Pilatus B4 460 cm van Rippin

Netjes... Samen een keer vliegen?...

Zekers..Een formatie met Pilatus en Salto..lijkt mij geweldig!
Ik ben overigens wel enigszins bezorgd over de werking van de remkleppen.
In Berlicum bleek wel weer hoe belangrijk een paar goede remmen zijn. (Geen wind..mais van 2,5 meter hoog direct aan de kant van het veld..)

Balans

Er komt nogal wat gewicht in de neus. (motor, accu en ontvangeraccu's wegen samen 2 kilo) Ik was nu benieuwd of er nog lood in de neus moet of dat de 2 kilo al te veel is.
Om dit te bepalen heb ik alle componenten gewogen en hun zwaartepunt ten opzichte van het modelzwaartepunt bepaald. De afstand van het modelzwaartepunt tot het componentzwaartepunt maal het gewicht van het component geeft een moment rond het zwaartepunt van het model. De som van de momenten rond het zwaartepunt moet nul zijn (dan ligt het zwaartepunt van het model op de juiste plaats. Nu kun je op deze manier uitrekenen hoeveel lood er nog in de neus moet. In het voorbeeld hieronder zie je dat er een negatief neus gewicht is berekend. Dit betekend dat er in dit geval nog een beetje lood in de staart moet worden geplaatst.
Het totaalgewicht is nu ook te berekenen. Dit komt rond de 9 kilo te liggen.
Een rekenfoutje gemaakt. Het staartwiel weegt geen 140 gram maar 40 gram. Dat betekend dat ik dus te veel gewicht in de neus heb! Die dubbele ontvangeraccu is iets te veel van het goede..Maar goed..dan maar een vedergewicht piloot..en cockpitinrichting (daar had ik 150 gram voor gerekend)..Ik vindt het eigenlijk wel zonde om 100 gram in de staart te plaatsen..alhoewel dat waarschijnlijk niet veel uitmaakt voor de vliegeigenschappen.
Het stabilo zet ik nu in ieder geval met 2 stalen M6 bouten vast..Valt die er niet meer af...

Ik moest de bussen voor de achterste vleugelpennen nog in de vleugel lijmen. Hiermee wordt de instelhoek van de vleugels bepaald dus veel meten!!. En het gehele model moest hiervoor in elkaar gezet worden. Dus ook maar even buiten een fotootje gemaakt. (tussen de regenbuien door) De instelhoek van het stabilo is overigens -1 graad. Lijkt mij een prima waarde.

En zo moet hij uiteindelijk worden:

Laatst bewerkt:
Bij mijn Pilatus B4 heb ik nog niet het optimale instelhoekverschil gevonden.
Dat zal nog vele proefvluchten vergen voordat ik tevreden ben.

Op zich vliegt mijn B4 nu prima met wat up getrimd hoogteroer, maar ik ben van overtuigd dat ze nog beter kan presteren.

Johannes

Bij mijn Pilatus B4 heb ik nog niet het optimale instelhoekverschil gevonden.
Dat zal nog vele proefvluchten vergen voordat ik tevreden ben.

Op zich vliegt mijn B4 nu prima met wat up getrimd hoogteroer, maar ik ben van overtuigd dat ze nog beter kan presteren.

Johannes
Betekend dit dat het zwaartepunt nog verder naar achteren kan?

Solderen

Vandaag gesoldeerd...:confused:
Ik heb een soldeerbout geleend die wat meer vermogen heeft want het wou niet goed vloeien..en "plakken" is natuurlijk uit den boze.
Op de foto zie je de stekkers voor de vleugels..Ik heb bij Nessel deze soldeer "platinen" gekocht..werkt perfect..!

