Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Ik moet eerlijk zeggen
    in het begin dacht ik
    waar begin je aan
    er is een nette pits S12 in de handol te verkrijgen voor 100 cc

    Maar
    Ik snap je helemaal
    En wat word I mooi man
    Ga lekker rustig verder en laat je niet opjagen

    Als I net zo vliegt als I er uit ziet dan komt het helemaal goed
     
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Wat denk je zelf, dat ik dat nooit gedacht heb. Maar ik ben een modelBOUWER :) (ahum, ahum)
    En ik moet zeggen, nu hij bijna af is, de kick is enorm :cool::cool:

    Ik zal niet voor Jaap spreken, maar volgens mij denkt hij er net zo over.

    Grz

    Mark
     
  3. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ook. Op papier zouden ze op vermogen aardig aan elkaar gewaagd zijn. Maar puur op vermogen kun je heel weinig zeggen. Electro levert instant power en benzine niet. Wat is het verschil in trekkracht? Want de electro kist slingert een hele grote 2blad electro klap-prop rond en de brandstof kist heeft een 3blads prop met een andere spoed en een heel andere toerental.

    Ik ben persoonlijk vooral benieuwd naar het verschil in gasrespons is en hoe het vlieggedrag wordt beinvloed door de verschillende motorisaties.

    Ik heb zo'n voorgevoel dat dit in voordeel van de electro-optie uitvalt. In theorie zal het qua vliegen weinig uitmaken (power genoeg) en daarnaast is electro het meest betrouwbaar (geen deadstick, geen afstelwerk).

    Sterker nog: Als ik op het veld had kunnen laden, dan was ik zelf ook voor de electro-optie gegaan. Benzine is hardstikke mooi qua geluid en beleving, maar als je gewoon wilt vliegen dan is electro prettiger (en als je wedstrijden gaat vliegen heb je een puntenvoordeel met de geluidbeoordeling, want electro is "stiller").

    Naast dat het leuk is om te bouwen (zoals Mark al zegt), is er eigenlijk stiekum geen alternatief voor deze kist in de handel.

    Hoogstens de Somezini/Hangar 9 Beast. De Beast heeft een paar nadelen. Het kleurenschema is slecht zichtbaar (in mijn ogen) en hij is meer ontwerpen als 3d bak dan als kunstvlucht kist. Hij heeft bijvoorbeeld veel dunnere vleugels en ook geen geprofileerd stabilo en kielvlak. Voor 3D allemaal prima. Voor kunstvlucht is dat niet ideaal.


    Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik naast eigenbouw kisten ook graag altijd een ARF kist klaar wil hebben staan. Met ARF kisten heb je toch minder binding dan met eigenbouw kisten en je kunt er dus wat "vrijer" mee staan te vliegen. Je kunt meer risico nemen. Zo heb ik door mijn ARF kisten echt beter leren vliegen omdat ik meer risico's durfde te nemen.

    Zo heb ik bijvoorbeeld eerst met ARF's slippend landen geoefend door de kist zeg maar bijna in meskant en met flink veel richtingsroer te vliegen om naast hoogte ook heel veel snelheid te verliezen. Daarnaast heb ik ook veel deadstick landingen geoefend met ARF's. Die twee dingen zorgen ervoor dat ik veel beter heb leren landen en me daarmee ook met mijn eigenbouw kisten makkelijker uit onverwachte situaties kan redden. Ook het vliegen van nieuwe/lastige figuren doe ik liefst eerst met een ARF.

    Ik sluit dus niet uit dat er ooit nog een ARF pitts of een andere ARF kunstvlucht-kist bij komt. Puur om dingen mee te doen die ik met mijn eigenbouw kisten niet zo snel zou durven.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2013
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Zo, er kunnen weer een paar klusjes van de lijst worden geschrapt.

    Struts verder opgebouwd.
    [​IMG]

    En in vorm geschuurd.
    [​IMG]

    Beugeltjes voor de flying-wires. Struts zijn nu klaar om gefolied te worden. Voor de zekerheid binnenkort eerst de kist maar even in elkaar zetten om te zien of de struts passen.
    [​IMG]

    Welke kleur zal ik de struts folieen? Ik twijfel nog tussen wit en blauw.


