Tornado Fuel. rotzooi?

Ger, zou het 'm kunnen zitten in het overstappen/verandering van brandstof?
Hoi Ron.
Kan natuurlijk, ik heb het natuurlijk wel over wat jaartjes terug.
Ik heb sindsdien alleen maar Fuchs en Carbolin gestookt.
Wanneer de overgrote meerderheid er geen klachten over heeft (Tornado) moet de kwaliteit stukken beter zijn geworden, laat daar geen misverstand over ontstaan.
Zal wel aan mij liggen, eigenwijs hé :wink: je stoot je niet 2X aan dezelfde steen toch.

Groet Ger.

He allemaal.
Thx voor de tips idd veel meeningen.
Idd kan zijn dat diegene er slechte ervaringen me hebben.
En zowieso handig is dat tornado bijna overal te krijgen is bijv,
Qmix of W&Wmix kun je dan niet overal halen.
Oftewel ik ga gewoon tornado erin gooien en wie weet krijg ik er EEEENS problemen mee maarja, problemen zijn er om opgelost te worden.
EN ik geloof niet dat al die andere brandstoffen geen 1 min punt hebben.

GR.Thomas

Thomas, mocht je alsnog problemen krijgen, dan laat maar horen, dan ben je welkom om eens samen te kijken wat er aan de hand is. Laat je niet afschrikken dat ik nu al bijna 15 jaar uitsluitend electro vlieg............

Ger, zou het 'm kunnen zitten in het overstappen/verandering van brandstof?

Weet wel zeker dat het aan het overstappen lag: Ook 20 jaar geleden was Tornado al een brandstof waar bij ons op de club eigenlijk niemand echte problemen mee hadden, en dat sluit uit dat de brandstof inherent slecht was destijds.

Maar wat doorslaggevender is, is dat ik met de (merkloze) brandstof van Jonker waar ik jarenlang voor het overige schadevrij mee draaide (en die als olie uitsluitend Carbulin bevatte), toch drie keer een tweedehands gekochte motor binnen een paar uur schade op heb zien draaien. Om precies te zijn: een Webra .50, een Rossi 37R60 en een OS SX61H. Yep.... ook een Rossi....
En gezien de hoeveelheden die wij inkopen kán dat niet aan een wisselende brandstofkwaliteit liggen: dan zouden de overige motoren die op dezelfde pluk brandstof draaien er ook last van moeten hebben: wij vliegen meestal een paar maanden op de voorraad....

Daarna heb ik als standaard gewoon ook iedere tweedehands gekochte motor een "inloop periode" gegeven, en sindsdien geen problemen meer op dat vlak. Ook toen we overschakelden van Jonker naar "home brew" even een paar tankjes voorzichtig aan, en geen problemen....
Dat is toch tekenend....

Er is gewoon weinig mis met Tornado, en vrijwel alle gevallen van motorschade, valt ook een andere verklaring voor te vinden, zoals overschakelen van wonderolie naar synthetische olie, dicht zittende brandstoffilters die te schrale loop veroorzaken, dichtgeslagen uitlaten in heli's etc etc...

@ Ger:
Dat er bij OS motoren regelmatig het "chroom" uit de voeringen liep, verbaast mij niet: OS gebruikt namelijk al heel erg lang (al veel langer dan 20 jaar) het veel goedkopere nikkel, en dat komt er inderdaad veel sneller uit: zodra er een schilfertje los zit, wordt de rest er bijna als vastgeplakte aluminium folie uitgekrabt door de zuiger. Is mij ook wel een keer of twee overkomen. Tegenwoordig is OS wat eerlijker, en noemen ze het "ABC-principle" of "ABC-Style" motoren, vroeger logen ze gewoon, en zetten ze er ABC op terwijl het ABN motoren waren. De FSR series waren ook gewoon ABN gebouwd.
Voor échte ABC motoren moet je bij de Italianen zijn; Rossi, (oude) Super Tigres, OPS etc etc. Als je daar het chroom uit de voering weet te draaien, heb je echt je best moeten doen....

Ik ben er al lang achter, dat OS, hoewel niet bepaald een slechte motor, ook weer niet zo goed is als de reputatie die ze hebben. Bij lange na niet zelfs....

Groet, Bert

De FSR series waren ook gewoon ABN gebouwd.

