bouw van de politieboten van colorikits!

Hallo beste “Politiebootmannen”,
Ik heb jullie raad nog eens nodig! Inderdaad ik blijf sukkelen met mijn P57 (in feite P59).
De motoren zijn 2 Graupner Speed 600BB Turbo, de voeding is een pak van 7 cellen NiMh 1.2V/5000mA (ik heb minimum 8V nodig voor de geluidsmodule van Velleman).
De assen en de schroeven zijn van Raboesch (as 301-00 M4 290mm, schroeven 146-13 en 14 40mm 3 bl.) Ik heb testen gedaan met 30 mm schroeven zoals Roel gebruikt en me aangeraden heeft (162-13 en 14) maar dan krijg die geen snelheid
Toch kan ik er niet lang mee varen en maar heel kort op “hoge snelheid”.
Het verbruik is denk ik de oorzaak: 8,2A full speed vooruit en 5,1A achterruit op de werkbank. In het water zal het dus nog hoger zijn en dus de batterij rap leeg.
Ook blijft het een heel lawaaierig gedoe door de koppelingen en de romp die een resonantie kast is.
Ik heb dus op elke as een koppeling vervangen door één zonder scharnier (zie foto) en dan is het geluid OK maar is misschien ook de oorzaak van een hoog verbruik?. Ik ben aan het denken om de koppelingen te vervangen door bv silicone darmen om het geluid nog te drukken maar weet niet welke invloed dit zou kunnen hebben op het verbruik.

full

Ik geef toe dat de uitlijn niet 100% perfect is maar de assen waren al geplaatst als ik die P57 2de hands gekocht heb.
Heeft iemand raad?
Dank u bij voorbaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben geen politie boot man, maar ik probeer je toch te helpen.
je boot heeft ook steeds de nijging om naar één kant te varen? of niet? dit komt omdat je rechter as (op de foto) niet gelijk is uitgelijnd met je linker, dus je rechter motor gaat meer kracht nodig hebben. probeer je assen toch zo recht mogelijk te zetten, anders blijf je met dit probleem.
 
Zitten de tussenassen er nog in?
Daarmee kun je een deel van de foute uitlijning compenseren.
Harm zijn opmerking zou ik zeker uittesten!
 
Bedankt allemaal voor de goede raden.
Ik heb ondertussen de uitlijning van de rechte as verbeterd maar daarmee win ik maar 0,2A. misschien ligt het gewoon aan de 2 Speed 600BB Turbo zelf. Volgens de specificatie van Graupner is het verbruik aan max rendement 7 A, voor de Speed 500E is het 2A. Ik heb nog zulke 2 liggen dat ik na mijn verlof kan testen. Jammer voor de 2 accu pack dat ik verkorten heb naar 8.4V ;).
Het verbruik meten zonder as is mij nog niet gelukt want ik krijg de koppeling niet meer los. Ik zal waarschijnlijk de vijzen moeten uitboren. Een hele klus dus.
 
Die 7A is wel belast, met alleen de schroefassen zou er zeker geen 8A mogen gaan lopen. Als je de motoren afkoppelt, kun je voelen of de assen niet te zwaar lopen.
 
Leerlaufstromaufnahme 1 A

Graupner SPEED 600 BB TURBO 12 V

Dat lijkt me hetzelfde als op de werkbank (=NIET in het water)

Hoeveel stroom gaat er door de motor met de koppeling los van de schroefas?

Je kan wel andere motoren gaan plaatsen op dezelfde assen, maar dan heb je zeer waarschijnlijk hetzelfde.
 
ben het met Harm eens, ik zou meer aandacht besteden aan de schroefas en de koppeling naar de motor.
Dat klinkt mij als een veel aannemelijkere oorzaak dan de motoren, en als je dan andere motoren plaatst los je het probleem niet op. Als je begint met de boel loskoppelen dan heb je nog niets overbodigs gedaan want dat moet je voor elke oplossing toch doen. Kijk dan naar de schroefassen voor je verdergaat, dan weet je welke kant je op moet.

