Ox 5 v8 curtiss-wright motor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dickie, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Bedankt
    Word de krukas ook van dit materiaal gemaakt of is daar weer een andere staalsoort voor nodig
    Ik heb ondertussen een groot gedeelte van de 4 cilinder lijn voor de spit uitgedacht
    Ik wil de krukas op 3 punten gaan lageren met kogolagers
    De krukas word uit 2 deelen gemaakt met de deling tussen cilinder 2 en 3
    zodat ik daar een kogolager kan plaatsen
    De drijfstangen worden glijlagers
    Of dit een goed iedee is weet ik niet zeker
    Smering ben ik nog aan het uitdenken
    Gaat wel via een oliepomp
    1 Nokenas in de cilinderkop dus bovenligend

    Ik laat omdat ik daar de contakten in heb een groot deel cnc vresen en draaien

    De zuigers wil ik van honda gaan gebruiken
    50cc 4takt racezuigers uit de brommer
    goedkoop licht en sterk
    ook makelijk vervangbaar
    Ik klop wel aan als ik aan het bouwen ga
    Dat ga ik meteen na men verhuizing doen
     
  2. Dickie

    Dickie Guest

    Een kant zit de koelleiding van cillinders naar de pomp,nu de andere kant nog.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Ge-wel-dig!
    Bedankt voor deze super-link!
    Trouwens, die man heeft ook wel de spullen zeg, sjonge daar kan ik alleen van dromen...
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2011
  4. henk van harten

    henk van harten

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    336
    mooi werk Dick
    buig ijzer al geregeld zie ik

    groet Henk
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    De koelleidingen zitten op z,n plek,moest wel de pomp aansluiting wijzigen
    de flow over de 8 cilinders is nu gelijkmatig.
    Kosten wel een middag werk en knoeien met water.:cool:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Dickie

    Dickie Guest

    He Henk ja buigijzer werkt perfect ik heb al diverse materialen geprobeerd aan de foto zie je dat hij mooi
    buigt

    Dick
     
  7. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    ik dacht dat die Oostenrijkers alleen maar skiliften bouwden maar dit is echte een prachtig staaltje techniek! Zo'n schitterende "wasp" motor en dan zo'n lullig carburateurtje dat verbaasde me wel.
    Is deze motor nu gecharged met een waaier? of is dat altijd nodig bij een ster motor om het brandstofmengsel in de cilinders te krijgen?

    Ik vind jou vakwerk top Dick!
     
  8. henk van harten

    henk van harten

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    336
    nat pak Dick
    ziet er perfect uit

    groet Henk;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    Wow wat een vakwerk!
     
  10. Dickie

    Dickie Guest

    te

    Heeft de funktie van een betere flow de onderste cilinders slaan heel vaak nat, wordt ook wel opgelost met een turbulator o.a. bij Moki
    je moet het niet zien als een turbo te weinig toeren.
     
  11. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Dick, ik heb al eens gezocht naar foto's van zo'n turbulator voor Moki. Hoe zit zo'n ding er uit? Heb jij die ook op de Moki zitten of eigen oplossing?
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    Ik heb er geen op de Moki zitten maar jetpropdlx volgens mij wel ik maak gewoon de bougies wat vaker schoon.
    voor de rest loopt de Moki prima.

    Dick
     
  13. Dickie

    Dickie Guest


    He Wes alles goed in Lunteren, ik blijf bij de kachel met dit weer.
    Net weer materiaal besteld voor de cilinderkoppen.
    Dick
     
  14. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    Ik kom volgende een keer kijken als je tijd heb? Heb dan vakantie ;)!
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW

    Klopt ik heb die Turbulator wel er tussen gezet hij liep ook goed zonder, maar hij ZOUdan minder benzine verbruiken en het temperatuur verschil tussen de onderste en bovenste cylinders zou veel minder zijn ( ik ben helemaal geen motor specialist heb alleen erg veel gelezen op diverse fora) vandaar ook dat ik een eletrische benzine pomp ga gebruiken.

    @ robke
    Als je meer wilt weten erover , misschien via een ander draadtje (van ster en meer cylin motoren oid of via PB) om Dickie zijn fantastische draadtje niet te veel te bevuilen hier een plaatje : http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/487997/Ig13636.jpg.



    Mooi werk Dickie !!!!!!
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
  16. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    ....
     
  17. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ziet er goed uit Dick!!!

    Groet uit Gerlos.
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    En toch ga ik een andere waterpomp maken, ik vind deze te grof en te groot,ondanks dat hij goed pompt.
    Ik denk ook dat ik de ontsteking haaks ga monteren scheeld weer in de lengte, en de ontsteekkabels worden een stuk korter,dat komt er van als je alles uit het koppie doet.
    Is kijken of een kleinere centrifugaalpomp ook goed werkt.
    Ik heb de maten opgemeten, en kom uit op schaal 1:4, gisteren liep ik te googelen kom ik de maten van de motor tegen,dus gelijk alles nameten,en ik moet zeggen niet verkeerd gegokt vanaf foto,s.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Dickie

    Dickie Guest

    Gezellig kunnen we bij praten.:)
     
  20. Dickie

    Dickie Guest

    Hoe is het in de sneeuw ik heb de cilinders maar wit gespoten
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina