Tornado Fuel. rotzooi?

Zoals je hier kunt lezen, is getest op de roestpreventieve eigenschappen van de olie, door een (blanke) stalen staaf 24 uur in een emulsie van de te testen olie en 10% water (test A) of zeewater (test B) onder te dompelen (bij een temperatuur van 60 graden Celsius) en te kijken of het staal daarna (sporen van) roest vertoonde.

Het kan hier handig zijn, om te weten wat deze test inhoudt:

zoetwater van 60 graden is maar matig corrosief, onze theeketels en pannen gaan tamelijk lang mee, en ook de binnenkant van een afwasmachine, of een gewone wasmachine stort niet onmiddellijk in elkaar.

Zeewater van 60 graden daarentegen, is zéér corrosief, in bepaalde opzichten nog corrosiever dan zwavelzuur: Het kan bij die temperatuur zelfs bepaalde kwaliteiten roestvast staal (de kwaliteiten zoals die in keukenapparatuur, wasmachines en aanrechtbladen gebruikt worden bijvoorbeeld) behoorlijk aantasten in die 24 uur.
Zelfs een hoog kwaliteit RVS zoals 316, waar tanks voor chemicaliëntankers vaak uit gebouwd worden en waar je probleemloos zwavelzuur, natron loog en dergelijke stoffen weken in op kunt slaan, kan er niet heel goed tegen.

Dat een olie niet door corrosietest B heen komt, betekent derhalve NIET, dat die olie slecht is.
Als een olie er WEL doorheen komt, betekent hooguit, dat de corrosiewerende eigenschappen van zo'n olie EXTREEM goed zijn.

Zoals ik al eens eerder opgemerkt heb, het publiceren van zo'n test is één ding, de gegevens correct interpreteren is een ander....

Groet, Bert
 
Tja, jij komt zo te zien niet verder dan het woordje "Rost"
De beschrijving van de test die gedaan is om tot de resultaten in de 2e tabel op pagina 2 te komen, staat namelijk op bladzijde 1:

Zoals je hier kunt lezen, is getest op de roest preventieve eigenschappen van de olie, door een (blanke) stalen staaf 24 uur in een emulsie van de te testen olie en 10% water (test A) of zeewater (test B) onder te dompelen (bij een temperatuur van 60 graden Celsius) en te kijken of het staal daarna (sporen van) roest vertoonde.
Waar jij de wijsheid vandaan haalt dat deze tabel aantoont dat een bepaalde olie zelf corrosief is, is mij een raadsel.

Zo'n corrosietest word altijd gedaan onder extreme omstandigheden zodat er al snel resultaat is van de test. Dit voorkomt dat test heel lang gaan duren (jaren aangezien onze motortjes ook jaren meegaan)
Aangezien er metalen onderdelen in de motor zitten die kunnen corroderen is enige bescherming gewenst nietwaar?! Enkele van de onderzochte oliën doen dus helemaal niets aan bescherming of dragen hier zelfs aan bij. Aangezien de brandstof en chemische residuen na verbranding ook voor corrosie kunnen zorgen is dit wel degelijk een bijzondere nuttige test.

En ja, mij is geleerd dat, bij het niet direct voorhanden zijn van de juiste tekens, het is toegestaan om, bijvoorbeeld een umlaut, te vervangen door "ue".
Tuurlijk, maar een ü op een pc niet direct voorhanden?!?

Damn, is zo'n opleiding toch nog ergens goed voor...

Geen idee kerel, zelfs je leeftijd wil je niet bekend maken in je profiel laat staan de rest......

Evengoed, het valt mij wel op dat hier bepaalde personen enorm fel reageren op dit onderwerp, e.e.a. vergelijkbaar als bij de FPV draadjes, net alsof ze in hun kruis getrapt voelen.
Robke vroeg (zeker terecht) om enige wetenschappelijke onderbouwing t.a.v. enige beweringen. Jan heeft dit geleverd door met het onderzoek op de proppen te komen waarbij iedereen zijn eigen interpretatie er op los kan laten, immers op ieder onderzoek valt er wel wat op de uitvoering, uitgangspunten etc. op te merken. Is dit een fantastisch onderzoek? zeker niet maar een onderzoek van wel grotendeels de lading dekt is m.i. te kostbaar voor een vrij geringe markt. Ook moet iedere fabrikant dan nog willen meewerken.

