Guy, je hebt jezelf wel wat op de hals gehaald...
Beginnen bij het begin:
Je motoren zijn goed. Het opgenomen amperage met alleen de motor (zonder schroefas of koppelingen eraan komt overeen.
Kortom: prima motoren. Niet vervangen.
Maar op het moment dat je je schroefassen aansluit gaat je verbruik dramatisch omhoog...
Kortom: het ligt toch ergens in een van de volgende oorzaken:
- niet-juiste uitlijning van je motoren t.o.v. je schroefassen
- defecte schroefaskokers
- schroefassen krom
- schroefassen beschadigd op de plekken waar ze in de lagers lopen
Het resultaat " na verbetering van de uitlijning" maakt mij niet vrolijk. (Jou ook niet, waarschijnlijk)
guyba zei:
Met as na verbetering van uitlijning, full speed, belast (in water) - 2 motoren samen:
Min snelheid Voorruit: 2.6 Amp Achterruit: 3.0 Amp
Half speed Voorruit: 8.22 Amp Achterruit: 11.35 Amp
Max snelheid Voorruit: 17.2Amp Achterruit: 16.40 Amp
Koppel de motoren nog eens los van je schroefassen en blaas eens tegen de schroef. Die moet zo licht lopen dat hij door de luchtverplaasting gaat draaien. (met een niet-ingevette schroefaskoker)
Als hij inderdaad zo licht draait, zitten de problemen niet in je assen of ashouders.
Aan de schroeven ligt het ook niet; immers je verbruik gaat ook dramatisch omhoog als je model op de werkbank staat.
Blijven dan alleen maar de koppelingen en tussenas over. Ik heb de tussenas er in liggen met twee cardankoppelingen en dat bevalt met prima. Echter de lengte van de tussenas is bij mij heel klein: beide cardankoppelingen raken elkaar bijna! Jouw tussenas is een stuk langer, wat dat " gerammel" kan veroorzaken. Kijk daar eens goed naar.
Los daarvan: ik vind de combinatie 40mm schroeven en Speed 600 Turbo behoorlijk " overkill" voor dit scheepje.
Als alle componenten probleemloos functioneren zou het wel eens kunnen zijn dat je boot met die schroeven totaal onbestuurbaar wordt bij het maken van een scherpe bocht.
Is mij ook al eens gebeurd: 30mm schroeven, 3S Lipo, vol gas een scherpe bocht in en floep! het model lag ondersteboven.
Succes!