13 jun 2009
    Mooi stukje Wil :yes:

5. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Wederom,mooi stukje:yes:
    Ik heb er sowieso een paar opties op,die ik verplicht vond,waarvan ook wat eigenbouw/ontwerpen van her en der,wat natuurlijk het mooist is..
    Ben begonnen met een bumper,anders krijgt de voortrein zo'n klap met een botsing,aluminium plaatjes geknipt om tegen binnenkant chassis aan te plakken tegen rommel,raampjes natuurlijk met stoffilter om starter en luchtfilter..
    Stukje plastiek geknipt en tegen achterarm aangemaakt,tegen het zandspuiten tegen de rubber hoesjes aandrijfas.
    Aluminium onderplaat tegen het afknappen Sidepod kapjes.
    3e kanaal kill switch,dakje van 5T op de rolkooi van de 5B.
    Rem upgrade met veertjes erbijtussen..komt nog een printplaat tussen ipv de ster tussen de rem.
    Gasstang vervangen door een ander principe..carburateurtje aangepast doormiddel van een setje van bigscaleforum,(kunstof hulsjes erom)
    Oei,zo kan ik nog ff doorgaan:yes:..er is almaardig wat geld opgegaan zo,wat ik niet van plan was!..het aluminium nog niet eens meegerekend! (gehele ophanging)
    Blijft leuk,vooral nu met een exstra demper achter de 5T uitlaat,zo heerlijk stil,en power zat!
    Mooi werk hè?

6. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    ja mooi werk, de hoesjes om je filter en trekstarter zijn natuurlijk erg goed. Maar de hop up die je noemde voor de remmen is natuurlijk goud waard voor ieder die een HPI baja bouwt. 2 stukjes pennenveer,niet te lang, tussen de remschoenen. Dat is er zo ingeburgerd dat ik ze vergeet te noemen.
    Maar aan deze wijsheid heeft iedere HPI Baja erg veel aan, en belangrijk kost nog steeds weinig.
    En dakje van 5T is fantastisch als je wedstrijden of meetings rijd, je rolt eerder door als je op je dak land en iedereen heeft een handvat om hem eventueel weer recht te zetten. Raampje aan de voorkant is bij mij altijd aanwezig, de zijraampjes heb ik er alleen opzitten als ik niet op kunstgras rijd.

7. paul Vingerhoets

paul Vingerhoets

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Ik was inderdaad de carb.as nog vergeten kan ook niet tegen zand.
    Wat de ontsteking betreft, die was bij mij na ong. 3 tankjes volledig gestraald aan de kant
    van vliegwiel contacten lagen bloot en kapot, heb dan wel nieuwe gekregen uit coulance
    Maar wat ik kon doen om het te voorkomen werd niet verteld dus een carterhoes besteld en gemonteerd alsook op de trekstarte kon ook al niet tegen zand zal allemaal bij een cloon wel hetzelfde
    zijn, maar HPI in dus niet heilig meer bij mij.
    Ik probeer ook allen dingen te vervangen die kapot gaan of het me gemakkelijker maken, b.v. snelkoppeling op luchtfilter

8. johannes

johannes

Lid geworden:
    9 jun 2009
    je kan je ontsteking al voor een deel beschermen tegen zand stralen door hem van de onderkant in te smeren met silecone kit,

9. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Die van jou werkt toch niet meer Johannes? ;)

Ga je dat ook met je nieuwe ontsteking doen?
    Ben wel benieuwd, wacht nog even op hoe het bij jou gaat, en dan moet ik er ook aan geloven, anders gaat die van mij ook kaduk door al het zand

10. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Lagers lijmen, waarom Wiljan?
    In mijn baja zitten ze niet gelijmd, maar ze zitten zeker niet los.

De bewegende delen smeren. Dit heb ik ook gedaan, maar nu piept er van alles aan de ophanging (en ja ik ben zeer precies met schoonmaken ;)).
    Bedoel je dat je de asjes goed insmeert?

11. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Tjonge jonge,ik hoop dat je ook zo zuinig bent op je vrouw ;)

12. Optic

Optic

Lid geworden:
    23 feb 2010
    Jep, mijn ontsteking ziet er ook zo ongeveer uit:

Zeer goede mod, nooit meer last van blootliggende contacten door het zandstralen.