Volgens mij geld dit niet voor allemaal.
De 60 FSR (waar Ger het over heeft) is een motor met zuigerveer. Dus niet het ABC principe.
Later kwam de 61 FSR ABC of ABN dan.
De 40 FSR was er eerst met een zuigerveer en later als ABC.
De 25 FSR had eerst een "normaal" setje en kwam ook later als ABC op de markt.
ABC bij OS zag er ook altijd anders uit dan ABC bij andere merken. Daarbij zag je altijd duidelijk de het brons van de cilinderbus. De passing was ook nooit zo strak. Bij andere merken hoorde je de zuiger echt kreunen bovenin wanneer de motor koud was. Bij OS heb ik dat nooit gehoord.
Overig heb ik nooit Tornado gebruikt en kan ik er dus niets over zeggen.

Jan

ik heb ook een motoren ervaring wat merken betreft

mij eerste motor een toendertijd nog dure os 40 fp
daar kwam in het derde jaar van het een op de andere moment het nikol inderdaat los
einde motor

ik heb ook met een rossie 5 porter gedraait maar dan in een hely
ik heb dat blok nogsteeds en hij is nogsteeds goed

webra motoren waren leuk op te voeren
de spoeling in die blokken was geweldig goed berekend voor die tijd
maar de carberateur was drama
een os carberateur er op en ze liepen een stuk harder

asp de bekende chineese os kloon is in veel testen beter uit de bus gekomen als os
en nog flink goedkoper ook
daar heb ik ook mee gevlogen
zonder problemen

maar super tiger daar heb ik aleen maar elende mee gehad
ik had een 25cc maar die starte slecht
was niet af te stellen
overall speling ook op de tromol van de carbberateur
valse lucht gaf veel problemen
dat opgelost toen liep het drijfstanglager er uit
dat weer opgelost
maar het vermogen bleef achter
een 20 os had meer power

Laatst bewerkt:
Mijn OS.46 heeft nu ook het chroom op de zuiger en niet meer in de cilinder na lang goed te hebben gelopen is van de een op de andere dag de zaak in de prak gelopen, gebruik altijd brandstof met klotz en plotseling was de motor niet meer te starten omdat de zaak niet was rond te draaien op een nette manier. jammer nieuwe motor nodig.

Het hangt volledig af van wat voor soort motor je gebruikt welke samenstelling je brandstof het beste kan hebben, of eigenlijk, welke olie en in welke mate je die het best in je brandstof kunt hebben.

Zelf doe ik aan lijnbesturing en vlieg ik vrijwel alleen met oude motoren met glijlagers die wat passingen betreft nog ontworpen zijn voor gebruik van wonderolie. Daar moet je geen synthetische olie in gebruiken, hoogstens de helft van de totale olie. Ook hebben mijn motoren relatief veel olie nodig (20 tot voor sommige zelfs 28%). Het nadeel is smurrie op de romp en bruine aanslag op (en in) de motor, maar voor die motoren is dat onontkoombaar. Een moderne gloeiplugmotor met kogellagers kan met veel minder olie toe en ook nog puur synthetisch.

Het grote nadeel voor mij aan Tornado brandstoffen is (of eigenlijk was, want ik meng al jaren mijn eigen brandstof) dat er niet op de blikken stond welke olie er in zat en hoeveel, zodat ik nooit zeker wist of er wel voldoende olie en de juiste olie voor mijn motoren in zat. Toen ik daarvoor belde kwam ik pas na veel aandringen te weten dat er (maar) 12-14% puur synthetische olie in zat. We hebben het dan wel over eind jaren '90, dus mogelijk staat het recept er tegenwoordig wel op en geven ze dat makkelijker als je er om vraagt. Ook kan het recept natuurlijk veranderd zijn.

Methanol trekt inderdaad water aan. Als het langer blootgesteld wordt aan de lucht zal er water in komen waardoor de calorische waarde per hoeveelheid achteruit gaat. Dat zul je merken in het vermogen dat je motor levert en uiteindelijk kan er zoveel water in de brandstof zitten (zonder dat je het ziet), dat je motor er niet of nauwelijks meer op lopen wil, maar dan moet het wel héél oude brandstof zijn. Ik ben in de schuur en op zolder wel eens een cannetje tegen gekomen dat 5 jaar of ouder was en waar motoren nog prima op liepen. Het merk dat hier erg voorzichtig mee is zal dus betere prestaties bieden dan een merk dat hier erg slordig mee is.

Maar in het algemeen is er met Tornado natuurlijk niets mis. Wat ik overigens wel grappig vind is dat je blikken Tornado in het verre buitenland kunt tegenkomen, zoals bijvoorbeeld op de modelbouwbeurs in Praag in oktober die ik nogal eens bezoek.

