Pilatus B4 460 cm van Rippin

Vervolgens heeft er zich weer een nieuw probleem aangediend. Ik moest de aluminium vleugel buis nog pas maken. Deze buis heeft een nauwe passing in een GFK buis die in de romp is ingelijmd. Nu is er waarschijnlijk wat vuil in deze nauwe passing terecht gekomen waardoor het geheel nauwelijks meer te demonteren was. Alleen met grof geweld was de buis uiteindelijk te monteren..Het gevolg waren een flink aantal groeven in de alu buis. Deze had behoorlijk gevreten. Nooit geweten dat dit met een combinatie GFK - Aluminium mogelijk was.
Nu is alles weer opgeschoond en de passing is wat ruimer gemaakt. Ook dit heeft dus weer behoorlijk wat tijd gekost!:(
 
Afgelopen weekend heb ik veel tijd besteed aan de remkleppen. Het huis van de klep was al ingebouwd in de vleugel. Het enige wat nog gedaan moest worden was het openen van het huis en het inklikken van de klep. Het servo had ik ook al gemonteerd. Bij het testen bleek dat de kleppen niet uitkomen. In het eind van de slag wordt de klep geblokkeerd. Het ontgrendelen was niet mogelijk middels de aansturing. Alleen door de klep uit de behuizing te trekken was de zaak weer te ontgrendelen. Nu bleek dat de klep enigzins knelde in de behuizing. Dit is waarschijnlijk de reden dat het servo niet in staat is om de klep te ontgrendelen. Ik heb de behuizing wat ruimer gemaakt en nu gaat het al beter maar zeker niet optimaal. Er is nog steeds veel kracht nodig om de klep uit te laten komen. De klep knelt echter nauwelijks meer. Ik betwijfel dus ook of ik de siuatie nog kan verbeteren. Ik heb nog niet getest of het servo (HS225) in staat is om de klep the openen.
Heeft iemend een dergelijke ervaring? Tips?
 
ik heb ooit die ka 7 van Rippin gehad en daar had ik hetzelfde probleem met die remkleppen .
oplossing die ik toen gevonden had was ... die rommelkleppen van hun eruit gegooid en elektrische bij lindinger besteld en gemonteerd in dezelfde opening en die werken perfect .... maar t kost je wel extra remkleppen.
 
Ik heb nog niet getest of het servo (HS225) in staat is om de klep the openen.
Heeft iemend een dergelijke ervaring? Tips?
Kleppen moeten soepel lopen. Een 9-gram servo zou het (niet vliegend) makkelijk moeten kunnen. Als het met de 40Ncm van die HS225 niet lukt is er echt wat mis.
Ik ben het helemaal met Niky eens, als ze slecht werken moet je ze er eigenlijk uit halen. Anders is het wachten op een storing op een vervelend moment.....
 
Ik heb elders op het forum ook een ervaring met deze kleppen gevonden:
zie: de-elektrificatie-van-een-robbe-ash-25-a
Het zijn dus Multiplex contest kleppen. In de 3e en 4e reply wordt aangegeven dat de klep klemt en waardoor heel veel kracht nodig is om de klep te deblokkeren. Eerst nog maar eens proberen om de kleppen helemaal "los" te krijgen.
Arjen heeft in de het genoemde draadje al een link naar de inbouw instructie gegeven. Ik kopieer dat hier nog maar een keer: http://www.tangent-modelltechnik.com/de/img/pdf/stoerklappenanleitung.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm ik heb net mijn Salto 275 van Rippin klaar, daar had ik ook problemen met de stoorkleppen.
Die werken nu eindelijk goed, vraag me niet hoe.
De Multiplex Contest kleppen die ik in mijn KA 4 heb ingebouwd werken aanzienlijk beter.
Groeten, Maarten
 
Goh, in mijn Alsema Sagitta heb ik ook van deze kleppen. En ja ook ik had er wat moeite mee om deze goed werkend te krijgen. Ze zijn overigens wel goed te demonteren, áls je weet hoe....

Waar het volgens mij fout gaat, is bij de aansturing bij het messing-aansturing-vergrendelmechanisme. Als je dat met een draad aanstuurd waarvan deze met een Z-tang gevormd is kan je problemen verwachten. Als er daardoor wrijving onstaat of juist dat het niet goed uitgelijnt is, dan werkt het niet.

De kleppen uitbouwen, en dan goed controleren of het echt goed is uitgelijnt.

Succes.
 
