Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hi,

Heb je photo's van je set-up janheim? erg nieuwsgierig

Wat voor motor (kv), en wat noem je een kleine schroef, wat een grote ?
 
ook even wat foto's gemaakt van hoe het nu zit

full


de as staat een heel klein beetje omlaag.

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok dan ga ik even een passende 2 S lope bestellen die kan ik ook altijd nog ergens anders in steken.

heeft er iemand een suggestie voor het zwaarte punt, ik kom daar niet goed uit. leg ik de accu naar achter dan is er niet mee te varen. accu naar voor en ik kom niet goed op gang :-S
 
Hey

De wiesel is eigenlijk ook niet voor oppervlakteaandrijving ontworpen!
Hoe vaart ie met het zwaartepunt op de originele plek? (24cm vanaf spiegel)

Groeten
 
Daar heb ik mee gevaren ,dat gaat als de brandweer maar een golf je en hij ligt onderste boven.

nu is het wel lekker om naar je boot te zwemmen over 3 maanden in dat een stuk minder
;-)


De topsnelheid met het zwaartepunt op de juiste plek vas voldoende vond ik maar hij kwam heel slecht op gang.
 
Net weer even wezen varen, zwaarte punt een klein stukje naar voren geplaatst. De wiesel blijft nu mooi op het water, beetje te veel volgens mij en na drie rondje was de accu leeg en loei heet. plus dat er rook uit de motor kwam. regelaar was nog gewoon koud en de water koeling werkte zonder problemen


Ik had er nu een 30 mm schroefje op zitten met een 1300 3S lipotje.

alle tips voor een nieuwe motor zijn welkom .
 
De laatste weken heb ik behoorlijk wat zitten studeren op het net over RC boten (omdat ik een Genesis Cat besteld heb...) maar ik ben nog geen expert. Mijn opinie is er een van vele :-) Maar volgens mij is dat veel teveel prop voor die motor, over het algemeen schijnt de opinie te zijn dat je rond de 35.000 RPM onbelast op de schroef moet hebben.
Laten we zeggen dat 3s pack zo'n 12V aflevert, maal KV4800 =57.600 RPM
Veel te hoog.

Ik heb de grotere 2848SL 3900kv en op 3s was dit al niet te varen (29mm prop)
Zodra de packs binnen zijn zal ik 't opniew proberen maar dan op 2s.
+/- 8V x 3900KV = 31.000RPM onbelast.

Omdat je een kleinere motor hebt zou ik 2s proberen met een 25mm prop
Zou rond de 40-45KM/Hr moeten gaan dan.

Voorheen had je die 27mm erop en "kwam niet op gang" ...volgens mijn (overigens waardeloze) opinie was dat omdat je een geavanceerde keukenmixer had.
Ik wed dat ie op 2 cellen sneller is met dezelfde schroef.
Maar zoals ik al zei, eerst zou ik een 25 proberen.

In Theorie, -maar wat is dat waard :wink: -, klopt dat met je verhaal;

-Wanneer je de juiste prop had (die de motor aankon) > teveel toeren 'komt niet op gang'

-Grotere prop > Motor kan'm niet aan, (wordt te heet) maar brengt wel de toeren naar beneden omdat de motor niet genoeg koppel heeft. Snelheid was beter.

Wat denk je ?
 
hallo Viper ik ben ook geen boten expert, maar ik doe mijn best. ik denk dat je best wel in de goede richting zit met je gedachten. toeren tal is te hoog op 3 s.

Dus komt er een twee s lipo in. op 3 S kan de motor zijn vermogen niet kwijt en wordt veel te heet.


Volgende test wordt dus met een kleinere schroef en een twee s lipo.

blijft de boel dan redelijk op temperatuur, dan ga ik wel verder testen.

ik houd jullie op de hoogte.
 
FILMPJEuuuh!

tnms.jpg


Clip van mn wieseltje (eindelijk) met mn buurman's phone camera, excuus voor de kwaliteit... maar 't is tenminste wat.

Nu met 2s 2200 Nano's, ging behoorlijk dacht ik.
Op één pakket tilde ie t'kontje -of eigenlijk de hele boot- teveel uit het water, toen ik 't tweede pakket erbij 'gooide' voor ballast, voorin links, was 't stukken beter.
Clip is met beide pakketten aan boord.