.
Hebben jullie een advies hoe ik de vleugels kan bevestigen aan de romp?
Ik heb draadbussen gekocht (m6) die ik in de vleugel wil lijmen. Daar kan ik vanuit de romp ofwel bouten indraaien of een spanner. Ik heb elders in dit forum ook zeer professionele oplossingen gezien maar weet niet waar je die kunt kopen.
Hebben jullie nog goede alternatieven?
Ik heb een oplossing voor de vleugellocks gevonden. 2 oogbouten in de vleugel en een draadspanner er tussen. Ik denk dat dit een betere oplossing is als de hierboven getoonde verbinding. De bouten breken of beschadigen de romp bij een onzachte landing. De draadspanner trekt de vleugels naar elkaar maar ontlast de romp..

Dit soort "vaste" verbindingen richten juist meer schade aan. Bij een onzachte landing breekt nu je vleugel in plaats van de breekbout.
Vleugels krijgen tijdens het vliegen nauwelijks krachten te verduren die de vleugel van de romp af trekken; een strook goede tape over de vleugel en romp is in principe voldoende om ze op hun plek te houden. Als een tip de grond raakt zal het tape de boel niet bij elkaar kunnen houden en schuift de vleugel los van de romp. Bij een starre verbinding zal de vleugel breken.

Alle vleugelverbinder-systemen werken daarmee. Multilocks, de Graupner vleugelverbinders....alles. Nooit je vleugels star fixeren. Echt niet slim.

Hmm..ik zie je punt..En wat als ik nu in plaats van de kabelspanner (die inderdaad niet meegeeft) een tyrap gebruik..? Ik heb wat kracht nodig om de vleugels goed sluitend tegen de romp te plaatsen..Alleen plakband is daarvoor niet genoeg. Of toch maar nylon bouten gebruiken?

Dan kun je beter de aansluiting goed passend maken....
Je kunt alles gebruiken (tiewraps, breekbouten, ijzeren spanner) als je je maar realiseert dat hoe sterker de vleugelverbinding, hoe groter de kans dat iets anders breekt als je een foutje maakt.....

Tie wraps heb ik jaren gebruikt op een 4m50 'ASW 19'. Vooral die smalle witte goedkope van de Gamma. Sterk genoeg om de boel goed bij mekaar te trekken/houden, en bij een wat hardere landing lekker breken. Dat had ik bij mij Alpina ook willen doen, maar ik had niet meer voldoende ruimte om hem te monteren. Teveel motoraccu etc. ...

Mijn broer gebruikt ook zo'n spanner maar aan 1 kant zit er dan een sterke veer tussen de haak en de spanner.
Dan heeft je vleugel bij hevige krachten toch nog wat ruimte en je hoeft niet iedere keer tyraps te vervangen.

1 vleugel helemaal klaar! De folie er op..De eindplaten op de tippen..Alle bedrading gesoldeerd..De remkleppen werkend gemaakt..en een oog in de wortel van de vleugel voor de bevestiging.
Ik heb Orastick gebruikt.. Dit werkt prima. Aanbrengen met veel sop. Goed positioneren en dan het vocht wegwrijven. De randen even met de strijkbout vast zetten.

Dit is niet de PH-531 maar de franse F-CMAX..maar zo komt 'ie er dus uit te zien..minus de tekst op de vleugel.

Ph-531

Ik heb bij toeval nog een foto van de PH-531 gevonden. Gemaakt in 2002 op Gilze Rijen. En dus eindelijk de missende foto van de onderkant van de kist. Nu weet ik dat er ook een registratie op de vleugels moet komen.
Mijn vraag; heeft iemand een adres waar ik voor een redelijke prijs letters kan laten maken?

Uit het "PH" register: PH-531 is dus inderdaad opnieuw geregistreerd als F-CMAX
PH-531 Pilatus B4-PC11

01.09.1975 Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen), Eersel.
27.01.1978 Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen), Eindhoven.
25.01.1979 Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen), Nuenen.
08.02.1980 Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen), Vught.
07.03.1983 Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen), Veldhoven.
06.12.1985 A.L. de Moel, Eindhoven; A.M. van Empel, Waalre.
10.02.1987 Type gewijzigd: B4-PC11AF.
15.02.2007 S. Rijks, Tongeren.
06.05.2009 Inschrijving doorgehaald. F-CMAX

Laatst bewerkt:
Back