Hallo,
Hier blijkt toch maar weer het nut van het Modelbouwforum. Wederom valt er veel ervaring op te doen! Ik heb nu een handleiding die duidelijk aangeeft hoe de kleppen te (de-)monteren zijn en met jullie tips hoop ik het mechaniek aan de praat te krijgen.
Zonder topblad functioneert het nu allemaal prima. Ik denk dat bij de inbouw door Rippin de goot iets in elkaar is gedrukt waardoor de klep iets aanloopt. De geringste wrijving is fataal. Ik denk dat het nu een kwestie is van het wrijvingspunt te zoeken en op te ruimen. De eerste fout die ik gemaakt heb is de folie in de goot te vouwen en daar vast te plakken. Gezien de minimale speling kan zelf een laagje folie fataal worden. Er moet echter ook nog een beplanking op de klep. Dat wordt ook nog een nauwkeurig klusje om dit geheel vrij te monteren.
Douglas; op de foto kun je zien dat ik een kwiklink gebruik.
 
Nog even een punt van aandacht. Ik vindt de nylon hefboompjes die normaal meegeleverd worden bij een servo wel erg zwak. zeker als je het gat nog verder opboort. Ik heb nu koolstof hefboompjes gekocht met een geïntegreerde kogel link. En ook hier was het internet weer zeer waardevol. Want hefboompjes van Graupner passen dus niet op Graupner DES servo's. Alleen Futaba past! Moet je dus even weten...! Ik kwam hierover aan het twijfelen toen ik ontdekte dat Graupner 2 types aanbiedt..De "JR" en de gewone Graupner. Het lijkt er op dat geen van beide op een DES servo past...lekker handig!
Ik gebruik nu kogellinks waar een M3 draad in past en de kogels hebben een 2mm boring. De hefbomen in de roeren worden dubbel uitgevoerd met 2 mm epoxy plaat. Dit lijkt mij wel sterk genoeg!

 
Ik heb nu ook de rolroerscharnieren vastgelijmd inclusief de borging.
Dit klusje heb ik al lange tijd geleden op het forum besproken maar laten liggen ivm werkzaamheden aan de romp. Nu moet het dan toch maar gebeuren..(net als of je naar de tandarts moet....:?) Ook hier is het weer een kwestie van alles in de juiste volgorde doen.. In eerste instantie ging het boren van de gaten voor de borging niet goed. Ik heb dus ook een gat dwars door de vleugel geboord.:evil:. Nu boor ik eerst het scharnier aan. Dan haal ik het scharnier weer uit de vleugel en boor hem dan geheel door. Voor het lijmen de scharnieren goed in de olie gezet en daarna voorzichtig epoxy in de sleuf aangebracht. Daarna het scharnier inbrengen en de blokkering mbv sateprikkers aanbrengen. Vervolgens de prikkers direct afknippen en het scharnier goed uitlijnen. Ik heb 24 uurs epoxy gebruikt (UHU endfest)..nu maar hopen dat het scharnier morgen niet muurvast zit! :?



P1200695_zps2a58db49.jpg
 
Nog een vraag..gebruiken jullie ferriet ringkernen wanneer een 2,4 Ghz installatie wordt gebruikt?
Voor de Pilatus heb ik kabel lengtes van meer als 3 meter.
 
Hallo..
Paasweekend..niet zo heel veel gebouwd maar wel weer lekker gevlogen..!
Hier de aansturing van de rolroeren:
 
Laatst bewerkt:
En de remkleppen moeten nog een afdekking krijgen..
Ik heb van de Firma Rippin een stukje abachi gekregen voor de remkleppen..
 
Hallo,
Vandaag, ondanks het mooie weer toch nog maar even wat uurtjes op zolder besteed. De servo's voor het hoogteroer ingebouwd...Ik wil de servo's graag demontabel houden. De methode zoals in de vleugel toegepast, gaat hier niet vanwege de geringe diepte van het hoogteroer. Daarom maar iets anders verzonnen en dit gaat ook.

P1200717_zps336b7779.jpg

P1200719_zps75df2c8d.jpg

P1200720_zpse83f1c87.jpg
 
Verder eindelijk een keuze gemaakt voor de aansturing van het richtingsroer. De pull-pull kabel blijft, maar de constructie wordt eenvoudiger en compacter. De grote kogelgewrichten zijn vervangen. De kabel wordt nu direct gemonteerd in oogjes in de draadstang. Ik heb nog wel enige zorg of dit misschien tot slijtage lijdt...
P1200722_zpsbd52afab.jpg

P1200723_zps514d909d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier op deze site vindt je prachtig foto's.

Dus er is wel een B4 met een gekleurde onderkant.

Johannes

Hallo Johannes,
Bedankt voor de mooie foto's. Deze had ik nog niet gezien en ik had toch al heel wat speurwerk verricht. Maar ik heb mijn keuze voor het kleurenschema al gemaakt..(PH-531 met een witte onderkant helaas...)
Groet ger
 
Back
Top