Hoopgevend, nu nog wat experimenteren met trimvlak, en fins om de propwalk tegen te gaan
Denk dat ik een y-adapter maak en de batterijen parallel aansluit.
(Als ik ze dan toch moet meenemen?)

On the minus:

Nieuwe cellen, die ik véél teveel leeg getrokken heb 2.9V/c voor de eerste keer :hammer:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Excuus voor snelle reactie! Het bewijs is hiermee wel meteen geleverd dat je in Australië zit :-). Wiesel vaart goed! Ben benieuwd naar het vervolg.

PS Idd, diep ontladen is behoorlijk fataal voor LiPo's en beperkt de levensduur enorm.
 
Excuus voor snelle reactie! Het bewijs is hiermee wel meteen geleverd dat je in Australië zit :-). Wiesel vaart goed! Ben benieuwd naar het vervolg.

PS Idd, diep ontladen is behoorlijk fataal voor LiPo's en beperkt de levensduur enorm.

Ja, had er best lol in,
Ja die bloody ESC, brilliant behalve de volt cut-off, keuze allen maar 6.0V of 7.2 voor 2s. (Turnigy superbrain 80A)
Beter de tijd in de gaten houden volgende keer.
Batterijen net getest, schijnen het overleefd te hebben, maar 4 mΩ op onderhouds lading (3.8V)
Zijn 35-70C dus kunnen blijkbaar tegen een stootje
Maar ik hoop daar geen gewoonte van te maken....
 
wow die wil er best wel vandoor.

zo dra mijn nieuwe motor binnen is ga ik ook weer testen . heb er na dit filmpje nog meer zin in :-)
 
Ik heb een wiesel met een surface drive. En dat gaat of veels te snel zo dat hij bij ongeveer half gas het luchtruim kiest , of ik krijg er niet veel meer snelheid uit dan een rondvaart boot.
Hallo JanHein,

Je hebt 'last' van een aantal zaken:

- De Wiesel is ontworpen voor een onderwateraandrijving met een topsnelheid van rond de 35-40 km/h; een oppervlakteaandrijving zorgt, door het ontbreken van een remmende schroefaskoker en een dunner roerblad, bij ieder ontwerp voor meer snelheid, iets waar de Wiesel niet geschikt voor is.
Het resultaat heb je zelf beschreven, óf de boot loopt te nat en alles wordt heet, of de boot komt boven een bepaalde snelheid los van het water en flipt achterover.

- Het onderwaterschip van de Wiesel is glad, geen enkele structuur in de vorm van sprayrails of strakes, dus elke oneffenheid in de bodem beïnvloed het vaargedrag, omdat je het sturende effect van de onderwaterprop mist.
Daarnaast heeft het naar voren leggen van het zwaartepunt door het ontbreken van de strakes een dramatisch effect op het stroomverbruik, strakes tillen de romp stapsgewijs uit het water, bij een gladde romp plakt de boot er aan vast.

Afgezien van de beperkingen van het ontwerp ben je bij de motorisering ietwat doorgeschoten, een belast toerental op 3S van bijna 48000 toeren aan de prop is iets voor een SAW boot, niet voor een jaren 60 ontwerp met een gladde bodem.
Met 2S heb je al voldoende toeren om de boot op z'n dak te krijgen.

De 2040 is maar een 'k.kt.motortje', eigenlijk aan de kleine kant voor het formaat van de Wiesel, zoals je al gemerkt hebt leidt overbelasting vrijwel direct tot rooksignalen.
Een motor met een diameter van 20 mm heeft op z'n best een rotor van 10-12 mm, die moet toeren kunnen maken en geen (te) grote wokkels moeten ronddraaien...

Wil je sneller, dan moet je het onderwaterschip aanpassen, of een ander rompontwerp kiezen.

Groeten, Jan.
 
Jan,
Toevallig breng je dit op, maar ik zat er eigenlijk aan te denken, enige tips hoe strakes onder de romp te maken?
Balsa strips in vorm schuren?
 
Back
Top