Goed voor je conditie, maar dat heb jij niet echt nodig. Eerder het omgekeerde .... LOL.
Dank u. Ik zie het als een compliment.
En met lopen bedoel je glijhoek tijden cruisen? Niet de max snelheid? Want daarheeft de ligging van het ZW-punt toch geen invloed op.
Dirk.
Inderdaad! Het volgende bleek (nadat ik ontdekt had in eerste instantie het instelhoekverschil verkeerd te hebben gemeten)
Ik vloog een EWD van 1°. Zwaartepunt 108/109mm. Daarmee vliegt de Furio stabiel op 11 meter per seconden. Beste glijden ligt op 9 m/s, geringste dalen nog iets langzamer.
Je krijgt dan dat je steeds aan je hoogte gaat lopen trekken om toch maar goed te glijden.
Dit vlieg gedrag viel een landgenoot op, ook aanwezig op de Weiherberg. Deze man heeft ervaring met F3F spul, waarmee hij mij dus weer verder hielp.
Gisterenavond het zwaartepunt zo geplaatst dat deze bij een EWD van 1° stabiel zou moeten vliegen op het punt van beste glijden. (Zwaartepunt ligt nu op circa 115mm, SM van circa 8%.)
Nou, de verbetering is wel duidelijk! Levendigere kist, makkelijker belletjes uit vliegen. Houdt snelheid beter vast. Ook gelijk maar met ballast gevlogen. Dat brengt dan de nodige rust in het vliegbeeld. Het was druk voor de helling, en daar wordt ik wat nerveus van, zeker als ik eigenlijk hard wil vliegen...
En, dat vindt ik ook erg leuk. XFRL5 heeft weer gelijk!!
Minder leuk, zeg maar helemaal niet leuk, is dat ik thuis dus weer met de boormachine aan de gang kan om nog eens 30gram lood oid uit de neus te boren. Nu heb ik een strook lood om de staartboom geplakt. De vorige eigenaar heeft ONWIJS veel lood in de neus geharst, waar ik al een groot deel van verwijdert heb. Hij vond hem niet fijn vliegen. Dat begrijp ik wel, nu.... En ik maar boren. Echt een K** klus.
Vandaag was het winderig, turbulent, en de helling droeg maar matig. Iets te westelijke richting voor het mooie. Maar woensdag komt Bertus met Wim langs. En let maar op, dan kunnen we van de ene 5meter bel naar de andere fluiten!