    Spinner bout verlengd en het verlengbusje geborgd met loctite.
    [​IMG]

    Spinner netjes pas gemaakt.
    [​IMG]

    Oeh..! Glimt allemaal lekker al zeg ik het zelf.
    [​IMG]

    Afstand tussen prop en motorkap.
    [​IMG]

    Louvres gemonteerd met een paar boutjes
    [​IMG]

    Ziet er goed uit voor een zelfbouw onderdeeltje.
    [​IMG]

    Vooraanzicht
    [​IMG]

    Voorbereiding om de patronen op het stabilo te folieen.
    [​IMG]

    Ja, past allemaal.
    [​IMG]

    Patronen overtrekken op de folie.
    [​IMG]

    Halverwege het folieen van een van de stabilohelften
    [​IMG]

    Het eindresultaat
    [​IMG]

    Ja, blij mee!
    [​IMG]
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    whahahahahouw!!!! hele verslag globaal doorgelezen(vooral ook kijken ;)) maar manmanman wat een kist! ik kan niet wachten tot de maiden!

    Gr. Sam
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De motor heeft gelopen. Even de carburateur dichthouden zodat hij brandstof kon aanzuigen en daarna startte hij zoals verwacht. Een paar keer slaan op de choke tot hij plopt, choke eraf.. 3x slaan en hij loopt. Daarna was het elke keer bij de 1e slag lopen. Volgens het boekje dus. De carburateur (Walbro WJ71 ipv de standaard DLE carb) heb ik ingesteld volgens de handleiding van Desert Aircraft voor de DA120. beide naalden 1,5 slag naar buiten. De motor loopt nog wat rijk zowel stationair als vol gas.

    Op het filmpje is goed te zien hoe de motor staat te dansen en te rammelen op de hydemount. De kist zelf trilt nagenoeg niet en heeft dus ook geen last van allerlei trillingen en resonanties die geluid produceren. Dit, in combinatie met de KS 5 kamer dempers zorgt dat de kist erg stil is in mijn ogen/oren. Zeker stiller dan mijn 50cc kisten (waarbij de motoren op rubbers staan).



    Hier kun je ook zien dat de kist niet heel erg trilt. Let maar op de vleugeltips als de motor stationair loopt. Let ook eens op de uitlaten. Die staan wel lekker te dansen stationair. Er zit op dit filmpje een rare tik in als het spul stationair draait. Dat komt doordat een van de cylinderkoppen een stukje van de baffle in de motorkap raakt. Dat stukje is even later afgebroken zodat het getik weg was. :)


    Ik heb zo langzaam maar zeker een groter grasveld nodig ;)
    [​IMG]

    De flying wires
    [​IMG]

    Ook maar eens de middenvleugel/bovenvleugel goed vastgezet. Ik had de onderste boutjes er nog niet in zitten. Dat was ik bijna vergeten. Was een rotklusje omdat je heel slecht bij die bouten komt doordat de tankplaat en uitlaattunnel in de weg zitten.
    [​IMG]

    Speciaal stukje gereedschap gemaakt en heel veel slagen en geduld per bout. Vier boutjes vastdraaien is een half uur werk. Ik hoop dat de middenvleugel er voorlopig niet af moet.
    [​IMG]

    Door met de cockpitkap. Eerst maar vier vaste punten in de romp maken waar de cockpitkap vastgeschroefd kan worden. Op onderstaande foto zijn de voorste twee punten net ingelijmd. De lijmklemmen zitten er nog op.
    [​IMG]

    Van balsa een frame gemaakt.
    [​IMG]

    Wat tijdelijke versteviging om het frame 'recht' te houden zodat de cockpitkap erin gelijmd kan worden zonder dat het vervormd.
    [​IMG]

    Met triplex en inslagmoeren de montagepunten voor de cockpitkap gemaakt.
    [​IMG]

    Kap pas gemaakt en aan de voor- en achterkant gelijmd.
    [​IMG]

    Even Proef-zitten.
    [​IMG]

    De kap is niet van plexiglas, maar van glasvezel-mat. Dit is wat makkelijker over een mal heen te leggen en te vormen. Plexiglas moet je vacu-vormen / dieptrekken en daar heb je speciale apparatuur voor nodig. Die hebben we niet, dus doen we het zo. Deze constructie gebruikt bijvoorbeeld Krill ook vaak. Zie de sukhoi hieronder. De kap zal later in kleur gespoten worden. Nou vind ik dat grijs hieronder niet zo mooi, dus ik doet het wat anders.
    [​IMG]

    Zijkant van de kap vastgelijmd.
    [​IMG]

    Na heel wat passen/meten/schuren/corrigeren past het geheel dan op de kist. Ernaast ligt de mal waar de kap op gemaakt is. Het lastige is dat door de mal de binnenkant van de kap superglad is, maar de buitenkant is dus gewoon de structuur van glasvezel weefsel. Dat wordt dus nog flink schuren/plamuren om het geheel glad te krijgen zodat het gespoten kan worden. P.S. de mal en de kap zijn gemaakt door Mark. Ik heb de mal thuis liggen omdat het makkelijker was om de kap op de mal te vervoeren.
    [​IMG]