VrGr,


Theo
 
Stap 1: koppel de motoren van de schroefassen los en meet dan het verbruik van de motor.
Wedden dat die dan in de buurt van de 1 A komt?
Stap 2: Zitten de originele schroefaskokers er nog in? Zo ja, eruit halen en vervangen door degelijke Rabeosch schroefaskokers en -assen.
Ook daarmee gaat je verbruik waarschijnlijk drastisch omlaag. De originele schroefaskokers en schroefassen zijn namelijk Kwalitatief Uiterst Teleurstellend.
(schroefaskokers kun je eruit halen door te verwarmen met een electrische soldeerbout die je in het uiteinde steekt en de koker laat verwarmen. Daar kan vrijwel geen lijm tegenop. Het glasmatje wat er overheen zit haalde ik met een tangetje zonder moeite weg.)
Stap 3: Nieuwe schroefaskokers plaatsen. Dit keer recht.
Stap 4: tussenassen blijven gebruiken, evenals het 2e schot waar de tussenassen tussen zitten. Dat zorgt voor wat stevigheid in de boot en verminderd het klankkast-effect.
Stap 5: Uitlijnen van motoren en schroefassen met de amperemeter aangesloten tussen accu en motor.
Hoe lager de stroom, hoe beter uitgelijnd. Ook met tussenassen!
Per as 2 cardan-koppelingen gebruiken. Geen starre koppelingen! Hiermee deel je de hoek tussen de schroefas en de motor in feite in tweeën. En helemaal niet vervangen door siliconenslang. Dat kan bij een speed 400 of ee langzaam draaiende stoommachine, maar niet bij een 600BB Turbo. Te veel power.
 
Beste bouwers,

na lange tijd weer eens aan mij model P59 verder gegaan. Geen tijd voor gehad...kids vragen veel aandacht. Heb maar eens weer een testvaart gedaan met mijn scheepje...deed het goed:
5mdxHjrSkzI[/media] Waterpolitie P59 testvaren - YouTube

leuk filmpje...mijn zoon is er gek op.

De P59 ligt nu in Drimmelen en word regelmatig nog ingezet. Vaart nog super. De nieuwere versie, P93, vaart ook goed maar de P59 blijft zijn eigen karakter houden.
Hopelijk blijft het oude model nog even varen en word deze niet verkocht... ik hou mijn hart vast.

Hopelijk komt er ook nog eens een model van de nieuwere versie StanPatrols.... zoals de P93.

In ieder geval kom ik weer eens wat vaker op de site om de projecten te volgen.

Groeten Toine
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vaart netjes, ook erg wendbaar. Pas alleen op met je "landingstechniek" zoals dat op de kant knallen, zowel vooruit als achteruit. Je hebt zo een roerkoker los en dan kan je boot snel vol water staan, zeker als je het niet gelijk door hebt.
 
Inderdaad een gopro 2....mooi materiaal en goede kwaliteit. Dat op de kant varen...daar heb je gelijk in. Niet aan gedacht. Dacht....dat is mooi voor de film...haha.
 
Hoi Roel, de schroefassen zijn wel, vanaf het begin, van Raboesch (301-00).
Nu mijn huiswerk gedaan en een heel reeks metingen uitgevoerd.
Het tussenschot waarop de motoren vast zaten heb ik losgemaakt en de uitlijning assen/motoren verbeterd. Hierbij de verschillende metingen voor analyse:
Gegevens:
- assen Raboesch 301-00, motoren Graupner 600 BB Turbo, schroeven Raboesch 40mm 3bl. 146-13 en 146-14
- Op elk as 1 vaste koppeling en een gearticuleerde koppeling om het rammel geluid te verminderen.
- NiMh batterij – 8.4V – 5000 mA
Totaal gewicht: 5 kg 500
Resultaten:
1 motor alleen, zonder as, full speed: 0.78 Amp
1 motor alleen full speed, geblokkeerd: 19.5 Amp
Met as na verbetering van uitlijning, full speed, niet in water:
Linkse motor: 4.24 Amp
Rechtse motor: 3.27 Amp
De 2 samen: vooruit: 7.56 Amp, achterruit 7.74
Met as na verbetering van uitlijning, full speed, belast (in water) - 2 motoren samen:
Min snelheid Voorruit: 2.6 Amp Achterruit: 3.0 Amp
Half speed Voorruit: 8.22 Amp Achterruit: 11.35 Amp
Max snelheid Voorruit: 17.2Amp Achterruit: 16.40 Amp

Ter vergelijking:
Graupner 600BB Turbo, zonder as: 0.78 Amp
Graupner 500 E, zonder as: 0.35 Amp

Hoe zijn die resultaten te vergelijken met uw metingen?
Nu nog de vaartijd checken real life want ik vrees dat met cellen van 5000 mA toch niet lang zal zijn zelf na de verbeteringen.
Als de vaartijd toch nog heel kort is zal ik waarschijnlijk naat de Graupner 500E op 12V moeten overschakkelen (die motoren heb ik nog liggen).

