Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Enige postings terug heb ik een motor, regelaar en programmeerkaart genoemd. Zegt op zich niets, want je bent afhankelijk van de schroef, die het vermogen van de motor af moet kunnen geven. Had een schroef van 36mm met een spoed van 1,4 x diameter in gedachte. Met een 3S Lipo kom je dan op een theoretische snelheid rond 25 km/u uit. Snel genoeg voor een ventje van 5. Op die snelheid wordt een Wiesel al gauw instabiel. 20 km/u is op die leeftijd om mee te beginnen ook al mooi. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
    BertAtHome vindt dit leuk.
  2. Sanderman

    Sanderman

    Lid geworden:
    18 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Delft
    Dank je Klaas! Ik ga er voor.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.995
    Locatie:
    As,België
    4200 KV op 2S ????
    das 29.000 rpm ongeveer
    in ieder geval het gaat vooruit gaan
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jij bent nog van de generatie, die heeft leren hoofdrekenen Raf. Zelf net het telraam gemist. Gelukkig een zakjapanner ter controle. Gr. Klaas.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sanderman,

    Op 2S zit je op 31000 toeren onbelast, dat is rond de 25000 toeren onder last, afhankelijk van de gekozen prop zou dat moeten kunnen, al is het wel fors t.o.v. de 15-18000 die je met de 600 borstelmotor zou halen...

    Of je waterkoeling nodig hebt hangt af van de gekozen prop en (vooral) van de vaartijd; zo'n buitenloper is erg efficient en met, bijvoorbeeld een 4000mAh Lipo, haal je fluitend een kwartier continue vol gas vaartijd.
    Reken maar dat íe dan wél warm zal worden...

    Ter vergelijking: ik heb deze motor op 2S in een 50 cm monohull: https://hobbyking.com/nl_nl/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html
    Met een 34,5 mm Graupner K-prop, oppervlakte aandrijving(!) is het een projectiel dat nog nét op het water te houden is en dan heb ik nét 25000 toeren onder last. Snelheid rond de 55-60 km/h.
    Op 3S is het een oncontroleerbare raket, zelfs met een nóg kleinere prop.

    Deze motor heeft waterkoeling en wordt na het leegvaren van een 4200mAh lipo net handwarm en dan heb ik bijna 25 minuten volgas heen en weer gepletterd...

    Groeten, Jan.
     
  6. Sanderman

    Sanderman

    Lid geworden:
    18 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Delft
    Hoi Jan, bedankt voor de informatie! Ik was inderdaad bang voor al teveel tempo. Uiteindelijk op advies van de mensen van quartel een brushed motor gekocht (Robbe 600/21) met een schroef van 30mm. Hij gaat met 2S varen, dus ik ben benieuwd. Nu monteren en de boot dicht maken...
     
  7. Swieber

    Swieber

    Lid geworden:
    15 apr 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben met mijn zoontje ook een wiesel aan het bouwen en heb een vraag over de as in combi met motor.
    Ik heb een idee om de wiesel uit te rusten met een graupner inline 2847-4300kv of een hpd watergekoeld met een swordfish 120A op 2s lipo met een 29mm cnc prop.
    Kan dit in combi met een graupner eco midi as of is een normale starre as beter.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Swieber,

    Welkom op dit forum!

    De Wiesel is een ontwerp uit het borstelmotortijdperk en kan maar een beperkt vermogen wegsteken voor 'ie onvaarbaar wordt.
    Met 4300Kv op 2S zit je rond de 26000 toeren onder last, dat is bijna twee keer zoveel als je met een (goede) borstelmotor zou halen, ik vraag me dan ook af in welke omloop baan je de Wiesel wilt (proberen te) lanceren?

    Een Swordfish 120A is overkill, maar als je 'm hebt liggen en hij past in de romp zonder het zwaartepunt te vernaggelen, ga je gang.
    Een watergekoelde 40-50A regelaar is ook voldoende.

    Graupner is per definitie duur, dat kan een stuk voordeliger, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

    Om het uitlijnen eenvoudig te houden zou ik een as met motorflens nemen zoals deze:
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co...pakt-400---200-mm-M4---3-2-mm----5001-25.html
    Dit is maar een voorbeeld, ik heb de tekening van de Wiesel niet bij de hand, dus ik weet niet welke lengte as je nodig hebt.

    Groeten, Jan.
     
  9. Swieber

    Swieber

    Lid geworden:
    15 apr 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Jan.
    Bedankt voor de reactie.
    Vroeger heb ik altijd brandstof gevaren o.a prather en dumas
    Destijds alles opgeruimd maar gaan toch weer kriebelen maar nu met electro motoren.