Het is best grappig om vast te stellen dat werkelijk ALLE informatie in dit draadje op GEEN ENKELE manier een onderbouwing heeft.
Het is "hear say" samen met enkele persoonlijke ervaringen van mensen die, ondanks dat ik ze zeer capabel vindt, niet meer dan een paar specimen in handen hebben gehad.

Zo gaat het helaas in 99% van de gevallen op dit forum.
Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteiten van modelbrandstoffen (en dus olie!) door een volkje wat van nature iets meer vertrouwd op testen en nog eens testen en meten en dan nog eens meten. Grundlich noemen ze dat daar geloof ik :-)
Laat ik het daar maar bij houden.
Zoekt en gij zult vinden.. (helaas niet zo lovend voor Fa. Jonkers.)

Lees verder nog wat applicatieberichten van Fuchs en je weet voor altijd welke gevolgen het gebruik van slechte methanol, dat bijvoorbeeld als afval product uit de chloorindustie komt, kan hebben.
Zelfmengers hebben ten alle tijden een voordeel omdat de zuiverheid van chemicalien die los verkocht worden bij de leverancier tot in detail bekend zijn. (Men koopt een zuiverheid of klasse die vaststaat) M.a.w. men weet dus precies wat men koopt en kan zelf zorgen voor een constante kwaliteit. Nu, over 2 maanden of over 10 jaar.
Zolang de herkomst of zuiverheid van ingredienten van een fabrieksproduct niet omschreven zijn op het label van de brandstof (en dat zijn ze nooit!) weet je als gebruiker niet met welke zuiverheid je in je motor werkt)
Een vat zgn "technische" methanol is echter altijd hetzelfde.
Goede olie blijft goede olie en samen met de juiste lagers is de hele discussie dan verleden tijd omdat de problemen niet meer bestaan.
Heet draaien, koud draaien, fietsen schuurtje of verwarmde zolder, het boeit mij allemaal geen biet meer.
Geen roest, geen kool, geen slijtage, veel vermogen, lage prijs, en geen ingeblikte wervelwinden.
15% olie met 5% nitro voor alle normale gangbare moderne motoren zowel 2t als 4T in recreatieve toepassingen. (oh jee nu ruk ik een beerput open :-) )
Het is niet moeilijker dan dat.

Laatst bewerkt:
Heb het even nagekeken, het is een artikel uit een Duits tijdschrift dat ik via Jan Hermkens heb gekregen. Ik kan helaas niet zien uit welk tijdschrift het afkomstig is.
De metingen aan de olie zijn op industrieele manier uitgevoerd volgens DIN normen.
De Jonkers Olie hangt werkelijk op alle punten onderaan te bungelen. Laagste vlampunt, hoogste slijtage, slechte roestbescherming (ja, ze hebben zelfs een roesttest gedaan in een lab!)
Iedereen die deze meetdata inziet loopt voortaan met een boog om die oranje blikken heen. Ik kan het helaas niet hier zetten want het is een PDF artikel.
Misschien weet Jan uit welk blad het kwam, jaargang 2005 in elk geval.

@Dus mijn aanname dat de Tornado mix in de loop der jaren ( na '96 in mijn geval) beter is geworden is fout volgens de gepubliceerde test resultaten.
Voortaan maar voor me houden en toch blijven bij persoonlijke ervaringen, gewoon troep dus.

Groet Ger.

De metingen aan de olie zijn op industrieele manier uitgevoerd volgens DIN normen.
De Jonkers Olie hangt werkelijk op alle punten onderaan te bungelen. Laagste vlampunt, hoogste slijtage, slechte roestbescherming (ja, ze hebben zelfs een roesttest gedaan in een lab!)
Iedereen die deze meetdata inziet loopt voortaan met een boog om die oranje blikken heen.

Ik liep er al met een grote boog omheen, mijn eigen metingen / bevindingen blijken toch ook door anderen (onafhankelijk) opgemerkt.

Ik zal zelf ook eens zoeken op internet of ik deze meetresultaten kan vinden, het lijkt erg interessant.

Grt,

Arnoud.

Robke,

Ik heb de test helaas nog niet kunnen vinden.
Ik heb je een PB gestuurd met mijn e-mail adres.
Graag de test mailen.
Ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt.

mvg,

Jan

Laatst bewerkt:
Helaas nog steeds geen test.
Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig!

Jan

Back