Evengoed, zoals ik al eerder zei is Tornado niet mij keuze. Hierbij zal ik wel tot de 99% niet kunnen lezende (en al helemaal geen Duits) idioten horen die er de ballen verstand van heeft en eigenlijk beter zijn bek kan houden op dit forum.
Denk jij er ook zo over, lees dan vooral NIET verder!

Is Tornado bruikbaar in mijn ogen? Zeker, maar dan wel afterrun olie gebruiken en verkoling op de koop toe nemen. Nu ben ik van nature vrij lui aangelegd en dus te lui om na iedere vliegdag afterrun te gebruiken terwijl ik het wel bij mij heb. (kan je ook goed wiellagers etc me smeren :)) Ik gebruik, net als Beton al jaren klotz en ik heb daar zeer goede ervaringen mee en geen enkele corrosie of verkoling, dat is dus precies wat ik wil en daarom ben ik niet snel geneigd om op wat anders over te stappen.

Waarom ben ik met Klotz begonnen? Dit doordat ik die bruine aanslag van de castorolie geen gezicht vindt op de motoren van de modellen. Ik ben daarna wat navraag gaan doen bij diverse andere personen en heb wat speurwerk gedaan op internet. Ik heb toen voor Klotz gekozen omdat hier weinig negatieve opmerkingen over waren en het spul voor mij goed verkrijgbaar is. Tornado viel al snel af vanwege de vele negatieve ervaringen die vast niet allemaal aan de brandstof gerelateerd kunnen worden maar hier geld wel vaak "waar rook is is vuur", zeker bij brandstoffen ;)

We kunnen nu allerlei testen gaan bedenken en veel geld uitgeven aan de uitvoering hiervan maar toch is de praktijk de beste test!. De meeste merken zijn al langdurig op markt en er is dus voldoende praktijkervaring om voor je zelf een goede afweging/keuze te maken.

Ik heb overigens nooit problemen met mijn brandstof, ook geen uitzakking of teveel wateropname, en ik ben echt niet de zorgvuldigste.

Groet Frank

Gr Frank
 
Man, man, het is net of ik mijn zoon van 5 hoor praten. Eerst een opmerking maken die duidelijk aantoont dat je de klok welliswaar hebt horen luiden, maar geen idee hebt waar de klepel hangt, en als iemand (of meerdere personen) e.e.a. dan met veel moeite heeft/hebben uitgelegd, doodgemoedereerd "Dat wist ik wel" zeggen...
Maar goed, ik wens je veel succes met je -al dan niet corrosieve- olie.
 
Als een olie er WEL doorheen komt, betekent hooguit, dat de corrosiewerende eigenschappen van zo'n olie EXTREEM goed zijn.

En dat is hetgeen wat ik zo interesant aan de test vind.

Laat me raden: dat zijn uitsluitend motoren met zuigerveer, of heel mogelijk ABC motoren?

Nee, alhoewel die er wel bij zitten. Maar ook bijvoorbeel een OS Max 25 FSR en 35 FP.
Maar inderdaad wel met beleid.

Jan
 
Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden.
Het is nu echt wel duidelijk wat de voor- en nadelen van Tornado brandstof zijn.
Er komt nu wel heel veel ruis voorbij.
In ieder geval bedankt voor alle info, ik blijf gewoon Tornado gebruiken klaar.
Vliegse mannen
 
Dan zou je voor de grap eens moeten uitzoeken hoe het zit met de verkrijgbare synthetische oliesoorten in de USA....

Klotz komt toch uit de USA?
Ik volg dit draadje omdat ik nieuwsgierig ben naar wat er mis is met Tornado ondanks dat ik er al jaren tevreden over ben. Ik gebruik Tornado niet uit overtuiging maar alleen omdat het hier vlakbij verkrijgbaar is. Vroeger gebruikte ik brandstof welke in een plastic kan verpakt zat, naam ben ik kwijt. Daar was ik niet tevreden over, iedere vliegdag moest de naaldafstelling weer anders. De winkel hier in de buurt verkoopt dat niet meer, maar wel dus Tornado. Dat Tornado rotzooi is is gebaseerd op eigen ervaring onzin, dat het van (veel) mindere kwaliteit is zou mogelijk zijn maar deze discussie kan mij voorlopig niet overtuigen.
Groeten,
Sam
 
Klotz komt toch uit de USA?

