Tja, jij komt zo te zien niet verder dan het woordje "Rost"
De beschrijving van de test die gedaan is om tot de resultaten in de 2e tabel op pagina 2 te komen, staat namelijk op bladzijde 1:
Zoals je hier kunt lezen, is getest op de roest preventieve eigenschappen van de olie, door een (blanke) stalen staaf 24 uur in een emulsie van de te testen olie en 10% water (test A) of zeewater (test B) onder te dompelen (bij een temperatuur van 60 graden Celsius) en te kijken of het staal daarna (sporen van) roest vertoonde.
Waar jij de wijsheid vandaan haalt dat deze tabel aantoont dat een bepaalde olie zelf
corrosief is, is mij een raadsel.
Zo'n corrosietest word altijd gedaan onder extreme omstandigheden zodat er al snel resultaat is van de test. Dit voorkomt dat test heel lang gaan duren (jaren aangezien onze motortjes ook jaren meegaan)
Aangezien er metalen onderdelen in de motor zitten die kunnen corroderen is enige bescherming gewenst nietwaar?! Enkele van de onderzochte oliën doen dus helemaal niets aan bescherming of dragen hier zelfs aan bij. Aangezien de brandstof en chemische residuen na verbranding ook voor corrosie kunnen zorgen is dit wel degelijk een bijzondere nuttige test.
En ja, mij is geleerd dat, bij het niet direct voorhanden zijn van de juiste tekens, het is toegestaan om, bijvoorbeeld een umlaut, te vervangen door "ue".
Tuurlijk, maar een ü op een pc niet direct voorhanden?!?
Damn, is zo'n opleiding toch nog ergens goed voor...
Geen idee kerel, zelfs je leeftijd wil je niet bekend maken in je profiel laat staan de rest......
Evengoed, het valt mij wel op dat hier bepaalde personen enorm fel reageren op dit onderwerp, e.e.a. vergelijkbaar als bij de FPV draadjes, net alsof ze in hun kruis getrapt voelen.
Robke vroeg (zeker terecht) om enige wetenschappelijke onderbouwing t.a.v. enige beweringen. Jan heeft dit geleverd door met het onderzoek op de proppen te komen waarbij iedereen zijn eigen interpretatie er op los kan laten, immers op ieder onderzoek valt er wel wat op de uitvoering, uitgangspunten etc. op te merken. Is dit een fantastisch onderzoek? zeker niet maar een onderzoek van wel grotendeels de lading dekt is m.i. te kostbaar voor een vrij geringe markt. Ook moet iedere fabrikant dan nog willen meewerken.
Evengoed, zoals ik al eerder zei is Tornado niet mij keuze. Hierbij zal ik wel tot de 99% niet kunnen lezende (en al helemaal geen Duits) idioten horen die er de ballen verstand van heeft en eigenlijk beter zijn bek kan houden op dit forum.
Denk jij er ook zo over, lees dan vooral NIET verder!
Is Tornado bruikbaar in mijn ogen? Zeker, maar dan wel afterrun olie gebruiken en verkoling op de koop toe nemen. Nu ben ik van nature vrij lui aangelegd en dus te lui om na iedere vliegdag afterrun te gebruiken terwijl ik het wel bij mij heb. (kan je ook goed wiellagers etc me smeren

) Ik gebruik, net als Beton al jaren klotz en ik heb daar zeer goede ervaringen mee en geen enkele corrosie of verkoling, dat is dus precies wat ik wil en daarom ben ik niet snel geneigd om op wat anders over te stappen.
Waarom ben ik met Klotz begonnen? Dit doordat ik die bruine aanslag van de castorolie geen gezicht vindt op de motoren van de modellen. Ik ben daarna wat navraag gaan doen bij diverse andere personen en heb wat speurwerk gedaan op internet. Ik heb toen voor Klotz gekozen omdat hier weinig negatieve opmerkingen over waren en het spul voor mij goed verkrijgbaar is. Tornado viel al snel af vanwege de vele negatieve ervaringen die vast niet allemaal aan de brandstof gerelateerd kunnen worden maar hier geld wel vaak "waar rook is is vuur", zeker bij brandstoffen
We kunnen nu allerlei testen gaan bedenken en veel geld uitgeven aan de uitvoering hiervan maar toch is de praktijk de beste test!. De meeste merken zijn al langdurig op markt en er is dus voldoende praktijkervaring om voor je zelf een goede afweging/keuze te maken.
Ik heb overigens nooit problemen met mijn brandstof, ook geen uitzakking of teveel wateropname, en ik ben echt niet de zorgvuldigste.
Groet Frank
Gr Frank