HET MX-12 Instellingen-topic

MX-12 and DLG

Gentleman
sorry to write to you in english. I can not speak dutch.

I could read this interesting thread. I ask you an help about my MX-12 and the approriate use in DLG.

If I use a 6 channels receiver I use:
Flap switch: lauch setting
Gear switch: thermal setting
Gas: landing brakes

The problems is the following: If I am flying with may brakes on, and then I need to use ailerons (to change direction), I risk to damage the aileron system because the movement of the aileron adds up to the the aileron which already down to brake the plane.

I need a way so that if brakes are totally down and then I need to use aileron to change direction, the aileron which is down doesn't go down further. The only movementI need is the other ailoron to go up.

A second question is: If I use a 5 channel receiver can I program
-launch setting
-thermal setting
-brakes on the gas
as I do with a 6 channels receiver?

Thank in advance
 
Gentleman
sorry to write to you in english. I can not speak dutch.
No problem. Welcome to the forum :-)
I need a way so that if brakes are totally down
-edit - this will not work with the brakes on the throttle, you will have to program the landing-mode to work with a switch.
Then:
Set up a free mixer.

[MIX1]>AIL -> FLA
OFFSET 0
100% -100%
SW (same as your landing-mode switch)

You might need to change the values -100 and +100 to get the right movement but this should fix it.

A second question is: If I use a 5 channel receiver can I program
No, I think that won't work because you cannot assign the flap-channel to channel 5 (=gear). A MX-16 is needed :-)

Someone might correct me though.
Please report if you got the first part working.
Cheers!
 
PH AJH
thank you very much. It really works!!

I have tested right now and it works. To tell you the truth it works even if during landing I mix GAS > FLAP without using a on/off swich.

The only problem I have now is that I do not have enough mix anymore. I mean:
launch: (sorry the joke of words) is managed by landing programming (I need to operate flaps & elevator)
thermal: mix n° 1 (I hope I don't need to compensate elevator)
landing (brakes): mix n° 2 (thr>flaps) and elevator compensation Mix n° 3 (thr>elev)
your suggestion to control aileron movements: mix n° 4

If I need to compensate the aileron with the elevator during the thermal phase I do not have anymore switch !!

Anyway I'll find a way to manage it.

Thank you very much for your kind help
 
You're welcome.
The MX-12 is fabulous considering it's price. But once you progress into complex stuff like flightmode settings....you might have to progress to something like an MX-16. I know I did, also because I ran out of model memories :-) But I still have my MX-12 for simple aircraft. And my son flies his planes with it.
The MX-16 has all the flightmode mixers pre-programmed, plus a lot more like trims that work in junction with the flightmode - so you do not need mixers to compensate, just select "thermal", adjust the trims, switch back to "normal" and you have your normal trims again.

Also the option to assign any switch or stick movement to any channel is very handy.

Good luck in trying to find workarounds with your MX-12, that is what this thread is all about :-)
 
Using a free mixer it is possible to 'redirect' flap to 'gear'. In this way it is possible to use a 5 channel receiver and still be able to have launch preset and brakes (but no thermal setting, no mixers available anymore :()
 
Laatst bewerkt:
Aaaah leuk zo'n Mx-12 maar euhhh hoe krijg ik nu mijn ailerons beide werkend met een 4 kanaals corona?

Dus hoogte,richting en ailerons. Iedere aileron heet z'n eigen servo. Ik heb van 1 aileron een Y kabel lopen naar mn ontvanger, ook voor de accu, of zit daar de fout nu??


Merci Lyckele
 
Dat kan alleen met een 6 kanaals ontvanger, waarbij je in het modelmenu aangeeft dat er flaperons gebruikt worden. De servo's worden dan aangesloten op kanaal 2 en 6.

Willem.
 
een helpende hand

hallo ik zoek een helpende hand voor het gebruik van mijn mx 12

heb een easyglider met een r700 ontvanger

nr 2 en 6 zijn aangesloten op de vleugel servo's
ik vlieg mode 2
dus gas links en hoogte en richting op rechts

nu heb ik het al wel voor elkaar dat als ik richting roer links doe gaat op vleugel links flap om hoog en rechts flap naar beneden

en als ik recht wil gaat vleugel flap recht om hoog en links naar beneden

maar ik wil hem zo af stellen dat als ik richting roer naar links doe
de flap op linkervleugel 60% om hoog gaat en rechts 40% naar beneden

en dat het zelfde als ik rechts comando geef

en kan iemand uitleggen hoe ik ze het best uit trim

hoop dat iemand mij het uit kan leggen in welke menu's dat moet en op welke waardes die moeten staan

gr niels.
 
