Mijn vlieg ervaring van vandaag

Tjonge mooi hoor!! Is dat een asw24 ofzo? Erg mooi!

Ben vandaag de hele dag aan bet opruimen geweest in mijn bouwhok en zolder. Verhuizing aanstaande dus alles moet even goed uitgezocht worden. Geeft weer mooie plaatjes haha. Wel alles weer een keer in handen gehad!

daza3e8a.jpg


En dan liggen mijn andere cirrus75, solius en easyglider nog in de auto... Oh oh oh wat een hobby. Te gek voor woorden..
 
Laatst bewerkt:
En een breukstukje, doet ook wel eens wonderen.
Ook het wiel op de goede plaats monteren wil wel eens helpen dat de zwever niet gaat zigzaggen achter de sleepkist....
 
net achter het zwaartepunt ( tot een cm of 2 ) is ideaal .
Dat werkt dus niet, want dan wil de zwever in rust op zijn neus gaan staan.

Bij 'moderne' zwevers zit het wiel voor het zwaartepunt, en dat geeft altijd een stukje richtingonstabiliteit op de grond. Als het wiel voor het zwaartepunt zit bestaat er altijd het gevaar op een grondzwaai. Snel en nauwkeurig sturen is dus gevraagd. Bij oude zwevers zit het wiel achter het zwaartepunt, maar daarvoor zit dan een schaats waar de neus op rust. Of sommige zwevers zoals een ASK-21 en ASK-23 hebben het hoofdwiel ook achter het zwaartepunt, maar die zwevers hebben dan een 2e klein wieltje helemaal voorin. De reden dat hier het wiel wel achter het zwaartepunt hebben is dat het opleidingszwevers zijn, die worden niet altijd even nauwkeurig gestuurd.
 
Maar het is inderdaad een ASW24, een model van Roebers...

En hier zit bij mij het wiel...

full


grt, Louis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het wiel achter het zwaarte punt voorkomt dus het zwabberen wat de vrager vroeg .
ik heb niks gezegd over hoogte verschil en dus over neerhellen van de kist .
zoals op de foto loeki is inderdaad te zien dat zijn wiel overduidelijk voor het zwaarte punt ligt .Gaat deze zwabberen door een tip in het gras is er niks aan te houden (wat hij al ervaren heeft).
dit verschijnsel is ook zeer goed met caravans te vernemen <vandaar de kogeldruk dat het zwaartepunt voor het wiel ligt )
nu heeft een vliegtuig nog een kielvlak wat ook zeer goed helpt zodra er wat meer snelheid is .
 
full


Dit is een orgineel plaatje van Alexander Schleicher.
Ik hoop dat ze daar weten wat ze doen ;).

Volgens mij zit het wiel bij de asw24 van Louis ongeveer op dezelfde plek.

Overigens is deze asw met zijn 25 jaar nog nooit uitgebroken bij de start.
Is een eitje om daar een sleepstart mee te doen.

En Louis, iedereen vind hem mooi. Hoef je dus niets te spuiten :)

André
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wel scheelt is dat de romp beduidend hoger is waardoor de grondspeling van de vleugels veel groter is.
Mijn ASH26 had geen wiel en de romp was ook een stuk lager waardoor het "haak" risico stukken groter was.

En inderdaad André, laat de spuitbus voorlopig maar even achterwege.
Vanavond wel de servo's gemonteerd en die voor de verstoorders vervangen.

Stabilo krijgt nog wel een nieuwe velletje...;-)

Ben er echt blij mee André!!
 
@Louis, 4 meter is een mooie maat. Ik vind het leuk voor je dat je weer een andere kist hebt gekregen. Enne, hij past nog steeds achter mijn Toledo... ;-)

@Justus, Ik wist dat de Alka 13 in goede handen zou zijn bij jou... Waanzinnig om te zien dat je er heel vele plezier mee hebt. Ik kom niet zo heel vaak op de Maasvlakte, en als ik er kom vlieg ik meestal met mijn ASW 27B. Ik heb dan ook geen spijt dat ie naar jou is gegaan...
 
