schuivende cockpit kap maken. Andere ideen :?:

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 3 mei 2006.

  1. hezik

    hezik Guest


    Volgens mij heeft hij het niet kloppende plaatje daar vervangen door een wel kloppend plaatje.. voordat we daar discussies over krijgen.

    Overigens.. ongetwijfeld heb je dit zelf bedacht, maar dit systeem is niet nieuw en je bent in elk geval niet de 1e die het zo bedacht heeft ;)
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nu moest ik zo lachen dat mijn hond begon te blaffen .

    Wat is je patent nummer hierop . :rolling:

    Mvg Johan
     
  3. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Haha, vergelijkbaar verhaal hier :hammer: Denk dat ik wel wat trager van begrip ben, moest het eerst een keer of drie lezen voordat ik begon te lachen... :oops:


    PS, wijziging in plaatje, zodat het WEL werkt, mag door iedereen gebruikt worden, niks verboden en nooo kuppieraits et oll:banana:


    Ben wel bang dat je nog wat rechten moet gaan betalen aan de "echte" uitvinders, vervangen van potmetertje (zoals Hezik al aanhaalde) is verre van nieuw ;)
    Gelukkig zijn die jongens niet te flauw en kom je met een bakje koffie een heel eind.... :morning: :thumbsup:
     
  4. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Beste Modelbouwers

    Hier nog een verslag van de ontwerper G van Zwienen
    De Technische kant van de servo.

    Een standaard servo gaat 45 gr. links en 45 gr rechts snelheid per kant is ongeveer 0,3 sec. maal 2 = 0,6 sec van links naar rechts (open en dicht) dat is de snelheid van de cockpitcap en dat is wel erg snel En de trekkracht van een stadaard servo = ongeveer 3Kg bij een armlengte van 1cm.
    Om een cap bv. 14 cm te openen moet een arm maken van 10 cm. lang zijn en de kracht wordt door 10 gedeeld en dat is 300 gram. En dat is zonder weerstand.

    Nu de omgebouwde servo
    Door dat de servo uitgaande as 4 maal in de rondte gaat op een trommel dia. van 1 cm is de omtrek 3,14 cm X 4 = 12,4 cm en is aan te passen door op de zender de servo uitslag te vergroten of te verkleinen moet je veeeelgroter dan de trommel 2 cm. dia. nemen is omtrek 6,28 cm X 4 om. = 24 cm en nog wat
    En bij een trommel van 2 cm is de trekkracht 3 Kg bij 1 cm is de trekkracht 6 Kg en dan de snelheid op 90 graden is de tijd 0,6 sec. X 4 Omw = 2,4 sec per Omw.
    Dan maal 4 omw. is een snelheid van 9,2 sec En dat bij een trommel dia. van 2 cm. wordt de tijd de helft dus 4,6 sec En dan het laatste stuk dicht of open schuiven gaat de servo de snelheid afnemen tot 0 (dan gaat snelheid afnemen tot dat de pulslengte gelijk is als de pulslengte van de zender eindstand )

    ( P.S.) het aan tal Omw. van de servo is ook te wijzigen door een een instelpotmeter te nemen van 15 of 20 slagen te nemen …………………..Bekijk dit eens goed dat heb van jullie nog niet gezien [URL=" hier[/URL]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er patent uit!

    ;)

    :thumbsup:


    jan.
     
  6. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    IK loop al 3 dagen te kijken op reactie of op merkingen Maaaar ik zie niks meer !!!!!!!!!

    Of hebben jullie nu een goed ontwerp ??????

    Gerard
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    We zijn gewoon sprakeloos ;-)

    Ziet er zeer goed uit maar of ik het eventueel ga toepassen weet ik nog niet.

    Momenteel met teveel andere projecten bezig waardoor de P-40 even (al te lang :oops: ) op een zijspoor zit.
    Hoop daar deze zomer weer verandering in te brengen :roll:
     
  8. a.v.oorschot

    a.v.oorschot

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rucphen
    Mooie kist man, ik ben een FU 4 Corsair aan het bouwen en wil misschien mijn cockpit wel schuivend maken.
    Waar heb jij die koperen rails gekocht ????
     
  9. a.v.oorschot

    a.v.oorschot

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rucphen
    Mooie kist man, ik ben een FU 4 Corsair aan het bouwen en wil misschien mijn cockpit wel schuivend maken.
    Waar heb jij die koperen rails gekocht ????[​IMG]
     
  10. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Kun je geen spanten in de kap maken waardoor het een stijve C wordt en dan aan 1 kant met spindel aandrijven? In het echt loopt er ook aluminium/fiber oid waarin de raampjes zitten. Aan de andere zijde alleen een geleiding zodat de kap niet kan roteren om de lengte as. Omdat je bij 2 spindels het geheel overbepaald zal dit wss nooit echt lekker gaan lopen.

    Hoeft het niet meer synchroon te lopenwant er is nog maar 1 aandrijving en slippen/overslaan mag dan ook het probleem niet meer zijn, eindstops zijn ook niet meer kritisch t.o.v. elkaar want je hebt deze nu ook maar aan 1 zijde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2009
  11. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    3 Dagen Gerard, we zijn nu een jaar verder 08 maart 09, je draadje is net weer actueel gemaakt, ik neem aan dat de kist klaar is en de canopy werkt............open en dicht....:cool:

    Ik heb het volgende gemaakt, voor een electrisch interekbaar landingsgestel, een DC motor met vertraging en draadspil, 2 diodes, 2 microswitchen en het werkt, deze opstelling is natuurlijk anders als die van jouw, maar het gaat om het principe......:rolleyes:
    Met behulp van een relais schakeling op een kanaal van je ontvanger kan je, (wat je maar wil) vooruit-stop en achteruit-stop bedienen.

    [URL=" - DC Motor[/URL]

    Een jaar te laat maar als er belangstelling voor is zal ik het schematje (heel eenvoudig) opnieuw op papier zetten.......:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    belangstelling blijft er altijd. Ik wil in ieder geva 1 deur van de Porter ook kunnen bedienen vanaf de zender, zodat er evt paras gedropt kunnen worden.

    Zelf zat ik er ook aan te denken om het met een spindel te doen, dus kom maar op met het schakelingetje!
     
  13. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Jitze,

    Draadspindel, kabeltjes noem maar op, dit schakelingetje werkt met elke DC motor, of je nu een oude servo sloopt of een grote 600 motor neemt, dat doet aan het schematje niets af.

    Ik heb het zelf ooit voor een landingsgestel gebruikt.

    * De (SW) up/down is een dubbele omschakelaar.
    * De schakelaar daarboven zijn de microschakelaars, waartegen je deur, landingsgestel, oid tegen aan gaat lopen.
    * De diodes kan je 1Amp types voor gebruiken bv. 1N4001.
    * Verder zijn de led's met voorschakel weerstanden optioneel (niet nodig) wel leuk in een daschboard.

    Zie maar wat je er mee gaat doen.

    [​IMG]

    Het is een kopie-tje uit m'n notitie boekje en zier er daarom dan ook een beetje smoezelig uit.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groet Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hoi Peter,

    bedankt voor het schema. Hij staat opgeslagen bij de ideeen. tzt zal ik kijken hoe ik het het liefst doe en er mn eigen draai aan geven.
     

Deel Deze Pagina