Hoi,

nr 2 en 6 zijn aangesloten op de vleugel servo's
ik vlieg mode 2
dus gas links en hoogte en richting op rechts

nu heb ik het al wel voor elkaar dat als ik richting roer links doe gaat op vleugel links flap om hoog en rechts flap naar beneden

en als ik recht wil gaat vleugel flap recht om hoog en links naar beneden
Dat heet ailerons ipv flaps :)

maar ik wil hem zo af stellen dat als ik richting roer naar links doe
de flap op linkervleugel 60% om hoog gaat en rechts 40% naar beneden

en dat het zelfde als ik rechts comando geef

en kan iemand uitleggen hoe ik ze het best uit trim
Dat kan instellen met je travel rate. Welke waardes moet je even uitproberen, maar je zou eens kunnen beginnen met 60 en 40% :)

Succes !

Grtz,
Menno
 
Ik neem aan dat je de ailerons NIET met je richtingsroer bedient (linker stick) maar met je rechter stick.
Je moet dan aangeven in je modelmenu dat je flaperons gebruikt.
In je DIFFERENTIAL menu kun je een percentage instellen. Als je daar bijvoorbeeld 50% ingeeft en vervolgens in je kanaaloverzicht kijkt, zul je zien dat, als je volledig naar rechts stuurt, kanaal 2 100% uitslag geeft en kanaal 6 50%. Stuur je volledig naar links, dan is het precies andersom.
Door nu in je dual rate menu de maximale uitslag op 60% te zetten en deze aan een schakelaar toe te wijzen en vervolgens in het differential menu een percentage in te geven kun je instellen wat jij zoekt.
Maar waarom zou je dat willen? Je krijgt dan een a-symetrische uitslag van je rolroeren...

Willem.
 
Hoi,

Dat heet ailerons ipv flaps :)

Dat kan instellen met je travel rate. Welke waardes moet je even uitproberen, maar je zou eens kunnen beginnen met 60 en 40% :)

Succes !

Grtz,
Menno
Met travel adjust kun je de maximale uitslag PER SERVO instellen. Dat wil zeggen dat je naar links 60% in kunt stellen en naar rechts bijvoorbeeld 40%.
Dat is iets anders dan de uitslag per aileron instellen. Dat kun je in het differential menu doen zoals ik beschreven heb.
Ik denk alleen niet dat het gaat werken. Als je deze waarden in gaat stellen krijg je een ongelijke luchtstroming langs de linker en rechter vleugel omdat de uitslag varieert. Volgens mij krijg je dan hele vreemde dingen. Als in een linker bocht de rechter aileron 60% down is en de linker aileron 40% up zal ie wel linksaf gaan, maar ik durf niet te voorspellen hoe...

Willem.
 
Hoi Willem,

je hebt gelijk, nu ik er over nadenk zou hij misschien differential willen instellen, waarmee je het haakeffect kan verminderen/oplossen.

In dat geval zou je toch voor dezelfde uitslagen kiezen voor links en rechts.

Stel dat je verschil in uitslag van de ailerons hebt, dan zou je dat in eerste instantie mechanisch afstellen lijkt me.

Grtz,
Menno
 
Wat bedoel je met "haak effect"?
Het is heel simpel. Allereerst zorg je ervoor dat de ailerons mechanisch goed afgesteld staan. Servo's in de middenstand = ailerons in één lijn met de vleugel. Als dat het geval is, heb je de differential niet nodig.
En volgens mij wil je op je ailerons geen verschillende uitslag tussen links en rechts. Maar dat kan ik verkeerd hebben...

Willem.
 
hoi Willem en Menno,

ik vlieg zelf nog niet zo heel lang ben begonnen met een easystar en nu verder met een easyglider maar de man waar ik het van leer

vliegt ook zo dus als ik bv mijn rechter stick naar rechts doe
gaat mijn richtings roer achter naar rechts en mijn aileron rechts naar boven en de aileron links naar beneden
om daar aan te wennen is het goed om dan je aileron recht op 60% uitslag naar boven te zetten en de linker aileron 40% uitslag naar beneden te geven
je schijnt dan een rustigere bocht te kunnen maken

gr niels.
 