13. johannes

johannes

Lid geworden:
    9 jun 2009
    die daar op de foto staat was al kaduuk ja:rolleyes:,

en de nieuwe had ik gelijk in gesmeert met silecone voordat ik hem op de baja had gezet.
    en met die heb ik al 1 keer in beerze gereden en een keer bij de zuiderzee haven in kampen, en hij ziet er nogsteets goed uit:yes:.

dus een prima mod

Optic; die van jouw ziet er mooi uit met dat blauw:yes:

Tiemen; als je het nog niet gedaan heb dan zou ik het zo snel mogelijk doen:teacher:, tenminste als je nog een keer in beerze komt rijden:D

14. Optic

Optic

Lid geworden:
    23 feb 2010
    Ik gebruik hiervoor duurzame (blauwe) silecone van Loctite (nr 5926). Heb deze mod toegepast op men originele motor waarmee ik een goeie 50 liter mee verstookt heb. Nu heb ik dit uiteraard ook bij men recent nieuw aangekochte motor toegepast (foto vorige post). De laag silecone was na 50 liter een klein beetje dunner geworden maar bood nogsteeds voldoende bescherming. Goedkope mod en zeker een aanrader voor mensen die vaak in het zand rijden. Outerwears filters houden niet alles tegen, fijnstof is nog voldoende om iets te zandstralen.

15. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Tuurlijk kom ik naar Beerze Johannes, wat dacht jij dan!
    Ik kan alleen niet zo vaak rijden als ik wel zou willen, de vrouw werkt ook in het weekend, zodat ik meestal 1x per 2 weken een zaterdagmiddag heb, of er moet ziekte zijn op haar werk (zorg). Dan heb je ook je je gezinstijd, dus er is niet heel veel tijd over.
    Én dan ook nog kiezen tussen: Beerze, Havelte en Biddinghuizen ;)

16. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dit is de eerste keer dat ik zie dat de ontsteking doorgestraalt word door zand.
    En dat met die siliconekit lijkt me een zeer goede oplossing. Maarrrr, dit is niet iets specifieks van de HPI Baja. Deze ontsteking zit op alle Bigscale auto's.

Het vastlijmen van de lagers gebeurd om meedraaien van de buitenste of binnenste lagerschaal te voorkomen. De passing van onze kunststof delen is dusdanig dat je je lagers met je vingers in kunt duwen, en dus niet geperst hoeven te worden. De kans dat de lagers in het kunststof ronddraaien is dus aanwezig, zeker als het kunststof wat warmer word en daardoor ook soepeler.
    Ik lijm ze met secondenlijm aan het kunststof en met locktite 222 aan metaal. Ik gebruik maar een heeeeel klein beetje. Je moet natuurlijk wel ontzettend opletten dat er niks in het lager terecht komt anders kun je je lager meteen weggooien.
    Zo ook alle lagers in het gearbox. Ik lijm dus ALLE lagers.
    Met het smeren van bewegende delen beboel ik letterlijk alles wat beweegt.
    En ik heb voor diverse delen ook ander smeermiddel. Maar het meeste gebruik ik fietsketting smeermiddel voor regenomstandigheden. Die is dun als je hem aanbrengt en word dik na een nachtje. Het is belangrijk dat je niet teveel aanbrengt en dat je juist smeermiddel gebruikt die niet plakt zodat er geen zand aan kleeft en tussen je delen gaat zitten. Dusss vanaf je stuursevohevel alle koppen tot aan het uitijnde van de stuurstangen, de pennen van alle draagarmen zowel voor als achter en boven en onder. De kogelkoppen van de fussee, de kogelkoppen van de achterhubs. Ja alles dus eigenlijk. Ik gebruik wd 40 om de stangen van mijn gas en rem te smeren voor iedere dag als ik ga rijden zodat ze niet gaan klemmen.
    In de diff. cups en wielcups waar de aandrijfassen in zitten gebruik ik lagervet uit een tube, heb ik bij de karwei gekocht, Ook in de Gearbox zit ditzelfde vet. En tot slot gebruik ik vaak hele dikke olie in mijn diff. van Phatdad 30,000 of soms wel 60,000 die komt bijna het flesje niet meer uit.
    Maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn want dat verandert het rijden drastisch, en is wat meer belastend voor je hele aanrijflijn. Afgelopen zondag een diff.cup voor de helft afgebroken. Zat er toch nog maar een maandje in. En daarvoor een flm cup helemaal middendoor. Dat komt dus door die dikke olie in het diff. Die werkt goed maar minder toepasbaar op griprijke banen.

17. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Dank je Wiljan!

Die dikke diffolie, spert het dif meer toch?
    Op banen met minder grip (zand of klei zoals in Biddinghuizen) zou dit dus niet werken, begrijp ik het dan goed?
    Standaard zit er 1000 in, als ik het zo goed heb.
    Dan rij jij met wel hele dikke 'drap'!

Wat is het voordeel?

18. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Er was nog gevraagd om foto's over deze post dus bij deze.

Op deze foto zie je alle aanpassingen, dus de kogelkoppen van de servohevel naar de servosaver, de kogelkoppen tussen de steeringwhipers en de kogelkoppen aan de stuurstangen.

De 2 kogelkoppen tussen de steeringwhipers zijn 2 vrouwtjes van m4 en een stukje draadeind, deze heb ik een beetje in moeten korten omdat anders de schacht te lang was. Ook een klein beetje dremelwerk zit er in de whipers omdat de kop iets groter is als standaard. De kogelkoppen op de draagarmen komen uit de States, origineel komen ze uit duitsland van BAJAland maar die had ze de laatste keer niet op voorraad. Onder deze kogelkoppen zit een borgmoertje 'verkeerd om' zodat de kogelkop iets van de whipers af zit en toch nog kan kantelen.
    De vertikale staande busjes van kunststof waarmee het hele systeem doormiddel van 2 pennen zit bevestigd aan de carroserie, kunnen een beetje van boven naar beneden op en neer. Dat is dus ongewenste speling als je aan de bovenkant op het bovenste lagertje een of twee shimmetjes legt is dat ook weg.

Deze kogelkoppen zijn een mannetje en vrouwtje met m3 ook deze heb ik een beetje in moeten korten omdat ze anders niet pasten. De kop van dhet boutje op de saver heb ik een beetje taps gedremeld zodat dat de draaihoek wat groter maakt. ook heb ik er een borgmoertje 'verkeerd om' onder zitten op de servosaver zodat de kop de saver niet raakt. Ook zul je een ietsie pietsie van je topplate weg moeten dremelen omdat de kop van het bovenste boutje net die plate raakt. Als je goed kijkt is dat te zien op de foto.
    Met dit stuursysteem heb ik dik een jaar gereden, het enige nadeel aan dit stuursysteem is de saver, hij staat bij mij zo strak dat de veer er wel eens afschiet door de kraag van het revetje heen. Daarom heb ik inmiddels een ander systeem gemaakt wat nu op mijn baja zit. Dit systeem zit er momenteel bij mijn maat op die er verast door was hoe zeker je nu kunt sturen. Er zit nu nl. totaal geen speling op 0 dus.

19. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Hey tiemen,
    Yep die diffolie spert het diff. meer.
    Als je meer sper hebt krijg je meer grip op beide wielen, dus komt er op beide wielen tegelijkertijd meer kracht te staan, je zult begrijpen dat ie dus als je gas geeft eigenlijk niet meer de bocht om wil. Hoe meer grip de baan heeft hoe meer dit zich voordoet, dit is dus niet geschikt voor banen met veel grip. Er word vaak gereden in maneges waar het na een paar heats spekglad word en dan gebruik ik inderdaad hele dikke drap. Het vergt ook een andere manier van rijden. Wat ook een voordeel is vind ik, omdat wij met een centrale rem rijden die voor het diff. zit remt je auto dus alleen maar als beide wielen op de grond zijn, als er een in de lucht hangt, na een bultje of zo dan heb je dus géén rem, als je goed oplet dan zie je zelfs dat wiel achteruit draaien, dat doet dus het diff. heb je sper in je diff, vertraagd je autootje dus ook beter. Als je dus over het rechte eind komt en er zit een haarspeldbocht aan het einde kan ik dus extreem laat remmen, ik moet dan zorgen dat ie zijn kont omgooit en ik weer op het juiste moment op het gas ga. Want als ik op het gas ga stuurt ie dus bijna niet meer. Het lijkt allemaal heel wat, maar als je wat langer rijd moet je het eens proberen is de moeite van sleutelen waard, misschien vind je het niks maar dan weet je dat ook weer.

20. kostenko

kostenko

Lid geworden:
    13 jun 2009
    De stuurservo setup ziet er erg solide en spelingvrij uit Wiljan. :p

Deel Deze Pagina