Niet dat ik weet, maar om eerlijk te zijn: ik weet dat domweg niet, ik ga voor die info af op een aantal ouwe rotten op Amerikaanse forums (die beweren dat er GEEN goede synthetische smeermiddelen voor de modelbouw geproduceerd worden daar), en dat was in een van die wellus/nietus discussies over wonderolie versus synthetisch de uitleg waarom in de USA het overgrote merendeel van de brandstofvliegers uiterst sceptisch is over synthetische olieën.
Coolpower bijvoorbeeld heeft in het eigen thuisland bij lange na niet de goede reputatie die het hier wél heeft, en dat is ook weer onterecht, maar gewoon een gevolg van de standaard aversie die men daar tegen synthetische olieën heeft.

Maar Klotz is er wel (beperkt) te krijgen geloof ik en volgens mij bevat Klotz een aandeel wonderolie, is dus niet geheel een zuivere syntheet....

Je zult er echter tevergeefs zoeken naar Carbulin of andere in Europa zeer bekende en goed verkrijgbare syntheten.

Groet, Bert
 
Nou...de kampen zijn duidelijk.
Ongelofelijk hoe dit toch weer kan uitmonden in "welles-nietes"

Sport is emotie, modelvliegsport is daarop geen uitzondering blijkbaar :-)

Brutus, leg mij aub eens uit waarom ik niet beter af ben om een olie met uitstekende beschermende eigenschappen tegen corrosie te gebruiken als we allemaal weten dat in onze motoren metaal onvriendelijke stofjes vrijkomen.
Stofjes die door "argeloos" gebruik soms met hun vervelende werking het staal in onze motoren aantasten.
Tornado zal dus best wel werken, maar loop ik een groter risico dat er iets fout kan gaan? Iets wat ik zelf misschien best in de hand kan houden door juiste afstelling, afterrun, kouddraaien, warm opslaan, kannen schudden, leeg draaien, etc etc.

Mijn brandstof stelt mij in staat om dit allemaal te mogen vergeten en dan toch geen slijtage, geen kool en geen roest te hebben?
Dan mag jij me nu aanvullend uitleggen welke soort ik het liefste wil gebruiken om geen risico's te lopen.
Geven die metingen daar dan geen enkel inzicht in?
Komen die niet overeen met de ervaring van de gemiddelde gebruiker?
 
Referentie: een "vooraanstaand chemicus" bij een oliebedrijf, ik neem aan dat die weten waar ze over praten. ook al is dit verhaal 30 jaar oud.
Wonderolie blijft wonderolie, da's dan wel weer het leuke van chemie!
 
In geen van de artikelen waarin de eigenschappen van castorolie worden vergeleken met die van synthetische olie wordt een uitspraak gedaan over wat nu beter is. Beide oliesoorten hebben voor- en nadelen. Interessant is dan ook de volende uitspraak:
In spite of all this, the synthetics are still excellent lubricants if you know their limitations and work within those limits. Used properly, engine life will be good with either product. Cooked on a lean run, castor oil will win every time. A mix of the two can give the best of both worlds.

En:
The oil blends used by Tornado are always a mixture of castor and synthetic oils.
Bron: Fuel for winners | Tornado model engine fuel
 
Ik meng de brandstof zelf afhankelijk voor 2 of 4 takt of wankelmotor.
De wankelmotor geef ik 22% wonderolie en 15% nitro.
De 2-takt 10% wonderolie en 10 % MA10 en 5% nitro.
De 4-takt 10 % MA10 en 6 % wonderolie en 10% nitro.
Ben sinds kort overgestapt van MA10 op Klotz omdat die betere eigenschappen zou hebben maar nu na ik me erin verdiept heb weet ik het niet meer zo zeker omdat er zoveel verschillende Klotz olieen zijn.

m.vr.gr
 
Welke ik wel koop weet ik eigenlijk niet maar ga ik navragen.

Het blijkt KL-200 te zijn. Dus zonder wonderolie.

Pure synthetic bases are blended for the perfect level of 2-stroke lubrication and performance. Klotz® Clean Burn™ technology virtually eliminates carbon and residue buildup. Extreme film strength engineered to reduce engine component wear and build horsepower. Blends with methanol alcohol and gasoline.

Jan
 
Back
Top