Bae Hawk schaal 1 op 3,5

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door butler, 20 dec 2009.

  1. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Hey Maikel,

    Nice! :D

    ~Jolmer
     
  2. Remco45

    Remco45

    Lid geworden:
    24 okt 2006
    Berichten:
    20
    Hallo Maikel,

    Zo, je laat er geen gras over groeien!
    Veel succes met de bouw!
    "Helaas" heb ik mijn Tomahawk-hawk nog maar even opgeborgen op de logeerkamer.
    Eerst moet de Starfighter af.

    Tot binnenkort.

    Remco45
     
  3. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    en we gaan weer verder:p

    Tot overmaat van ramp begaf mijn dremel gister avond het:(
    Vandaag gauw naar de winkel gerend en een nieuwe gekocht.
    Zonder dit apparaatje is deze kist niet te bouwen en er staan een paar vrije dagen voor de deur!!

    Ben nu aan een vleugelhelft begonnen.
    Eerst het rolroer pas gemaakt in de vleugel , dus op dezelfde manier de scharnieren in de achterlijst gemaakt zoals bij het rudder.
    Ook deze past mooi en loopt nergens aan met een grote uitslag.
    Je kan wel merken dat ze bij deze kist wel overal over nagedacht hebben.
    Ook de 2 rudder hoorntjes er in gefreesd met de kogellink daar tussen.

    Toen de servo maar eens geplaatst.
    Probleempje:rolleyes:
    er zijn bakjes ingefreesd waar je de servo in kan leggen en word geborgd met een gfk plaatje.
    Vind het zelf een beetje iele constructie , maar het blijkt dat dit heel vaak toegepast word bij grote kisten.
    Servo past niet:(
    ze schrijven voor om b.v 8411 servo's te gebruiken.
    ik heb 8811 gekocht en die zijn net iets groter (2mm)
    Ben ik blij met mijn nieuwe dremel:D
    Uitgefreesd en ze passen als gegoten.
    gelijk even het plaatje er over geschroefd , en inderdaad geen beweging meer in de servo te krijgen:D(gerust gesteld)
    Er zit in het servo plankje heel mooi 2 inslag moertjes gemaakt waar je de strip mee vast schroefd.
    Hierbij wel een mooie alu hevel kunnen gebruiken.
    Ook een sleuf gemaakt zoals staat beschreven ( komt later een mooie kap overheen zoals bij de echte.
    Je ziet niets van de besturingen.

    Op naar de flaps, dat is een moeiljik klusje omdat de flaps uit 2 delen bestaan.
    Ze schuiven origineel achter elkaar uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Tempo zit er goed in zie ik al!

    Ben wel erg benieuwd naar de flaps, uit twee delen klinkt wel ontzettend mooi!

    Grtz
     
  5. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Roadtrip Hawk

    Zoals Butler is de eerste post al aanhaalde heeft hij een stel belgen op pad (en dat pad was 900 km lang) gestuurd om z'n nieuwe speelgoed op te halen. Z'n smoes was: als je er mee wil vliegen, moet je hem maar gaan halen. Persoonlijk vind ik dat de beste smoes die ik ooit gehoord heb.... En weg waren we ;).

    Onderweg hebben we redelijk veel gezien. Vooral sneeuw, ijs en zout :D.
    Vooral het zout zorgde ervoor dat we een paar extra pitstops hebben moeten maken wegens een klein technische defect aan ons vervoer. We hadden de week ervoor onze antivries verdund tot -10° terwijl onze motorkap het blijkbaar kouder had. De spuitmondjes van de ruitensproeier waren bevroren. Op de duur zie je geen duitsers meer door je voorruit.


    [​IMG]

    Wij waren blijkbaar niet de enige met een ijsprobleem. Het was een druk in de tankstation-winkel voor antivries-ruitensproeisel
    [​IMG]

    Wat opviel was dat de auto's met gele nummerplaat hun sproeimondjes ijsvrij maakten door er met een naald in te peuteren. De auto's met witte nummerplaat kochten een ont-ijs spuitbus. Ik insinueer niets, het is gewoon een vaststelling ;).

    Wat doe je onderweg zoal? Vreten uit verveling :). Liefst van al niet te gezond.
    [​IMG]

    De GPS zei "bestemming bereikt" en hier waren we aanbeland. Een soort stockage plaats voor speedboten en caravans. Er stond een busje waar vleugels in lagen.
    [​IMG]

    We wisten al dat we in de buurt waren en volgens mijn vermoeden moesten we deze deur binnen
    [​IMG]

    Achter de deur zag het er als volgt uit:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vleugels van hun volgend model: F86 sabre van 3m span. Volgend jaar jetpower leverbaar voor de geïnteresseerden;)
    [​IMG]

    Futura: wordt gebouwd op bestelling als je wil. Deze is van Ali.
    [​IMG]

    Alles ingeladen voor de vier uur durende rit naar de eigenaar. Het busje lag aardig vol :)
    [​IMG]

    En vrolijk vraten we kilometertjes af :D
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Aan de deuk in de motorkap te zien heb je er ook 1 niet kunnen missen ;-)

    Leuke hobbykamer daar :shock:
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  7. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel

    Hij heeft de eerste bestelling al staan :D
    ik hoop dat je het adres hebt opgeslagen in je gps;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Pampa 2011 ???

    leuk winterporjectje voor dan ;-)
     
  9. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    Maar eens begonnen aan de flaps.
    Dat is een aardig klusje.
    In het echt schuiven de flaps in 2 delen uit .
    Ze hebben dat hier na gemaakt maar met de 2 delen aan elkaar die in 1 keer uitschuiven.

