Mijn vlieg ervaring van vandaag

Gert, Raymond en Henk, bedankt voor de geweldige dag. Ik vlieg al heel wat jaren mee, maar heb tot nu toe geen ervaring in de bergen.
Alhoewel er weinig wind stond en we meer aan het thermiekvliegen waren dan helling-vliegen, was het toch een hele nieuwe ervaring om met zo'n mooi uitzicht en met de kist dichtbij te kunnen vliegen. Met de Explorer (F5J) en een vario aan boord kon ik de daalgebieden ontwijken en iedere keer in een bel omhoog komen. Na afloop bleek dat ik slechts 200 mAh voor de aandrijving heb gebruikt op een hele dag (alleen bij het starten).

Vliegen in Frankrijk

Afgelopen weken weer een paar keer op Pardines gevlogen. Da's een prachtige helling op zo'n 20 minuten rijden hiervandaan (In de Auvergne, vlak bij Issoire). De heersende wind is hier Noord en dit is een Noordhelling. Je staat dus lekker met de zon in de rug te vliegen. Dus ook met de hoge temperaturen van de laatste tijd sta je niet tegen de zon in te turen.
Pardines is daarnaast ontzettend thermisch en dat maakt het vliegen wel heel leuk. Tenslotte is het er helemaal niet druk. Afgelopen zondag, in het vakantieseizoen waren er maximaal 4 kisten tegelijk in de lucht. Heerlijk rustig en geen Flugleiter :). Probeer dat eens op de Wasserkuppe! En, de helling is net zo mooi als bv. de Südhang daar.
Je moet wel even 'extern' lid worden van de club, maar daar krijg je voldoende voor terug :)

Vanmiddag heb ik mijn meeste recente aanwinst voor het eerst gevlogen. Als dit representatief is voor de kwaliteit van Reichard ga ik daar in de toekomst meer bij shoppen want ik sta helemaal paf!

Ik heb erg mijn best gedaan hem te laten overtrekken en pas in een langzame bocht naar rechts en vol richting en rol naar links lukt het. Hij kan langzamer dan ik op basis van gewicht en vorm had verwacht en blijft altijd erg goed bestuurbaar.

Hij is vlot als ik het wil, rolt als een ventilator als je er om vraagt maar is ook op alleen richting rustig de bocht om te sturen. Oh ja...helling blijft mijn passie en 5 m/s iets schuin op het duin blijft hij erg goed op hangen,hij gaf na 5 minuten al het vertrouwen om hem boven het duin op zijn rug te rollen. Alleen rugvlucht had ik vol down nodig om op hoogte te blijven dus wellicht dat ik daar nog iets aan wil tunen.
Eerst zo nog een paar vluchten maken......echt een lekker kistje!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Justus!

Proficiat met de geslaagde maiden!

Dat kistje gaat nog een hoop fun brengen schat ik zo in...;)

Als dit representatief is voor de kwaliteit van Reichard ga ik daar in de toekomst meer bij shoppen want ik sta helemaal paf!

Ik kan je vertellen dat alle modellen van Reichard (die ik heb) zo goed vliegen. Het doet mij goed om te zien dat jij er zoveel plezier mee hebt. Wat de rugvlucht betreft, controleer het instelhoekverschil maar eens. ;-) Vergeet niet dat dit mijn eerste volwaardige toestel was, dus je kan er nog wel het e.e.a aan sleutelen. (ik heb er daarna niet zo heel veel meer aan gedaan)

Have fun with it....!

Eerst zoals hij nu is nog een paar keer vliegen mijn eerste indruk is dat ik heel wat minder vliegtuigen achter in de auto ga leggen als ik ga werken. Volgende week hopen op goed maasvlakte weer om hem daar ook de sporen te geven!

P.s. ik heb nog niet eerder met een kistje tijdens het tegelijkertijd filmen de motor aangezet en een looping getrokken, dat geeft mij wel aan wat het voor een kistje is!

Tsja, en soms gaat er wel eens iets mis...:(

Vandaag een geweldig sleeptreffen op de club gehad!
Tijdens start sloeg de wind onder 1 vleugel en haakte de andere vleugel in het gras.

In tijd van seconden een geweldige kist omgetoverd tot een hoopje ellende....

full

full

einde oefening voor de ASH26....

Wat jammer.:mad:
Als een vleugel in het gras blijft haken dan moet je wel extreem snel reageren met ontkoppelen. Ben je net even te langzaam met ontkoppelen zal het toestel alsnog crashen omdat de zwever op dat moment aan het versnellen is.
Natuurlijk zal de schade minder heftig zijn als het sleepvliegtuig niet meer aan de zwever trekt.
Dus bij twijfel direct ontkoppelen is de beste optie.

Johannes

Wat Johannes ook aangeeft, je moet extreem snel zijn... Bij Louis stond ik er vandaag ook bij te kijken, en ja het ging in een ''knip''...

Onderstaande was ook zo'n gevalletje.. Als ik achter een sleper ga ben ik meer gefocust op als er iets mis gaat dan de sleep zelf... De vinger zit in mijn geval altijd op de knop... Je moet er echt snel bij zijn ... (in de foto was dat het geval, de Alsema Sagitta heeft vandaag ook weer heerlijk gevlogen.)

IMG_8328.JPG

Het is ook nog te zien, vanaf 5:25....

filmpje

Zonde Louis, maar zoals de meeste modelvliegers volgens mij wel hebben ervaren, dat je zo door schade en schande wijs wordt.:(

Ik had twee weken geleden met de ASW 22 van Arjan, met zijn zender waar de schakelaar voor ontkoppelen op een andere plek zat, hetzelfde, het liep gelukkig goed af.

Terence

Te vroeg voor (veel) vliegersurfers, te koud voor zonaanbidders, heerlijk voor mij!
Ik heb ruim een uur kunnen knuppelen tot er van die mooie zwarte regenwolken aan kwamen drijven.
Ik had nog net tijd voor een landing en een foto en toen ik in de auto zat begon het goed te spetteren.

Lekker hoor!!

Aangezien ik nu helemaal geen kist meer had om te slepen moest er toch iets anders komen.

Een clublid had nog wat leuks voor me, is zelfs vintage!

full

Weer helemaal blij!!:D

Back