    Het idee van de motor en swordfish was het advies van 2brothersrc.(heb ik nog niet in huis)
    Wat zou jij voor opzet plaatsen in dergelijke boot met snelheid tot op het randje van de boot.

    groeten
    Stefan
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stefan,

    Een set-up als deze is nog redelijk vaarbaar, al is de boot hier wel te licht; het ontwerp is voor 6-7- NiCads en een borstelmotor, dat is veel zwaarder dan de brushless & Lipo in deze versie.
    Neem dus een zo zwaar mogelijke lipo, rekening houdende met de plaats van het zwaartepunt, en overweeg ballast om de boel op het water te houden.


    Groeten, Jan.
     
  11. mr. Wiesel

    mr. Wiesel

    Lid geworden:
    11 dec 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    oost-souburg
    De afgelopen maanden ook aan een 2e Wiesel geknutseld. De constructie is gemaakt van verpakkingsschuim, overtrokken met 2 lagen epoxy, daarna gespoten en voorzien van een 2k heldere lak.
    Vaart zo´n 35 km/u.
    Gewicht totaal: 630 gram
    Motor: Feilun FT012 outrunner
    Esc: Hobbywing 30A
    Lipo: 3s 2200 mA
    Schroef: cnc alu onderwaterprop 27 mm
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
    HansL en BertAtHome vinden dit leuk.
  12. BertAtHome

    BertAtHome

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Emmen
    Interessante variatie op het origineel. Heb je ook detail foto's?
     
  13. mr. Wiesel

    mr. Wiesel

    Lid geworden:
    11 dec 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    oost-souburg
    Bij deze nog een aantal foto´s. Een filmpje volgt nog wel eens een keer.

    P1030517.JPG P1030519.JPG P1030520.JPG P1030522.JPG P1030524.JPG
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  14. mr. Wiesel

    mr. Wiesel

    Lid geworden:
    11 dec 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    oost-souburg
    dank voor je reactie, foto´s toegevoegd.
     
    BertAtHome vindt dit leuk.
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dag allemaal,

    Ik ben op zoek naar de bouwtekening/-beschrijving en hedendaagse "budget" setup van de Wiesel.

    De bedoeling is dat ik samen met mijn 2 zoontjes van 10 en bijna 13 3 stuks ga bouwen de komende weken.
    Ik ben zelf bijna 25 jaar met modelbouwen en -vliegen bezig. Als tiener heb ik de 'Hobby Bulletins' van de jaren 70 van voor naar achter uitgelezen en herinner me dat de Wiesel in één van de nummers beschrijven werd.

    Ik wil ze op de klassieke manier bouwen (houtbouw). Ik heb een A3 CNC lasersnijmachine waarmee ik balsa en wat licht populieren triplex kan laseren.
    Qua aandrijving hoeven het geen racemachines te zijn, maar het mag wel wat voorruit gaan (de jongens rijden met een RC-wagen). Ik ben dus op zoek naar een budget aandrijving (aangezien er 3 aangeschaft zullen worden). Ik neem aan dat er vandaag brushless motoren gebruikt worden (mijn voorkeur ivm slijtage) ? En welke type batterij (NiMH of Lipo) ? Ik zou eerder willen kiezen voor NiMh ivm veiligheid bij het laden (gewichtsverdeling ?)

    Besturing zal Spektrum worden aangezien aangezien ik hier al jaren gebruik van maak bij het vliegen. Zenders heb ik liggen. Ontvangers ook (in de veronderstelling dat ik ontvangers voor vliegen ook voor boten kan gebruiken).

    Alvast bedankt voor jullie adviezen.
     
  16. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    Heb je de openingspost van dit topic al bekeken? Daar staat een linkje naar de tekeningen..
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ja, die heb ik gevonden. Bestaat er templates van de bodembekleding ?
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Er blijken een aantal foutjes te zitten in de spantentekening
    - spanten 3 en 4 zijn niet diep genoeg bij de aansluitingen/kruisingen met spanten 8 links en rechts (aangeduid met kruisjes op de tekening)
    - de buitenzijden van spant 4 en 6 zitten mogelijk niet op het juiste niveau (onleesbare opmerkingen op de tekening)
    - spant 6 is te diep ter hoogte van de kruising met spanten 8

    Heeft iemand dit ook gemerkt bij het bouwen van de Wiesel ? Beschikt iemand over de juiste vormen ?
     
  19. BertAtHome

    BertAtHome

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Emmen

Deel Deze Pagina