    De scharnieren moet je door de flap heen maken en dan de 2 spoiler achtige flap er op vast maken.
    De scharnieren moeten wel haaks recht op staan maar met een hoek op de achterlijst.
    Na veel meten , passen en kijken goed gelukt.:p
    De scharnieren moeten wel allemaal gelijk staan anders heb je een naad tussen de vleugen en de flap.
    Je kan op de foto mooi zien hoe het 2e deel in de vleugel beweegt/schuilt.

    De scharnieren zijn van een soort gfk materiaal.
    het draaipunt is een kogellink.
    Maar je moet de kogellink zelf op het scharnier lijmen.
    ik zat te denken om daar maar een extra cabon touwtje omheen te verlijmen.
    Alle scharnierpunten ga ik verlijmen met een loctite hysol lijm.
    (staat alleen in bestelling , 3/ 4 weken levertijd):(

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ga nu maar eens beginnen aan de verlichting en bekabeling van de vleugelhelft.
    Daarna de retract eens in de vleugel maken
    Schaal details komen als laatst op de vleugel i.v.m kwetsbaarheid.

    ik hoop wel dat jullie het leuk vinden wat ik hier beschrijf want het is een hobby erbij dat forum op pijl houden:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    dat ziet er gewoon professioneel uit :D
     
  11. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    is inderdaad wel wat werk zo'n forum bij houden maar we genieten met volle teugen,
    kom er ook nog kapjes over de scharnieren van de flaps?

    groetjes Johan

    ps goed bezig man
     
  12. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Die kapjes heb ik al gezien tussen al de zooi:p. Die komen er pas het laatst op want die breken er toch alleen maar af tijdens verdere werkzaamheden
     
  13. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Het adres staat al onder men favorieten hoor ;)
     
  14. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    goed bezig Maikel.
    mooie duidelijke fotos,ga zo door

    remke
     
  15. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Oo, die sabre is wel errug mooi!!! Krijg je geen korting bij twee? ;)

    oh ja, goed bezig Maikel :p
     
  16. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    op tijd zeggen, dat maken we 2 verdiepen in de bus :D
     
  17. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Maikel

    ...............\\\|||||||///
    .................\--.....--/
    .................(\@..@/)
    -----oOOOo---(_)---oOOOo-------

    Goed bezig daar zie ik

    Gr Japioooooo
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Je bedoelde een tweede:x-mas:
     
  19. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    en we gaan weer verder:p

    Ik heb er ook uiteraard ook een verlichting set bij gekocht.
    Daar maar eens mee begonnen in de vleugel waar ik mee bezig was.
    Een mooi zakje met lampjes en een regelaartje is er geleverd.
    In de vleugel de uitsparing er uit gehaald.
    Je ziet aan het stukje wat ik er uit heb gehaalt hoe mooi de lijmnaat is in de neuslijst.
    Ook op moeilijke plekken kunnen ze netjes lijmen die duitsers:D
    En daar weer netjes een bakje van balsa in gemaakt(moet op het gewicht letten he:D)
    aan de achterkant van het bakje heb ik alu tape geplakt voor de warmte.
    Ik weet niet hoe warm dit lampje word , maar er zitten koel ribbtjes op volgens mij.
    Dus maar voor de veiligheid.:rolleyes:
    De lamp glaasjes zijn uit doorzichtig dun abs gemaakt.
    je moet ze zelf uitknippen (links en rechts zitten ook nog eens aan elkaar)
    Als de kist gespoten is beplak ik de buitenkant van het bakje ook met alu tape om een reflector te kreëren.
    het is een groen lampje en het glaasje moet ook nog met doorzichtige groene verf gespoten worden.

    en o ja voor de oplettende , het groene lampje zit niet aan de verkeerde kant omdat de vleugel op zijn kop licht

    het was wel een tijdrovend klusje om dit netjes te doen.
    maar je moet er wat voor over hebben

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Wel eng, de zaag in je vleugel ;)

    Ik twijfel nog heel hard of ik de winglets van de Viper ook zo onder handen ga nemen, kunnen wel mooi positielichten in natuurlijk. Maar 't zal me ook wel mn lak kosten :(

    Mooi werk Maikel!
     

Deel Deze Pagina