Hoi,

zoek maar eens op haakeffect ;)

Het komt er op neer dat een neergaande aileron een andere weerstand oplevert dan een opgaande ...

Sommige toestellen hebben daar last van en laten dat zien bij het insturen van een bocht. Bij een bocht zie je dan dat de neus eerst de tegengestelde richting van de bocht in lijkt te willen.

Daarvoor is het differential in de zender een oplossing.
Er wordt dan een andere uitslag voor de neergaande en opgaande ailerons geprogrammeerd.

Haakeffect - Wikipedia

Grtz,
Menno
 
Hoi Niels,

meestal wordt de opgaande aileron gewoon op 100 % gehouden en wordt de neergaande uitslag verkleind ...

Ik had er nog niet van gehoord dat ook de opgaande uitslag werd verkleind ?

Grtz,
Menno
 
En volgens mij wil je op je ailerons geen verschillende uitslag tussen links en rechts. Maar dat kan ik verkeerd hebben...

ja je hebt het verkeerd :-)
Een aileron die omhoog gaat geeft minder weerstand, een aileron die omlaag gaat juist meer. Dat betekent dat je als je naar links rolroer geeft een vliegtuig wel naar links rolt maar met zijn neus naar rechts draait. Dat heet haak-effect of in het engels Adverse yaw. Alle vliegtuigen hebben dat, alleen door de constructie valt het je vaak niet op. Het wordt opgelost door de uitslag naar boven groter te maken dan de uitslag naar beneden.

Als het scharnier bijvoorbeeld boven het midden zit zul je automatisch aan de bovenzijde meer oppervlak krijgen dan aan de onderzijde, of door de roerhoorntjes iets schuin te zetten krijg je vanzelf meer uitslag naar boven als naar beneden (wat het haakeffect opheft).

Als dat niet genoeg is kun je in je zender met aileron differential zelf de waardes naar boven en naar beneden aanpassen. Vaak is dat in de orde van grote van 100% up en 60% down, afhankelijk van het vliegtuig.

Ik had er nog niet van gehoord dat ook de opgaande uitslag werd verkleind ?
Wel als de uitslagen gewoon te groot zijn voor bijvoorbeeld een beginner, die wil wat rustiger reacties op de sticks.
 
Laatst bewerkt:
hoi arjan,

het is dus toch goed wat ik wilde begon al te twijfelen

morgen komt vw4style me helpen met het instellen van mijn zender

een ieder alvast bedankt voor de tips ik kom hier nog op terug

niels.
 
het is voor elkaar

vw4style is langs geweest en heb mijn zender instellingen ingesteld en gelijk uitleg gegeven hoe en wat ik nog kan veranderen als dat nodig mocht wezen

nu lekker vliegen en uittesten

lyckele nog maals bedankt

gr niels.
 
Wie o wie kan mij helpen..
Ik heb dit topic reeds doorgespit, maar nog geen oplossing gevonden.

Ik heb een 5de kanaal nodig (gear), maar dan met 3 standen ipv 2
Er wordt een servo op aangesloten die uiterst links , nul stand en uiterst rechts moet uitslaan.
Nu dacht ik met de 2 schakelaars bovenop de zender iets te willen mixen.
links: aan/ uit rechts: indien links aan >>> aan/uit

Om niet nader te noemen redenen moeten bij mij alle max uitslagen op 150% staan.
Dit moet volgens mij geen negatieve gevolgen hebben voor de uiteindelijk oplossing.
Op de 4 "normale "stick kanalen komen servo's dus die kan ik omwisselen, dus als de benaming in de zender anders is ,heb ik geen problemen mee,ALS ze maar niet in werkelijkheid meegemixed worden.
Ook maakt het niet uit welke mode er gekozen moet worden << heli of plane>>

Is dit mogelijk ?
ik heb al lopen puzzelen met het 3 standen verhaal van gebruiker Fotor in post #9, maar ik zit vast. Daar is het namelijk gekoppeld aan 1 van de 4 kanalen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top