Net met minimale wind ook nog even gevlogen. Echt uitmelken tot de laatste decimeters boven het duin en toch gelukt om zonder motor kwartiertje weg te knuppelen. Erg lekker maar na drie nachten werken eigenlijk gewoon te moe dus niet langer gevlogen om brokken te voorkomen.
 
Zo dadelijk eens kijken of mijn Furio beter wil lopen met een zwaartepunt 6mm meer naar achteren.

Gisteren ben ik wel 20x de Weiherberg op en neer gelopen omdat ik niet weg kwam, terwijl een andere Nederlander met een 400gram zwaardere F3F/B bak wel elke keer van de helling wist weg te komen. Ik moet erbij zeggen dat de beste man goed kon vliegen.

Ik ga het straks wel zien.
 
Gisteren ben ik wel 20x de Weiherberg op en neer gelopen ...
Goed voor je conditie, maar dat heb jij niet echt nodig. Eerder het omgekeerde .... LOL
Zo dadelijk eens kijken of mijn Furio beter wil lopen met een zwaartepunt 6mm meer naar achteren.
En met lopen bedoel je glijhoek tijden cruisen? Niet de max snelheid? Want daarheeft de ligging van het ZW-punt toch geen invloed op.

Dirk.
 
Goed voor je conditie, maar dat heb jij niet echt nodig. Eerder het omgekeerde .... LOL.

Dank u. Ik zie het als een compliment.

En met lopen bedoel je glijhoek tijden cruisen? Niet de max snelheid? Want daarheeft de ligging van het ZW-punt toch geen invloed op.

Dirk.

Inderdaad! Het volgende bleek (nadat ik ontdekt had in eerste instantie het instelhoekverschil verkeerd te hebben gemeten)

Ik vloog een EWD van 1°. Zwaartepunt 108/109mm. Daarmee vliegt de Furio stabiel op 11 meter per seconden. Beste glijden ligt op 9 m/s, geringste dalen nog iets langzamer.

Je krijgt dan dat je steeds aan je hoogte gaat lopen trekken om toch maar goed te glijden.

Dit vlieg gedrag viel een landgenoot op, ook aanwezig op de Weiherberg. Deze man heeft ervaring met F3F spul, waarmee hij mij dus weer verder hielp.

Gisterenavond het zwaartepunt zo geplaatst dat deze bij een EWD van 1° stabiel zou moeten vliegen op het punt van beste glijden. (Zwaartepunt ligt nu op circa 115mm, SM van circa 8%.)

Nou, de verbetering is wel duidelijk! Levendigere kist, makkelijker belletjes uit vliegen. Houdt snelheid beter vast. Ook gelijk maar met ballast gevlogen. Dat brengt dan de nodige rust in het vliegbeeld. Het was druk voor de helling, en daar wordt ik wat nerveus van, zeker als ik eigenlijk hard wil vliegen...

En, dat vindt ik ook erg leuk. XFRL5 heeft weer gelijk!!

Minder leuk, zeg maar helemaal niet leuk, is dat ik thuis dus weer met de boormachine aan de gang kan om nog eens 30gram lood oid uit de neus te boren. Nu heb ik een strook lood om de staartboom geplakt. De vorige eigenaar heeft ONWIJS veel lood in de neus geharst, waar ik al een groot deel van verwijdert heb. Hij vond hem niet fijn vliegen. Dat begrijp ik wel, nu.... En ik maar boren. Echt een K** klus.

Vandaag was het winderig, turbulent, en de helling droeg maar matig. Iets te westelijke richting voor het mooie. Maar woensdag komt Bertus met Wim langs. En let maar op, dan kunnen we van de ene 5meter bel naar de andere fluiten!
 
Back
Top