    Randen van de kap nog wat beter pas gemaakt en eerste laag spuitplamuur erop. Nu maar flink schuren!
    [​IMG]

    Ik ben ook begonnen met het folieen van de struts. Dat is echt een rotklusje. Dit omdat de struts niet vlak zijn, hol zijn en omdat er rothoeken in zitten waar de folie inscheurt. Maar ik denk dat ik de slag nu te pakken heb.
    [​IMG]


    Ja, weer lekker opgeschoten. TODO Lijstje wordt nu snel korter!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Heb je de tilotson vervangen door een walbro
    meestal vervang ik juist de walbro voor een tilotson
    de walbro heefd een minder goed middenberijk
    ik hoop dat je met deeze schoonhijd naar odoorn komt
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Er zijn mooie ringsleuteltjes te koop met een ratelmechaniekje, maakt je rotklus een heeeel stuk makkelijker.

    Prachtige kist geworden, heeeel veel succes straks met de maiden!
     
  9. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    gasservo op de motorplaat ?

    ervaring leert me dat deze dan vaak stuk gaan.
     
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    peter,

    heb je concrete voorbeelden? Ik vlieg al 6 jaar zo rond met ééncilinder motoren in hyde- of hydromount. Tot nu toe geen problemen. Overigens gebruik is standaard servo's. Geen metalen tandwielen hoge snelheden etc. Maar kunstof tandwielen ca 3Kg/cm en analoog. In de Wigens met een ZG62 in hydromount heb ik zelfs op deze manier met een mini servo van 1,5kg/cm gewerkt. Die kist vliegt nog steeds met de originele servo.

    Ik zou verwachten dat een boxer rustiger loopt en dat de servo nog minder belast wordt..

    Grz

    mark
     
  11. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    ja Mark,ik had op men Yak servo mee op motorplaat (3W80) en servo's gingen meermaals stuk.
    Nu staat deze op de firewall met een stalen kabel,werkt perfect en geen problemen sindsdien meer gehad.Motorplaat staat op rubbers op de firewall.
    Dus ik raad het eigenlijk niet aan.

    Gert
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Had Jaap maar electro moeten kiezen. :)

    Nee ik denk dat we gewoon gaan vliegen. We kunnen van de winter eens kijken of we de servo anders kunnen monteren.

    Uiteraard bedankt voor het delen van de ervaring
     
  13. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Electro? Dat is leuk voor shockfliers en staafmixers. Niet voor echte vliegtuigen! ;)


    Goed. Ik was toch niet helemaal te spreken over de resonantie bij bepaalde toerentallen die de hydemount toestond. Je hoorde dan echt een flinke "tik" en dat klonk niet lekker. Ik heb even met Mark overlegd of hij nog goede ideen had en toen kwam hij aanzetten met een paar hydrodempers uit een hydromount systeem. Dus heb ik even een paar stukjes aluminium bewerkt en die hydrodempers erbij gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie onderstaand filmpje voor het resultaat. Geen resonantie meer, gewoon een hele normale stationairloop.




    P.S. Expres een apart beugeltje gemaakt (los van het stuk carbon waar de gas-servo in hangt) zodat ik desgewenst de gas-servo makkelijker kan verplaatsen mocht de huidige opstelling niet betrouwbaar zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    als ik zo vrij mag zijn. hij word nog een heel stuk rustiger als je de onderste demper naar de andere kant verplaats, nu vang je de trilling aan 1 kant op, als je 1 van beide naar de andere kant verplaatst, van je de trilling aan beide kanten van je as op, daardoor word hij echt een stuk stijver.
     
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ha! Bedankt voor de tip! Je bent niet de eerste die me daarover informeert. Ik kreeg eerder op de avond al een telefoontje van Mark die me in exact hetzelfde vertelde. Ik dacht dat het niet zo veel zou uitmaken omdat de hydemount het geheel wel op zijn plaats houdt.

    Ik ben al aan het ombouwen. De demper rechtsboven (die dicht bij de gasservo zit) gaat daar weg en komt linksboven zodat hij schuin tegenover de andere staat.

    Bedankt voor het meedenken Rick! Mooi dat je het bevestigt.
     
  16. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik heb niet veel nieuws gepost, maar ben wel erg druk bezig geweest de afgelopen weken.