Dank u bij voorbaat voor de goede raad.
Guyba2
 
Guy, je hebt jezelf wel wat op de hals gehaald...
Beginnen bij het begin:
Je motoren zijn goed. Het opgenomen amperage met alleen de motor (zonder schroefas of koppelingen eraan komt overeen.
Kortom: prima motoren. Niet vervangen.

Maar op het moment dat je je schroefassen aansluit gaat je verbruik dramatisch omhoog...
Kortom: het ligt toch ergens in een van de volgende oorzaken:
- niet-juiste uitlijning van je motoren t.o.v. je schroefassen
- defecte schroefaskokers
- schroefassen krom
- schroefassen beschadigd op de plekken waar ze in de lagers lopen

Het resultaat " na verbetering van de uitlijning" maakt mij niet vrolijk. (Jou ook niet, waarschijnlijk)
guyba zei:
Met as na verbetering van uitlijning, full speed, belast (in water) - 2 motoren samen:
Min snelheid Voorruit: 2.6 Amp Achterruit: 3.0 Amp
Half speed Voorruit: 8.22 Amp Achterruit: 11.35 Amp
Max snelheid Voorruit: 17.2Amp Achterruit: 16.40 Amp

Koppel de motoren nog eens los van je schroefassen en blaas eens tegen de schroef. Die moet zo licht lopen dat hij door de luchtverplaasting gaat draaien. (met een niet-ingevette schroefaskoker)
Als hij inderdaad zo licht draait, zitten de problemen niet in je assen of ashouders.
Aan de schroeven ligt het ook niet; immers je verbruik gaat ook dramatisch omhoog als je model op de werkbank staat.

Blijven dan alleen maar de koppelingen en tussenas over. Ik heb de tussenas er in liggen met twee cardankoppelingen en dat bevalt met prima. Echter de lengte van de tussenas is bij mij heel klein: beide cardankoppelingen raken elkaar bijna! Jouw tussenas is een stuk langer, wat dat " gerammel" kan veroorzaken. Kijk daar eens goed naar.

Los daarvan: ik vind de combinatie 40mm schroeven en Speed 600 Turbo behoorlijk " overkill" voor dit scheepje.

Als alle componenten probleemloos functioneren zou het wel eens kunnen zijn dat je boot met die schroeven totaal onbestuurbaar wordt bij het maken van een scherpe bocht.
Is mij ook al eens gebeurd: 30mm schroeven, 3S Lipo, vol gas een scherpe bocht in en floep! het model lag ondersteboven.
Succes!
 
Foto P59 snel varend (echt ;) )

Vandaag kwam ik de P59 al varend tegen, net voor Drimmelen....full speed.. schitterend zicht!!

Grotefoto-CO687PGC.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ Guyba2: Ik ga mee met Roel z'n opmerkingen... Maar, om welke Speed Turbo gaat het nu? Inderdaad de 12v versie?
Er waren een aantal typen 600 BB. (Ik had in mijn model bijvoorbeeld de 14,4v zitten, wel op reductie en op +13V die draaiden een behoorlijk hoog rendement.) Model voor 10-11 kmh, GPS gemeten.
Welke schroefspoed had je nu eronder zitten?

Hier de waarden van mijn setup dit voorjaar (nu brushless, fractioneel betere waarden)
[post169]

Dan kijk ik naar de uitgaande as van de motor. Ik zie een metalen koppelstuk, verleng-as, daarachter komt de cardan. Dat vraagt direct om problemen. Is het bij het koppelstuk niet perfect uitgelijnd, gaat dat zwabberen, de cardan toet er nog een schepje resonerende centrifugaalmassa bovenop. Tenzij dat uiteinde van de verlengde as, net voor de cardan, door een extra lagerpunt wordt ondersteund.

Je kan dan beter de cardan verlengen, het verlengstuk er tussen. Het verkleint tevens de hoek waaronder de motor niet uitgelijnd staat. Zo zit het ook in je auto... kruiskoppelingen (homokineten) zo dicht mogelijk tegen het lager geplaatst. Daarvoor heb je dan wel een extra setje kruiskoppelingen nodig.
Ik schiet zo wel even een voorbeeldplaatje...

Beziet...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top