    Vooral met het maken en spuiten van de cockpitkap. Daar ben ik wel een paar dagen mee bezig geweest. Vooral het vlak krijgen van de kap viel heel erg tegen. Eerst een paar lagen spuitplamuur erop en dan maar schuren met een schuurblok. Daarna weer in de spuitplamuur en je ziet nog het patroon van de glasmat doorheen. BALEN. Dus eerst maar eens flink die glasmat proberen glad te schuren. Daarna weer spuitplamuur. Nogsteeds het patroon van de glasmat. BALEN!. Nog maar weer eens schuren en de meeste plekken leken goed vlak. De andere plekken met 2 componenten vulmiddel bewerkt en dat weer glad geschuur. Nog 2x spuitplamuur en schuren en de kap is vlak genoeg. Geen 100%, maar wel 95%. Goed genoeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan maar wat blauw erop.
    [​IMG]

    Vervolgens afplakken en een hele fraaie zwart metallic erop. Helaas was de eerste bus zwart niet goed gemengd (ik laat alles op kleur mengen en heel soms gaat dat mis), dus kon ik niet verder. Een dag later een nieuwe bus opgehaald en alsnog gespoten. een half uurtje later 2 componenten blanke lak eroverheen en de cockpitkap is klaar! Best tevreden over. Zit toch wel een uurtje of 15 in als ik het zo mag gokken.

    Lesje voor de volgende keer.. eerst wat epoxy over de kap heen kwasten zodat alle 'gaatjes' van het glasweefsel worden opgevuld. Dat schijnt een stuk sneller te gaan (Als ik Mark mag geloven, want dat heeft hij gedaan nadat ik zo zat te prutsen :))

    Vooruit maar, volgende klusje.. Rick gaf hierboven al aan dat de hydrodempers niet helemaal goed zaten. Dat heb ik dus aangepast.
    [​IMG]

    Vervolgens door met de spinner. Die heb ik 2ehands gekocht en toen ik hem kreeg vond ik het wel apart dat iemand 8mm gaten in de backplate had geboord. Dat is niet zo handig. Maar even wat aluminium busjes erin geslagen zodat de backplate niet meer kan draaien ten opzichte van de prop. Dat is nodig omdat ik in de backplate 'stops' ga maken zodat de spinner-cone niet gaat schuiven ten opzichte van de backplate en daardoor de prop zou kunnen raken.
    [​IMG]

    Ook de servo's in de vleugels even netjes dichtgefolied.
    [​IMG]

    En toen ik toch aan het folieen was heb ik ook de aansluiting van de ondervleugels op de romp gefolied. Zo lopen de lijnen op de vleugel 'netjes' door op de romp. Nouja, het is toch de ondervleugel. Er zit nog een vleugel boven dus dit zie je niet direct.
    [​IMG]


    Daarna de kist verder in elkaar gezet voor het bepalen van het zwaartepunt en het afstellen van de roeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het zwaartepunt was (tegen de verwachtingen in) perfect zonder de accu's erin. Dus ik zal de accu's een beetje rond het zwaartepunt plaatsen, dan zal het zeker kloppen.

    Ook de kist even gewogen. 12,58kg zonder de accu's. Met 450 gram aan accu's kom je dus op 13kg uit (met ongeveer een kwart tank brandstof, dus volgetankt zal hij 13,5kg wegen)
    Nou, daar ben ik niet geheel ontevreden over, vooral omdat ik niet extreem streng op het gewicht heb gelet. De uitlaattunnel is veel te zwaar en er zit overal een wat te dikke laag lak op (glimt mooi, maar is zwaar). Zo kan ik nog wel even door gaan. Oh well. 13kg is vergelijkbaar met de normale 2.7mtr ARF kisten met 100cc motor.

    TODO-lijstje:

    -Accu's plaatsen
    -Balsa 'kruisen' in de romp onder de cockpitkap vanwege de stijfheid in de romp.
    -Kabels trekken voor aansturing staartwieltje.
    -Anti-rotatie stops in de spinner backplate.
    -plaatje maken om wielen te blokkeren zodat de romp niet gaat 'rollen' in de auto.

    -VLIEGEN!
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Wow wow wow
    man wat gaaf :)

    Klein lijstje nog maar. Zou het goed weer worden zondag as? B-)
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    en nu komt de maiden ineens heeel dichtbij! TOP ziet er echt prachtig uit! wauw..
     
  20. Hussa

    Hussa

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Ik heb naar je filmpjes zitten kijken maar vraag me serieus af waarom je een boxer motor op een hydromount zet. Een boxer geeft van zichzelf weinig trilling, deze wek je nu juist op met een hydromount...
    Als ik het zo zie geef ik je uitlaatbochten nog geen seizoen en dan liggen ze in 2en...

    Groeten,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina